본 제작연구는 2016년 9월 기획을 거쳐서 11월 23일에 100주년 기념소극장에서 제작 발표된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>의 제작연구이다. 본 공연은 중앙대학교 100주년 기념관의 설립을 축하하기 위해 기획 제작된 공연으로서, 연구자가 영상감독으로 참여했다. 세계적인 극작가 윌리엄 셰익스피어의 비극 <맥베스>를 현대적으로 재해석하고, 공연과 영상의 융합을 가능하게 하는 ‘Liveness’라는 새로운 방식을 사용함으로써 관객들에게 고전을 현대적으로 보여주고자 하는 것이 공연의 목표였다. 이 연구를 통해 각색된 대본에 맞춰 공연에 사용된 영상디자인과 기존의 연극무대에서는 사용되지 않았던 무선방식(...
본 제작연구는 2016년 9월 기획을 거쳐서 11월 23일에 100주년 기념소극장에서 제작 발표된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>의 제작연구이다. 본 공연은 중앙대학교 100주년 기념관의 설립을 축하하기 위해 기획 제작된 공연으로서, 연구자가 영상감독으로 참여했다. 세계적인 극작가 윌리엄 셰익스피어의 비극 <맥베스>를 현대적으로 재해석하고, 공연과 영상의 융합을 가능하게 하는 ‘Liveness’라는 새로운 방식을 사용함으로써 관객들에게 고전을 현대적으로 보여주고자 하는 것이 공연의 목표였다. 이 연구를 통해 각색된 대본에 맞춰 공연에 사용된 영상디자인과 기존의 연극무대에서는 사용되지 않았던 무선방식(WI-FI)의 액션 캠(Action- Cam)을 사용하여 새로운 영상 연출을 시도하는 과정에서 드러난 문제점과 해결방안을 제시해보고자 한다.
첫 째로 원작을 토대로 각색된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>에서 사용된 공연 영상이다. 사진과 영상을 통해 인물의 개성, 시대적 배경, 현재 상황, 인물의 내면 등을 은유적으로 표현하고자 했다. 이러한 방식은 기존의 공연에서 사용되는 방법들과 많이 다르지 않지만, 고전과 현대를 아우를 수 있는 컨셉의 영상을 통해 대본의 느낌과 분위기를 살리는 것은 어렵고도 중요한 과제였다.
두 번째로 이번 공연에서 영감감독으로서의 핵심 목표인 ‘Liveness’이다. 공연을 실황으로 중계하는 것은 보통 스포츠, 콘서트, 다큐멘터리 등 단순 정보를 전달하기 위한 매체에서만 사용되어왔다. 그렇기 때문에, 연극에서도 그것을 활용할 수 있는 방안을 찾아보는 것은 가장 중요한 과제였다. 공연에서 사용 되는 액션 캠(Action-Cam)은 현재 전 세계적으로 유행하는 1인 방송 시스템을 가능하게 만든 영상장비로서 본 공연에서는 ‘마녀의 눈’이라는 이름으로 등장한다. 액션 캠(Action-Cam)을 활용한 본 공연이 갖는 실험적 의미와 가치 그리고 연습 과정에서 드러난 문제점과 해결방안을 제시하는 것이 과제로 여겨진다.
본 제작연구는 2016년 11월 23일 제작발표 된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>에서 사용된 영상디자인에 관한 내용을 다루고 있다. 본 연구는 기획 단계, 영상 컨셉, 영상 디자인회의를 거쳐서 영상이 공연에서 영사된 방식과 최종적으로 영상 장비가 사용되기까지 발생했던 문제점과 해결방안, 그리고 발전가능성에 대해 기술하고 있다.
본 제작연구는 2016년 9월 기획을 거쳐서 11월 23일에 100주년 기념소극장에서 제작 발표된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>의 제작연구이다. 본 공연은 중앙대학교 100주년 기념관의 설립을 축하하기 위해 기획 제작된 공연으로서, 연구자가 영상감독으로 참여했다. 세계적인 극작가 윌리엄 셰익스피어의 비극 <맥베스>를 현대적으로 재해석하고, 공연과 영상의 융합을 가능하게 하는 ‘Liveness’라는 새로운 방식을 사용함으로써 관객들에게 고전을 현대적으로 보여주고자 하는 것이 공연의 목표였다. 이 연구를 통해 각색된 대본에 맞춰 공연에 사용된 영상디자인과 기존의 연극무대에서는 사용되지 않았던 무선방식(WI-FI)의 액션 캠(Action- Cam)을 사용하여 새로운 영상 연출을 시도하는 과정에서 드러난 문제점과 해결방안을 제시해보고자 한다.
첫 째로 원작을 토대로 각색된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>에서 사용된 공연 영상이다. 사진과 영상을 통해 인물의 개성, 시대적 배경, 현재 상황, 인물의 내면 등을 은유적으로 표현하고자 했다. 이러한 방식은 기존의 공연에서 사용되는 방법들과 많이 다르지 않지만, 고전과 현대를 아우를 수 있는 컨셉의 영상을 통해 대본의 느낌과 분위기를 살리는 것은 어렵고도 중요한 과제였다.
두 번째로 이번 공연에서 영감감독으로서의 핵심 목표인 ‘Liveness’이다. 공연을 실황으로 중계하는 것은 보통 스포츠, 콘서트, 다큐멘터리 등 단순 정보를 전달하기 위한 매체에서만 사용되어왔다. 그렇기 때문에, 연극에서도 그것을 활용할 수 있는 방안을 찾아보는 것은 가장 중요한 과제였다. 공연에서 사용 되는 액션 캠(Action-Cam)은 현재 전 세계적으로 유행하는 1인 방송 시스템을 가능하게 만든 영상장비로서 본 공연에서는 ‘마녀의 눈’이라는 이름으로 등장한다. 액션 캠(Action-Cam)을 활용한 본 공연이 갖는 실험적 의미와 가치 그리고 연습 과정에서 드러난 문제점과 해결방안을 제시하는 것이 과제로 여겨진다.
본 제작연구는 2016년 11월 23일 제작발표 된 연극 <맥베스-고뇌, 욕망 그리고 거짓말>에서 사용된 영상디자인에 관한 내용을 다루고 있다. 본 연구는 기획 단계, 영상 컨셉, 영상 디자인회의를 거쳐서 영상이 공연에서 영사된 방식과 최종적으로 영상 장비가 사용되기까지 발생했던 문제점과 해결방안, 그리고 발전가능성에 대해 기술하고 있다.
This work is a study on the production of the play , which was planned on September, 2016 and released on November 23 at the 100th Anniversary Memorial Theater. This performance was planned and produced to celebrate the establishment of the 100th Anniversary Memorial Hall of Chung-Ang University. An...
This work is a study on the production of the play , which was planned on September, 2016 and released on November 23 at the 100th Anniversary Memorial Theater. This performance was planned and produced to celebrate the establishment of the 100th Anniversary Memorial Hall of Chung-Ang University. And I have participated as a film director. The goal of the play was to modernize the tragedy of world-renowned playwright William Shakespeare, Macbeth, and to present the classics to the audience in a modern way by using a new way of 'Liveness' that enables the fusion of performances and images. Through this study I will try to present the problems and solutions that were revealed in the process of introducing the two methods, the video design used in the adapted script and the WI-FI Action-Cam which was not used in the existing theater stage.
First, it is a performance video used in the play , which is based on the original work. Through the photographs and images, I intend to show the personality of the character, historical background, the present situation, and the inside of the character. Although this method is not much different from the methods used in existing performances, it is a difficult and important task to make the feel and atmosphere of the script through the conceptual image that covers classical and modern.
Secondly, it is 'Liveness' which is a key goal of the film director in this performance. It has been used only in media to convey simple information such as sports, concerts, documentaries, etc. Therefore, it was the most important task to find ways to utilize it in the play. Action-Cam, which is used in performances, is a video equipment that enables a one-person broadcast system that is currently popular all over the world. In this performance, it appears under the name of "Witch's Eye". The challenge is to present the experimental meaning and value of this performance using Action-Cam, and the problems and solutions presented in the practice.
This study covers the video design used in the theater , which was released on November 23, 2016. This study describes the way in which images are projected in a stage through planning stage, image concept, and video design meeting, problems that have arisen since the last use of video equipment, and solutions and development possibilities.
This work is a study on the production of the play , which was planned on September, 2016 and released on November 23 at the 100th Anniversary Memorial Theater. This performance was planned and produced to celebrate the establishment of the 100th Anniversary Memorial Hall of Chung-Ang University. And I have participated as a film director. The goal of the play was to modernize the tragedy of world-renowned playwright William Shakespeare, Macbeth, and to present the classics to the audience in a modern way by using a new way of 'Liveness' that enables the fusion of performances and images. Through this study I will try to present the problems and solutions that were revealed in the process of introducing the two methods, the video design used in the adapted script and the WI-FI Action-Cam which was not used in the existing theater stage.
First, it is a performance video used in the play , which is based on the original work. Through the photographs and images, I intend to show the personality of the character, historical background, the present situation, and the inside of the character. Although this method is not much different from the methods used in existing performances, it is a difficult and important task to make the feel and atmosphere of the script through the conceptual image that covers classical and modern.
Secondly, it is 'Liveness' which is a key goal of the film director in this performance. It has been used only in media to convey simple information such as sports, concerts, documentaries, etc. Therefore, it was the most important task to find ways to utilize it in the play. Action-Cam, which is used in performances, is a video equipment that enables a one-person broadcast system that is currently popular all over the world. In this performance, it appears under the name of "Witch's Eye". The challenge is to present the experimental meaning and value of this performance using Action-Cam, and the problems and solutions presented in the practice.
This study covers the video design used in the theater , which was released on November 23, 2016. This study describes the way in which images are projected in a stage through planning stage, image concept, and video design meeting, problems that have arisen since the last use of video equipment, and solutions and development possibilities.
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