본 연구는 인간지능을 다양성으로 이해해야 한다는 Gardner의 다중지능이론을 기반으로 독서 프로그램을 적용하였을 경우 청소년의 다중지능(강점지능)의 차이가 독서표현활동에서 어떻게 다르게 구현되는지를 분석하는데 주요 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하고자 세부적으로는 다중지능(강점지능)의 차이에 따른 독서표현활동 모습을 관찰하여 행동표현의 방식에 차이가 있는지를 발견하고자 하였다. 또한 학생 소감문과 활동지를 분석함으로써 동일한 영역의 결과물을 ...
본 연구는 인간지능을 다양성으로 이해해야 한다는 Gardner의 다중지능이론을 기반으로 독서 프로그램을 적용하였을 경우 청소년의 다중지능(강점지능)의 차이가 독서표현활동에서 어떻게 다르게 구현되는지를 분석하는데 주요 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하고자 세부적으로는 다중지능(강점지능)의 차이에 따른 독서표현활동 모습을 관찰하여 행동표현의 방식에 차이가 있는지를 발견하고자 하였다. 또한 학생 소감문과 활동지를 분석함으로써 동일한 영역의 결과물을 다중지능의 차이에 따라서 어떻게 다르게 표현하는지를 알아보았다. 연구의 목적을 달성하고자 초등학교 4학년 학생들을 대상으로 다중지능의 차이에 대한 강점 영역을 구분하여 대상을 분류한 다음 총 12주 동안 독서표현활동을 실시하였다. 주요 내용을 Focus Group에서 구성하였고 청소년들의 행동관찰 및 표현결과물의 분석은 참여관찰을 통해 독서표현활동 적용 시 관찰에 따른 행동의 파악 등이었다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능의 차이에 따라 독서표현의 방식은 달랐으며 독서표현 결과물을 만들고자 하는 청소년들의 행동표현 또한 강점 다중지능의 차이에 따라 차이가 있었다. 둘째, 독서표현을 하는 동안 청소년들은 자신만의 행동표현양상을 나타내었고 다중지능 영역별로 그 특징을 찾을 수 있었다. 셋째, 같은 책을 읽고 같은 장소에서 같은 교사에게 같은 안내를 받고 같은 영역에 대한 표현을 하지만 개개인의 강점 다중지능의 차이에 따라 독서표현 결과물은 차이가 있었다. 이러한 연구결과에 따라 다음의 제언을 하고자 한다. 청소년 개개인이 가지고 태어난 특성을 고려하여 계발시켜 그 능력을 사회적으로는 의미 있고, 개인적으로는 행복하게 발휘할 수 있도록 하는 독서교육의 접근이 필요하다. 또한 청소년의 다중지능 특성에 따른 독서표현활동이 필요하며 앞으로 이를 바탕으로 한 맞춤형 교육은 교육 현장에서 더욱 강조되어져야 할 것이다.
본 연구는 인간지능을 다양성으로 이해해야 한다는 Gardner의 다중지능이론을 기반으로 독서 프로그램을 적용하였을 경우 청소년의 다중지능(강점지능)의 차이가 독서표현활동에서 어떻게 다르게 구현되는지를 분석하는데 주요 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하고자 세부적으로는 다중지능(강점지능)의 차이에 따른 독서표현활동 모습을 관찰하여 행동표현의 방식에 차이가 있는지를 발견하고자 하였다. 또한 학생 소감문과 활동지를 분석함으로써 동일한 영역의 결과물을 다중지능의 차이에 따라서 어떻게 다르게 표현하는지를 알아보았다. 연구의 목적을 달성하고자 초등학교 4학년 학생들을 대상으로 다중지능의 차이에 대한 강점 영역을 구분하여 대상을 분류한 다음 총 12주 동안 독서표현활동을 실시하였다. 주요 내용을 Focus Group에서 구성하였고 청소년들의 행동관찰 및 표현결과물의 분석은 참여관찰을 통해 독서표현활동 적용 시 관찰에 따른 행동의 파악 등이었다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능의 차이에 따라 독서표현의 방식은 달랐으며 독서표현 결과물을 만들고자 하는 청소년들의 행동표현 또한 강점 다중지능의 차이에 따라 차이가 있었다. 둘째, 독서표현을 하는 동안 청소년들은 자신만의 행동표현양상을 나타내었고 다중지능 영역별로 그 특징을 찾을 수 있었다. 셋째, 같은 책을 읽고 같은 장소에서 같은 교사에게 같은 안내를 받고 같은 영역에 대한 표현을 하지만 개개인의 강점 다중지능의 차이에 따라 독서표현 결과물은 차이가 있었다. 이러한 연구결과에 따라 다음의 제언을 하고자 한다. 청소년 개개인이 가지고 태어난 특성을 고려하여 계발시켜 그 능력을 사회적으로는 의미 있고, 개인적으로는 행복하게 발휘할 수 있도록 하는 독서교육의 접근이 필요하다. 또한 청소년의 다중지능 특성에 따른 독서표현활동이 필요하며 앞으로 이를 바탕으로 한 맞춤형 교육은 교육 현장에서 더욱 강조되어져야 할 것이다.
The Purpose of this Study is to analyze how differently implemented in reading on youth’s Multiple intelligence (strong intelligence) difference, when applied the reading program based on Gardner’s multiple intelligence theory that human intelligence should be understood in the diversity. For this, ...
The Purpose of this Study is to analyze how differently implemented in reading on youth’s Multiple intelligence (strong intelligence) difference, when applied the reading program based on Gardner’s multiple intelligence theory that human intelligence should be understood in the diversity. For this, tried to find out the difference between the reading interpretation according to Multiple intelligence (strong intelligence) through observation. It searched the same outcome of the area find out how to interpretation different according to the difference between multiple intelligences through a review and analysis by the activities. For this study, with 4th grade students in elementary school, classified with the strengths of the difference between category of multiple intelligences, and then a total of interpretation activities for 12 weeks reading. The analysis of outcomes and behavior observation was made through participant observation, examined the behavior in reading interpretation activity according to the observation. The results are as follows : The first, The ways of the reading interpretation different in accordance with the difference between multiple intelligence and the behavior of youth representation also differences according to the strengths of multiple intelligences. The second, represented the interpretation to their own behavior characterized by multiple intelligence during the reading interpretation of youth. The third, though reading the same book in the same place on the same teachers get information, Multiple intelligence strengths of individual reading according to differences in the representation of the outcome was there a difference. According to the results of these studies following recommendations so that we want to do. It suggest that need the competence development considering youth innate properties and required to provide an environment that can be fun reading to each. Also need reading interpretation activities according to the Multiple intelligence nature to youth, need to be highlighted the target education in the education field in front of.
The Purpose of this Study is to analyze how differently implemented in reading on youth’s Multiple intelligence (strong intelligence) difference, when applied the reading program based on Gardner’s multiple intelligence theory that human intelligence should be understood in the diversity. For this, tried to find out the difference between the reading interpretation according to Multiple intelligence (strong intelligence) through observation. It searched the same outcome of the area find out how to interpretation different according to the difference between multiple intelligences through a review and analysis by the activities. For this study, with 4th grade students in elementary school, classified with the strengths of the difference between category of multiple intelligences, and then a total of interpretation activities for 12 weeks reading. The analysis of outcomes and behavior observation was made through participant observation, examined the behavior in reading interpretation activity according to the observation. The results are as follows : The first, The ways of the reading interpretation different in accordance with the difference between multiple intelligence and the behavior of youth representation also differences according to the strengths of multiple intelligences. The second, represented the interpretation to their own behavior characterized by multiple intelligence during the reading interpretation of youth. The third, though reading the same book in the same place on the same teachers get information, Multiple intelligence strengths of individual reading according to differences in the representation of the outcome was there a difference. According to the results of these studies following recommendations so that we want to do. It suggest that need the competence development considering youth innate properties and required to provide an environment that can be fun reading to each. Also need reading interpretation activities according to the Multiple intelligence nature to youth, need to be highlighted the target education in the education field in front of.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.