현대사회는 고도의 경제성장을 이루면서 물질적 풍요로 이루면서 매슬로우(maslow)의 인간 5단계 중 가장 마지막 단계인 자아실현의 욕구를 충족하기 위해 더욱 아름다움 삶을 꿈꾸고 노력한다. 이러한 인간의 욕망은 심리적이고 정신적인 부분을 자극하여 일률적이고 단순한 외모표현에 그치는 것이 아니라 개성적이고 독창적인 미의 지향과 창의적인 미의 발상을 추구하고 있다. 인간의 본능인 아름다운을 표현하기 위하여 수많은 이미지 요소에 많은 관심을 가지고 변화를 시도하는데, 특히 용모, 복장, 표정 등 표면적으로 드러나는 외적이미지를 통해 나 자신의 존재감과 개성을 표현하고 만족하는 이미지를 완성하고자 한다. 외적 이미지를 나타내는 방법은 다양하지만 그 중에서도 헤어디자인은 가장 큰 비중을 차지하고 있다고 ...
현대사회는 고도의 경제성장을 이루면서 물질적 풍요로 이루면서 매슬로우(maslow)의 인간 5단계 중 가장 마지막 단계인 자아실현의 욕구를 충족하기 위해 더욱 아름다움 삶을 꿈꾸고 노력한다. 이러한 인간의 욕망은 심리적이고 정신적인 부분을 자극하여 일률적이고 단순한 외모표현에 그치는 것이 아니라 개성적이고 독창적인 미의 지향과 창의적인 미의 발상을 추구하고 있다. 인간의 본능인 아름다운을 표현하기 위하여 수많은 이미지 요소에 많은 관심을 가지고 변화를 시도하는데, 특히 용모, 복장, 표정 등 표면적으로 드러나는 외적이미지를 통해 나 자신의 존재감과 개성을 표현하고 만족하는 이미지를 완성하고자 한다. 외적 이미지를 나타내는 방법은 다양하지만 그 중에서도 헤어디자인은 가장 큰 비중을 차지하고 있다고 해도 과언이 아닐 것이다. 헤어는 신체의 일부이자 얼굴 전체의 이미지를 구성하는 중요한 부분으로 현대인의 아름다움을 추구하는 욕망에 있어 상당한 비중을 차지한다. 그러므로 현대인의 미적 욕구를 충족하기 위해 다양한 디자인 개발과 연구를 끊임없이 요구되고 있다. 최근에는 다양한 예술분야와 헤어디자인을 접목하여 개성적이고 창의적인 헤어디자인을 만들어 내고 있다. 본 연구에서는 프랭크 게리의 건축물을 모티브로 하여 건축물의 조형성과 기하학적인 형태를 시각화하여 헤어커트 디자인과의 연관성을 찾고 창의적인 헤어커트의 디자인을 재해석하고자한다. 프랭크 게리는 건축물에서 보여 지는 자연에서 느껴지는 역동적이고 유기적인 곡선, 자연에서 착안한 건축 형태의 구조적 특징, 건축의 섬세한 장식과 색채의 다양한 문화들을 흡수하여 자연과 조화되는 자신만의 독특한 건축언어를 이용하여 재창조 하였다. 본 연구 목적은 프랭크 게리의 해체주의 건축 특징인 물결의 흐름과 유연한 긴 선의 조형성을 표현하고자 헤어디자인 분야에서 커트 디자인 조형성을 매체로 하였다. 따라서 건축디자인의 조형성을 적용한 창의적 커트디자인의 작품 개발을 함으로써 커트디자인의 모던화, 예술화의 기여도를 높일 수 있을 것으로 사료된다. 프랭크 게리는 1929년 캐나다 토론토 출생, 폴란드계 유태인이다. 10대 시절 조부모의 철물점에서 일하면서 여러 가지 금속도구와 재료를 이용하여 모형 도시를 만들었고, 이 경험은 이후 조형작업에 밑거름이 되었다. 또한 그의 어머니는 게리가 어렸을 때부터 미술관에 데리고 다니면서 순수미술 세계에 눈을 뜨게 만들었다. 그는 수많은 건축물은 지루하고 아무런 감정이 없다고 생각하였고, 한 번의 붓질로 물고기에 생동감을 불어넣는 수묵화처럼 건축에 감정과 생기를 주었다. 어린 시절부터 물고기에서 많은 영감을 받았고 그것을 그의 건축 세계로 끌어들었다. 처음에는 머리와 꼬리가 잘린 채 물고기의 전체적 형태가 유지되었으나, 이것 또한 추상화의 과정에서 물고기의 움직임에 의한 유연성, 역동성, 운동성으로 이어져 현재의 곡선 형태로 발전하였다. 작품Ⅰ에서는 Barcelona fish 건물외관의 물고기 유희성을 율동과 조화를 통해서 시각화하였다. 작품Ⅱ에서는 DZ Bank의 정형화된 건물에 다양한 곡선과 평행하지 않은 선을 도입하여 완전성에 대해 부정하고, 곡선과 직선의 기하학적 형태를 헤어커트에 표현하였다. 작품Ⅲ에서는 EMP museum의 외관의 평행하지 않는 다양한 곡선을 왜곡하여 시각적으로 표현하였다. 작품Ⅳ에서는 Frederick R. Museum의 외관의 충첩성과 다층적인 부분을 커트로 시각화하였다. 작품Ⅴ에서는 Stata Center의 건물 형태를 확대하여 직선의 점진적 흐름을 표현하였다. 작품Ⅵ에서는 New Zolhof National Nederlanden의 무게중심의 이탈과 불안정성을 곡선과 직선의 방향의 왜곡됨을 시각화하여 표현하였다. 이를 통해 작품에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 건축물을 모티브로 헤어커트를 디자인하고 제작함으로써 건축의 형태와 조형적인 요소들이 헤어커트와 디자인의 개발에 많은 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 건축물의 직선과 곡선의 기하학적 표현뿐만 아니라 왜곡, 확대, 축소를 통해 다양한 표현 영역이 확대됨을 알 수 있었다. 셋째, 현대인의 미적 욕구 충족과 동시에 독창적이고 창의적인 헤어디자인을 제시할 수 있었다. 이에 본 논문에서는 프랑크 게리의 건축물의 조형성을 시각화하여 창의적이고 개성적인 작품을 제시함으로써 예술적 표현 영역의 확대와 헤어커트의 무한한 아이디어 개발로 미용의 예술로서의 가치를 극대화하는데 그 의의를 찾고자 하였다. 본 연구가 미용학 분야의 헤어디자인에 기초 자료가 되고 개성과 다양성을 찾는 현대인들에게 헤어커트를 통한 이미지 연출에 유용한 정보로 활용되기를 기대해 본다.
현대사회는 고도의 경제성장을 이루면서 물질적 풍요로 이루면서 매슬로우(maslow)의 인간 5단계 중 가장 마지막 단계인 자아실현의 욕구를 충족하기 위해 더욱 아름다움 삶을 꿈꾸고 노력한다. 이러한 인간의 욕망은 심리적이고 정신적인 부분을 자극하여 일률적이고 단순한 외모표현에 그치는 것이 아니라 개성적이고 독창적인 미의 지향과 창의적인 미의 발상을 추구하고 있다. 인간의 본능인 아름다운을 표현하기 위하여 수많은 이미지 요소에 많은 관심을 가지고 변화를 시도하는데, 특히 용모, 복장, 표정 등 표면적으로 드러나는 외적이미지를 통해 나 자신의 존재감과 개성을 표현하고 만족하는 이미지를 완성하고자 한다. 외적 이미지를 나타내는 방법은 다양하지만 그 중에서도 헤어디자인은 가장 큰 비중을 차지하고 있다고 해도 과언이 아닐 것이다. 헤어는 신체의 일부이자 얼굴 전체의 이미지를 구성하는 중요한 부분으로 현대인의 아름다움을 추구하는 욕망에 있어 상당한 비중을 차지한다. 그러므로 현대인의 미적 욕구를 충족하기 위해 다양한 디자인 개발과 연구를 끊임없이 요구되고 있다. 최근에는 다양한 예술분야와 헤어디자인을 접목하여 개성적이고 창의적인 헤어디자인을 만들어 내고 있다. 본 연구에서는 프랭크 게리의 건축물을 모티브로 하여 건축물의 조형성과 기하학적인 형태를 시각화하여 헤어커트 디자인과의 연관성을 찾고 창의적인 헤어커트의 디자인을 재해석하고자한다. 프랭크 게리는 건축물에서 보여 지는 자연에서 느껴지는 역동적이고 유기적인 곡선, 자연에서 착안한 건축 형태의 구조적 특징, 건축의 섬세한 장식과 색채의 다양한 문화들을 흡수하여 자연과 조화되는 자신만의 독특한 건축언어를 이용하여 재창조 하였다. 본 연구 목적은 프랭크 게리의 해체주의 건축 특징인 물결의 흐름과 유연한 긴 선의 조형성을 표현하고자 헤어디자인 분야에서 커트 디자인 조형성을 매체로 하였다. 따라서 건축디자인의 조형성을 적용한 창의적 커트디자인의 작품 개발을 함으로써 커트디자인의 모던화, 예술화의 기여도를 높일 수 있을 것으로 사료된다. 프랭크 게리는 1929년 캐나다 토론토 출생, 폴란드계 유태인이다. 10대 시절 조부모의 철물점에서 일하면서 여러 가지 금속도구와 재료를 이용하여 모형 도시를 만들었고, 이 경험은 이후 조형작업에 밑거름이 되었다. 또한 그의 어머니는 게리가 어렸을 때부터 미술관에 데리고 다니면서 순수미술 세계에 눈을 뜨게 만들었다. 그는 수많은 건축물은 지루하고 아무런 감정이 없다고 생각하였고, 한 번의 붓질로 물고기에 생동감을 불어넣는 수묵화처럼 건축에 감정과 생기를 주었다. 어린 시절부터 물고기에서 많은 영감을 받았고 그것을 그의 건축 세계로 끌어들었다. 처음에는 머리와 꼬리가 잘린 채 물고기의 전체적 형태가 유지되었으나, 이것 또한 추상화의 과정에서 물고기의 움직임에 의한 유연성, 역동성, 운동성으로 이어져 현재의 곡선 형태로 발전하였다. 작품Ⅰ에서는 Barcelona fish 건물외관의 물고기 유희성을 율동과 조화를 통해서 시각화하였다. 작품Ⅱ에서는 DZ Bank의 정형화된 건물에 다양한 곡선과 평행하지 않은 선을 도입하여 완전성에 대해 부정하고, 곡선과 직선의 기하학적 형태를 헤어커트에 표현하였다. 작품Ⅲ에서는 EMP museum의 외관의 평행하지 않는 다양한 곡선을 왜곡하여 시각적으로 표현하였다. 작품Ⅳ에서는 Frederick R. Museum의 외관의 충첩성과 다층적인 부분을 커트로 시각화하였다. 작품Ⅴ에서는 Stata Center의 건물 형태를 확대하여 직선의 점진적 흐름을 표현하였다. 작품Ⅵ에서는 New Zolhof National Nederlanden의 무게중심의 이탈과 불안정성을 곡선과 직선의 방향의 왜곡됨을 시각화하여 표현하였다. 이를 통해 작품에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 건축물을 모티브로 헤어커트를 디자인하고 제작함으로써 건축의 형태와 조형적인 요소들이 헤어커트와 디자인의 개발에 많은 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 건축물의 직선과 곡선의 기하학적 표현뿐만 아니라 왜곡, 확대, 축소를 통해 다양한 표현 영역이 확대됨을 알 수 있었다. 셋째, 현대인의 미적 욕구 충족과 동시에 독창적이고 창의적인 헤어디자인을 제시할 수 있었다. 이에 본 논문에서는 프랑크 게리의 건축물의 조형성을 시각화하여 창의적이고 개성적인 작품을 제시함으로써 예술적 표현 영역의 확대와 헤어커트의 무한한 아이디어 개발로 미용의 예술로서의 가치를 극대화하는데 그 의의를 찾고자 하였다. 본 연구가 미용학 분야의 헤어디자인에 기초 자료가 되고 개성과 다양성을 찾는 현대인들에게 헤어커트를 통한 이미지 연출에 유용한 정보로 활용되기를 기대해 본다.
Cut design with the motif of Frank Gehry's architecture
Yang Sung-Man
Department of Art Design in Living Graduate Scool of Design, Daegu University Gyeongbuk, Korea
Supervised by Prof. Choi Young-Lim
(Abstract)
Modern society, while achieving high...
Cut design with the motif of Frank Gehry's architecture
Yang Sung-Man
Department of Art Design in Living Graduate Scool of Design, Daegu University Gyeongbuk, Korea
Supervised by Prof. Choi Young-Lim
(Abstract)
Modern society, while achieving high economic growth and rich quality, consistently aims and strives for more beauty in life to meet the desire of self-realization, which is the last stage of Maslow's 5 human stages. This human desire stimulates the psychological and spiritual parts to pursue the idea of unique and original beauty rather than just a uniform and simple appearance expression. In order to express the human instinct of beauty, we are trying to make a change with paying lot of attention to many visual elements. In particular, we express our presence and personality, and we want to get satisfied with our visual image though appropriate appearance and dressing. There are many ways to express external images, but hair design is the most important among those. Hair is an important part of the body affecting the image of the whole face, which is significant part of the modern human's desire to persue the beauty. Therefore, in order to meet the aesthetic desires of modern people, various design development and research are consistently required. In recent years, hair design has been combined with various art fields to create unique and creative hair design. In this study, we try to reinterpret the design of creative haircut by visualizing the formability and geometrical form of the building with Frank Gehry's architecture as a motif, to find the relation with the haircut design. Frank Gehry absorbs diverse cultures of architectural delicacy and color, utilizing its own unique architectural language in harmony with nature, with dynamic and organic curves felt in nature seen in architecture, structural features of architectural forms inspired by nature. The purpose of this study was to design cut formality in the field of hair design in order to express the flow of waves and the formability of flexible long lines characteristic of Frank Gehry's deconstructionism. Therefore, it is considered that the contribution of the modernization and artistic design of the cut design can be enhanced by developing the work of the creative cut design applying the formality of the architectural design. Frank Gehry was born in Toronto, Canada in 1929 and is a Polish Jew. In his teenage years, working at his grandparents' hardware store, he made model cities using a variety of metal tools and materials. In addition, his mother brought Gehry to a museum when he was a child, opening his eyes to the world of fine art. He thought that many buildings were boring and had no emotions, therefore, he gave emotion and vitality to the architecture similar to the ink paintings that bring the fish to life with a single stroke. Since his childhood, he has been inspired by fish and has drawn it into his architectural world. At first, the overall shape of the fish was maintained with the head and tail cut off, but this also evolved into a curved line, leading to flexibility, dynamics, and mobility due to fish movement during the process of abstraction. In the art 1, I visualized the fish-playfulness of the Barcelona fish building appearance through rhythm and harmony. In the art 2, DZ Bank introduced a variety of curves and nonparallel lines in a regular building to deny completeness, and expressed the geometry of curves and straight lines in a haircut. In the art 3, various non-parallel curves of the exterior of the EMP museum were distorted and visualized. In the art 4, I visualized the facade and multi-layered aspects of the facade of the Frederick R. Museum. In the work 5, the building type of Stata Center was enlarged to express the gradual flow of the straight line. In art 6, we visualized the deviation and instability of the center of gravity of the New Zollhof Nationale Nederlanden as distortions in curves and straight lines. The following conclusions were obtained from these works. First, it is observed that the shape and the formative elements of architecture are very helpful for the development of haircuts and designs by designing and making haircuts with motifs of buildings. Secondly, it can be seen that not only the geometrical representation of straight and curved lines but also various expression areas are expanded by distortion, enlargement and reduction. Third, we were able to present creative hair designs at the same time as meeting the aesthetic desires of modern people. In this thesis, we tried to find the significance to maximize the beauty value of art by expanding artistic expression area and developing infinite ideas of haircut by visualizing the formality of Frank Gehry 's architecture and presenting creative and individual works. We hope that this research will be used as basic data for hair design in the field of cosmetology and will be useful for presenting images through haircuts to modern people searching for improved personality and diversity.
Cut design with the motif of Frank Gehry's architecture
Yang Sung-Man
Department of Art Design in Living Graduate Scool of Design, Daegu University Gyeongbuk, Korea
Supervised by Prof. Choi Young-Lim
(Abstract)
Modern society, while achieving high economic growth and rich quality, consistently aims and strives for more beauty in life to meet the desire of self-realization, which is the last stage of Maslow's 5 human stages. This human desire stimulates the psychological and spiritual parts to pursue the idea of unique and original beauty rather than just a uniform and simple appearance expression. In order to express the human instinct of beauty, we are trying to make a change with paying lot of attention to many visual elements. In particular, we express our presence and personality, and we want to get satisfied with our visual image though appropriate appearance and dressing. There are many ways to express external images, but hair design is the most important among those. Hair is an important part of the body affecting the image of the whole face, which is significant part of the modern human's desire to persue the beauty. Therefore, in order to meet the aesthetic desires of modern people, various design development and research are consistently required. In recent years, hair design has been combined with various art fields to create unique and creative hair design. In this study, we try to reinterpret the design of creative haircut by visualizing the formability and geometrical form of the building with Frank Gehry's architecture as a motif, to find the relation with the haircut design. Frank Gehry absorbs diverse cultures of architectural delicacy and color, utilizing its own unique architectural language in harmony with nature, with dynamic and organic curves felt in nature seen in architecture, structural features of architectural forms inspired by nature. The purpose of this study was to design cut formality in the field of hair design in order to express the flow of waves and the formability of flexible long lines characteristic of Frank Gehry's deconstructionism. Therefore, it is considered that the contribution of the modernization and artistic design of the cut design can be enhanced by developing the work of the creative cut design applying the formality of the architectural design. Frank Gehry was born in Toronto, Canada in 1929 and is a Polish Jew. In his teenage years, working at his grandparents' hardware store, he made model cities using a variety of metal tools and materials. In addition, his mother brought Gehry to a museum when he was a child, opening his eyes to the world of fine art. He thought that many buildings were boring and had no emotions, therefore, he gave emotion and vitality to the architecture similar to the ink paintings that bring the fish to life with a single stroke. Since his childhood, he has been inspired by fish and has drawn it into his architectural world. At first, the overall shape of the fish was maintained with the head and tail cut off, but this also evolved into a curved line, leading to flexibility, dynamics, and mobility due to fish movement during the process of abstraction. In the art 1, I visualized the fish-playfulness of the Barcelona fish building appearance through rhythm and harmony. In the art 2, DZ Bank introduced a variety of curves and nonparallel lines in a regular building to deny completeness, and expressed the geometry of curves and straight lines in a haircut. In the art 3, various non-parallel curves of the exterior of the EMP museum were distorted and visualized. In the art 4, I visualized the facade and multi-layered aspects of the facade of the Frederick R. Museum. In the work 5, the building type of Stata Center was enlarged to express the gradual flow of the straight line. In art 6, we visualized the deviation and instability of the center of gravity of the New Zollhof Nationale Nederlanden as distortions in curves and straight lines. The following conclusions were obtained from these works. First, it is observed that the shape and the formative elements of architecture are very helpful for the development of haircuts and designs by designing and making haircuts with motifs of buildings. Secondly, it can be seen that not only the geometrical representation of straight and curved lines but also various expression areas are expanded by distortion, enlargement and reduction. Third, we were able to present creative hair designs at the same time as meeting the aesthetic desires of modern people. In this thesis, we tried to find the significance to maximize the beauty value of art by expanding artistic expression area and developing infinite ideas of haircut by visualizing the formality of Frank Gehry 's architecture and presenting creative and individual works. We hope that this research will be used as basic data for hair design in the field of cosmetology and will be useful for presenting images through haircuts to modern people searching for improved personality and diversity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.