모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 19세기에서 20세기로 전환하는 프랑스 음악을 정점으로 이끌어간 작곡가이다. 그는 드뷔시(Claude A. Debussy, 1862-1918))와 함께 인상주의(impressionism)의 수법에서 출발했으나 드뷔시가 생애를 걸고 인상주의 음악에 집중하였음에 대해, 라벨(Maurice Ravel)은 일찍부터 인상주의 음악과는 다른 새로운 음악적 요소를 찾았다. 그리고 제1차 세계대전과 공산혁명 등 급격한 시대적 변화에 따라 프랑스에서는 새로운 음악사조의 개척보다는 그 당시 나타나있는 다양한 음악양식에 집중하게 되었다. 이러한 다양한 음악양식은 라벨(Maurice Ravel)의 음악에서도 나타나는데 그는 그의 어머니의 영향을 받아 스페인음악 뿐만 아니라 그의 학창시절 참석하게 된 파리 만국박람회에서 가믈란 음악, 아시아 음악, 러시아 음악, 집시 음악 등을 접하게 되어 평생에 걸쳐 다양한 이국적 소재를 사용하였다. 또한 라벨(Maurice Ravel)은 파리 국립음악원의 전통적인 ...
모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 19세기에서 20세기로 전환하는 프랑스 음악을 정점으로 이끌어간 작곡가이다. 그는 드뷔시(Claude A. Debussy, 1862-1918))와 함께 인상주의(impressionism)의 수법에서 출발했으나 드뷔시가 생애를 걸고 인상주의 음악에 집중하였음에 대해, 라벨(Maurice Ravel)은 일찍부터 인상주의 음악과는 다른 새로운 음악적 요소를 찾았다. 그리고 제1차 세계대전과 공산혁명 등 급격한 시대적 변화에 따라 프랑스에서는 새로운 음악사조의 개척보다는 그 당시 나타나있는 다양한 음악양식에 집중하게 되었다. 이러한 다양한 음악양식은 라벨(Maurice Ravel)의 음악에서도 나타나는데 그는 그의 어머니의 영향을 받아 스페인음악 뿐만 아니라 그의 학창시절 참석하게 된 파리 만국박람회에서 가믈란 음악, 아시아 음악, 러시아 음악, 집시 음악 등을 접하게 되어 평생에 걸쳐 다양한 이국적 소재를 사용하였다. 또한 라벨(Maurice Ravel)은 파리 국립음악원의 전통적인 음악교육 양식을 토대로 하여 드뷔시(Claude A. Debussy), 샤브리에(A. E. Chabrier, 1841-1894), 림스키 코르사코프(N. A. Rimsky-Korsakov, 1844-1908), 포레(Gabriel Faure, 1845-1924) 등의 여러 작곡가들의 음악어법을 흡수함으로써 고전적인 형식을 기초로 하는 뚜렷한 전통적인 화성의 흐름을 고수하였다. 그래서 그의 음악에서는 A-B-A 형식 또는 소나타 형식은 물론 박자, 리듬, 템포 등 전통적 양식이 나타난다. 따라서 라벨(Maurice Ravel)을 인상주의(impressionism)작곡가라 하기 보다는 신고전주의(Neo– Classicism) 작곡가라 할 수 있다. 더 나아가 그의 음악적 열정은 여기서 그치지 않고 미국의 재즈의 영향을 받아 자신의 독자적인 음악양식을 개척 하였으며 낭만적인 경향과 재즈 리듬을 사용하므로 써 그의 음악세계는 더욱 깊어지게 되었다. 라벨(Maurice Ravel)의 음악적 특징으로 이국적인 요소인 하바네라(Habanera)와 파반느(Pavane) 그리고 볼레로(Bolero)와 같은 민속무곡리듬과, 당김음(Syncopation)을 주로 사용하였다. 그리고 신고전주의적 경향인 조성적 기반을 명확히 보여주는 푸가나 대위법을 사용하는 동시에 5음 음계(Pentatonic scale)와 온음 음계(Whole-Tone Scale) 또는 교회 선법(Church Modes) 등을 사용함으로써 음계의 개념을 확장시켰다. 또한 블루스 리듬과 Blue notes Scale, 글리산도 등을 사용하여 재즈적인 색체에 있어서도 개성적인 표현을 완성하고 있다. 이와 같이 다양한 음악적 특징이 나타나는 라벨(Maurice Ravel)의 음악 중에서 본 논문은 바이올린 소품곡인 <치간느 Tzigane, 1924>」를 분석해 보고자 한다. <치간느 Tzigane, 1924>는 헝가리 랩소디 양식으로 작곡되어진 헝가리 집시음악을 뜻하며 제목에서도 알 수 있듯이 이국적인 음악을 소재로 사용한 작품이다. <치간느 Tzigane, 1924>는 1920년대 라벨(Maurice Ravel)이 연주여행으로 런던을 방문 하던 중 헝가리 출신 바이올린 연주자의 연주에 매료 되어 헌정한 작품이다. 본 논문은 20세기 전반 프랑스를 대표하는 라벨(Maurice Ravel)의 생애와 작품들을 알아보고 그의 작품 경향과 헝가리 집시 음악에 대해 알아보고자 한다. 그리고 라벨(Maurice Ravel)의 바이올린 작품 <치간느 Tzigane, 1924>를 통하여 형식과 화성, 기법 등을 분석 연구 하고자 한다.
모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 19세기에서 20세기로 전환하는 프랑스 음악을 정점으로 이끌어간 작곡가이다. 그는 드뷔시(Claude A. Debussy, 1862-1918))와 함께 인상주의(impressionism)의 수법에서 출발했으나 드뷔시가 생애를 걸고 인상주의 음악에 집중하였음에 대해, 라벨(Maurice Ravel)은 일찍부터 인상주의 음악과는 다른 새로운 음악적 요소를 찾았다. 그리고 제1차 세계대전과 공산혁명 등 급격한 시대적 변화에 따라 프랑스에서는 새로운 음악사조의 개척보다는 그 당시 나타나있는 다양한 음악양식에 집중하게 되었다. 이러한 다양한 음악양식은 라벨(Maurice Ravel)의 음악에서도 나타나는데 그는 그의 어머니의 영향을 받아 스페인음악 뿐만 아니라 그의 학창시절 참석하게 된 파리 만국박람회에서 가믈란 음악, 아시아 음악, 러시아 음악, 집시 음악 등을 접하게 되어 평생에 걸쳐 다양한 이국적 소재를 사용하였다. 또한 라벨(Maurice Ravel)은 파리 국립음악원의 전통적인 음악교육 양식을 토대로 하여 드뷔시(Claude A. Debussy), 샤브리에(A. E. Chabrier, 1841-1894), 림스키 코르사코프(N. A. Rimsky-Korsakov, 1844-1908), 포레(Gabriel Faure, 1845-1924) 등의 여러 작곡가들의 음악어법을 흡수함으로써 고전적인 형식을 기초로 하는 뚜렷한 전통적인 화성의 흐름을 고수하였다. 그래서 그의 음악에서는 A-B-A 형식 또는 소나타 형식은 물론 박자, 리듬, 템포 등 전통적 양식이 나타난다. 따라서 라벨(Maurice Ravel)을 인상주의(impressionism)작곡가라 하기 보다는 신고전주의(Neo– Classicism) 작곡가라 할 수 있다. 더 나아가 그의 음악적 열정은 여기서 그치지 않고 미국의 재즈의 영향을 받아 자신의 독자적인 음악양식을 개척 하였으며 낭만적인 경향과 재즈 리듬을 사용하므로 써 그의 음악세계는 더욱 깊어지게 되었다. 라벨(Maurice Ravel)의 음악적 특징으로 이국적인 요소인 하바네라(Habanera)와 파반느(Pavane) 그리고 볼레로(Bolero)와 같은 민속무곡리듬과, 당김음(Syncopation)을 주로 사용하였다. 그리고 신고전주의적 경향인 조성적 기반을 명확히 보여주는 푸가나 대위법을 사용하는 동시에 5음 음계(Pentatonic scale)와 온음 음계(Whole-Tone Scale) 또는 교회 선법(Church Modes) 등을 사용함으로써 음계의 개념을 확장시켰다. 또한 블루스 리듬과 Blue notes Scale, 글리산도 등을 사용하여 재즈적인 색체에 있어서도 개성적인 표현을 완성하고 있다. 이와 같이 다양한 음악적 특징이 나타나는 라벨(Maurice Ravel)의 음악 중에서 본 논문은 바이올린 소품곡인 <치간느 Tzigane, 1924>」를 분석해 보고자 한다. <치간느 Tzigane, 1924>는 헝가리 랩소디 양식으로 작곡되어진 헝가리 집시음악을 뜻하며 제목에서도 알 수 있듯이 이국적인 음악을 소재로 사용한 작품이다. <치간느 Tzigane, 1924>는 1920년대 라벨(Maurice Ravel)이 연주여행으로 런던을 방문 하던 중 헝가리 출신 바이올린 연주자의 연주에 매료 되어 헌정한 작품이다. 본 논문은 20세기 전반 프랑스를 대표하는 라벨(Maurice Ravel)의 생애와 작품들을 알아보고 그의 작품 경향과 헝가리 집시 음악에 대해 알아보고자 한다. 그리고 라벨(Maurice Ravel)의 바이올린 작품 <치간느 Tzigane, 1924>를 통하여 형식과 화성, 기법 등을 분석 연구 하고자 한다.
Maurice Ravel is a composer who led French music to the peak in the transition to the 20th century. Based on traditional musical style, he created his own musical world with impressionism, neoclassicism, exotic emotional music, American jazz and other various musical styles. His musical characterist...
Maurice Ravel is a composer who led French music to the peak in the transition to the 20th century. Based on traditional musical style, he created his own musical world with impressionism, neoclassicism, exotic emotional music, American jazz and other various musical styles. His musical characteristics include clear melodic line and rhythm, solid musical structure of Classicism, functional and complicated harmony, exotic emotions including Spanish folk song, oriental rhythm and jazz, etc. In general, Ravel’s work can be divided into three by period; during the 3rd period when his unique music was established, was composed. , which means ‘Hungarian gypsies,’ shows wild gypsy-like melody and splendid violin techniques based on the form of Hungarian folk dance, Czardas. Czardas consists of Lassu, slow tempo, and Friss, fast tempo; in this music, Lassu is composed of Cadenza, and Friss is the part where the theme is varied using techniques such as pizzicato, harmonics, trill, grace note, double stops, staccato, accent and glissando. Ravel used different and glamorous techniques of violin in this work describing it “a virtuoso piece in the style of a Hungarian rhapsody.” The result of analysis on is as follows: The format is divided into Lassu part, Cadenza; connection; and Friss part, theme and variation. It starts with unaccompanied Cadenza, which is divided into 4 parts of A-B-Aʹ-C, and increasing use of glamorous techniques makes the mood elevate. For connection, tremolo of double stops is used to create rich harmony. Theme and variation can be divided into the first and the second parts; the first part consists of theme and 5 variations, while the second part is composed of 6 variations using the theme of the first part and other theme. Lastly, it is completed with coda. For harmony, Hungarian scale where tune of augmented second is displayed is mainly used, and triad without 3rd note or augmented triad, seventh chord, ninth chord, eleventh chord, etc. are describing gypsy’s emotion effectively. Moreover, mode, grace note of diminished second and chromatic progression appear as well. The techniques used in , such as harmonics, left-hand pizzicato, double stops, glissando, slur staccato, tremolo, spiccato and trill describe various and glamorous tones of violin effectively and this music shows how Ravel studied on glamorous techniques of violin. employs frequent tempo changes, changing beats, and colorful and dynamic tone changes of harmony. Such elements reveal that the music was composed based on impromptu, glamorous and free Hungarian rhapsody style. In conclusion, expresses gypsy’s emotion and feelings. However, it can be referred to an impromptu with an exquisite form, as it is based on elaborated and detailed form and techniques that only Ravel is capable of. This research is expected to be helpful for players of .
Maurice Ravel is a composer who led French music to the peak in the transition to the 20th century. Based on traditional musical style, he created his own musical world with impressionism, neoclassicism, exotic emotional music, American jazz and other various musical styles. His musical characteristics include clear melodic line and rhythm, solid musical structure of Classicism, functional and complicated harmony, exotic emotions including Spanish folk song, oriental rhythm and jazz, etc. In general, Ravel’s work can be divided into three by period; during the 3rd period when his unique music was established, was composed. , which means ‘Hungarian gypsies,’ shows wild gypsy-like melody and splendid violin techniques based on the form of Hungarian folk dance, Czardas. Czardas consists of Lassu, slow tempo, and Friss, fast tempo; in this music, Lassu is composed of Cadenza, and Friss is the part where the theme is varied using techniques such as pizzicato, harmonics, trill, grace note, double stops, staccato, accent and glissando. Ravel used different and glamorous techniques of violin in this work describing it “a virtuoso piece in the style of a Hungarian rhapsody.” The result of analysis on is as follows: The format is divided into Lassu part, Cadenza; connection; and Friss part, theme and variation. It starts with unaccompanied Cadenza, which is divided into 4 parts of A-B-Aʹ-C, and increasing use of glamorous techniques makes the mood elevate. For connection, tremolo of double stops is used to create rich harmony. Theme and variation can be divided into the first and the second parts; the first part consists of theme and 5 variations, while the second part is composed of 6 variations using the theme of the first part and other theme. Lastly, it is completed with coda. For harmony, Hungarian scale where tune of augmented second is displayed is mainly used, and triad without 3rd note or augmented triad, seventh chord, ninth chord, eleventh chord, etc. are describing gypsy’s emotion effectively. Moreover, mode, grace note of diminished second and chromatic progression appear as well. The techniques used in , such as harmonics, left-hand pizzicato, double stops, glissando, slur staccato, tremolo, spiccato and trill describe various and glamorous tones of violin effectively and this music shows how Ravel studied on glamorous techniques of violin. employs frequent tempo changes, changing beats, and colorful and dynamic tone changes of harmony. Such elements reveal that the music was composed based on impromptu, glamorous and free Hungarian rhapsody style. In conclusion, expresses gypsy’s emotion and feelings. However, it can be referred to an impromptu with an exquisite form, as it is based on elaborated and detailed form and techniques that only Ravel is capable of. This research is expected to be helpful for players of .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.