2000년대에 들어서 세계적으로 전파된 한국의 대중문화 열풍인 한류의 바람은 한국의 문화 성장에 발전적인 기회를 가져다주었다. 그러나 여전히 ‘한국적 디자인’은 ‘우리 고유의 전통을 표방한 디자인’이라는 인식이 뿌리 깊게 자리하고 있어서 한국의 문화를 세계의 주도적인 문화로 발전시키기에 적절한가를 확인해 보는 과정이 필요하다. 따라서 이 연구에서는 한국 문화에 대해 세계가 주목하는 현 시점에 맞추어 한국적 패션디자인의 시대별 개발동향을 심층적으로 규명하고자 한다. 연구방법은 문헌연구를 통해 한국적 패션디자인의 개념과 특성을 고찰한 후, 1990, 2000, 2010년대의 각 시대별 인식동향, 조형요소로 활용된 한국적 이미지와 표현방법 유형의 세 단계로 정리하고 한계점과 제언을 포함하여 한국적 패션디자인의 현황 분석을 위한 ...
2000년대에 들어서 세계적으로 전파된 한국의 대중문화 열풍인 한류의 바람은 한국의 문화 성장에 발전적인 기회를 가져다주었다. 그러나 여전히 ‘한국적 디자인’은 ‘우리 고유의 전통을 표방한 디자인’이라는 인식이 뿌리 깊게 자리하고 있어서 한국의 문화를 세계의 주도적인 문화로 발전시키기에 적절한가를 확인해 보는 과정이 필요하다. 따라서 이 연구에서는 한국 문화에 대해 세계가 주목하는 현 시점에 맞추어 한국적 패션디자인의 시대별 개발동향을 심층적으로 규명하고자 한다. 연구방법은 문헌연구를 통해 한국적 패션디자인의 개념과 특성을 고찰한 후, 1990, 2000, 2010년대의 각 시대별 인식동향, 조형요소로 활용된 한국적 이미지와 표현방법 유형의 세 단계로 정리하고 한계점과 제언을 포함하여 한국적 패션디자인의 현황 분석을 위한 프레임을 체계화하였다. 이를 토대로 111개의 패션이미지를 디자인 분석하고, 현재까지 활동하는 4명의 1세대 디자이너들을 대상으로 한 전문가 심층면담을 실시하여 시대별 상황에 따른 사회문화적 변천 과정과 함께 학계와 실무 간의 차이를 비교하며 한국적 패션디자인의 특성을 규명하였다. 이를 바탕으로 최종적으로 현재 상황에 요구되는 한국적 패션디자인의 발전방향을 예측하는데 필요한 기반을 제안하였다. 연구 결과, 첫째, 한국적 패션디자인의 개발에 관한 인식동향은 1990년대는 우리 고유의 전통요소를 외형적인 부분에서 활용하여 현대화한 디자인을 시도하고자 노력하였고, 2000년대는 정신과 사상과 같은 내재적인 요소를 표현한 디자인으로, 2010년대는 세계의 유행에 맞는 보편적인 취향의 디자인으로 시대에 따라 각각 단계적으로 변화하는 모습을 보였다. 둘째, 패션디자인의 조형요소인 형태, 색채, 소재, 장식에 따라 활용된 한국적 이미지를 분석한 결과, 시대의 흐름과는 상관없이 전통복식인 한복이 현재까지도 대부분을 차지하고 있으며, 시대범위도 조선시대의 것에 국한되어 있었다. 셋째, 시대 별 한국적 패션디자인 사례를 전통요소의 원형이 현대화된 정도에 따라 원형 재현, 원형 변형, 원형 재해석 등 세 가지 유형으로 분류하였다. 표현방법의 유형은 1990년대는 과거의 전통요소의 형태를 직설적으로 모방하거나 차용하는 원형 재현의 방법이 주로 사용되었고, 2000년대와 2010년대는 원형 변형의 방법으로 색채나 장식을 통하여 한국적 분위기를 연출하였다. 즉, 한국적 패션디자인의 개발동향이 시대의 흐름에 맞추어 빠르게 변해가는 것과는 달리 핵심적인 디자인 콘텐츠로써 한국적 이미지의 범주와 표현방법의 유형 연구는 단계적으로 확장해 사용되지 못하고 고착되어있는 것을 알 수 있었다. 그러므로 이 연구는 한국적 패션디자인의 시대에 따른 특성을 규명하여 디자인 콘텐츠로 한국적 이미지의 범주를 확장시키고 패션분야에서 한국의 정체성을 가진 디자인개발에 기반이 된다는 데 의의가 있다.
2000년대에 들어서 세계적으로 전파된 한국의 대중문화 열풍인 한류의 바람은 한국의 문화 성장에 발전적인 기회를 가져다주었다. 그러나 여전히 ‘한국적 디자인’은 ‘우리 고유의 전통을 표방한 디자인’이라는 인식이 뿌리 깊게 자리하고 있어서 한국의 문화를 세계의 주도적인 문화로 발전시키기에 적절한가를 확인해 보는 과정이 필요하다. 따라서 이 연구에서는 한국 문화에 대해 세계가 주목하는 현 시점에 맞추어 한국적 패션디자인의 시대별 개발동향을 심층적으로 규명하고자 한다. 연구방법은 문헌연구를 통해 한국적 패션디자인의 개념과 특성을 고찰한 후, 1990, 2000, 2010년대의 각 시대별 인식동향, 조형요소로 활용된 한국적 이미지와 표현방법 유형의 세 단계로 정리하고 한계점과 제언을 포함하여 한국적 패션디자인의 현황 분석을 위한 프레임을 체계화하였다. 이를 토대로 111개의 패션이미지를 디자인 분석하고, 현재까지 활동하는 4명의 1세대 디자이너들을 대상으로 한 전문가 심층면담을 실시하여 시대별 상황에 따른 사회문화적 변천 과정과 함께 학계와 실무 간의 차이를 비교하며 한국적 패션디자인의 특성을 규명하였다. 이를 바탕으로 최종적으로 현재 상황에 요구되는 한국적 패션디자인의 발전방향을 예측하는데 필요한 기반을 제안하였다. 연구 결과, 첫째, 한국적 패션디자인의 개발에 관한 인식동향은 1990년대는 우리 고유의 전통요소를 외형적인 부분에서 활용하여 현대화한 디자인을 시도하고자 노력하였고, 2000년대는 정신과 사상과 같은 내재적인 요소를 표현한 디자인으로, 2010년대는 세계의 유행에 맞는 보편적인 취향의 디자인으로 시대에 따라 각각 단계적으로 변화하는 모습을 보였다. 둘째, 패션디자인의 조형요소인 형태, 색채, 소재, 장식에 따라 활용된 한국적 이미지를 분석한 결과, 시대의 흐름과는 상관없이 전통복식인 한복이 현재까지도 대부분을 차지하고 있으며, 시대범위도 조선시대의 것에 국한되어 있었다. 셋째, 시대 별 한국적 패션디자인 사례를 전통요소의 원형이 현대화된 정도에 따라 원형 재현, 원형 변형, 원형 재해석 등 세 가지 유형으로 분류하였다. 표현방법의 유형은 1990년대는 과거의 전통요소의 형태를 직설적으로 모방하거나 차용하는 원형 재현의 방법이 주로 사용되었고, 2000년대와 2010년대는 원형 변형의 방법으로 색채나 장식을 통하여 한국적 분위기를 연출하였다. 즉, 한국적 패션디자인의 개발동향이 시대의 흐름에 맞추어 빠르게 변해가는 것과는 달리 핵심적인 디자인 콘텐츠로써 한국적 이미지의 범주와 표현방법의 유형 연구는 단계적으로 확장해 사용되지 못하고 고착되어있는 것을 알 수 있었다. 그러므로 이 연구는 한국적 패션디자인의 시대에 따른 특성을 규명하여 디자인 콘텐츠로 한국적 이미지의 범주를 확장시키고 패션분야에서 한국의 정체성을 가진 디자인개발에 기반이 된다는 데 의의가 있다.
From the 2000's, a period to release a variety of contents attracting the world’s attention, Korea’s competitiveness became even more enhanced through the World Cup, the Korean Wave involving K-pop, Korea’s advanced technology, and quality design, which indeed formed a drive for our culture and desi...
From the 2000's, a period to release a variety of contents attracting the world’s attention, Korea’s competitiveness became even more enhanced through the World Cup, the Korean Wave involving K-pop, Korea’s advanced technology, and quality design, which indeed formed a drive for our culture and design growth. However, still, ‘Korean-style design’ is fundamentally regarded as ‘design claiming to support our original tradition’. Therefore, it is needed to go through a process to see if Korean culture is really appropriate to be developed as the world’s initiative culture. Accordingly, this study is going to examine the development trends of Korean-style fashion design by time profoundly in order to find out ways to develop Korean-style fashion design at this point when the world is noticing Korean culture. As a study method, literature review has been done to consider the concept and characteristics of Korean-style fashion design, and then, this author has examined its development trends in the 1990’s, 2000, and 2010's, arranged Korean-style images and expression types applied as formative elements into three steps, provided implications and suggestions, and systematized a frame to analyze the current status of Korean-style fashion design. Based on that, this researcher has conducted design analysis on 111 fashion images and performed an expert in-depth interview to four 1st generation designers who first used the name of Korean-style fashion design and are still working on it. By that, this study has examined how the society and culture have changed from the 1990's up to 2016 in accordance with the situations of times, gap between theory and practice, and the characteristics of Korean-style fashion design demanded now. Based on that, finally, this author suggests the grounds necessary to predict the direction of developing Korean-style fashion design demanded currently. First, according to the results about the development trends of Korean-style fashion design, in the 1990's, they applied our original and traditional elements in exterior dimensions and tried modernized design. In the 2000's, they practiced design to express intrinsic elements such as mentality or ideology, and in the 2010's, they showed universal taste design following the global fashion, which means that it has changed stepwise by time. Second, according to the results of analyzing Korean-style images applied to the forms, colors, materials, or ornaments of formative elements in fashion design, regardless of time, our traditional costume, ‘hanbok’, has occupied the largest part up until now. Also, the time is limited to Chosun. Third, this researcher classified Korean-style fashion design cases from different times into three types, the reproduction, transformation, and reinterpretation of original forms, in accordance with the degree of modernizing the original forms of tradition elements. About the types of expression, in the 1990's, the reproduction of original forms was mainly used to imitate or borrow the forms of tradition elements from the past directly. In the 2000's and 2010's, with the transformation of original forms, they created a Korean mood through colors or patterns. In other words, unlike Korean-style fashion design’s development trends changing rapidly to time, we can see that research on the categories or expression types of Korean-style images as nuclear design contents has not been extended stepwise but just fixed in its use. Therefore, this study is significant in that it has examined the characteristics of Korean-style fashion design by time and laid the foundation to extend the categories of Korean-style images as design contents.
From the 2000's, a period to release a variety of contents attracting the world’s attention, Korea’s competitiveness became even more enhanced through the World Cup, the Korean Wave involving K-pop, Korea’s advanced technology, and quality design, which indeed formed a drive for our culture and design growth. However, still, ‘Korean-style design’ is fundamentally regarded as ‘design claiming to support our original tradition’. Therefore, it is needed to go through a process to see if Korean culture is really appropriate to be developed as the world’s initiative culture. Accordingly, this study is going to examine the development trends of Korean-style fashion design by time profoundly in order to find out ways to develop Korean-style fashion design at this point when the world is noticing Korean culture. As a study method, literature review has been done to consider the concept and characteristics of Korean-style fashion design, and then, this author has examined its development trends in the 1990’s, 2000, and 2010's, arranged Korean-style images and expression types applied as formative elements into three steps, provided implications and suggestions, and systematized a frame to analyze the current status of Korean-style fashion design. Based on that, this researcher has conducted design analysis on 111 fashion images and performed an expert in-depth interview to four 1st generation designers who first used the name of Korean-style fashion design and are still working on it. By that, this study has examined how the society and culture have changed from the 1990's up to 2016 in accordance with the situations of times, gap between theory and practice, and the characteristics of Korean-style fashion design demanded now. Based on that, finally, this author suggests the grounds necessary to predict the direction of developing Korean-style fashion design demanded currently. First, according to the results about the development trends of Korean-style fashion design, in the 1990's, they applied our original and traditional elements in exterior dimensions and tried modernized design. In the 2000's, they practiced design to express intrinsic elements such as mentality or ideology, and in the 2010's, they showed universal taste design following the global fashion, which means that it has changed stepwise by time. Second, according to the results of analyzing Korean-style images applied to the forms, colors, materials, or ornaments of formative elements in fashion design, regardless of time, our traditional costume, ‘hanbok’, has occupied the largest part up until now. Also, the time is limited to Chosun. Third, this researcher classified Korean-style fashion design cases from different times into three types, the reproduction, transformation, and reinterpretation of original forms, in accordance with the degree of modernizing the original forms of tradition elements. About the types of expression, in the 1990's, the reproduction of original forms was mainly used to imitate or borrow the forms of tradition elements from the past directly. In the 2000's and 2010's, with the transformation of original forms, they created a Korean mood through colors or patterns. In other words, unlike Korean-style fashion design’s development trends changing rapidly to time, we can see that research on the categories or expression types of Korean-style images as nuclear design contents has not been extended stepwise but just fixed in its use. Therefore, this study is significant in that it has examined the characteristics of Korean-style fashion design by time and laid the foundation to extend the categories of Korean-style images as design contents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.