본 연구는 최근 국내에서 급격히 늘어나고 있는 시설인 연수원을 탐색적으로 분석한 연구이다. 연수원은 기업, 학교, 단체, 종교기관 등이 워크숍, 세미나, MT, 수련회 등 다양한 유형의 행사를 개최할 공간 및 숙박, 위락시설을 포함하고 있는 시설로 정의되고 있다. 연수원은 최근 공급과 수요가 빠르게 늘어나면서 하나의 산업으로 자리를 잡고 있음에도 불구하고 학술적인 접근은 매우 미비한 상태로 학술적 접근을 통한 이론적, 산업적, 정책적 시사점의 제시가 필요한 시점이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 연수원을 방문한 이용자 253명을 대상으로 설문조사를 실시하여 연수원의 ...
본 연구는 최근 국내에서 급격히 늘어나고 있는 시설인 연수원을 탐색적으로 분석한 연구이다. 연수원은 기업, 학교, 단체, 종교기관 등이 워크숍, 세미나, MT, 수련회 등 다양한 유형의 행사를 개최할 공간 및 숙박, 위락시설을 포함하고 있는 시설로 정의되고 있다. 연수원은 최근 공급과 수요가 빠르게 늘어나면서 하나의 산업으로 자리를 잡고 있음에도 불구하고 학술적인 접근은 매우 미비한 상태로 학술적 접근을 통한 이론적, 산업적, 정책적 시사점의 제시가 필요한 시점이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 연수원을 방문한 이용자 253명을 대상으로 설문조사를 실시하여 연수원의 서비스스케이프, 시설만족, 이벤트만족의 영향관계를 탐색적요인분석, 다중회귀분석 등의 통계적 기법을 활용하여 실증적으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연수원의 서비스스케이프의 세부차원은 청결쾌적성, 심미기능성, 안전성의 세 가지 세부차원으로 구분된다. 본 연구에서는 연수원 업계 관계자들과의 인터뷰 및 호텔, 컨벤션, 레스토랑 등 환대산업의 서비스스케이프를 분석한 선행연구들을 바탕으로 연수원의 서비스스케이프가 청결성, 쾌적성, 심미성, 기능성, 안전성의 다섯가지 세부차원으로 구성되었다는 개념적 연구모형을 바탕으로 한 이용자 설문조사를 실시하였다. 그러나 탐색적 요인분석 결과 청결쾌적성, 심미기능성, 안전성의 세 가지 세부차원이 연수원의 서비스스케이프를 구성하는 유효한 세부 차원인 것으로 나타났다. 둘째, 서비스스케이프의 세 가지 세부차원, 즉 청결쾌적성, 심미기능성, 안전성은 모두 시설만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 청결쾌적성과 안전성은 회귀계수와 유의수준에 있어 심미기능성보다 응답자들의 시설만족에 보다 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 청결쾌적성은 심미기능성, 안전성과 비교하여 상대적으로 가장 높은 회귀계수를 보여주고 있어 이벤트만족에 가장 큰 영향을 주는 요소로 나타났다. 셋째, 응답자들의 연수원에 대한 만족은 이벤트에 대한 만족에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다중회귀분석 결과 응답자들이 연수원에 대해 만족할수록 워크숍, 세미나, MT, 수련회 등에 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다. 이러한 결과는 환경적, 물리적 속성에 대한 만족이 참가자들의 이벤트에 대한 만족에 영향을 미친다는 선행연구의 결과에 부합한다고 할 수 있다. 본 연구는 연수원 관련 향후 학술적 연구와 실무적 경영과 관련하여 다음과 같은 두 가지의 시사점을 갖는다. 첫째, 호텔, 컨벤션센터, 레스토랑 등 다른 환대시설과 비교하여 연수원 이용자들은 연수원의 서비스스케이프의 세부차원에 대해 덜 구체적으로 지각하는 것으로 나타났다. 호텔, 컨벤션센터, 레스토랑 등 선행연구를 살펴보면 이용자들이 지각하는 서비스스케이프의 세부 차원은 저마다 다양하지만 종합하면 최소한 청결성, 쾌적성, 심미성, 기능성, 안정성의 다섯 가지의 세부 차원이 존재하는 것으로 이해되고 있으나 실증분석을 바탕으로 한 본 연구의 결과에 따르면 연수원 이용자들은 청결결과 쾌적성 그리고 심미성과 기능성을 유사한 차원으로 이해하고 있다는 사실이 밝혀졌다. 둘째, 연수원 이용자들은 이벤트의 만족에 영향을 미치는 서비스스케이프에 있어서 연수원의 운영관리적 측면이라고 이해할 수 있는 청결쾌적성을 가장 중요하게 여기며 그 다음으로 안전성을 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 반면 연수원의 시설과 관련된 차원이라고 할 수 있는 심미기능성은 가장 덜 중요하게 여기는 것으로 나타났다.
본 연구는 최근 국내에서 급격히 늘어나고 있는 시설인 연수원을 탐색적으로 분석한 연구이다. 연수원은 기업, 학교, 단체, 종교기관 등이 워크숍, 세미나, MT, 수련회 등 다양한 유형의 행사를 개최할 공간 및 숙박, 위락시설을 포함하고 있는 시설로 정의되고 있다. 연수원은 최근 공급과 수요가 빠르게 늘어나면서 하나의 산업으로 자리를 잡고 있음에도 불구하고 학술적인 접근은 매우 미비한 상태로 학술적 접근을 통한 이론적, 산업적, 정책적 시사점의 제시가 필요한 시점이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 연수원을 방문한 이용자 253명을 대상으로 설문조사를 실시하여 연수원의 서비스스케이프, 시설만족, 이벤트만족의 영향관계를 탐색적요인분석, 다중회귀분석 등의 통계적 기법을 활용하여 실증적으로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연수원의 서비스스케이프의 세부차원은 청결쾌적성, 심미기능성, 안전성의 세 가지 세부차원으로 구분된다. 본 연구에서는 연수원 업계 관계자들과의 인터뷰 및 호텔, 컨벤션, 레스토랑 등 환대산업의 서비스스케이프를 분석한 선행연구들을 바탕으로 연수원의 서비스스케이프가 청결성, 쾌적성, 심미성, 기능성, 안전성의 다섯가지 세부차원으로 구성되었다는 개념적 연구모형을 바탕으로 한 이용자 설문조사를 실시하였다. 그러나 탐색적 요인분석 결과 청결쾌적성, 심미기능성, 안전성의 세 가지 세부차원이 연수원의 서비스스케이프를 구성하는 유효한 세부 차원인 것으로 나타났다. 둘째, 서비스스케이프의 세 가지 세부차원, 즉 청결쾌적성, 심미기능성, 안전성은 모두 시설만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 청결쾌적성과 안전성은 회귀계수와 유의수준에 있어 심미기능성보다 응답자들의 시설만족에 보다 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 청결쾌적성은 심미기능성, 안전성과 비교하여 상대적으로 가장 높은 회귀계수를 보여주고 있어 이벤트만족에 가장 큰 영향을 주는 요소로 나타났다. 셋째, 응답자들의 연수원에 대한 만족은 이벤트에 대한 만족에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다중회귀분석 결과 응답자들이 연수원에 대해 만족할수록 워크숍, 세미나, MT, 수련회 등에 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다. 이러한 결과는 환경적, 물리적 속성에 대한 만족이 참가자들의 이벤트에 대한 만족에 영향을 미친다는 선행연구의 결과에 부합한다고 할 수 있다. 본 연구는 연수원 관련 향후 학술적 연구와 실무적 경영과 관련하여 다음과 같은 두 가지의 시사점을 갖는다. 첫째, 호텔, 컨벤션센터, 레스토랑 등 다른 환대시설과 비교하여 연수원 이용자들은 연수원의 서비스스케이프의 세부차원에 대해 덜 구체적으로 지각하는 것으로 나타났다. 호텔, 컨벤션센터, 레스토랑 등 선행연구를 살펴보면 이용자들이 지각하는 서비스스케이프의 세부 차원은 저마다 다양하지만 종합하면 최소한 청결성, 쾌적성, 심미성, 기능성, 안정성의 다섯 가지의 세부 차원이 존재하는 것으로 이해되고 있으나 실증분석을 바탕으로 한 본 연구의 결과에 따르면 연수원 이용자들은 청결결과 쾌적성 그리고 심미성과 기능성을 유사한 차원으로 이해하고 있다는 사실이 밝혀졌다. 둘째, 연수원 이용자들은 이벤트의 만족에 영향을 미치는 서비스스케이프에 있어서 연수원의 운영관리적 측면이라고 이해할 수 있는 청결쾌적성을 가장 중요하게 여기며 그 다음으로 안전성을 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 반면 연수원의 시설과 관련된 차원이라고 할 수 있는 심미기능성은 가장 덜 중요하게 여기는 것으로 나타났다.
This research is an exploratory analysis of HRD centers that have rapidly increased in Korea. HRD centers are facilities that include space for companies, schools, organizations, and religious groups to hold workshops, seminars, membership training, retreats, with lodging and recreational facilities...
This research is an exploratory analysis of HRD centers that have rapidly increased in Korea. HRD centers are facilities that include space for companies, schools, organizations, and religious groups to hold workshops, seminars, membership training, retreats, with lodging and recreational facilities. Although HRD centers have become an established industry owing to the rapid increase in supply and demand, the academic approach is lacking, and we have reached a point where an academic approach is required to present theoretical, industrial, and policy implications. Therefore, this study, through a survey of 253 people that have visited HRD centers, empirically analyzes the relationship between servicescape, facility satisfaction, and event satisfaction of HRD centers, using statistical methods such as exploratory factor analysis and multiple regression analysis. The results are as follows. First, we differentiate the dimensions of the servicescape into categories of cleanliness-comfort, aesthetics-functionality, and safety. We conduct a survey of HRD center users based on a conceptual research model that divides the servicescape of HRD centers into the dimensions of cleanliness, comfort, aesthetics, functionality, and safety. We base the model on interviews with personnel of HRD centers and previous research that analyzes the servicescape of the hospitality industry including hotels, convention centers, restaurants, etc. The exploratory factor analysis shows that the dimensions of cleanliness-comfort, aesthetics-functionality, and safety were meaningful dimensions that comprised the servicescape of HRD centers. Second, the dimensions of cleanliness-comfort, aesthetics-functionality, and safety, all show a meaningful effect on facility satisfaction. The dimensions of cleanliness-comfort and safety have a more meaningful effect on facility satisfaction of respondents than aesthetics-functionality, in the regression coefficient and level of significance. Especially, cleanliness-comfort shows the highest regression coefficient compared to aesthetics-functionality and safety, and has the greatest effect on event satisfaction. Third, the respondents showed that satisfaction with the HRD center had a meaningful positive effect on event satisfaction. The multiple regression analysis shows that greater the respondents’ satisfaction, greater its effect on the workshop, seminar, membership training, retreat, etc. This result conforms to results from previous research, which showed participants’ satisfaction with environmental and physical elements affects their event satisfaction. This study presents the following implications for future academic research and operational business management. First, compared with other hospitality facilities such as hotels, convention centers, and restaurants, the users of HRD centers show a less definite perception of the dimensions of the HRD center servicescape. When examining previous research on hotels, convention centers, and restaurants we found that although the dimensions of servicescape perceived by users were all different, they were composed of at least the five dimensions of cleanliness, comfort, aesthetics, functionality, and safety. However, the results of this study reveal that users of HRD centers perceive cleanliness and comfort, and aesthetics and functionality as similar dimensions. Second, the dimension users felt as most important was cleanliness-comfort, which is an aspect of operations management, and then they consider safety as important. On the other hand, users consider aesthetics-functionality, which is a dimension of the HRD center facilities, as least important.
This research is an exploratory analysis of HRD centers that have rapidly increased in Korea. HRD centers are facilities that include space for companies, schools, organizations, and religious groups to hold workshops, seminars, membership training, retreats, with lodging and recreational facilities. Although HRD centers have become an established industry owing to the rapid increase in supply and demand, the academic approach is lacking, and we have reached a point where an academic approach is required to present theoretical, industrial, and policy implications. Therefore, this study, through a survey of 253 people that have visited HRD centers, empirically analyzes the relationship between servicescape, facility satisfaction, and event satisfaction of HRD centers, using statistical methods such as exploratory factor analysis and multiple regression analysis. The results are as follows. First, we differentiate the dimensions of the servicescape into categories of cleanliness-comfort, aesthetics-functionality, and safety. We conduct a survey of HRD center users based on a conceptual research model that divides the servicescape of HRD centers into the dimensions of cleanliness, comfort, aesthetics, functionality, and safety. We base the model on interviews with personnel of HRD centers and previous research that analyzes the servicescape of the hospitality industry including hotels, convention centers, restaurants, etc. The exploratory factor analysis shows that the dimensions of cleanliness-comfort, aesthetics-functionality, and safety were meaningful dimensions that comprised the servicescape of HRD centers. Second, the dimensions of cleanliness-comfort, aesthetics-functionality, and safety, all show a meaningful effect on facility satisfaction. The dimensions of cleanliness-comfort and safety have a more meaningful effect on facility satisfaction of respondents than aesthetics-functionality, in the regression coefficient and level of significance. Especially, cleanliness-comfort shows the highest regression coefficient compared to aesthetics-functionality and safety, and has the greatest effect on event satisfaction. Third, the respondents showed that satisfaction with the HRD center had a meaningful positive effect on event satisfaction. The multiple regression analysis shows that greater the respondents’ satisfaction, greater its effect on the workshop, seminar, membership training, retreat, etc. This result conforms to results from previous research, which showed participants’ satisfaction with environmental and physical elements affects their event satisfaction. This study presents the following implications for future academic research and operational business management. First, compared with other hospitality facilities such as hotels, convention centers, and restaurants, the users of HRD centers show a less definite perception of the dimensions of the HRD center servicescape. When examining previous research on hotels, convention centers, and restaurants we found that although the dimensions of servicescape perceived by users were all different, they were composed of at least the five dimensions of cleanliness, comfort, aesthetics, functionality, and safety. However, the results of this study reveal that users of HRD centers perceive cleanliness and comfort, and aesthetics and functionality as similar dimensions. Second, the dimension users felt as most important was cleanliness-comfort, which is an aspect of operations management, and then they consider safety as important. On the other hand, users consider aesthetics-functionality, which is a dimension of the HRD center facilities, as least important.
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