본 연구는 사회초년생 청각장애 여성이 미술치료를 경험하면서 자신의 삶을 어떻게 이야기하고 재구성하는지 알아보고, 이러한 미술치료 경험이 연구 참여자의 삶에 어떤 의미를 주는 지 탐구하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 취업을 준비 중인 20대 사회초년생 청각장애 여성이다. 본 연구를 위해 2016년 5월부터 2016년 8월까지 주 1회, 총 12회기에 걸쳐 미술치료가 진행 되었다. 연구자는 Clandinin과 Connelly(2000)의 ...
본 연구는 사회초년생 청각장애 여성이 미술치료를 경험하면서 자신의 삶을 어떻게 이야기하고 재구성하는지 알아보고, 이러한 미술치료 경험이 연구 참여자의 삶에 어떤 의미를 주는 지 탐구하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 취업을 준비 중인 20대 사회초년생 청각장애 여성이다. 본 연구를 위해 2016년 5월부터 2016년 8월까지 주 1회, 총 12회기에 걸쳐 미술치료가 진행 되었다. 연구자는 Clandinin과 Connelly(2000)의 내러티브 탐구 방법에 따라 현장으로 들어가기, 현장에서 현장 텍스트로, 현장 텍스트 구성하기, 현장 텍스트에서 연구 텍스트로, 연구 텍스트 작성 순으로 연구를 수행하였다. 내러티브 탐구를 바탕으로 연구 참여자가 미술치료를 통해 얻은 경험의 의미는 <그림을 통해 들여다 본 취업을 준비하는 마음>, <장애를 숨기고 싶은 마음>, <직장생활과 대인관계에서 어울림에 대한 두려움>, <그림 속에서 나를 발견함>, <긍정적 마음을 회복함>의 5가지 의미주제로 범주화되었다. 이를 바탕으로 결론을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 사회초년생 청각장애 여성에게 미술치료는 과거에 미해결된 감정과 내적 갈등을 자연스럽게 표현하도록 도와주는 매개가 되었다. 둘째, 사회초년생 청각장애 여성에게 미술치료는 언어적 자기표현이 익숙하지 않은 청각장애 여성의 내면을 표현하는 편안한 도구가 되었다. 셋째, 사회초년생 청각장애 여성은 미술치료를 통해 부정적 감정을 정화하고 해소하는 경험을 하였다. 넷째, 사회초년생 청각장애 여성은 미술치료를 통해 심상을 표현함으로써 깊은 내면에 존재하고 있는 자신의 정서를 만나는 경험을 하였다. 다섯째, 사회초년생 청각장애 여성에게 미술치료는 자신을 객관적으로 바라보고 있는 그대로의 모습을 수용하는 기회가 되었다. 여섯째, 미술치료 경험을 통해 긍정의 마음을 회복하고 자신의 가치를 재발견 할 수 있는 기회가 되었다. 본 연구는 사회초년생 청각장애인에 대한 관심과 관련 연구의 필요성을 알리고 사회초년생 청각장애인 여성의 삶과 경험을 이해할 수 있는 기초 임상자료가 될 것으로 기대된다.
본 연구는 사회초년생 청각장애 여성이 미술치료를 경험하면서 자신의 삶을 어떻게 이야기하고 재구성하는지 알아보고, 이러한 미술치료 경험이 연구 참여자의 삶에 어떤 의미를 주는 지 탐구하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 취업을 준비 중인 20대 사회초년생 청각장애 여성이다. 본 연구를 위해 2016년 5월부터 2016년 8월까지 주 1회, 총 12회기에 걸쳐 미술치료가 진행 되었다. 연구자는 Clandinin과 Connelly(2000)의 내러티브 탐구 방법에 따라 현장으로 들어가기, 현장에서 현장 텍스트로, 현장 텍스트 구성하기, 현장 텍스트에서 연구 텍스트로, 연구 텍스트 작성 순으로 연구를 수행하였다. 내러티브 탐구를 바탕으로 연구 참여자가 미술치료를 통해 얻은 경험의 의미는 <그림을 통해 들여다 본 취업을 준비하는 마음>, <장애를 숨기고 싶은 마음>, <직장생활과 대인관계에서 어울림에 대한 두려움>, <그림 속에서 나를 발견함>, <긍정적 마음을 회복함>의 5가지 의미주제로 범주화되었다. 이를 바탕으로 결론을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 사회초년생 청각장애 여성에게 미술치료는 과거에 미해결된 감정과 내적 갈등을 자연스럽게 표현하도록 도와주는 매개가 되었다. 둘째, 사회초년생 청각장애 여성에게 미술치료는 언어적 자기표현이 익숙하지 않은 청각장애 여성의 내면을 표현하는 편안한 도구가 되었다. 셋째, 사회초년생 청각장애 여성은 미술치료를 통해 부정적 감정을 정화하고 해소하는 경험을 하였다. 넷째, 사회초년생 청각장애 여성은 미술치료를 통해 심상을 표현함으로써 깊은 내면에 존재하고 있는 자신의 정서를 만나는 경험을 하였다. 다섯째, 사회초년생 청각장애 여성에게 미술치료는 자신을 객관적으로 바라보고 있는 그대로의 모습을 수용하는 기회가 되었다. 여섯째, 미술치료 경험을 통해 긍정의 마음을 회복하고 자신의 가치를 재발견 할 수 있는 기회가 되었다. 본 연구는 사회초년생 청각장애인에 대한 관심과 관련 연구의 필요성을 알리고 사회초년생 청각장애인 여성의 삶과 경험을 이해할 수 있는 기초 임상자료가 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to examine the way a hearing-impaired woman who is a career starter describes and reconstructs her own life with experience through art therapy and explore the meaning that her experience with art therapy gives to her life. The participant in this study was a hearing-imp...
The purpose of this study is to examine the way a hearing-impaired woman who is a career starter describes and reconstructs her own life with experience through art therapy and explore the meaning that her experience with art therapy gives to her life. The participant in this study was a hearing-impaired woman in her twenties and looked for a job as a career starter. In this study, art therapy was offered her twelve times, once a week from May to August, 2106. This study was done based on the narrative inquiry(Connelly & Clandinin, 2000) and followed it’s procedure: ‘Being in the Field’, ‘from Field to Field Text’, ‘Composing Field Text’, ‘from Field Text to Research Text’, ‘Composing Research Text’. The meaning of the participant’s experience through art therapy was categorized into following five subjects: , , , , . Based on this, the conclusion was as follows. First, art therapy allowed for a hearing impaired woman who is a career stater to naturally express her unresolved emotions and inner conflicts of the past. Second, for a hearing impaired woman who is not used to verbalize herself, art therapy became a easy tool to show her feelings. Third, a hearing impaired woman who is a career starter found herself cleaning negative feelings through art therapy. Fourth, art therapy allowed her to encounter her deep feelings within herself. Fifth, art therapy provided a opportunity for her to look at herself objectively and accept who she is. Sixth, the experience of art therapy allowed for her to recover a positive mind and rediscover her value. It is expected that this study will bring in interest in hearing-impaired women who are career starters and need for research on them, and become the basic clinical data for understanding their lives and experiences.
The purpose of this study is to examine the way a hearing-impaired woman who is a career starter describes and reconstructs her own life with experience through art therapy and explore the meaning that her experience with art therapy gives to her life. The participant in this study was a hearing-impaired woman in her twenties and looked for a job as a career starter. In this study, art therapy was offered her twelve times, once a week from May to August, 2106. This study was done based on the narrative inquiry(Connelly & Clandinin, 2000) and followed it’s procedure: ‘Being in the Field’, ‘from Field to Field Text’, ‘Composing Field Text’, ‘from Field Text to Research Text’, ‘Composing Research Text’. The meaning of the participant’s experience through art therapy was categorized into following five subjects: , , , , . Based on this, the conclusion was as follows. First, art therapy allowed for a hearing impaired woman who is a career stater to naturally express her unresolved emotions and inner conflicts of the past. Second, for a hearing impaired woman who is not used to verbalize herself, art therapy became a easy tool to show her feelings. Third, a hearing impaired woman who is a career starter found herself cleaning negative feelings through art therapy. Fourth, art therapy allowed her to encounter her deep feelings within herself. Fifth, art therapy provided a opportunity for her to look at herself objectively and accept who she is. Sixth, the experience of art therapy allowed for her to recover a positive mind and rediscover her value. It is expected that this study will bring in interest in hearing-impaired women who are career starters and need for research on them, and become the basic clinical data for understanding their lives and experiences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.