본 연구는 비연속 시간 생존분석 기법을 활용하여 학자금 대출을 중심으로 4년제 대학 졸업소요기간에 영향을 미치는 요인을 탐색하고, 소득계층별로 대학 졸업소요기간에 미치는 영향 요인이 어떻게 달라지는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 KEEP 2차(2005)년도 자료부터 10차(2013)년도 고3 코호트 자료를 활용하였으며 생존분석 기법을 활용하여 학자금 대출을 중심으로 4년제 대학 졸업소요기간에 영향을 미치는 요인을 탐색하고, 소득계층별로 대학 졸업소요기간에 미치는 영향 요인이 어떻게 달라지는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 KEEP 2차(2005)년도 자료부터 10차(2013)년도 고3 코호트 자료를 활용하였으며 분석 대상으로 삼은 집단은 KEEP 고3코호트 중 2005년에 4년제 대학에 입학한 학생 1,214명이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석 대상인 학생들의 대학 졸업 가능성은 여학생은 4년째에, 남학생은 7년째에 뚜렷하게 증가하기 시작하지만, 각각 4년과 7년 이후에도 여전히 상당한 증가폭을 보이고 있었다. 이는 한국 4년제 대학생들의 졸업소요기간이 본래 정해진 재학연한인 4년을 초과하여 연장되는 경향성이 나타나고 있음을 보여준다. 둘째, 개인 배경 요인, 대학 기관 요인, 대학 경험 요인, 학자금 지원 요인을 차례대로 투입한 결과 모든 독립 변인을 다 투입한 최종 모형에서 대학 졸업 소요기간에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타난 변인은 성별, 부 학력, 가구소득, 전공계열 중 사회, 교육, 자연 계열, 평균평점, 근로여부, 학자금 대출 여부였다. 이 중 부 학력, 교육 계열은 정적인 영향을 미치고 있었던 반면에 성별, 가구 소득, 사회 계열, 자연 계열, 평균 평점, 근로, 학자금 대출 의존 여부는 부적인 영향을 미치고 있었다. 본 연구의 주요 관심 변인이이었던 학자금 대출은 졸업소요기간에 부적으로 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 학자금 대출을 받은 학생일수록 받지 않은 학생보다 졸업할 승산이 24% 낮아지고 그만큼 졸업소요기간이 길어지는 것으로 드러났다. 셋째, 소득계층별 비교 분석 결과, 저소득층 집단과 비교집단 간에 가구소득, 전공 계열 중 사회, 자연, 예체능 계열, 공부시간의 영향이 유의하게 다른 것으로 나타났다. 주요 변수였던 학자금 대출의 영향이 유의하게 다르다고 나타나지는 않았다. 각 집단에서 각각 대학 졸업소요기간에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타난 변인은 다음과 같다. 비교집단에서는 성별, 부 학력, 가구 소득, 교육 계열, 대학생활만족도, 근로 경험이 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났고 저소득층 집단에서는 성별, 가구소득, 사회계열, 자연계열, 예체능계열, 공부시간, 근로 경험, 학자금 대출이 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 학자금 대출은 비교집단에서는 유의하게 나타나지 않았지만 저소득층 집단에서는 통계적으로 유의하게 졸업소요기간을 연장시키는 것으로 드러났다. 상술한 논의를 바탕으로 대학생의 졸업소요기간 장기화 현상에 대한 정책적 제언을 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 학자금 대출이 저소득층 대학생들의 학위 취득 과정에 실질적으로 혜택을 줄 수 있는 제도적 개선책을 마련해야 한다. 둘째, 학자금 지원 정책을 설계하고 집행하는 과정에서 지원 대상의 특성과 하위 집단을 철저하게 구분하고 각 하위 집단에 가장 적합한 속성을 갖는 학자금 지원을 제공할 필요가 있다.
본 연구는 비연속 시간 생존분석 기법을 활용하여 학자금 대출을 중심으로 4년제 대학 졸업소요기간에 영향을 미치는 요인을 탐색하고, 소득계층별로 대학 졸업소요기간에 미치는 영향 요인이 어떻게 달라지는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 KEEP 2차(2005)년도 자료부터 10차(2013)년도 고3 코호트 자료를 활용하였으며 분석 대상으로 삼은 집단은 KEEP 고3코호트 중 2005년에 4년제 대학에 입학한 학생 1,214명이었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석 대상인 학생들의 대학 졸업 가능성은 여학생은 4년째에, 남학생은 7년째에 뚜렷하게 증가하기 시작하지만, 각각 4년과 7년 이후에도 여전히 상당한 증가폭을 보이고 있었다. 이는 한국 4년제 대학생들의 졸업소요기간이 본래 정해진 재학연한인 4년을 초과하여 연장되는 경향성이 나타나고 있음을 보여준다. 둘째, 개인 배경 요인, 대학 기관 요인, 대학 경험 요인, 학자금 지원 요인을 차례대로 투입한 결과 모든 독립 변인을 다 투입한 최종 모형에서 대학 졸업 소요기간에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타난 변인은 성별, 부 학력, 가구소득, 전공계열 중 사회, 교육, 자연 계열, 평균평점, 근로여부, 학자금 대출 여부였다. 이 중 부 학력, 교육 계열은 정적인 영향을 미치고 있었던 반면에 성별, 가구 소득, 사회 계열, 자연 계열, 평균 평점, 근로, 학자금 대출 의존 여부는 부적인 영향을 미치고 있었다. 본 연구의 주요 관심 변인이이었던 학자금 대출은 졸업소요기간에 부적으로 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 학자금 대출을 받은 학생일수록 받지 않은 학생보다 졸업할 승산이 24% 낮아지고 그만큼 졸업소요기간이 길어지는 것으로 드러났다. 셋째, 소득계층별 비교 분석 결과, 저소득층 집단과 비교집단 간에 가구소득, 전공 계열 중 사회, 자연, 예체능 계열, 공부시간의 영향이 유의하게 다른 것으로 나타났다. 주요 변수였던 학자금 대출의 영향이 유의하게 다르다고 나타나지는 않았다. 각 집단에서 각각 대학 졸업소요기간에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타난 변인은 다음과 같다. 비교집단에서는 성별, 부 학력, 가구 소득, 교육 계열, 대학생활만족도, 근로 경험이 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났고 저소득층 집단에서는 성별, 가구소득, 사회계열, 자연계열, 예체능계열, 공부시간, 근로 경험, 학자금 대출이 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 학자금 대출은 비교집단에서는 유의하게 나타나지 않았지만 저소득층 집단에서는 통계적으로 유의하게 졸업소요기간을 연장시키는 것으로 드러났다. 상술한 논의를 바탕으로 대학생의 졸업소요기간 장기화 현상에 대한 정책적 제언을 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 학자금 대출이 저소득층 대학생들의 학위 취득 과정에 실질적으로 혜택을 줄 수 있는 제도적 개선책을 마련해야 한다. 둘째, 학자금 지원 정책을 설계하고 집행하는 과정에서 지원 대상의 특성과 하위 집단을 철저하게 구분하고 각 하위 집단에 가장 적합한 속성을 갖는 학자금 지원을 제공할 필요가 있다.
In recent years, the increase of time to bachelor's degree has been one of the social issues in South Korea. Though this phenomenon could bring about individual and social cost, the factors of increased time to bachelor's degree has been based on insufficient evidence. Given this background, this st...
In recent years, the increase of time to bachelor's degree has been one of the social issues in South Korea. Though this phenomenon could bring about individual and social cost, the factors of increased time to bachelor's degree has been based on insufficient evidence. Given this background, this study aimed at investigating factors affecting time to bachelor's degree for four-year college students in South Korea by income level, especially focusing on the effect of students loan on time to degree. To achieve this goal, this study set the framework integrating psychological, sociological, organizational, interactional, and economic perspectives based on previous study. As for main study, data on 1,214 fouryear college students from Korean Education and Employment Panel(KEEP) of 20052013 was analyzed using discretetime survival analysis. Detailed research questions are as follow: (1) how does the probability of college graduation change according to the passage of time? (2) do individual factors, institutional factors, college life factors, and student loan affect time to degree? (3) are the difference between the effects of factors on time to degree by income level? The major findings of the study are as following. First, the result from life table and hazard plots suggests that 45 year for female and 67 year for male after entrance exhibit higher probability of graduation, but still there is considerable increase of probability of graduation after those period. It means there is a tendency of increasing time to degree for four year college students in South Korea. Second, as a result of examining the individual, institutional, college life factors, and student loan on time to degree by using discretetime survival analysis, variables as gender, dad's education, household income, majors such as social science, education, natural science, GPA, work, and student loan exert significant effects on time to degree. Especially, student loan exerts the negative impact on time to degree. Third, there is significant difference between the effects of factors such as household income, majors, study hours by income level. As for student loan, the main variable of this study, there is exert significantly negative impact of student loan in lowincome level while there is no significant impact in comparative group. It means that student loan does not support low-income students effectively, rather delay their time to degree. These findings have implications for not only the effect of student loan, but also for the issue of time to degree. Based on these results, this study suggests the following recommendations: (1) the student loan policy should be revised to improve the degree completion of low income students. Especially, government and universities should provide lowincome college students with more comprehensive support including academic support, career development support, and psychological support to improve the effect of student loan effectively; (2) Since the needs of each subgroups and their responses to policy are different, it is necessary to understand the unique needs of subgroups and reflect those needs to the process of design and administration of student financial aid policy.
In recent years, the increase of time to bachelor's degree has been one of the social issues in South Korea. Though this phenomenon could bring about individual and social cost, the factors of increased time to bachelor's degree has been based on insufficient evidence. Given this background, this study aimed at investigating factors affecting time to bachelor's degree for four-year college students in South Korea by income level, especially focusing on the effect of students loan on time to degree. To achieve this goal, this study set the framework integrating psychological, sociological, organizational, interactional, and economic perspectives based on previous study. As for main study, data on 1,214 fouryear college students from Korean Education and Employment Panel(KEEP) of 20052013 was analyzed using discretetime survival analysis. Detailed research questions are as follow: (1) how does the probability of college graduation change according to the passage of time? (2) do individual factors, institutional factors, college life factors, and student loan affect time to degree? (3) are the difference between the effects of factors on time to degree by income level? The major findings of the study are as following. First, the result from life table and hazard plots suggests that 45 year for female and 67 year for male after entrance exhibit higher probability of graduation, but still there is considerable increase of probability of graduation after those period. It means there is a tendency of increasing time to degree for four year college students in South Korea. Second, as a result of examining the individual, institutional, college life factors, and student loan on time to degree by using discretetime survival analysis, variables as gender, dad's education, household income, majors such as social science, education, natural science, GPA, work, and student loan exert significant effects on time to degree. Especially, student loan exerts the negative impact on time to degree. Third, there is significant difference between the effects of factors such as household income, majors, study hours by income level. As for student loan, the main variable of this study, there is exert significantly negative impact of student loan in lowincome level while there is no significant impact in comparative group. It means that student loan does not support low-income students effectively, rather delay their time to degree. These findings have implications for not only the effect of student loan, but also for the issue of time to degree. Based on these results, this study suggests the following recommendations: (1) the student loan policy should be revised to improve the degree completion of low income students. Especially, government and universities should provide lowincome college students with more comprehensive support including academic support, career development support, and psychological support to improve the effect of student loan effectively; (2) Since the needs of each subgroups and their responses to policy are different, it is necessary to understand the unique needs of subgroups and reflect those needs to the process of design and administration of student financial aid policy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.