“너희는 나를 누구라고 하느냐?”(마르 8,29) 이 물음은 예수님을 따르는 우리 그리스도인들에게 매우 중요하다. 여기서 예수님의 제자인 베드로는 예수님을 ‘그리스도’라고 고백한다. “스승님은 그리스도 이십니다”(마르 8,29). 본고는 특별히, 마르 8,27-33을 주제 본문으로 한정하여 연구를 진행한다. 베드로의 메시아 고백과 함께 예수님께서 당신의 정체성을 직접 드러내시기 때문이다. 그리하여 본고의 주된 목적은 베드로의 신앙고백에서 드러난 예수님의 정체성을 알아보고, 오늘을 살아가는 우리의 신앙을 바로 잡는 데에 있다. 그렇다면 그리스도는 누구인가? 성경에 의하면, 그리스도는 ‘기름부음받은 자’를 뜻하는 말로서, 하느님의 의해 선택받은 사람, 하느님의 일을 위해 성별된 사람, 하느님의 일을 하도록 하느님께로부터 능력을 받은 사람을 뜻하며, 무엇보다 왕, 사제, 예언자를 지칭하는데 사용되었다(참조: 탈출 29,7; 1사무 10,1; 2사무 1,14.16). 그리고 특별히 예수님 당시, 유다인들은 로마의 압제로부터 자신들을 구원해줄 강력할 메시아를 기다리고 있었다(참조: 루카 19,11; 사도 1,6). 이러한 상황에서 베드로는 예수님을 그리스도라고 고백하지만, 흥미롭게도 예수님께서는 메시아는 하느님에 뜻에 따라 반드시 수난하고 죽어야 한다는 것을 가르치신다(마르 8,31 참조). 마르코 복음서 전체적인 관점에서 보면, 예수님의 진정한 메시아 정체성이 드러나는 것은 십자가 죽음과 부활을 통해서이다. “사실 사람의 아들은 섬김을 받으러 온 것이 아니라 섬기러 왔고, 또 많은 이들의 몸값으로 자기 목숨을 바치러 왔다”(마르 10,45)고 말씀하신 예수님께서는 세상의 권력이 아닌 섬김과 봉사의 메시아로서 당신의 진정한 정체성을 드러내셨다. 따라서 예수님께서는 십자가의 메시아로서 당신의 정체성을 온전히 드러내셨다. 그리고 우리가 믿는 그리스도교는 한낱 십자가의 비극이 아니다. 십자가는 부활의 기쁨과 함께 조명된다. 예수님께서는 말씀하신대로 죽음으로부터 부활하시어, 하느님 아버지의 영광을 드러내셨다. 따라서 우리가 믿는 복음, 곧 기쁜 소식은 그리스도의 십자가와 부활의 신비이다. 이러한 맥락 아래 본고의 연구는 다음과 같이 진행될 것이다. 첫째는 본문의 문학적·사회적·역사적 맥락에 대한 연구이다. 이를 통해 우리는 전체적인 관점에서 나무와 함께 숲을 조망하며, 주제 본문의 메시지를 더욱 정확히 이해할 수 있을 것이다. 둘째는 본문에 대한 연구이다. 여기서는 장소·인물·중심주제의 변화를 통해 본문을 설정하고 내적·외적 증거에 따라 ...
“너희는 나를 누구라고 하느냐?”(마르 8,29) 이 물음은 예수님을 따르는 우리 그리스도인들에게 매우 중요하다. 여기서 예수님의 제자인 베드로는 예수님을 ‘그리스도’라고 고백한다. “스승님은 그리스도 이십니다”(마르 8,29). 본고는 특별히, 마르 8,27-33을 주제 본문으로 한정하여 연구를 진행한다. 베드로의 메시아 고백과 함께 예수님께서 당신의 정체성을 직접 드러내시기 때문이다. 그리하여 본고의 주된 목적은 베드로의 신앙고백에서 드러난 예수님의 정체성을 알아보고, 오늘을 살아가는 우리의 신앙을 바로 잡는 데에 있다. 그렇다면 그리스도는 누구인가? 성경에 의하면, 그리스도는 ‘기름부음받은 자’를 뜻하는 말로서, 하느님의 의해 선택받은 사람, 하느님의 일을 위해 성별된 사람, 하느님의 일을 하도록 하느님께로부터 능력을 받은 사람을 뜻하며, 무엇보다 왕, 사제, 예언자를 지칭하는데 사용되었다(참조: 탈출 29,7; 1사무 10,1; 2사무 1,14.16). 그리고 특별히 예수님 당시, 유다인들은 로마의 압제로부터 자신들을 구원해줄 강력할 메시아를 기다리고 있었다(참조: 루카 19,11; 사도 1,6). 이러한 상황에서 베드로는 예수님을 그리스도라고 고백하지만, 흥미롭게도 예수님께서는 메시아는 하느님에 뜻에 따라 반드시 수난하고 죽어야 한다는 것을 가르치신다(마르 8,31 참조). 마르코 복음서 전체적인 관점에서 보면, 예수님의 진정한 메시아 정체성이 드러나는 것은 십자가 죽음과 부활을 통해서이다. “사실 사람의 아들은 섬김을 받으러 온 것이 아니라 섬기러 왔고, 또 많은 이들의 몸값으로 자기 목숨을 바치러 왔다”(마르 10,45)고 말씀하신 예수님께서는 세상의 권력이 아닌 섬김과 봉사의 메시아로서 당신의 진정한 정체성을 드러내셨다. 따라서 예수님께서는 십자가의 메시아로서 당신의 정체성을 온전히 드러내셨다. 그리고 우리가 믿는 그리스도교는 한낱 십자가의 비극이 아니다. 십자가는 부활의 기쁨과 함께 조명된다. 예수님께서는 말씀하신대로 죽음으로부터 부활하시어, 하느님 아버지의 영광을 드러내셨다. 따라서 우리가 믿는 복음, 곧 기쁜 소식은 그리스도의 십자가와 부활의 신비이다. 이러한 맥락 아래 본고의 연구는 다음과 같이 진행될 것이다. 첫째는 본문의 문학적·사회적·역사적 맥락에 대한 연구이다. 이를 통해 우리는 전체적인 관점에서 나무와 함께 숲을 조망하며, 주제 본문의 메시지를 더욱 정확히 이해할 수 있을 것이다. 둘째는 본문에 대한 연구이다. 여기서는 장소·인물·중심주제의 변화를 통해 본문을 설정하고 내적·외적 증거에 따라 본문비평을 시도할 것이다. 그리고 본문이 확정되면, 가능한 문자적 의미에서 본문을 번역하고, 본문의 양식과 구조를 살펴볼 것이다. 또한 공관복음 대조를 통해 본문의 정확한 의미를 파악할 것이다. 셋째는 ‘본문 주석’이다. 이 부분은 본고에서 가장 중요한 부분이다. 그리하여 본고는 우선 본문에서 사용된 단어들의 용례를 집중적으로 살펴보고, 본문을 주석할 것이다. 넷째는 ‘신학사상’이다. 이 부분은 메시아의 의미(메시아의 어원, 기원, 발전)를 먼저, 살펴보고 그에 따라 마르코 복음서 전체에서 본문이 지니는 의미도 함께 살펴볼 것이다. 그리고 결론에서는 연구 내용을 종합, 정리하여 제시할 것이다.
“너희는 나를 누구라고 하느냐?”(마르 8,29) 이 물음은 예수님을 따르는 우리 그리스도인들에게 매우 중요하다. 여기서 예수님의 제자인 베드로는 예수님을 ‘그리스도’라고 고백한다. “스승님은 그리스도 이십니다”(마르 8,29). 본고는 특별히, 마르 8,27-33을 주제 본문으로 한정하여 연구를 진행한다. 베드로의 메시아 고백과 함께 예수님께서 당신의 정체성을 직접 드러내시기 때문이다. 그리하여 본고의 주된 목적은 베드로의 신앙고백에서 드러난 예수님의 정체성을 알아보고, 오늘을 살아가는 우리의 신앙을 바로 잡는 데에 있다. 그렇다면 그리스도는 누구인가? 성경에 의하면, 그리스도는 ‘기름부음받은 자’를 뜻하는 말로서, 하느님의 의해 선택받은 사람, 하느님의 일을 위해 성별된 사람, 하느님의 일을 하도록 하느님께로부터 능력을 받은 사람을 뜻하며, 무엇보다 왕, 사제, 예언자를 지칭하는데 사용되었다(참조: 탈출 29,7; 1사무 10,1; 2사무 1,14.16). 그리고 특별히 예수님 당시, 유다인들은 로마의 압제로부터 자신들을 구원해줄 강력할 메시아를 기다리고 있었다(참조: 루카 19,11; 사도 1,6). 이러한 상황에서 베드로는 예수님을 그리스도라고 고백하지만, 흥미롭게도 예수님께서는 메시아는 하느님에 뜻에 따라 반드시 수난하고 죽어야 한다는 것을 가르치신다(마르 8,31 참조). 마르코 복음서 전체적인 관점에서 보면, 예수님의 진정한 메시아 정체성이 드러나는 것은 십자가 죽음과 부활을 통해서이다. “사실 사람의 아들은 섬김을 받으러 온 것이 아니라 섬기러 왔고, 또 많은 이들의 몸값으로 자기 목숨을 바치러 왔다”(마르 10,45)고 말씀하신 예수님께서는 세상의 권력이 아닌 섬김과 봉사의 메시아로서 당신의 진정한 정체성을 드러내셨다. 따라서 예수님께서는 십자가의 메시아로서 당신의 정체성을 온전히 드러내셨다. 그리고 우리가 믿는 그리스도교는 한낱 십자가의 비극이 아니다. 십자가는 부활의 기쁨과 함께 조명된다. 예수님께서는 말씀하신대로 죽음으로부터 부활하시어, 하느님 아버지의 영광을 드러내셨다. 따라서 우리가 믿는 복음, 곧 기쁜 소식은 그리스도의 십자가와 부활의 신비이다. 이러한 맥락 아래 본고의 연구는 다음과 같이 진행될 것이다. 첫째는 본문의 문학적·사회적·역사적 맥락에 대한 연구이다. 이를 통해 우리는 전체적인 관점에서 나무와 함께 숲을 조망하며, 주제 본문의 메시지를 더욱 정확히 이해할 수 있을 것이다. 둘째는 본문에 대한 연구이다. 여기서는 장소·인물·중심주제의 변화를 통해 본문을 설정하고 내적·외적 증거에 따라 본문비평을 시도할 것이다. 그리고 본문이 확정되면, 가능한 문자적 의미에서 본문을 번역하고, 본문의 양식과 구조를 살펴볼 것이다. 또한 공관복음 대조를 통해 본문의 정확한 의미를 파악할 것이다. 셋째는 ‘본문 주석’이다. 이 부분은 본고에서 가장 중요한 부분이다. 그리하여 본고는 우선 본문에서 사용된 단어들의 용례를 집중적으로 살펴보고, 본문을 주석할 것이다. 넷째는 ‘신학사상’이다. 이 부분은 메시아의 의미(메시아의 어원, 기원, 발전)를 먼저, 살펴보고 그에 따라 마르코 복음서 전체에서 본문이 지니는 의미도 함께 살펴볼 것이다. 그리고 결론에서는 연구 내용을 종합, 정리하여 제시할 것이다.
The question "Who do you say that I am?" is really important to someone who follows Jesus Christ. In this bible, Peter, the apostle of Jesus, confesses his faith to Jesus. "You are the Messiah"(Mark 8,29). Mark 8,27-33 would be my main study point because Jesus reveals us his own identity throug...
The question "Who do you say that I am?" is really important to someone who follows Jesus Christ. In this bible, Peter, the apostle of Jesus, confesses his faith to Jesus. "You are the Messiah"(Mark 8,29). Mark 8,27-33 would be my main study point because Jesus reveals us his own identity through Peter's confession. I want all of us to make a solid foundation on the basis of Peter's confession by realizing the true identity of Jesus. Then what on earth, who is Christ? According to the bible, the word Christ means someone who was anointed or chosen or gifted to work for God. Above all somebody like a king, a priest, and a prophet(Refer to Exodus 29,7; 1Samuel 10,1; 2Samuel 1,14.16). In the time of Jesus, many Jewish people were waiting for their strong and powerful Messiah who can save them from Roman pressure(Refer to Luke 19,11; Acts 1,6). Under this circumstance, Peter admitted and confessed Jesus as the Christ but ironically Jesus, the Messiah, teaches him God's providence which is the Messiah should be crucified and put to death(Mark 8,31). In the whole aspect of Mark, the true identity of Jesus, the Messiah, is proved and revealed through the death of Cross and Resurrection. "For the Son of Man did not come to be served but to serve and to give his life as a ransom for many"(Mark 10,45). His identity was not being served but serving others without any condition. His cross is the essence of serving. Christianity is not a mere tragedy. The holy Cross should be reconsidered and appreciated along with the joy of Resurrection. As the Son of God said in the bible, he resurrected from the death and glorified his father, God. That's why this gospel, Good News is the mystery of Cross and Resurrection. My study will be done under this four contexts. First, the study will go forward on the condition of culture, society and history. On the whole aspects, we can catch the message more clearly like watching the forest high up on the tree. Second, inner and outer study will be specified through the main text. A literary criticism will be tried out according to the change of place, character, and theme. The text will be literally translated and the style & structure will also be searched out so that reading between the lines will be possible. Third, text 'annotation.' It is the most important part of this study. Explanatory notes will be added by scrutinizing examples of the words which are used in this text. Fourth, 'theology.' In this part, the meaning of the Messiah (etymology, origin, development) will be searched first and then progress to the whole meaning in Mark. At the end, synthesized and arranged study will be suggested.
The question "Who do you say that I am?" is really important to someone who follows Jesus Christ. In this bible, Peter, the apostle of Jesus, confesses his faith to Jesus. "You are the Messiah"(Mark 8,29). Mark 8,27-33 would be my main study point because Jesus reveals us his own identity through Peter's confession. I want all of us to make a solid foundation on the basis of Peter's confession by realizing the true identity of Jesus. Then what on earth, who is Christ? According to the bible, the word Christ means someone who was anointed or chosen or gifted to work for God. Above all somebody like a king, a priest, and a prophet(Refer to Exodus 29,7; 1Samuel 10,1; 2Samuel 1,14.16). In the time of Jesus, many Jewish people were waiting for their strong and powerful Messiah who can save them from Roman pressure(Refer to Luke 19,11; Acts 1,6). Under this circumstance, Peter admitted and confessed Jesus as the Christ but ironically Jesus, the Messiah, teaches him God's providence which is the Messiah should be crucified and put to death(Mark 8,31). In the whole aspect of Mark, the true identity of Jesus, the Messiah, is proved and revealed through the death of Cross and Resurrection. "For the Son of Man did not come to be served but to serve and to give his life as a ransom for many"(Mark 10,45). His identity was not being served but serving others without any condition. His cross is the essence of serving. Christianity is not a mere tragedy. The holy Cross should be reconsidered and appreciated along with the joy of Resurrection. As the Son of God said in the bible, he resurrected from the death and glorified his father, God. That's why this gospel, Good News is the mystery of Cross and Resurrection. My study will be done under this four contexts. First, the study will go forward on the condition of culture, society and history. On the whole aspects, we can catch the message more clearly like watching the forest high up on the tree. Second, inner and outer study will be specified through the main text. A literary criticism will be tried out according to the change of place, character, and theme. The text will be literally translated and the style & structure will also be searched out so that reading between the lines will be possible. Third, text 'annotation.' It is the most important part of this study. Explanatory notes will be added by scrutinizing examples of the words which are used in this text. Fourth, 'theology.' In this part, the meaning of the Messiah (etymology, origin, development) will be searched first and then progress to the whole meaning in Mark. At the end, synthesized and arranged study will be suggested.
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