온라인 미디어의 등장으로 기존의 전통적인 광고시장 역시 상호작용이 가능한 온라인 광고시장으로 변화하였다. 이러한 환경의 변화로 인하여 온라인 광고에 대한 소비자의 수용에 대하여 광고실무자들에게 중요성이 대두되었고, 관심이 증가 하게 되었다. 이에 본 연구에서는 온라인 미디어시장에서 소비자의 수용에 영향을 미치는 요인을 국내 온라인 동영상 콘텐츠 제공업체인 (주)그래텍의 실제 데이터에서 결측치를 제거하였고, 의미있고 유용한 데이터를 추출하는 작업을 진행하였다. 본 연구에서 소비자의 수용에 영향을 미치는 핵심 요인으로서 콘텐츠 유형과 하위장르, 디바이스, 인스트림광고방식 총 네 가지의 요인을 추출하였다. 이에 본 연구에서는 네 가지 요인에 따라 네 가지 가설을 세워 소비자의 동영상광고의 수용의 차이가 나타나는가에 대해 실증 분석하였다. 실증 분석을 위해 (주)그레텍의 곰TV 데이터를 활용하였으며, ...
온라인 미디어의 등장으로 기존의 전통적인 광고시장 역시 상호작용이 가능한 온라인 광고시장으로 변화하였다. 이러한 환경의 변화로 인하여 온라인 광고에 대한 소비자의 수용에 대하여 광고실무자들에게 중요성이 대두되었고, 관심이 증가 하게 되었다. 이에 본 연구에서는 온라인 미디어시장에서 소비자의 수용에 영향을 미치는 요인을 국내 온라인 동영상 콘텐츠 제공업체인 (주)그래텍의 실제 데이터에서 결측치를 제거하였고, 의미있고 유용한 데이터를 추출하는 작업을 진행하였다. 본 연구에서 소비자의 수용에 영향을 미치는 핵심 요인으로서 콘텐츠 유형과 하위장르, 디바이스, 인스트림광고방식 총 네 가지의 요인을 추출하였다. 이에 본 연구에서는 네 가지 요인에 따라 네 가지 가설을 세워 소비자의 동영상광고의 수용의 차이가 나타나는가에 대해 실증 분석하였다. 실증 분석을 위해 (주)그레텍의 곰TV 데이터를 활용하였으며, 분산분석을 통해 가설을 검증하였다. 분석결과, 네 가지 가설은 모두 유의한 결과를 가졌다. 본 연구에서 요인으로 추출한 네 가지 요인에 따라 광고 수용도는 차이가 있으며, 요인 간의 상호작용효과가 존재하였다. 본 연구는 광고수용과정 및 광고 회피와 같은 기존의 선행연구들과 달리 콘텐츠유형, 하위장르, 디바이스, 인스트림광고방식에 따른 소비자의 수용태도를 비교하였으며, 향후 연구방향에 대하여 제언하였다. 또한, 분석결과를 바탕으로 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다.
온라인 미디어의 등장으로 기존의 전통적인 광고시장 역시 상호작용이 가능한 온라인 광고시장으로 변화하였다. 이러한 환경의 변화로 인하여 온라인 광고에 대한 소비자의 수용에 대하여 광고실무자들에게 중요성이 대두되었고, 관심이 증가 하게 되었다. 이에 본 연구에서는 온라인 미디어시장에서 소비자의 수용에 영향을 미치는 요인을 국내 온라인 동영상 콘텐츠 제공업체인 (주)그래텍의 실제 데이터에서 결측치를 제거하였고, 의미있고 유용한 데이터를 추출하는 작업을 진행하였다. 본 연구에서 소비자의 수용에 영향을 미치는 핵심 요인으로서 콘텐츠 유형과 하위장르, 디바이스, 인스트림광고방식 총 네 가지의 요인을 추출하였다. 이에 본 연구에서는 네 가지 요인에 따라 네 가지 가설을 세워 소비자의 동영상광고의 수용의 차이가 나타나는가에 대해 실증 분석하였다. 실증 분석을 위해 (주)그레텍의 곰TV 데이터를 활용하였으며, 분산분석을 통해 가설을 검증하였다. 분석결과, 네 가지 가설은 모두 유의한 결과를 가졌다. 본 연구에서 요인으로 추출한 네 가지 요인에 따라 광고 수용도는 차이가 있으며, 요인 간의 상호작용효과가 존재하였다. 본 연구는 광고수용과정 및 광고 회피와 같은 기존의 선행연구들과 달리 콘텐츠유형, 하위장르, 디바이스, 인스트림광고방식에 따른 소비자의 수용태도를 비교하였으며, 향후 연구방향에 대하여 제언하였다. 또한, 분석결과를 바탕으로 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다.
As dramatically exploding interests on online media in adversing markets, the traditional advertising market has been transformed into online advertising markets that allows for interacting with end-users. In line with such changes, practitioners in this area have much more attentions to consumers' ...
As dramatically exploding interests on online media in adversing markets, the traditional advertising market has been transformed into online advertising markets that allows for interacting with end-users. In line with such changes, practitioners in this area have much more attentions to consumers' acceptance on viewing online advertisements(hereafter, ads). Therefore, this study attempts to find factors which influence consumers' online advertisement acceptance by using real-data from Gretech company, which is one of famous online content providers in Korea. This study has considered types of contents, types of sub-genres, types of devices, and types of advertising methods as key factors to affect the consumers' acceptance. Based on the factors this study has also developed the hypotheses on how the impacts of each factors are different in terms of consumers' acceptance of online ads. This study has employed GOM TV data, which was a real-data, from Gretech company in order to test the hypotheses and tested the hypotheses by using ANOVA techniques. Based on the results, all hypotheses in this study are significantly supported. More specifically, this study found that the effects on consumers' acceptance of online ads would be different by depending on types of contents, types of sub-genres, types of devices, and types of advertising methods (i.e., Digital Video in-stream advertising). Based on empirical findings, this study offers new practical insights to better understand how online ads has to be configured to meet online consumers' interests by drawing real-data of online ad contents. The contributions of the findings for both academic and practice are discussed.
As dramatically exploding interests on online media in adversing markets, the traditional advertising market has been transformed into online advertising markets that allows for interacting with end-users. In line with such changes, practitioners in this area have much more attentions to consumers' acceptance on viewing online advertisements(hereafter, ads). Therefore, this study attempts to find factors which influence consumers' online advertisement acceptance by using real-data from Gretech company, which is one of famous online content providers in Korea. This study has considered types of contents, types of sub-genres, types of devices, and types of advertising methods as key factors to affect the consumers' acceptance. Based on the factors this study has also developed the hypotheses on how the impacts of each factors are different in terms of consumers' acceptance of online ads. This study has employed GOM TV data, which was a real-data, from Gretech company in order to test the hypotheses and tested the hypotheses by using ANOVA techniques. Based on the results, all hypotheses in this study are significantly supported. More specifically, this study found that the effects on consumers' acceptance of online ads would be different by depending on types of contents, types of sub-genres, types of devices, and types of advertising methods (i.e., Digital Video in-stream advertising). Based on empirical findings, this study offers new practical insights to better understand how online ads has to be configured to meet online consumers' interests by drawing real-data of online ad contents. The contributions of the findings for both academic and practice are discussed.
주제어
#Online Media Advertising Acceptance Digital Video in-stream Advertising Ad Content Data Mining Gretech company
학위논문 정보
저자
정현희
학위수여기관
대구대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 경영학
지도교수
권순재
발행연도
2017
총페이지
v, 75
키워드
Online Media Advertising Acceptance Digital Video in-stream Advertising Ad Content Data Mining Gretech company
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.