국문초록
팔선녀의 인물 유형 분석을 통한『구운몽』교육 연구
김 태 일
교육학과 국어교육전공
대진대학교 교육대학원
본 연구는 2015개정 국어과 교육과정 국어 교과서의 ‘세상을 일구는 말과 글’ 단원에 수록된『구운몽』을 대상으로, 기존의 접근법에서 다루지 않은 새로운 관점에서『구운몽』을 다루는 학습법을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 특히, 그동안『구운몽』연구에서 주요하게 다루어지지 못했던 여주인공들을 각각의 유형별로 분석하여 작품의 총체적인 이해를 돕고자 했다.
...
국문초록
팔선녀의 인물 유형 분석을 통한『구운몽』교육 연구
김 태 일
교육학과 국어교육전공
대진대학교 교육대학원
본 연구는 2015개정 국어과 교육과정 국어 교과서의 ‘세상을 일구는 말과 글’ 단원에 수록된『구운몽』을 대상으로, 기존의 접근법에서 다루지 않은 새로운 관점에서『구운몽』을 다루는 학습법을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 특히, 그동안『구운몽』연구에서 주요하게 다루어지지 못했던 여주인공들을 각각의 유형별로 분석하여 작품의 총체적인 이해를 돕고자 했다.
Ⅱ장에서는『구운몽』 주제에 대한 다양한 관점과 그 타당성을 살펴보았다. 이를 통하여 기존의 논의들을 검토하고 그 논의들 외에 다른 주제 의식이 숨어있을 것이라는 가능성을 제기하였다. 그것은 바로 지금까지 남자 주인공의 주변 인물로 여겨지는 팔선녀의 각기 다른 욕망을 통해, 인간 욕망의 본질이 시공을 초월하여 맞닿아 있으며, 그것을 이해하는 데서 문학과 독자 사이의 소통이 가능해진다는 점이다.
Ⅲ장에서는 여덟 명의 여주인공들이 양소유와 인연을 맺는 과정과 더불어 신분에 따른 각각의 욕망과 그 욕망을 성취해 나가는 과정을 정리하여 그것이 소설의 주제형성에 어떻게 작용하였는지 살펴보았다. 또한 어머니를 통해 형성된 여성관이 17세기의 여성상과 어떻게 조화를 이루었는지 살펴보았다. 소설 속 팔선녀로 대변되는 여인들의 신분이 당대의 여성 독자층과 연관된다는 점에서 작가와 독자 간의 의사소통을 중시한 작가의 고민의 결과물이기도 하다.
작가의 처지를 고려했을 때 김만중이 양소유의 행보를 그리며 감정이입을 하여 위안을 얻었듯이 당대의 여성 독자들도 여주인공들의 욕망과 그 욕망의 성취 과정을 지켜보며 저마다 감정이입을 했을 것이다. 이것은 작가와 독자가 어떤 방식으로 소통하고 그 소통이 어떻게 사회적 반향을 이끌어내는지 보여주는 예이다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 시도한 여성 유형 분석을 활용해 작품의 이해를 돕는 교수․학습 과정안을 제시하였다. 학습자들의 개인적 경험을 문학작품 속 등장인물에 투사하여 보다 적극적인 참여를 유도함으로써 문학적 의사소통 행위를 시도할 수 있도록 돕고자 했다. 또한 이 과정을 통해 학습자가 문학 작품을 능동적으로 이해할 수 있는 계기를 마련하고자 했다. 이상의 활동은 작가와 독자, 과거와 현재의 교감을 통해 문학적 의사소통이 일어난다는 의미를 일깨우는 한편,『구운몽』이 공사상의 주제 외에도 인간본연의 욕망을 다루고 있음을 학습자들에게 깨닫게 하는 역할을 한다.
소통은 문학의 본질이다. 그것은 시공을 초월하여 이루어지며, 학습자가 그것을 깨닫게 되었을 때 비로소 문학이 그들의 삶 속으로 들어오게 된다. 본 논문은『구운몽』을 통하여 학습자들이 문학적 의사소통을 체험하게 하는 계기를 마련함으로써 『구운몽』교육의 한계를 극복하고 새로운 접근 방법을 제시하는데 그 의의를 둔다.
국문초록
팔선녀의 인물 유형 분석을 통한『구운몽』교육 연구
김 태 일
교육학과 국어교육전공
대진대학교 교육대학원
본 연구는 2015개정 국어과 교육과정 국어 교과서의 ‘세상을 일구는 말과 글’ 단원에 수록된『구운몽』을 대상으로, 기존의 접근법에서 다루지 않은 새로운 관점에서『구운몽』을 다루는 학습법을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 특히, 그동안『구운몽』연구에서 주요하게 다루어지지 못했던 여주인공들을 각각의 유형별로 분석하여 작품의 총체적인 이해를 돕고자 했다.
Ⅱ장에서는『구운몽』 주제에 대한 다양한 관점과 그 타당성을 살펴보았다. 이를 통하여 기존의 논의들을 검토하고 그 논의들 외에 다른 주제 의식이 숨어있을 것이라는 가능성을 제기하였다. 그것은 바로 지금까지 남자 주인공의 주변 인물로 여겨지는 팔선녀의 각기 다른 욕망을 통해, 인간 욕망의 본질이 시공을 초월하여 맞닿아 있으며, 그것을 이해하는 데서 문학과 독자 사이의 소통이 가능해진다는 점이다.
Ⅲ장에서는 여덟 명의 여주인공들이 양소유와 인연을 맺는 과정과 더불어 신분에 따른 각각의 욕망과 그 욕망을 성취해 나가는 과정을 정리하여 그것이 소설의 주제형성에 어떻게 작용하였는지 살펴보았다. 또한 어머니를 통해 형성된 여성관이 17세기의 여성상과 어떻게 조화를 이루었는지 살펴보았다. 소설 속 팔선녀로 대변되는 여인들의 신분이 당대의 여성 독자층과 연관된다는 점에서 작가와 독자 간의 의사소통을 중시한 작가의 고민의 결과물이기도 하다.
작가의 처지를 고려했을 때 김만중이 양소유의 행보를 그리며 감정이입을 하여 위안을 얻었듯이 당대의 여성 독자들도 여주인공들의 욕망과 그 욕망의 성취 과정을 지켜보며 저마다 감정이입을 했을 것이다. 이것은 작가와 독자가 어떤 방식으로 소통하고 그 소통이 어떻게 사회적 반향을 이끌어내는지 보여주는 예이다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 시도한 여성 유형 분석을 활용해 작품의 이해를 돕는 교수․학습 과정안을 제시하였다. 학습자들의 개인적 경험을 문학작품 속 등장인물에 투사하여 보다 적극적인 참여를 유도함으로써 문학적 의사소통 행위를 시도할 수 있도록 돕고자 했다. 또한 이 과정을 통해 학습자가 문학 작품을 능동적으로 이해할 수 있는 계기를 마련하고자 했다. 이상의 활동은 작가와 독자, 과거와 현재의 교감을 통해 문학적 의사소통이 일어난다는 의미를 일깨우는 한편,『구운몽』이 공사상의 주제 외에도 인간본연의 욕망을 다루고 있음을 학습자들에게 깨닫게 하는 역할을 한다.
소통은 문학의 본질이다. 그것은 시공을 초월하여 이루어지며, 학습자가 그것을 깨닫게 되었을 때 비로소 문학이 그들의 삶 속으로 들어오게 된다. 본 논문은『구운몽』을 통하여 학습자들이 문학적 의사소통을 체험하게 하는 계기를 마련함으로써 『구운몽』교육의 한계를 극복하고 새로운 접근 방법을 제시하는데 그 의의를 둔다.
Abstract
A Study on [Guunmong] Education through Character Type analysis of the Palseonnyeo
This study aimed at awakening the value of classical literature centering around recorded in the 7th Korean reader and
presenting study method to correspond with the goal of unit to be ...
Abstract
A Study on [Guunmong] Education through Character Type analysis of the Palseonnyeo
This study aimed at awakening the value of classical literature centering around recorded in the 7th Korean reader and
presenting study method to correspond with the goal of unit to be literary idea understanding. Especially, analyzing the types of heroine which were treated incidentally in the meantime and their desire tried to make the whole understanding of work.
In the chapterⅡ, this researcher arranged the course that heroine to be spoken for as 8 fairies form a connection with Yang, So Yoo and desire of each one which is based on social position and achievement course by types and concentrated efforts on clarifying how it acts on novel unfolding and subject formation. In addition, this researcher examined how woman view to settle in writer's inside harmonized with woman image of the 17th century through the image of mother. With it, this researcher tried to prepare the momentum that modern readers can come to understand and sympathize with them literally. In addition, as it can be analogized that social position of 8 women in novel has relation with female reader class of the day closely, writer is trying strategic writing to target reader. This is one method of idea understanding between writer and reader and path to approach the subject of work. In case of , in the inside of work which is not revealed above the surface, political situation that writer, Kim, Mann Joong is faced with and desire of writer individual which is originated in it are guessed.
That is, thoughts and bitter feeling to be felt in uneasy situation to be exile are the creation background of work, and it means that Kim, Mann Joong gave justness to his own situation through novel.
Desire of writer which tries to restore everything to zero brings the
subject of to a conclusion as void thought naturally. And, it evoked an echo by combining with desire of women readers to try to taste freedom even in fantasy, and it might give another comfort to Kim Mann Joong. That is, it means that women readers of the day they could do empathy through social position that revival bodies of 8fairies have and desire to be based on it. That is, it means that desire of writer to be placed in stifling situation to be exile and desire of women readers to try to taste freedom even in fantasy became the momentum of understanding and that it evoked social echo. This is good example to show how the understanding between writer and reader acts.
In the chapter Ⅲ, this researcher presented teaching-study model tohelp the whole understanding of work by women analysis tried in chapter Ⅱand by utilizing modern media in addition to the activity of textbook. With it, this researcher tried the action of literary idea understanding more positively and tried to understand the meaning of
literature work actively. In addition, discussion as to how classical literature is reinterpreted through modern media illuminated the value of classical literature to exist by transcending period. By above activity, this researcher awaken the meaning of literary understanding to be understanding between reader and reader and understanding between past and present and tried to make learners recognize that is handling innate desire of human beings and real nature.
Idea understanding through literature helps the whole understanding of work in fact. Greater value is in that each one may take comfort through dialog between work and writer, writer and reader, and reader and reader.
It is caused by the fact that literature handles the innate issue of human beings, and only it has complete value. This thesis lay meaning in proving such literary value.
Abstract
A Study on [Guunmong] Education through Character Type analysis of the Palseonnyeo
This study aimed at awakening the value of classical literature centering around recorded in the 7th Korean reader and
presenting study method to correspond with the goal of unit to be literary idea understanding. Especially, analyzing the types of heroine which were treated incidentally in the meantime and their desire tried to make the whole understanding of work.
In the chapterⅡ, this researcher arranged the course that heroine to be spoken for as 8 fairies form a connection with Yang, So Yoo and desire of each one which is based on social position and achievement course by types and concentrated efforts on clarifying how it acts on novel unfolding and subject formation. In addition, this researcher examined how woman view to settle in writer's inside harmonized with woman image of the 17th century through the image of mother. With it, this researcher tried to prepare the momentum that modern readers can come to understand and sympathize with them literally. In addition, as it can be analogized that social position of 8 women in novel has relation with female reader class of the day closely, writer is trying strategic writing to target reader. This is one method of idea understanding between writer and reader and path to approach the subject of work. In case of , in the inside of work which is not revealed above the surface, political situation that writer, Kim, Mann Joong is faced with and desire of writer individual which is originated in it are guessed.
That is, thoughts and bitter feeling to be felt in uneasy situation to be exile are the creation background of work, and it means that Kim, Mann Joong gave justness to his own situation through novel.
Desire of writer which tries to restore everything to zero brings the
subject of to a conclusion as void thought naturally. And, it evoked an echo by combining with desire of women readers to try to taste freedom even in fantasy, and it might give another comfort to Kim Mann Joong. That is, it means that women readers of the day they could do empathy through social position that revival bodies of 8fairies have and desire to be based on it. That is, it means that desire of writer to be placed in stifling situation to be exile and desire of women readers to try to taste freedom even in fantasy became the momentum of understanding and that it evoked social echo. This is good example to show how the understanding between writer and reader acts.
In the chapter Ⅲ, this researcher presented teaching-study model tohelp the whole understanding of work by women analysis tried in chapter Ⅱand by utilizing modern media in addition to the activity of textbook. With it, this researcher tried the action of literary idea understanding more positively and tried to understand the meaning of
literature work actively. In addition, discussion as to how classical literature is reinterpreted through modern media illuminated the value of classical literature to exist by transcending period. By above activity, this researcher awaken the meaning of literary understanding to be understanding between reader and reader and understanding between past and present and tried to make learners recognize that is handling innate desire of human beings and real nature.
Idea understanding through literature helps the whole understanding of work in fact. Greater value is in that each one may take comfort through dialog between work and writer, writer and reader, and reader and reader.
It is caused by the fact that literature handles the innate issue of human beings, and only it has complete value. This thesis lay meaning in proving such literary value.
주제어
#구운몽 팔선녀 인물유형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.