본 연구의 목적은 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량을 비교하는 것이다. 이 연구를 위하여 경기지역 영재교육원 5, 6학년 초등과학영재 159명과 동일 지역 일반학급 5, 6학년 일반학생 206명을 연구대상으로 선정하였다. 진로개발역량 수준을 객관적으로 측정하기 위해 자기평정식의 5점 리커트 척도(Likert scale) 설문 문항을 전문가 검토 및 예비조사를 통해 학생 수준에 맞도록 수정하여 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량 차이, 성별에 따라 집단 간 어떠한 차이가 있는지를 독립표본 ...
본 연구의 목적은 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량을 비교하는 것이다. 이 연구를 위하여 경기지역 영재교육원 5, 6학년 초등과학영재 159명과 동일 지역 일반학급 5, 6학년 일반학생 206명을 연구대상으로 선정하였다. 진로개발역량 수준을 객관적으로 측정하기 위해 자기평정식의 5점 리커트 척도(Likert scale) 설문 문항을 전문가 검토 및 예비조사를 통해 학생 수준에 맞도록 수정하여 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량 차이, 성별에 따라 집단 간 어떠한 차이가 있는지를 독립표본 t-검증으로 확인하였다. 또한 주효과 분석 및 변인 간 상호작용을 알아보기 위해 이원변량분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량은 전체 평균, 3개의 영역과 9개의 하위 영역에서 모두 통계적으로 고도의 유의차가 있었다. 이는 일반학생보다 높은 진로개발역량 수준에 있는 초등과학영재에게 특별한 진로상담 방법 및 진로교육 프로그램이 제공되어야 함을 시사한다. 둘째, 초등과학영재 집단 내에서 진로개발역량 전체 평균 및 3개 영역에서 성별에 따른 차이는 발견되지 않았으며, 이는 일반학생 집단 내에서도 마찬가지였다. 그러나 초등과학영재 집단 내에서 진로개발역량 영역 중 진로계획 및 준비 영역의 하위 영역인 ‘발달단계에 따른 개인의 역할 및 상호관계 이해하기’ 영역에서는 남학생보다 여학생의 점수가 높았으며 이는 통계적으로 유의하였다.
본 연구의 목적은 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량을 비교하는 것이다. 이 연구를 위하여 경기지역 영재교육원 5, 6학년 초등과학영재 159명과 동일 지역 일반학급 5, 6학년 일반학생 206명을 연구대상으로 선정하였다. 진로개발역량 수준을 객관적으로 측정하기 위해 자기평정식의 5점 리커트 척도(Likert scale) 설문 문항을 전문가 검토 및 예비조사를 통해 학생 수준에 맞도록 수정하여 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량 차이, 성별에 따라 집단 간 어떠한 차이가 있는지를 독립표본 t-검증으로 확인하였다. 또한 주효과 분석 및 변인 간 상호작용을 알아보기 위해 이원변량분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등과학영재와 일반학생의 진로개발역량은 전체 평균, 3개의 영역과 9개의 하위 영역에서 모두 통계적으로 고도의 유의차가 있었다. 이는 일반학생보다 높은 진로개발역량 수준에 있는 초등과학영재에게 특별한 진로상담 방법 및 진로교육 프로그램이 제공되어야 함을 시사한다. 둘째, 초등과학영재 집단 내에서 진로개발역량 전체 평균 및 3개 영역에서 성별에 따른 차이는 발견되지 않았으며, 이는 일반학생 집단 내에서도 마찬가지였다. 그러나 초등과학영재 집단 내에서 진로개발역량 영역 중 진로계획 및 준비 영역의 하위 영역인 ‘발달단계에 따른 개인의 역할 및 상호관계 이해하기’ 영역에서는 남학생보다 여학생의 점수가 높았으며 이는 통계적으로 유의하였다.
The purpose of this study is to compare the career development competency between scientifically gifted students and non-gifted students in elementary school. The survey is based on 159 scientifically gifted elementary school students in the 5th and 6th grades who are registered with institutions fo...
The purpose of this study is to compare the career development competency between scientifically gifted students and non-gifted students in elementary school. The survey is based on 159 scientifically gifted elementary school students in the 5th and 6th grades who are registered with institutions for gifted students in Gyeonggi and 206 non-gifted elementary school students in the same region and the same grades. In order to examine career development competency, self assessment designed in a 5-point Likert scale questionnaire was employed with adjustments and amendments reflecting experts’ reviews and preliminary study. In analyzing the collected data, differences in career development competency between scientifically gifted and non-gifted students and between male and female students were identified by an independent sample t-test and one-way ANOVA. And two-way ANOVA was used to analyze the main effect and interactions between variables. The results of this study are as follows: First, there were highly significant statistic differences in the average career development competency between scientifically gifted students and non-gifted students in terms of the overall average and all three areas and nine subareas. This suggests that specialized career counseling methods and education programs should be provided to scientifically gifted students who have higher career development competency than non-gifted students. Second, within the group of scientifically gifted students, there was no difference in career development competency between different genders in terms of the overall average and the three areas, which was also the case in the non-gifted student group. However, within the gifted student group, female students’ scores were statistically significantly higher than those of male students in one subarea named ‘understanding individual roles and interrelations in different development stages’ under one of the career development competency areas regarding career plan and preparation. Based on these results, conclusions and implications were suggested that there are differences in career development competency between gifted students in science and non-gifted students and appropriate career counseling and educational programs designed for gifted students should be adopted for the gifted students.
Key words: Career development competency, the gifted students in science. non-gifted students, elementary school students
The purpose of this study is to compare the career development competency between scientifically gifted students and non-gifted students in elementary school. The survey is based on 159 scientifically gifted elementary school students in the 5th and 6th grades who are registered with institutions for gifted students in Gyeonggi and 206 non-gifted elementary school students in the same region and the same grades. In order to examine career development competency, self assessment designed in a 5-point Likert scale questionnaire was employed with adjustments and amendments reflecting experts’ reviews and preliminary study. In analyzing the collected data, differences in career development competency between scientifically gifted and non-gifted students and between male and female students were identified by an independent sample t-test and one-way ANOVA. And two-way ANOVA was used to analyze the main effect and interactions between variables. The results of this study are as follows: First, there were highly significant statistic differences in the average career development competency between scientifically gifted students and non-gifted students in terms of the overall average and all three areas and nine subareas. This suggests that specialized career counseling methods and education programs should be provided to scientifically gifted students who have higher career development competency than non-gifted students. Second, within the group of scientifically gifted students, there was no difference in career development competency between different genders in terms of the overall average and the three areas, which was also the case in the non-gifted student group. However, within the gifted student group, female students’ scores were statistically significantly higher than those of male students in one subarea named ‘understanding individual roles and interrelations in different development stages’ under one of the career development competency areas regarding career plan and preparation. Based on these results, conclusions and implications were suggested that there are differences in career development competency between gifted students in science and non-gifted students and appropriate career counseling and educational programs designed for gifted students should be adopted for the gifted students.
Key words: Career development competency, the gifted students in science. non-gifted students, elementary school students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.