고대음양오행학설을 논의할 때 대개 『管子』·『呂氏春秋』·『春秋繁露』 등에 관심을 둔다. 그러나 『淮南子』에도 음양오행학설이 다양하고 풍부하게 농축되어 있다. 본 연구는 음양오행학설의 전개과정에서 『회남자』에 내재된 음양오행학설을 중심으로 탐구하고 명리학적 관점에서 이해한 음양오행론을 찾아내어, 『회남자』에 수록된 음양오행론이 唐代 이후 전개되는 사주명리와의 연관성을 궁구하였다. 『회남자』는 漢代初 淮南王 劉安이 漢武帝에게 헌상한 책으로서, 제자백가 사상이 집결된 백과사전적인 작품이다. 『회남자』의 사상 배경은 黃老學이고 황로사상의 중심사상은 도가와 법가이며 黃은 黃帝이고 老는 老子를 의미한다. 그러나 황로학의 저변에는 氣化宇宙論·天人感應論과 더불어 음양오행사상이 강하게 내재되어 있다. 『회남자』에 음양오행학설이 다양하고 풍부하게 수록된 데에는 전국시대에 성행하였던 鄒衍의 음양오행학설이 수용되었고, 『尙書』·『管子』·『呂氏春秋』 등의 선진음양오행학설을 포괄하여 함축할 수 있었기 때문이다. 『회남자』에서 정립된 음양오행론은 대부분 현대음양오행 이론과 상응하지만 상당한 부분에서는 상이하고 다른 문헌에서는 찾아볼 수 없는 특별한 점이 있다. 『회남자』 이전에는 ...
고대음양오행학설을 논의할 때 대개 『管子』·『呂氏春秋』·『春秋繁露』 등에 관심을 둔다. 그러나 『淮南子』에도 음양오행학설이 다양하고 풍부하게 농축되어 있다. 본 연구는 음양오행학설의 전개과정에서 『회남자』에 내재된 음양오행학설을 중심으로 탐구하고 명리학적 관점에서 이해한 음양오행론을 찾아내어, 『회남자』에 수록된 음양오행론이 唐代 이후 전개되는 사주명리와의 연관성을 궁구하였다. 『회남자』는 漢代初 淮南王 劉安이 漢武帝에게 헌상한 책으로서, 제자백가 사상이 집결된 백과사전적인 작품이다. 『회남자』의 사상 배경은 黃老學이고 황로사상의 중심사상은 도가와 법가이며 黃은 黃帝이고 老는 老子를 의미한다. 그러나 황로학의 저변에는 氣化宇宙論·天人感應論과 더불어 음양오행사상이 강하게 내재되어 있다. 『회남자』에 음양오행학설이 다양하고 풍부하게 수록된 데에는 전국시대에 성행하였던 鄒衍의 음양오행학설이 수용되었고, 『尙書』·『管子』·『呂氏春秋』 등의 선진음양오행학설을 포괄하여 함축할 수 있었기 때문이다. 『회남자』에서 정립된 음양오행론은 대부분 현대음양오행 이론과 상응하지만 상당한 부분에서는 상이하고 다른 문헌에서는 찾아볼 수 없는 특별한 점이 있다. 『회남자』 이전에는 오행의 相生과 相剋 관계를 이해하고 사용한 흔적은 있으나 공식화하여 기술된 문헌은 없는데 『회남자』 「天文訓」과 「墬形訓」에서 오행의 相生關係와 相剋關係를 기술함으로서 오행의 生剋關係를 문헌상에서 처음으로 공식화하여 수록하였고, 「지형훈」에서 오행의 相生·相剋을 통하여 서로 다스리고 다스려져 만물의 역량과 기능이 만들어져 사용된다는 五行相治 이론을 五行의 보완·견제원리로 설명하였으며, 「時則訓」에서 寅申·卯酉·辰戌·巳亥·午子·未丑 여섯 가지의 對待關係를 地支의 상호 유기적 관계로 설명하면서 六合이라 하였다. 地支 三合이 되는 亥卯未 合木, 寅午戌 合火, 巳酉丑 合金, 申子辰 合水의 木·火·金·水의 地支三合 이론을 기술하고 현대음양오행 이론에는 없는 午戌寅 合土를 추가하였다. 「지형훈」에서 현대음양오행 이론의 旺相休囚死를 壯生老囚死로 설명하며, 「천문훈」에서 오행의 十二運星法을 地支 三合과 연관하여 陽胞胎法으로 설명하였고, 土를 ‘四季月說’·‘72日季夏說’·‘30日季夏說’로 다양하게 해석하여 土의 중요성을 부각시켰다. 土를 중시함으로서 현대음양오행 이론에서는 사용하지 않는 土의 十二運星法과 土의 地支 三合이 언급된다. 「천문훈」에서 甲·乙·丙·丁·戊·己·庚·辛·壬·癸의 十干과 寅·卯·巳·午·申·酉·亥·子 및 四季[辰·戌·丑·未]의 十二地支를 각각 오행에 배속하고, 十干 중 甲·丙·戊·庚·壬은 陽, 乙·丁·己·辛·癸는 陰에 배정하여 十干을 음양으로 구분하였다. 「시칙훈」에서 月令을 내릴 때 제사를 지내는 방법을 설명하면서 五臟을 春[木]에는 脾臟, 夏[火]에는 肺, 季夏[土]에는 心臟, 秋[金]에는 肝, 冬[水]에는 腎臟으로 계절·오행에 배속하였고, 月令을 서술하면서 오행에 배속되는 숫자를 水는 6, 火는 7, 木은 8, 金은 9, 土는 5만을 사용함으로서 水·火·木·金은 成數 土는 生數를 사용하였다. 「천문훈」과 「시칙훈」에서 土를 ‘72일계하설’과 ‘30일계하설’로 五時를 기술하면서 ‘五時體係’를 완성하였다. 오행의 次序가 『尙書』 「大禹謀」와 『淮南子』 「泰族訓」의 水·火·金·木·土·穀를 시작으로, 水·火·金·木·土→金·木·水·火·土→水·火·木·金·土→土·木·金·火·水→木·火·土·金·水로 변천하였다. 『회남자』를 포함한 隋代 이전의 음양오행학설을 집대성하여 생극제화에 대한 음양오행론을 온전하게 갖춘 『五行大義』의 음양오행론을 천착하고, 秦漢代의 성숙된 음양오행론이 수록된 『회남자』와 비교·분석하였다. 사주명리가 성립하기 위해서는 음양오행론이 정립되어야 하고, 십간·십이지가 각기 음양오행에 배속되어야 하며, 십간·십이지의 최소공배수인 육십갑자로 사주팔자를 정하는 간지력이 성립되고, 명리의 간명법이 만들어져야 하며, 품기에 의하여 길흉화복이 정해진다는 정명론이 정립되어야 하며, 격국과 용신정법이 확립되어야 한다. 용신정법을 위한 격국은 음양 구분 없이 肩劫格·食傷格·財星格·官殺格·印綬格의 五格으로 분류하여 일주의 기세가 왕한 경우[身旺]와 일주의 기세가 약한 경우[身弱]로 나누어 생극제화의 음양오행론을 통하여 중화에 필요한 용신을 정하였다. 그리고 고법사주에서 중요하게 다룬 納音五行에 대하여 납음오행 정법을 중심으로 기술하였다. 오행의 기세 판단과 격국·용신 정법에 중요한 역할을 하는 支藏干 이론을 『회남자』의 다양한 土의 배속에서 단초를 얻어 궁구하여 지장간 구성 원리의 이론적 배경으로 ‘天輕地重說’을 도입하고 시간적 효용을 기술하였다. 『회남자』에서 천간·지지의 음양오행 배속, 六十甲子 干支曆, 寅月歲首, 24절기의 수록으로 사주 명리의 구성 기반이 성립되었고, 오행의 生剋·地支의 合·오행의 相治·오행의 盛衰 및 六親과 吉凶 등의 음양오행론이 성숙되어 算命의 기틀이 정립되었다.
고대음양오행학설을 논의할 때 대개 『管子』·『呂氏春秋』·『春秋繁露』 등에 관심을 둔다. 그러나 『淮南子』에도 음양오행학설이 다양하고 풍부하게 농축되어 있다. 본 연구는 음양오행학설의 전개과정에서 『회남자』에 내재된 음양오행학설을 중심으로 탐구하고 명리학적 관점에서 이해한 음양오행론을 찾아내어, 『회남자』에 수록된 음양오행론이 唐代 이후 전개되는 사주명리와의 연관성을 궁구하였다. 『회남자』는 漢代初 淮南王 劉安이 漢武帝에게 헌상한 책으로서, 제자백가 사상이 집결된 백과사전적인 작품이다. 『회남자』의 사상 배경은 黃老學이고 황로사상의 중심사상은 도가와 법가이며 黃은 黃帝이고 老는 老子를 의미한다. 그러나 황로학의 저변에는 氣化宇宙論·天人感應論과 더불어 음양오행사상이 강하게 내재되어 있다. 『회남자』에 음양오행학설이 다양하고 풍부하게 수록된 데에는 전국시대에 성행하였던 鄒衍의 음양오행학설이 수용되었고, 『尙書』·『管子』·『呂氏春秋』 등의 선진음양오행학설을 포괄하여 함축할 수 있었기 때문이다. 『회남자』에서 정립된 음양오행론은 대부분 현대음양오행 이론과 상응하지만 상당한 부분에서는 상이하고 다른 문헌에서는 찾아볼 수 없는 특별한 점이 있다. 『회남자』 이전에는 오행의 相生과 相剋 관계를 이해하고 사용한 흔적은 있으나 공식화하여 기술된 문헌은 없는데 『회남자』 「天文訓」과 「墬形訓」에서 오행의 相生關係와 相剋關係를 기술함으로서 오행의 生剋關係를 문헌상에서 처음으로 공식화하여 수록하였고, 「지형훈」에서 오행의 相生·相剋을 통하여 서로 다스리고 다스려져 만물의 역량과 기능이 만들어져 사용된다는 五行相治 이론을 五行의 보완·견제원리로 설명하였으며, 「時則訓」에서 寅申·卯酉·辰戌·巳亥·午子·未丑 여섯 가지의 對待關係를 地支의 상호 유기적 관계로 설명하면서 六合이라 하였다. 地支 三合이 되는 亥卯未 合木, 寅午戌 合火, 巳酉丑 合金, 申子辰 合水의 木·火·金·水의 地支三合 이론을 기술하고 현대음양오행 이론에는 없는 午戌寅 合土를 추가하였다. 「지형훈」에서 현대음양오행 이론의 旺相休囚死를 壯生老囚死로 설명하며, 「천문훈」에서 오행의 十二運星法을 地支 三合과 연관하여 陽胞胎法으로 설명하였고, 土를 ‘四季月說’·‘72日季夏說’·‘30日季夏說’로 다양하게 해석하여 土의 중요성을 부각시켰다. 土를 중시함으로서 현대음양오행 이론에서는 사용하지 않는 土의 十二運星法과 土의 地支 三合이 언급된다. 「천문훈」에서 甲·乙·丙·丁·戊·己·庚·辛·壬·癸의 十干과 寅·卯·巳·午·申·酉·亥·子 및 四季[辰·戌·丑·未]의 十二地支를 각각 오행에 배속하고, 十干 중 甲·丙·戊·庚·壬은 陽, 乙·丁·己·辛·癸는 陰에 배정하여 十干을 음양으로 구분하였다. 「시칙훈」에서 月令을 내릴 때 제사를 지내는 방법을 설명하면서 五臟을 春[木]에는 脾臟, 夏[火]에는 肺, 季夏[土]에는 心臟, 秋[金]에는 肝, 冬[水]에는 腎臟으로 계절·오행에 배속하였고, 月令을 서술하면서 오행에 배속되는 숫자를 水는 6, 火는 7, 木은 8, 金은 9, 土는 5만을 사용함으로서 水·火·木·金은 成數 土는 生數를 사용하였다. 「천문훈」과 「시칙훈」에서 土를 ‘72일계하설’과 ‘30일계하설’로 五時를 기술하면서 ‘五時體係’를 완성하였다. 오행의 次序가 『尙書』 「大禹謀」와 『淮南子』 「泰族訓」의 水·火·金·木·土·穀를 시작으로, 水·火·金·木·土→金·木·水·火·土→水·火·木·金·土→土·木·金·火·水→木·火·土·金·水로 변천하였다. 『회남자』를 포함한 隋代 이전의 음양오행학설을 집대성하여 생극제화에 대한 음양오행론을 온전하게 갖춘 『五行大義』의 음양오행론을 천착하고, 秦漢代의 성숙된 음양오행론이 수록된 『회남자』와 비교·분석하였다. 사주명리가 성립하기 위해서는 음양오행론이 정립되어야 하고, 십간·십이지가 각기 음양오행에 배속되어야 하며, 십간·십이지의 최소공배수인 육십갑자로 사주팔자를 정하는 간지력이 성립되고, 명리의 간명법이 만들어져야 하며, 품기에 의하여 길흉화복이 정해진다는 정명론이 정립되어야 하며, 격국과 용신정법이 확립되어야 한다. 용신정법을 위한 격국은 음양 구분 없이 肩劫格·食傷格·財星格·官殺格·印綬格의 五格으로 분류하여 일주의 기세가 왕한 경우[身旺]와 일주의 기세가 약한 경우[身弱]로 나누어 생극제화의 음양오행론을 통하여 중화에 필요한 용신을 정하였다. 그리고 고법사주에서 중요하게 다룬 納音五行에 대하여 납음오행 정법을 중심으로 기술하였다. 오행의 기세 판단과 격국·용신 정법에 중요한 역할을 하는 支藏干 이론을 『회남자』의 다양한 土의 배속에서 단초를 얻어 궁구하여 지장간 구성 원리의 이론적 배경으로 ‘天輕地重說’을 도입하고 시간적 효용을 기술하였다. 『회남자』에서 천간·지지의 음양오행 배속, 六十甲子 干支曆, 寅月歲首, 24절기의 수록으로 사주 명리의 구성 기반이 성립되었고, 오행의 生剋·地支의 合·오행의 相治·오행의 盛衰 및 六親과 吉凶 등의 음양오행론이 성숙되어 算命의 기틀이 정립되었다.
When the ancient Yin-Yang-Wuxing Principle is discussed, 『Guanzi(管子)』·『Lüshichunqiu(呂氏春秋)』·『Chunqiufanlu(春秋繁露)』 and etc. usually draw attention. Yet, in 『Huainanzi(淮南子)』 is Yin-Yang-Wuxing Principle also concentrated diversly and richly. In this research, Yin-Yang-Wuxing Principle inherent in 『...
When the ancient Yin-Yang-Wuxing Principle is discussed, 『Guanzi(管子)』·『Lüshichunqiu(呂氏春秋)』·『Chunqiufanlu(春秋繁露)』 and etc. usually draw attention. Yet, in 『Huainanzi(淮南子)』 is Yin-Yang-Wuxing Principle also concentrated diversly and richly. In this research, Yin-Yang-Wuxing Principle inherent in 『Huainanzi』 was mainly examined in the development of Yin-Yang-Wuxing Principle, the Yin-Yang-Wuxing Principle understood from the viewpoint of Myeongri study was found out, and the relation between the Yin-Yang-Wuxing Principle recorded in 『Huainanzi』 and Saju-Myeongri developed since Tang dynasty was investigated. 『Huainanzi』 is the book that Liu An(劉安) during King Huai-Nan(淮南王) at the early stage of Han dynasty presented to Emperor Wu of Han(漢武帝), and an encyclopedic work in which hundred schools of thought had been put together. The ideological background of 『Huainanzi』 is Huang-Lao thought(黃老學), the central ideas of Huang-Lao thought are Taoism and legalism, and Hwang(黃) is Yellow Emperor(黃帝) and Lao(老) means Laozi(老子). However, on the base of Huang-Lao study is the Yin-Yang-Wuxing Principle that is clearly inherent along with Gihwa cosmology(氣化宇宙論) and Cheoningameungron(天人感應論). The reason why the Yin-Yang-Wuxing Principle was recorded in 『Huainanzi』 in various and rich ways is that the Yin-Yang-Wuxing Principle of Zou Yan(鄒衍) which used to prevail in the Warring States period was accepted and that the advanced Yin-Yang-Wuxing Principle of 『Shangshu(尙書)』·『Guanzi(管子)』·『Lüshichunqiu(呂氏春秋)』 and others were able to be implied comprehensively. The Yin-Yang-Wuxing Principle established in 『Huainanzi』 mostly corresponds to the modern Yin-Yang-Wuxing Principle, but there are also many different and special parts that cannot be seen in other documents. Before 『Huainanzi』, there had been some traces that the relationship between the coexistent(相生) and incompatible(相剋) relations of the Five Elements was understood and used, but there had been no documents where it was described as a formulation. Yet, the coexistent relation(相生關係) and the incompatible relation(相剋關係) of the Five Elements were described in 「Cheonmunhun(天文訓)」 and 「Jihyeonghun(墬形訓)」 of 『Huainanzi』, so the coexistent or incompatible relation(生剋關係) of the Five Elements was recorded as a formulation in a document for the first time. In 「Jihyeonghun」, the theory of Ohhaengsangchi(五行相治) that they rule and are ruled by one another through the coexistent(相生) or incompatible(相剋) relations of the Five Elements and the capability and functions of the world are created and used was explained as the principle of complementation and control of the Five Elements, and in 「Sichikhun(時則訓)」, the six Daedaegwangye(對待關係) of Insin(寅申)·Myoyu(卯酉)·Jinsul(辰戌)·Sahae(巳亥)·Ohja(午子)·Michuk(未丑) was explained as the mutual and functional relationship of Jiji(地支) and called Six Hap(六合). The Jijisamhap(地支三合) theory of wood(木)·fire(火)·metal(金)·water(水) of Haemyomi Hapmok(亥卯未 合木), Inosul Haphwa(寅午戌 合火), Sayuchuk Hapgeum(巳酉丑 合金), Sinjajin Hapsu(申子辰 合水) which becomes Jiji Samhap(地支 三合) was described, and Ohsulin Hapto(午戌寅 合土) was added that doesn't exist in the modern Yin-Yang-Wuxing Principle. In 「Jihyeonghun」, Wangsanghyususa(旺相休囚死) of the modern Yin-Yang-Wuxing Principle was explained as Jangsaengnosusa(壯生老囚死), and in 「Cheonmunhun」, Twelve Unseongbeop(十二運星法) of the Five Elements was connected to JIji Samhap(地支 三合) and explained as Yangpotaebeop(陽胞胎法), and the importance of soil(土) was emphasized by interpreting it in various ways as ‘Sagyeowolseol(四季月說)’·‘72Ilgyehaseol(日季夏說)’·‘30Ilgyehaseol(日季夏說)’. The Twelve Unseongbeop(十二運星法) of soil(土) and Jiji Samhap(地支 三合) of soil(土) were mentioned, which are not used in the modern Yin-Yang-Wuxing Principle. In 「Cheonmunhun」, Ten Gan(十干) of Gap(甲)·Eul(乙)·Byeong(丙)·Jeong(丁)·Mu(戊)·Gi(己)·Gyeong(庚)·Sin(辛)·Im(壬)·Gye(癸) and Twelve Jji(十二地支) of In(寅)·Myo(卯)·Sa(巳)·Oh(午)·Sin(申)·Yu(酉)·Hae(亥)·Ja(子) and Sagye(四季)[Jin(辰)·Sul(戌)·Chuk(丑)·Mi(未)] were respectively assigned to the Five Elements, Gap(甲)·Byeong(丙)·Mu(戊)·Gyeong(庚)·Im(壬) among Ten Gan(十干) to Yang(陽), and Eul(乙)·Jeong(丁)·Gi(己)·Sin(辛)·Gye(癸) to Yin(陰), so Ten Gan(十干) was divided into Yin and Yang. In 「Sichikhun」, with the explanation about how to perform ancestral rites when Wolryeong(月令) goes down, Ohjang(五臟) was assigned to each season and the Five Elements, that is, to spleen in the spring[wood(木)], lung in the summer[fire(火)], heart in the late summer[soil(土)], liver in the autumn[metal(金)], and kidney in the winter[water(水)]. In addition, for the description of Wolryeong(月令), regarding the numbers assigned to the Five Elements, only 6 was used for water(水), 7 for fire(火), 8 for wood(木), 9 for metal(金), and 5 for soil(土), so Seongsu(成數) was used for water(水)·fire(火)·wood(木)·metal(金) and Saengsu(生數) for soil(土). In 「Cheonmunhun」and 「Sichikhun」, with regard to soil(土), Five Si(五時) was described as ‘72Ilgyehaseol’ and ‘30Ilgyehaseol’, and ‘Five Si system(五時體係)’ was completed. The order(次序) of the Five Elements was changed as follows; water(水)·fire(火)·metal(金)·wood(木)·soil(土)→metal(金)·wood(木)·water(水)·fire(火)·soil(土)→water(水)·fire(火)·wood(木)·metal(金)·soil(土)→soil(土)·wood(木)·metal(金)·fire(火)·water(水)→wood(木)·fire(火)·soil(土)·metal(金)·water(水), beginning from water(水)·fire(火)·metal(金)·wood(木)·soil(土)·grain(穀) of 『Shang Shu(尙書)』 「Daewoomo(大禹謀)」 and 『Huainanzi』 「Taejokhun(泰族訓)」 The Yin-Yang-Wuxing Principle of 『Ohhaengdaeeui(五行大義)』 was examined, which made a comprehensive survey of Yin-Yang-Wuxing Principles before Sui dynasty including 『Huainanzi』, and had a complete Yin-Yang-Wuxing Principle about Saenggeukjehwa, and analyzed in comparison with 『Huai-Nan Tzu』 covering the mature Yin-Yang-Wuxing Principle of Qin and Han dynasty. For the establishment of Saju-Myeongri, the Yin-Yang-Wuxing Principle should be set up, Ten Gan and Twelve Ji must be assigned to Yin-Yang-Wuxing separately, Ganjiryeok that determines Four Pillars of Destiny with Sixty Gapja, the lowest common multiple of Ten Gan and Twelve Ji, has to be established, Ganmyeongbeop of Myeongri should be created, Jeongmyeong theory that fortunes are decided by Pumgi has to be founded, and Gyeokguk and Yongsinjeongbeop needs to be established. Gyeokguk for Yongsinjeongbeop was categorized into Five Gyeok(五格) of Gyeongeopgyeok(肩劫格)·Siksanggyeok(食傷格)·Jaeseonggyeok(財星格)·Gwansalgyeok(官殺格)·Insugyeok(印綬格) without distinction of Yin and Yang, and Yongsin necessary for Junghwa was decided through the Yin-Yang-Wuxing Principle of Saenggeukjehwa by separating when the force of Ilju is strong[Sinwang(身旺)] from when it is weak[Sinyak(身弱)]. In addition, as for Napeumohhaeng(納音五行) dealt with importantly in Gobeopsaju, it was described with focus on Napeumohhaeng Jeongbeop. The theory of Jijanggan(支藏干), which plays an important role for the judgment of the force of the Five Elements and Gyeokguk·Yomgsin Jeombeop, found a clue in the different assignment of soil(土) in 『Huainanzi』, investigated thoroughly, introduced ‘Cheongyeongjijungseol(天輕地重說)’ as the theoretical background of the organizational principle of Jijanggan, and described time-based usefulness. In 『Huainanzi』, the composition foundation of Saju-Myeongri was established through the assignment of Yin-Yang-Wuxing of Cheongan·Jiji and inclusion of Sixty Gapja Ganjiryeok(六十甲子 干支曆), Inwolsesu(寅月歲首), and the 24 divisions of the year, the Yin-Yang-Wuxing Principle on Saenggeuk(生剋) of the Five Elements, aggregation(合) of Jiji(地支), Sangchi(相治) of the Five Elements, rise and decline of the Five Elements, Six Chin(六親) and fortunes and etc. became mature and the foundation of fortune telling was established.
When the ancient Yin-Yang-Wuxing Principle is discussed, 『Guanzi(管子)』·『Lüshichunqiu(呂氏春秋)』·『Chunqiufanlu(春秋繁露)』 and etc. usually draw attention. Yet, in 『Huainanzi(淮南子)』 is Yin-Yang-Wuxing Principle also concentrated diversly and richly. In this research, Yin-Yang-Wuxing Principle inherent in 『Huainanzi』 was mainly examined in the development of Yin-Yang-Wuxing Principle, the Yin-Yang-Wuxing Principle understood from the viewpoint of Myeongri study was found out, and the relation between the Yin-Yang-Wuxing Principle recorded in 『Huainanzi』 and Saju-Myeongri developed since Tang dynasty was investigated. 『Huainanzi』 is the book that Liu An(劉安) during King Huai-Nan(淮南王) at the early stage of Han dynasty presented to Emperor Wu of Han(漢武帝), and an encyclopedic work in which hundred schools of thought had been put together. The ideological background of 『Huainanzi』 is Huang-Lao thought(黃老學), the central ideas of Huang-Lao thought are Taoism and legalism, and Hwang(黃) is Yellow Emperor(黃帝) and Lao(老) means Laozi(老子). However, on the base of Huang-Lao study is the Yin-Yang-Wuxing Principle that is clearly inherent along with Gihwa cosmology(氣化宇宙論) and Cheoningameungron(天人感應論). The reason why the Yin-Yang-Wuxing Principle was recorded in 『Huainanzi』 in various and rich ways is that the Yin-Yang-Wuxing Principle of Zou Yan(鄒衍) which used to prevail in the Warring States period was accepted and that the advanced Yin-Yang-Wuxing Principle of 『Shangshu(尙書)』·『Guanzi(管子)』·『Lüshichunqiu(呂氏春秋)』 and others were able to be implied comprehensively. The Yin-Yang-Wuxing Principle established in 『Huainanzi』 mostly corresponds to the modern Yin-Yang-Wuxing Principle, but there are also many different and special parts that cannot be seen in other documents. Before 『Huainanzi』, there had been some traces that the relationship between the coexistent(相生) and incompatible(相剋) relations of the Five Elements was understood and used, but there had been no documents where it was described as a formulation. Yet, the coexistent relation(相生關係) and the incompatible relation(相剋關係) of the Five Elements were described in 「Cheonmunhun(天文訓)」 and 「Jihyeonghun(墬形訓)」 of 『Huainanzi』, so the coexistent or incompatible relation(生剋關係) of the Five Elements was recorded as a formulation in a document for the first time. In 「Jihyeonghun」, the theory of Ohhaengsangchi(五行相治) that they rule and are ruled by one another through the coexistent(相生) or incompatible(相剋) relations of the Five Elements and the capability and functions of the world are created and used was explained as the principle of complementation and control of the Five Elements, and in 「Sichikhun(時則訓)」, the six Daedaegwangye(對待關係) of Insin(寅申)·Myoyu(卯酉)·Jinsul(辰戌)·Sahae(巳亥)·Ohja(午子)·Michuk(未丑) was explained as the mutual and functional relationship of Jiji(地支) and called Six Hap(六合). The Jijisamhap(地支三合) theory of wood(木)·fire(火)·metal(金)·water(水) of Haemyomi Hapmok(亥卯未 合木), Inosul Haphwa(寅午戌 合火), Sayuchuk Hapgeum(巳酉丑 合金), Sinjajin Hapsu(申子辰 合水) which becomes Jiji Samhap(地支 三合) was described, and Ohsulin Hapto(午戌寅 合土) was added that doesn't exist in the modern Yin-Yang-Wuxing Principle. In 「Jihyeonghun」, Wangsanghyususa(旺相休囚死) of the modern Yin-Yang-Wuxing Principle was explained as Jangsaengnosusa(壯生老囚死), and in 「Cheonmunhun」, Twelve Unseongbeop(十二運星法) of the Five Elements was connected to JIji Samhap(地支 三合) and explained as Yangpotaebeop(陽胞胎法), and the importance of soil(土) was emphasized by interpreting it in various ways as ‘Sagyeowolseol(四季月說)’·‘72Ilgyehaseol(日季夏說)’·‘30Ilgyehaseol(日季夏說)’. The Twelve Unseongbeop(十二運星法) of soil(土) and Jiji Samhap(地支 三合) of soil(土) were mentioned, which are not used in the modern Yin-Yang-Wuxing Principle. In 「Cheonmunhun」, Ten Gan(十干) of Gap(甲)·Eul(乙)·Byeong(丙)·Jeong(丁)·Mu(戊)·Gi(己)·Gyeong(庚)·Sin(辛)·Im(壬)·Gye(癸) and Twelve Jji(十二地支) of In(寅)·Myo(卯)·Sa(巳)·Oh(午)·Sin(申)·Yu(酉)·Hae(亥)·Ja(子) and Sagye(四季)[Jin(辰)·Sul(戌)·Chuk(丑)·Mi(未)] were respectively assigned to the Five Elements, Gap(甲)·Byeong(丙)·Mu(戊)·Gyeong(庚)·Im(壬) among Ten Gan(十干) to Yang(陽), and Eul(乙)·Jeong(丁)·Gi(己)·Sin(辛)·Gye(癸) to Yin(陰), so Ten Gan(十干) was divided into Yin and Yang. In 「Sichikhun」, with the explanation about how to perform ancestral rites when Wolryeong(月令) goes down, Ohjang(五臟) was assigned to each season and the Five Elements, that is, to spleen in the spring[wood(木)], lung in the summer[fire(火)], heart in the late summer[soil(土)], liver in the autumn[metal(金)], and kidney in the winter[water(水)]. In addition, for the description of Wolryeong(月令), regarding the numbers assigned to the Five Elements, only 6 was used for water(水), 7 for fire(火), 8 for wood(木), 9 for metal(金), and 5 for soil(土), so Seongsu(成數) was used for water(水)·fire(火)·wood(木)·metal(金) and Saengsu(生數) for soil(土). In 「Cheonmunhun」and 「Sichikhun」, with regard to soil(土), Five Si(五時) was described as ‘72Ilgyehaseol’ and ‘30Ilgyehaseol’, and ‘Five Si system(五時體係)’ was completed. The order(次序) of the Five Elements was changed as follows; water(水)·fire(火)·metal(金)·wood(木)·soil(土)→metal(金)·wood(木)·water(水)·fire(火)·soil(土)→water(水)·fire(火)·wood(木)·metal(金)·soil(土)→soil(土)·wood(木)·metal(金)·fire(火)·water(水)→wood(木)·fire(火)·soil(土)·metal(金)·water(水), beginning from water(水)·fire(火)·metal(金)·wood(木)·soil(土)·grain(穀) of 『Shang Shu(尙書)』 「Daewoomo(大禹謀)」 and 『Huainanzi』 「Taejokhun(泰族訓)」 The Yin-Yang-Wuxing Principle of 『Ohhaengdaeeui(五行大義)』 was examined, which made a comprehensive survey of Yin-Yang-Wuxing Principles before Sui dynasty including 『Huainanzi』, and had a complete Yin-Yang-Wuxing Principle about Saenggeukjehwa, and analyzed in comparison with 『Huai-Nan Tzu』 covering the mature Yin-Yang-Wuxing Principle of Qin and Han dynasty. For the establishment of Saju-Myeongri, the Yin-Yang-Wuxing Principle should be set up, Ten Gan and Twelve Ji must be assigned to Yin-Yang-Wuxing separately, Ganjiryeok that determines Four Pillars of Destiny with Sixty Gapja, the lowest common multiple of Ten Gan and Twelve Ji, has to be established, Ganmyeongbeop of Myeongri should be created, Jeongmyeong theory that fortunes are decided by Pumgi has to be founded, and Gyeokguk and Yongsinjeongbeop needs to be established. Gyeokguk for Yongsinjeongbeop was categorized into Five Gyeok(五格) of Gyeongeopgyeok(肩劫格)·Siksanggyeok(食傷格)·Jaeseonggyeok(財星格)·Gwansalgyeok(官殺格)·Insugyeok(印綬格) without distinction of Yin and Yang, and Yongsin necessary for Junghwa was decided through the Yin-Yang-Wuxing Principle of Saenggeukjehwa by separating when the force of Ilju is strong[Sinwang(身旺)] from when it is weak[Sinyak(身弱)]. In addition, as for Napeumohhaeng(納音五行) dealt with importantly in Gobeopsaju, it was described with focus on Napeumohhaeng Jeongbeop. The theory of Jijanggan(支藏干), which plays an important role for the judgment of the force of the Five Elements and Gyeokguk·Yomgsin Jeombeop, found a clue in the different assignment of soil(土) in 『Huainanzi』, investigated thoroughly, introduced ‘Cheongyeongjijungseol(天輕地重說)’ as the theoretical background of the organizational principle of Jijanggan, and described time-based usefulness. In 『Huainanzi』, the composition foundation of Saju-Myeongri was established through the assignment of Yin-Yang-Wuxing of Cheongan·Jiji and inclusion of Sixty Gapja Ganjiryeok(六十甲子 干支曆), Inwolsesu(寅月歲首), and the 24 divisions of the year, the Yin-Yang-Wuxing Principle on Saenggeuk(生剋) of the Five Elements, aggregation(合) of Jiji(地支), Sangchi(相治) of the Five Elements, rise and decline of the Five Elements, Six Chin(六親) and fortunes and etc. became mature and the foundation of fortune telling was established.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.