현대사회는 시대적 특성이 반영된 사회문화적 패러다임의 영향으로 디자인 및 다양한 분야에서 자유로운 형식으로 해석되어 나타난다. 사회적 변화를 이끈 패러다임은 감성과 개성이 인정되는 다원주의, 기술과 아날로그 감성이 결합된 감성주의, 나만의 위한 소비적 가치인 가치중심, 주체적 참여를 통한 창의적인 활동에 가치를 두는 사용자중심으로 나타났으며, 이를 반영한 패션은 기존에 지배적이던 질서를 전복하여 다양한 형식으로 표현되어진다. 특히 디자인의 수용자가 능동적으로 패션 창조영역의 중심이 되어 그 역할과 영역을 확장해나가며 느끼는 재미라는 가치는 더욱 강조되고 있다. 본 연구는 패션디자이너에 의해 일방적으로 제시된 재미있는 디자인이 아닌 패션수용자의 내면적 가치를 직접 반영하는 참여와 개입의 방식으로 창조적 재미의 가치를 창출해내는 펀 ...
현대사회는 시대적 특성이 반영된 사회문화적 패러다임의 영향으로 디자인 및 다양한 분야에서 자유로운 형식으로 해석되어 나타난다. 사회적 변화를 이끈 패러다임은 감성과 개성이 인정되는 다원주의, 기술과 아날로그 감성이 결합된 감성주의, 나만의 위한 소비적 가치인 가치중심, 주체적 참여를 통한 창의적인 활동에 가치를 두는 사용자중심으로 나타났으며, 이를 반영한 패션은 기존에 지배적이던 질서를 전복하여 다양한 형식으로 표현되어진다. 특히 디자인의 수용자가 능동적으로 패션 창조영역의 중심이 되어 그 역할과 영역을 확장해나가며 느끼는 재미라는 가치는 더욱 강조되고 있다. 본 연구는 패션디자이너에 의해 일방적으로 제시된 재미있는 디자인이 아닌 패션수용자의 내면적 가치를 직접 반영하는 참여와 개입의 방식으로 창조적 재미의 가치를 창출해내는 펀 패션 디자인의 능동적 수용을 중심으로 유형화하여 분석한 연구이다. 연구방법은 다양한 분야에 나타난 재미라는 펀(Fun) 현상을 고찰하기 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하여 진행하였으며 문헌연구는 시대별 패러다임 과 정과 특성을 고찰하고 펀 디자인의 개념과 수용방식을 이론적으로 살펴보았다. 이론적 자료를 기준으로 현대사회에 적용되고 있는 펀 디자인의 사례와 펀 패션디자인의 능동적 수용특성이 나타난 사례를 수집 분석하였다. 선행연구와 사례분석을 통해 펀 디자인의 수용방식을 수동적 수용과 능동적 수용으로 도출하였으며, 현대 패션은 수용자의 참여형태의 능동적 수용의 방식이 중요하게 부각되고 있으므로 펀 패션디자인의 능동적 수용을 중심으로 분석하였다. 펀 패션디자인의 능동적수용 유형은 선택형 스타일링, 모방형 스타일링, 셀프 프로덕션, 리 프로덕션으로 분류할 수 있다. 첫째, 선택형 스타일링은 패션 수용자들이 기존의 패션 아이템의 조합을 해체시키고 다시 새롭게 해석하여 창의적인 패션스타일 표현을 통해 재미를 느끼며, 나만의 유일한 착장을 완성하기 위해 의상을 자유롭게 선택하고 변형하는 믹스매치하는 형식으로 나타났다. 둘째, 모방형 스타일링은 패션을 놀이에 참여하는 재미의 개념으로 스타의 패션을 모방하여 자신만의 스타일을 더한 창의적 모방의 형식이나 캐릭터, 판타지 인물을 코스프레하는 독특하고 일탈적인 스타일링으로 표현되고 있다. 셋째, 셀프 프로덕션은 사용자의 주관적인 취향과 개인적 맥락을 인정하는 추세로 전향되면서 스스로 제품을 디자인하거나 창조하는 열린 가능성의 재미를 느낄 수 있도록 개인에게 맞춤화된 형식으로 보여 지고 있다. 넷째, 리 프로덕션은 수용자가 원하는 단 하나뿐인 제품을 넘어 자신의 스토리가담긴 재료와 주관적인 재해석으로 새로운 의미를 가진 패션 제품으로 재창조하는 형식으로 나타나고 있다. 현대의 펀 패션 디자인의 능동적 수용자들은 스스로 창조하는 재미를 가질 수 있는 여지를 남겨주기를 원하며 점차 확대되어가는 방향이다. 또한 소비자를 중심으로 한 다양한 패션상품으로 확대되어 수용자의 내면에 감흥을 주는 방향의 디자인 전개와 재미를 줄 수 있는 참여의 방식으로 새로운 표현 형식의 시도가 확대될것으로 보인다. 펀 패션디자인의 능동적 수용방식은 다원적이고 불확정적인 디자인 과정인 동시에 무한한 창조와 혁신이 가능해진 현대 패션을 분석하는 방법으로 그가치를 지닐 것으로 사료된다.
현대사회는 시대적 특성이 반영된 사회문화적 패러다임의 영향으로 디자인 및 다양한 분야에서 자유로운 형식으로 해석되어 나타난다. 사회적 변화를 이끈 패러다임은 감성과 개성이 인정되는 다원주의, 기술과 아날로그 감성이 결합된 감성주의, 나만의 위한 소비적 가치인 가치중심, 주체적 참여를 통한 창의적인 활동에 가치를 두는 사용자중심으로 나타났으며, 이를 반영한 패션은 기존에 지배적이던 질서를 전복하여 다양한 형식으로 표현되어진다. 특히 디자인의 수용자가 능동적으로 패션 창조영역의 중심이 되어 그 역할과 영역을 확장해나가며 느끼는 재미라는 가치는 더욱 강조되고 있다. 본 연구는 패션디자이너에 의해 일방적으로 제시된 재미있는 디자인이 아닌 패션수용자의 내면적 가치를 직접 반영하는 참여와 개입의 방식으로 창조적 재미의 가치를 창출해내는 펀 패션 디자인의 능동적 수용을 중심으로 유형화하여 분석한 연구이다. 연구방법은 다양한 분야에 나타난 재미라는 펀(Fun) 현상을 고찰하기 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하여 진행하였으며 문헌연구는 시대별 패러다임 과 정과 특성을 고찰하고 펀 디자인의 개념과 수용방식을 이론적으로 살펴보았다. 이론적 자료를 기준으로 현대사회에 적용되고 있는 펀 디자인의 사례와 펀 패션디자인의 능동적 수용특성이 나타난 사례를 수집 분석하였다. 선행연구와 사례분석을 통해 펀 디자인의 수용방식을 수동적 수용과 능동적 수용으로 도출하였으며, 현대 패션은 수용자의 참여형태의 능동적 수용의 방식이 중요하게 부각되고 있으므로 펀 패션디자인의 능동적 수용을 중심으로 분석하였다. 펀 패션디자인의 능동적수용 유형은 선택형 스타일링, 모방형 스타일링, 셀프 프로덕션, 리 프로덕션으로 분류할 수 있다. 첫째, 선택형 스타일링은 패션 수용자들이 기존의 패션 아이템의 조합을 해체시키고 다시 새롭게 해석하여 창의적인 패션스타일 표현을 통해 재미를 느끼며, 나만의 유일한 착장을 완성하기 위해 의상을 자유롭게 선택하고 변형하는 믹스매치하는 형식으로 나타났다. 둘째, 모방형 스타일링은 패션을 놀이에 참여하는 재미의 개념으로 스타의 패션을 모방하여 자신만의 스타일을 더한 창의적 모방의 형식이나 캐릭터, 판타지 인물을 코스프레하는 독특하고 일탈적인 스타일링으로 표현되고 있다. 셋째, 셀프 프로덕션은 사용자의 주관적인 취향과 개인적 맥락을 인정하는 추세로 전향되면서 스스로 제품을 디자인하거나 창조하는 열린 가능성의 재미를 느낄 수 있도록 개인에게 맞춤화된 형식으로 보여 지고 있다. 넷째, 리 프로덕션은 수용자가 원하는 단 하나뿐인 제품을 넘어 자신의 스토리가담긴 재료와 주관적인 재해석으로 새로운 의미를 가진 패션 제품으로 재창조하는 형식으로 나타나고 있다. 현대의 펀 패션 디자인의 능동적 수용자들은 스스로 창조하는 재미를 가질 수 있는 여지를 남겨주기를 원하며 점차 확대되어가는 방향이다. 또한 소비자를 중심으로 한 다양한 패션상품으로 확대되어 수용자의 내면에 감흥을 주는 방향의 디자인 전개와 재미를 줄 수 있는 참여의 방식으로 새로운 표현 형식의 시도가 확대될것으로 보인다. 펀 패션디자인의 능동적 수용방식은 다원적이고 불확정적인 디자인 과정인 동시에 무한한 창조와 혁신이 가능해진 현대 패션을 분석하는 방법으로 그가치를 지닐 것으로 사료된다.
Modern society is represented as an unconstrained form in various field including design because of the sociocultural paradigm reflected periodic character. The paradigm that led social changes appears in various ways: Pluralism which accept emotion and individuality, sentimentalism combined with te...
Modern society is represented as an unconstrained form in various field including design because of the sociocultural paradigm reflected periodic character. The paradigm that led social changes appears in various ways: Pluralism which accept emotion and individuality, sentimentalism combined with technology and analogue, value center for individuals and user center which values creative activity through autonomous participation. The fashion reflecting such paradigms is expressed as many forms, oversetting existing dominant order. Especially, the value as fun is more emphasized, which is resulted from the situation that the consumer of design becomes the center of the fashion production and expands their role and area. This study is for categorization analysis based on active acceptance of Fun fashion design which creates value as fun of creation through participation and involvement reflecting internal value of fashion consumers, not through the fun design made unilaterally by a fashion designer. Study method includes the literature research and the empirical study simultaneously to study Fun phenomenon existing in various fields. Through preceding studies and case studies, this research classifies Fun design accepting way as passive acceptance and active acceptance, and primarily analyzes the latter one since this way is more emphasized than the former one. Active acceptance of Fun fashion design is categorized as selective styling, mimetic styling, self-production and reproduction. First, selective styling is a form in which fashion consumers disassemble combination of existing fashion items, enjoy expressing creative fashion style through new interpretation, and select and transform their clothes freely to complete unique creation. Second, mimetic styling is a conception of fun involving fashion in entertainment expressed as creative mimetic form which imitates celebrities’fashion style adding one’s own style, and distinctive and deviant way in which consumers do costume play of cartooncharacterorfantasycharacter. Third, self-production is showed in the personalized form to feel fun of open possibility that designing or creating product by oneself as the trend is changed in the way of admitting user’s personal tastes and individual contexts. Lastly, reproduction is a form that consumer recreate fashion items with new meaning through ingredients including one’s own story and subjective reinterpretation, beyond the only one product that consumer wants. Today’s active consumers of Fun fashion design are expanding, wanting to have the fun of creation by themselves. Also, it is expected that trial of new expressing form will be expanded, which can provide design development and fun which inspires consumer’s inside. Active accepting way of Fun fashion design is Pluralistic and indefinite design process, while it is considered to have its value for the method to analyze modern fashion with the possibility of infinite creation and innovation.
Modern society is represented as an unconstrained form in various field including design because of the sociocultural paradigm reflected periodic character. The paradigm that led social changes appears in various ways: Pluralism which accept emotion and individuality, sentimentalism combined with technology and analogue, value center for individuals and user center which values creative activity through autonomous participation. The fashion reflecting such paradigms is expressed as many forms, oversetting existing dominant order. Especially, the value as fun is more emphasized, which is resulted from the situation that the consumer of design becomes the center of the fashion production and expands their role and area. This study is for categorization analysis based on active acceptance of Fun fashion design which creates value as fun of creation through participation and involvement reflecting internal value of fashion consumers, not through the fun design made unilaterally by a fashion designer. Study method includes the literature research and the empirical study simultaneously to study Fun phenomenon existing in various fields. Through preceding studies and case studies, this research classifies Fun design accepting way as passive acceptance and active acceptance, and primarily analyzes the latter one since this way is more emphasized than the former one. Active acceptance of Fun fashion design is categorized as selective styling, mimetic styling, self-production and reproduction. First, selective styling is a form in which fashion consumers disassemble combination of existing fashion items, enjoy expressing creative fashion style through new interpretation, and select and transform their clothes freely to complete unique creation. Second, mimetic styling is a conception of fun involving fashion in entertainment expressed as creative mimetic form which imitates celebrities’fashion style adding one’s own style, and distinctive and deviant way in which consumers do costume play of cartooncharacterorfantasycharacter. Third, self-production is showed in the personalized form to feel fun of open possibility that designing or creating product by oneself as the trend is changed in the way of admitting user’s personal tastes and individual contexts. Lastly, reproduction is a form that consumer recreate fashion items with new meaning through ingredients including one’s own story and subjective reinterpretation, beyond the only one product that consumer wants. Today’s active consumers of Fun fashion design are expanding, wanting to have the fun of creation by themselves. Also, it is expected that trial of new expressing form will be expanded, which can provide design development and fun which inspires consumer’s inside. Active accepting way of Fun fashion design is Pluralistic and indefinite design process, while it is considered to have its value for the method to analyze modern fashion with the possibility of infinite creation and innovation.
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