대지미술(Land Art、Earth works 또는 Process Art)은 서양의 현대미술 발전과정에서 아주 큰 영향력을 지닌 예술 장르인 포스트모던 아트의 다양한 모습으로 나타나고 있다. 대지미술은 20세기 60년대 말기에 미국에서 탄생하였다. 당시 사회는 마침 미국 역사상 각종 민중 운동이 가장 활발했던 시기이다. 2차 대전 후 경제가 번영하고 생활이 부유해지면서 여러 가지 사회적 갈등들이 폭발하였다, 그중에 가장 두드러지게 나타난 것이 '환경보호운동'이다. 사람들은 정통적인 가치 판단 체계가 사람을 변화시키는 것에 대해 의문을 제시했다, 산업 혁명이 가져다준 환경 위기에 가슴 아파하며 인생의 의미와 가치를 되묻게 된다. 예술사에 반영된 것으로 보면 경직된 ...
대지미술(Land Art、Earth works 또는 Process Art)은 서양의 현대미술 발전과정에서 아주 큰 영향력을 지닌 예술 장르인 포스트모던 아트의 다양한 모습으로 나타나고 있다. 대지미술은 20세기 60년대 말기에 미국에서 탄생하였다. 당시 사회는 마침 미국 역사상 각종 민중 운동이 가장 활발했던 시기이다. 2차 대전 후 경제가 번영하고 생활이 부유해지면서 여러 가지 사회적 갈등들이 폭발하였다, 그중에 가장 두드러지게 나타난 것이 '환경보호운동'이다. 사람들은 정통적인 가치 판단 체계가 사람을 변화시키는 것에 대해 의문을 제시했다, 산업 혁명이 가져다준 환경 위기에 가슴 아파하며 인생의 의미와 가치를 되묻게 된다. 예술사에 반영된 것으로 보면 경직된 형식주의에 빠진 모더니즘과 현실에서의 생활은 심하게 단절되어 있어서 각종 전위적인 예술들로부터 비판을 받았다. 대지미술의 독특한 부분은 “자연”을 접점으로 상기 문제들을 고민했다. 예술의 한 종류로서 이는 그 시대의 여러 가지 왕성한 예술 형식들과 보편적으로 연계 되어 있다. 이의 발전은 그 당시의 특별한 인문 환경과 떼어놓을 수 없으며 이는 그 당시 사람들의 초기 인류문화 유물에 대한 관심이며 예술적인 형식으로 자연으로 돌아가고자 하는 마음을 표현했다. 대지미술의 대표적 예술가 크리스토 자바체프(Christo Javacheff), 그의 포장미술은 일종의 당대 예술의 태도로 평가되고 있으며 이는 탈공업 문화의 적극적인 면에 대한 고민이었다. 그는 성공적으로 대량의 미디어 광고, 슬라이드, 비디오, 화첩 등 산업 수단을 통하여 예술이 생활에 스며들도록 하였다, 이 또한 대지미술의 의미를 한걸음 발전시켰다. 그의 성과는 바로 예술은 생활과 가까워야 한다는 것이 아니라 현실에서는 생활이 예술에 의탁되었다. 본 연구의 목적은 대지미술가 크리스토 자바체프(Christo Javacheff)를 중심으로 전개하여 그의 포장미술과 기타 작품의 제작 과정, 규모와 의미를 연구하고 작품의 장소성과 사회성의 가치를 분석하였다.
대지미술(Land Art、Earth works 또는 Process Art)은 서양의 현대미술 발전과정에서 아주 큰 영향력을 지닌 예술 장르인 포스트모던 아트의 다양한 모습으로 나타나고 있다. 대지미술은 20세기 60년대 말기에 미국에서 탄생하였다. 당시 사회는 마침 미국 역사상 각종 민중 운동이 가장 활발했던 시기이다. 2차 대전 후 경제가 번영하고 생활이 부유해지면서 여러 가지 사회적 갈등들이 폭발하였다, 그중에 가장 두드러지게 나타난 것이 '환경보호운동'이다. 사람들은 정통적인 가치 판단 체계가 사람을 변화시키는 것에 대해 의문을 제시했다, 산업 혁명이 가져다준 환경 위기에 가슴 아파하며 인생의 의미와 가치를 되묻게 된다. 예술사에 반영된 것으로 보면 경직된 형식주의에 빠진 모더니즘과 현실에서의 생활은 심하게 단절되어 있어서 각종 전위적인 예술들로부터 비판을 받았다. 대지미술의 독특한 부분은 “자연”을 접점으로 상기 문제들을 고민했다. 예술의 한 종류로서 이는 그 시대의 여러 가지 왕성한 예술 형식들과 보편적으로 연계 되어 있다. 이의 발전은 그 당시의 특별한 인문 환경과 떼어놓을 수 없으며 이는 그 당시 사람들의 초기 인류문화 유물에 대한 관심이며 예술적인 형식으로 자연으로 돌아가고자 하는 마음을 표현했다. 대지미술의 대표적 예술가 크리스토 자바체프(Christo Javacheff), 그의 포장미술은 일종의 당대 예술의 태도로 평가되고 있으며 이는 탈공업 문화의 적극적인 면에 대한 고민이었다. 그는 성공적으로 대량의 미디어 광고, 슬라이드, 비디오, 화첩 등 산업 수단을 통하여 예술이 생활에 스며들도록 하였다, 이 또한 대지미술의 의미를 한걸음 발전시켰다. 그의 성과는 바로 예술은 생활과 가까워야 한다는 것이 아니라 현실에서는 생활이 예술에 의탁되었다. 본 연구의 목적은 대지미술가 크리스토 자바체프(Christo Javacheff)를 중심으로 전개하여 그의 포장미술과 기타 작품의 제작 과정, 규모와 의미를 연구하고 작품의 장소성과 사회성의 가치를 분석하였다.
As a branch of post modern art, Earth works is a very influential art genre in the development of western modern art and contributes to the variety of post-modern art. Earth works(Land Art, Earth works or Process Art) appeared in the United States in the late 1960s. During that time, there was the t...
As a branch of post modern art, Earth works is a very influential art genre in the development of western modern art and contributes to the variety of post-modern art. Earth works(Land Art, Earth works or Process Art) appeared in the United States in the late 1960s. During that time, there was the ten years of active mass movement in the history of the United States, and various social contradictions that accumulated by the economic prosperity and the rich life after World War II broke out intensively. The movement that has the most far-reaching impact is "environmental protection movement". People questioned the alienation of human that the orthodox value evaluation system created; and were sad about the environmental crisis brought by the industrial revolution; and asked the meaning and value of life. When it reflected in the history of art, the modernism that was in the stage of fossilized formalism seriously detached from the reality and was criticized by a variety of avant-garde art. However, the unique point of Earth works lies in taking "nature" as the breakthrough point to think about the above issues. As a new variety of art, it has an universal connection with all the flourishing art forms of that era. The occurrence and development of Earth works cannot be separated from the special humanistic environment at that time. It is people’s interest towards the human cultural heritage in the early period, and the response to the idea of returning to nature in the form of art. As a representative artist of the Earth works, Christo Javacheff’s package art can be regarded as an attitude of contemporary art, which represents the positive thinking towards post-industrial culture. He penetrated art successfully into every possibility of life by a large number of media advertising, slides, videos, pictures and other industrial means, which is a further extension of the connotation of Land Art. He did not make art close to the reality of life, but he made the real world attached to art. The purpose of this study is to focus on the Earth works artist Christo Javacheff. Through studying on the production process, the scale and the significance of his package art works and other works, the place and social value of the representative Earth works artist Christo Javacheff’s works will be analyzed.
As a branch of post modern art, Earth works is a very influential art genre in the development of western modern art and contributes to the variety of post-modern art. Earth works(Land Art, Earth works or Process Art) appeared in the United States in the late 1960s. During that time, there was the ten years of active mass movement in the history of the United States, and various social contradictions that accumulated by the economic prosperity and the rich life after World War II broke out intensively. The movement that has the most far-reaching impact is "environmental protection movement". People questioned the alienation of human that the orthodox value evaluation system created; and were sad about the environmental crisis brought by the industrial revolution; and asked the meaning and value of life. When it reflected in the history of art, the modernism that was in the stage of fossilized formalism seriously detached from the reality and was criticized by a variety of avant-garde art. However, the unique point of Earth works lies in taking "nature" as the breakthrough point to think about the above issues. As a new variety of art, it has an universal connection with all the flourishing art forms of that era. The occurrence and development of Earth works cannot be separated from the special humanistic environment at that time. It is people’s interest towards the human cultural heritage in the early period, and the response to the idea of returning to nature in the form of art. As a representative artist of the Earth works, Christo Javacheff’s package art can be regarded as an attitude of contemporary art, which represents the positive thinking towards post-industrial culture. He penetrated art successfully into every possibility of life by a large number of media advertising, slides, videos, pictures and other industrial means, which is a further extension of the connotation of Land Art. He did not make art close to the reality of life, but he made the real world attached to art. The purpose of this study is to focus on the Earth works artist Christo Javacheff. Through studying on the production process, the scale and the significance of his package art works and other works, the place and social value of the representative Earth works artist Christo Javacheff’s works will be analyzed.
Keyword
#Earth works Christo Javacheff Production Place Social Value
학위논문 정보
저자
강역단
학위수여기관
전북대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
미술학
지도교수
엄혁용
발행연도
2017
총페이지
iv, 45 p.
키워드
Earth works Christo Javacheff Production Place Social Value
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