19세기 후기 낭만주의 대표 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864∼1949)는 200여곡에 달하는 가곡을 작곡할 정도로 가곡에 남다른 열정을 보였다. 그의 음악적 특징이 나타나기 시작한 것은 『Letzte Blätte』 Op. 10 (1885)으로 이때부터 그의 가곡에는 작품번호가 매겨졌다. 본 논문은 『Letzte Blätte』 Op. 10에 슈트라우스가 어떻게 후기 낭만주의를 반영하였는지 이해하는 것을 목적으로 연구하였다. 먼저, 슈트라우스가 속한 후기 낭만주의의 시대적 상황과 후기 낭만예술가곡의 특징, 그의 생애와 가곡의 특징에 대해 먼저 알아보고 『Letzte Blätte』 Op. 10의 개요와 8개 가곡의 시와 해석, 구조, 조성, 음악적 특징 등에 대해 연구하였다. 그 결과 슈트라우스는 시가 가지고 있는 내용의 표현을 위해 당김음, 셋잇단음표, 점음표 등의 생동감 있는 리듬을 사용하였다. 선율은 서정적인 분위기의 온음계적인 선율을 주로 사용하였고, 해결하지 않은 부속화음의 연속적인 사용, 종지의 지연, 나폴리 6화음, ...
19세기 후기 낭만주의 대표 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864∼1949)는 200여곡에 달하는 가곡을 작곡할 정도로 가곡에 남다른 열정을 보였다. 그의 음악적 특징이 나타나기 시작한 것은 『Letzte Blätte』 Op. 10 (1885)으로 이때부터 그의 가곡에는 작품번호가 매겨졌다. 본 논문은 『Letzte Blätte』 Op. 10에 슈트라우스가 어떻게 후기 낭만주의를 반영하였는지 이해하는 것을 목적으로 연구하였다. 먼저, 슈트라우스가 속한 후기 낭만주의의 시대적 상황과 후기 낭만예술가곡의 특징, 그의 생애와 가곡의 특징에 대해 먼저 알아보고 『Letzte Blätte』 Op. 10의 개요와 8개 가곡의 시와 해석, 구조, 조성, 음악적 특징 등에 대해 연구하였다. 그 결과 슈트라우스는 시가 가지고 있는 내용의 표현을 위해 당김음, 셋잇단음표, 점음표 등의 생동감 있는 리듬을 사용하였다. 선율은 서정적인 분위기의 온음계적인 선율을 주로 사용하였고, 해결하지 않은 부속화음의 연속적인 사용, 종지의 지연, 나폴리 6화음, 아르페지오 등을 사용하여 낭만주의를 반영함을 알 수 있었다. 반주부의 풍부한 화음과 화성적 진행, 반진행은 곡의 가사와 어울려 곡의 느낌을 최대한 연출해주었는데, 이는 반주가 보조적 역할을 넘어서 성악과 동등한 위치에서 음악적 역할을 차지한다는 것을 알 수 있었다.
19세기 후기 낭만주의 대표 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864∼1949)는 200여곡에 달하는 가곡을 작곡할 정도로 가곡에 남다른 열정을 보였다. 그의 음악적 특징이 나타나기 시작한 것은 『Letzte Blätte』 Op. 10 (1885)으로 이때부터 그의 가곡에는 작품번호가 매겨졌다. 본 논문은 『Letzte Blätte』 Op. 10에 슈트라우스가 어떻게 후기 낭만주의를 반영하였는지 이해하는 것을 목적으로 연구하였다. 먼저, 슈트라우스가 속한 후기 낭만주의의 시대적 상황과 후기 낭만예술가곡의 특징, 그의 생애와 가곡의 특징에 대해 먼저 알아보고 『Letzte Blätte』 Op. 10의 개요와 8개 가곡의 시와 해석, 구조, 조성, 음악적 특징 등에 대해 연구하였다. 그 결과 슈트라우스는 시가 가지고 있는 내용의 표현을 위해 당김음, 셋잇단음표, 점음표 등의 생동감 있는 리듬을 사용하였다. 선율은 서정적인 분위기의 온음계적인 선율을 주로 사용하였고, 해결하지 않은 부속화음의 연속적인 사용, 종지의 지연, 나폴리 6화음, 아르페지오 등을 사용하여 낭만주의를 반영함을 알 수 있었다. 반주부의 풍부한 화음과 화성적 진행, 반진행은 곡의 가사와 어울려 곡의 느낌을 최대한 연출해주었는데, 이는 반주가 보조적 역할을 넘어서 성악과 동등한 위치에서 음악적 역할을 차지한다는 것을 알 수 있었다.
Richard Strauss (1864∼1949) was a leading composer of the late Romantic who showed great passion for song enough to compose about 200 songs. 『Letzte Blätte』 Op. 10 (1885) started to represent his musical characteristics from then Opus number was written on his works. In this thesis, we focu...
Richard Strauss (1864∼1949) was a leading composer of the late Romantic who showed great passion for song enough to compose about 200 songs. 『Letzte Blätte』 Op. 10 (1885) started to represent his musical characteristics from then Opus number was written on his works. In this thesis, we focused on understanding how R. Strauss reflected the late Romantic to 『Letzte Blätte』 Op. 10. First, this thesis shows the situation of late Romantic and the characteristics of late Romantic song, his life, and the characteristics of artistic songs he composed. And then, the out line of 『Letzte Blätte』 Op. 10, the poetry of 8 songs and their interpretations, structures, keys and musical characteristics are analyzed. As a result, it was recovered that the R. Strauss used the intensive and vivid rhythm , such as syncopation, triplet, dotted note to represent the contents of poetry. As for the melody, the lyrical diatonic melody was primarily used and the continuing use of unsolved Secondary Dominant Chords, delay of fine, Neapolitan sixth chord, and arpeggio were also used to reflect the Romantic. Abundant chords in accompaniment, harmonic progression and contrary motion were matched up with the lyrics of the artic songs. These kinds of components expressed the atmosphere of song as much as possible. This implied that accompaniment took possession of a musical role at the equal position with singing beyond an auxiliary role.
Richard Strauss (1864∼1949) was a leading composer of the late Romantic who showed great passion for song enough to compose about 200 songs. 『Letzte Blätte』 Op. 10 (1885) started to represent his musical characteristics from then Opus number was written on his works. In this thesis, we focused on understanding how R. Strauss reflected the late Romantic to 『Letzte Blätte』 Op. 10. First, this thesis shows the situation of late Romantic and the characteristics of late Romantic song, his life, and the characteristics of artistic songs he composed. And then, the out line of 『Letzte Blätte』 Op. 10, the poetry of 8 songs and their interpretations, structures, keys and musical characteristics are analyzed. As a result, it was recovered that the R. Strauss used the intensive and vivid rhythm , such as syncopation, triplet, dotted note to represent the contents of poetry. As for the melody, the lyrical diatonic melody was primarily used and the continuing use of unsolved Secondary Dominant Chords, delay of fine, Neapolitan sixth chord, and arpeggio were also used to reflect the Romantic. Abundant chords in accompaniment, harmonic progression and contrary motion were matched up with the lyrics of the artic songs. These kinds of components expressed the atmosphere of song as much as possible. This implied that accompaniment took possession of a musical role at the equal position with singing beyond an auxiliary role.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.