4차 산업혁명 시대에 선도기업이 될 수 있는 사업영역에 대한 연구 : 국내 통신사업자 중심으로 A study on the new business area of the telecommunications company to be the first mover in the Fourth industrial revolution.원문보기
본 연구는 4차 산업혁명이 도래하는 시기에서 통신사업자가 새로운 시장을 진입을 할 때 가장 크게 고려해야 할 판단요소와 어떠한 사업영역에서 가장 선도기업으로서 리더십을 가질 수 있는지를 전망하고자 하였다. 이를 위해 국내 통신 및 ICT 전문가들로부터 의견을 수렴하여, 분석적 계층 프로세스 ...
본 연구는 4차 산업혁명이 도래하는 시기에서 통신사업자가 새로운 시장을 진입을 할 때 가장 크게 고려해야 할 판단요소와 어떠한 사업영역에서 가장 선도기업으로서 리더십을 가질 수 있는지를 전망하고자 하였다. 이를 위해 국내 통신 및 ICT 전문가들로부터 의견을 수렴하여, 분석적 계층 프로세스 의사결정 방법론을 활용하여 분석한 결과 통신사업자가 새로운 사업 진출 시 판단요소는 보유역량과의 연계성, 서비스의 혁신성, 기술구현 난이도, 보상 및 Risk 순으로 나타났다. 아울러, 이러한 각 판단요소를 기반으로 4차 산업혁명 시대에 통신사업자가 선도기업으로서 시장 리더십을 가져갈 수 있는 사업영역은 서비스의 혁신성, 기술구현 난이도, 보상 및 Risk 관점에서는 모두 자율주행차가 가장 중요하고 적합하다고 나타났으며, 판단요소 중 가장 중요하다고 도출된 보유역량과의 연계 관점에서는 스마트홈 분야에서 리더십을 가질 수 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 4차 산업혁명이 도래하는 시기에서 통신사업자가 새로운 시장을 진입을 할 때 가장 크게 고려해야 할 판단요소와 어떠한 사업영역에서 가장 선도기업으로서 리더십을 가질 수 있는지를 전망하고자 하였다. 이를 위해 국내 통신 및 ICT 전문가들로부터 의견을 수렴하여, 분석적 계층 프로세스 의사결정 방법론을 활용하여 분석한 결과 통신사업자가 새로운 사업 진출 시 판단요소는 보유역량과의 연계성, 서비스의 혁신성, 기술구현 난이도, 보상 및 Risk 순으로 나타났다. 아울러, 이러한 각 판단요소를 기반으로 4차 산업혁명 시대에 통신사업자가 선도기업으로서 시장 리더십을 가져갈 수 있는 사업영역은 서비스의 혁신성, 기술구현 난이도, 보상 및 Risk 관점에서는 모두 자율주행차가 가장 중요하고 적합하다고 나타났으며, 판단요소 중 가장 중요하다고 도출된 보유역량과의 연계 관점에서는 스마트홈 분야에서 리더십을 가질 수 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is for the telecommunication carriers to forecast the factors to be considered when entering a new market and the field which could be suitable to be a leading company on the brink of the Fourth Industrial Revolution. By analyzing the opinions of domestic telecom and ICT ex...
The purpose of this study is for the telecommunication carriers to forecast the factors to be considered when entering a new market and the field which could be suitable to be a leading company on the brink of the Fourth Industrial Revolution. By analyzing the opinions of domestic telecom and ICT experts through the AHP decision methodology, the critical factors, when telecom operators enter the new market, are connectivity with capabilities of providers, innovation of service, difficulty of technology implementation, compensation and risk (in order of importance). Based on these judging factors, there are two business areas that telecom carriers can take the lead in the Fourth Industrial Revolution. First, it is autonomous vehicles in terms of innovation of service, difficulty of technology implementation, compensation and risk. Second, it is smart home in terms of connectivity with capabilities of providers, which is the most important factor to consider among five judging factors.
The purpose of this study is for the telecommunication carriers to forecast the factors to be considered when entering a new market and the field which could be suitable to be a leading company on the brink of the Fourth Industrial Revolution. By analyzing the opinions of domestic telecom and ICT experts through the AHP decision methodology, the critical factors, when telecom operators enter the new market, are connectivity with capabilities of providers, innovation of service, difficulty of technology implementation, compensation and risk (in order of importance). Based on these judging factors, there are two business areas that telecom carriers can take the lead in the Fourth Industrial Revolution. First, it is autonomous vehicles in terms of innovation of service, difficulty of technology implementation, compensation and risk. Second, it is smart home in terms of connectivity with capabilities of providers, which is the most important factor to consider among five judging factors.
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