본 연구는 무용교사의 멘토역할에 대한 중요성 및 청소년의 진로탐색과 즐거운 삶에 미치는 긍정적인 요인을 도출하는데 그 목적이 있다. 따라서 무용 진로 탐색을 결정한 청소년 2명과 청소년의 멘토 교사 2명으로 유 목적표집하여 질적 사례연구를 실시하였으며, 관련된 문서자료 수집 및 심층면담을 통해 코딩(Coding)과정과 종합 프로파일(Multi-profile)을 기반으로 연구문제에 적합한 멘토역할, 진로탐색, 즐거운 삶 3가지 핵심주제를 도출 하였다. 첫째, 무용교사는 소통과 무용지도를 통해 멘토역할을 하였다. 첫인상과 청소년들과의 관계형성을 유지하였으며, 다양하고 균형 잡힌 상호작용적 수업방법으로 청소년들이 자기주도적 무용을 수행할 수 있도록 기본기를 중시하고, 교사의 책무로서 진로결정과정의 멘토역할을 하였다. 둘째, 청소년들은 무용교사의 신뢰관계를 토대로 흥미와 지속적인 경험을 가지며, 보람과 자신감을 느끼며, 다양한 ...
본 연구는 무용교사의 멘토역할에 대한 중요성 및 청소년의 진로탐색과 즐거운 삶에 미치는 긍정적인 요인을 도출하는데 그 목적이 있다. 따라서 무용 진로 탐색을 결정한 청소년 2명과 청소년의 멘토 교사 2명으로 유 목적표집하여 질적 사례연구를 실시하였으며, 관련된 문서자료 수집 및 심층면담을 통해 코딩(Coding)과정과 종합 프로파일(Multi-profile)을 기반으로 연구문제에 적합한 멘토역할, 진로탐색, 즐거운 삶 3가지 핵심주제를 도출 하였다. 첫째, 무용교사는 소통과 무용지도를 통해 멘토역할을 하였다. 첫인상과 청소년들과의 관계형성을 유지하였으며, 다양하고 균형 잡힌 상호작용적 수업방법으로 청소년들이 자기주도적 무용을 수행할 수 있도록 기본기를 중시하고, 교사의 책무로서 진로결정과정의 멘토역할을 하였다. 둘째, 청소년들은 무용교사의 신뢰관계를 토대로 흥미와 지속적인 경험을 가지며, 보람과 자신감을 느끼며, 다양한 동기부여를 통해 자기효능감을 갖게 되면서 무용 진로탐색을 결정하게 되었다. 셋째, 청소년들은 무용교사들의 멘토 수업을 통해 무용 진로탐색의 미래에 대한 확고한 신념과 목표로 긍정적인 마인드를 가졌으며, 자기 관리와 지속적인 무용 몰입을 통해 본인의 삶을 만족하게 되면서 청소년의 자아정체감과 자기효능감이 높아지고 부모님과의 신뢰관계 또한 회복되었다. 따라서 무용교사는 청소년의 진로탐색을 위한 멘토역할을 통해 청소년에게 보람있고, 자기효능감을 높여주는 효과를 유발하였다고 볼 수 있으며, 이로 인해 몰입에 대한 즐거움과 내외적으로 변화된 긍정적인 즐거운 삶에 영향을 미친다고 해석 할 수 있다. 나아가 청소년들의 즐거운 삶을 위한 무용 진로탐색에 대해 실증적 연구들이 진행되기를 희망한다.
본 연구는 무용교사의 멘토역할에 대한 중요성 및 청소년의 진로탐색과 즐거운 삶에 미치는 긍정적인 요인을 도출하는데 그 목적이 있다. 따라서 무용 진로 탐색을 결정한 청소년 2명과 청소년의 멘토 교사 2명으로 유 목적표집하여 질적 사례연구를 실시하였으며, 관련된 문서자료 수집 및 심층면담을 통해 코딩(Coding)과정과 종합 프로파일(Multi-profile)을 기반으로 연구문제에 적합한 멘토역할, 진로탐색, 즐거운 삶 3가지 핵심주제를 도출 하였다. 첫째, 무용교사는 소통과 무용지도를 통해 멘토역할을 하였다. 첫인상과 청소년들과의 관계형성을 유지하였으며, 다양하고 균형 잡힌 상호작용적 수업방법으로 청소년들이 자기주도적 무용을 수행할 수 있도록 기본기를 중시하고, 교사의 책무로서 진로결정과정의 멘토역할을 하였다. 둘째, 청소년들은 무용교사의 신뢰관계를 토대로 흥미와 지속적인 경험을 가지며, 보람과 자신감을 느끼며, 다양한 동기부여를 통해 자기효능감을 갖게 되면서 무용 진로탐색을 결정하게 되었다. 셋째, 청소년들은 무용교사들의 멘토 수업을 통해 무용 진로탐색의 미래에 대한 확고한 신념과 목표로 긍정적인 마인드를 가졌으며, 자기 관리와 지속적인 무용 몰입을 통해 본인의 삶을 만족하게 되면서 청소년의 자아정체감과 자기효능감이 높아지고 부모님과의 신뢰관계 또한 회복되었다. 따라서 무용교사는 청소년의 진로탐색을 위한 멘토역할을 통해 청소년에게 보람있고, 자기효능감을 높여주는 효과를 유발하였다고 볼 수 있으며, 이로 인해 몰입에 대한 즐거움과 내외적으로 변화된 긍정적인 즐거운 삶에 영향을 미친다고 해석 할 수 있다. 나아가 청소년들의 즐거운 삶을 위한 무용 진로탐색에 대해 실증적 연구들이 진행되기를 희망한다.
The purpose of this study was to examine the importance and positive Leading teenager's career path for enjoyable life as dancing teacher's mentoring. So, this study sampled 2 teenager who decided to take dance career and their 2 mentor teachers in a purposeful sampling method and then carried out a...
The purpose of this study was to examine the importance and positive Leading teenager's career path for enjoyable life as dancing teacher's mentoring. So, this study sampled 2 teenager who decided to take dance career and their 2 mentor teachers in a purposeful sampling method and then carried out a qualitative case study. And data collected from documents and in-depth interviews were statistically processed through coding and multi-profiling and then drew out 3 core themes which are appropriate for study questions, such as mentor role, leading teenager's career path and enjoyable life. Study findings are as follows: First, dancing teachers played their mentor role through communications with students and dance teaching. They maintained first impressions and relationship with teenagers. And via various and balanced interactive methods of teaching, they laid stress on basic skills in order for teenagers to carry out self-directed dancing, and played their role of mentor in the course of teenager's career decision as teacher's duty. Second, based on the confidential relationship with dance teachers, teenagers took interest and had continuous experience in dance, felt worthiness and confidence, and were motivated diversely, thus developing self-efficacy and deciding the career search of dance. Third, via dance teacher's mentor teaching, teenagers had a positive mind of maintaining a steady faith and goal for the future of leading teenager's career path, and satisfied with their life through self-management and immersion in dance, thus increasing their self-identity and self-efficacy and restoring confidential relationship with parents. In conclusion, dance teacher's playing of mentor role for teenager's career search seems to increase the worthiness of teenagers, induce their self-efficacy, and have effects on teenager's enjoyable life through their immersion in dance and internal/external changes. It hopes many empirical studies on leading teenager's career path for their enjoyable life will be carried out in the future.
The purpose of this study was to examine the importance and positive Leading teenager's career path for enjoyable life as dancing teacher's mentoring. So, this study sampled 2 teenager who decided to take dance career and their 2 mentor teachers in a purposeful sampling method and then carried out a qualitative case study. And data collected from documents and in-depth interviews were statistically processed through coding and multi-profiling and then drew out 3 core themes which are appropriate for study questions, such as mentor role, leading teenager's career path and enjoyable life. Study findings are as follows: First, dancing teachers played their mentor role through communications with students and dance teaching. They maintained first impressions and relationship with teenagers. And via various and balanced interactive methods of teaching, they laid stress on basic skills in order for teenagers to carry out self-directed dancing, and played their role of mentor in the course of teenager's career decision as teacher's duty. Second, based on the confidential relationship with dance teachers, teenagers took interest and had continuous experience in dance, felt worthiness and confidence, and were motivated diversely, thus developing self-efficacy and deciding the career search of dance. Third, via dance teacher's mentor teaching, teenagers had a positive mind of maintaining a steady faith and goal for the future of leading teenager's career path, and satisfied with their life through self-management and immersion in dance, thus increasing their self-identity and self-efficacy and restoring confidential relationship with parents. In conclusion, dance teacher's playing of mentor role for teenager's career search seems to increase the worthiness of teenagers, induce their self-efficacy, and have effects on teenager's enjoyable life through their immersion in dance and internal/external changes. It hopes many empirical studies on leading teenager's career path for their enjoyable life will be carried out in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.