유치원과 어린이집 교사의 멀티미디어 활용과 교사-유아의 상호작용에 대한 인식 Teachers’ Perception Regarding Multimedia Usage and the Interaction between Children and Teachers in Kindergarten and Day Care Center원문보기
본 연구는 유치원 교사와 어린이집 교사의 멀티미디어 활용과 교사-유아의 상호작용에 대한 인식을 조사하기 위하여 실시되었으며, 그에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 유치원과 어린이집의 멀티미디어의 활용 현황은 어떠한가? 둘째, 멀티미디어 활용에 대한 유치원 교사와 어린이집 교사의 인식 은 어떠한가? 셋째, 멀티미디어 활용 시 유치원과 어린이집의 교사-유아의 상호작 용은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도와 충남 천안의 공립, 사립유치원과 경기도내 국공립, 민간 어린이집에서 근무하는 현재 만 3, 4, 5세 담임교사를 대상으로 하였다. 본 연구의 도구는 첫 번째 김은정(2002)의 유치원에서의 멀티미디어 활용 현황 및 인식, 채유정(2015)의 유아교사의 스마트매체 활용 현황 및 인식에서 사용한 설문지를 수정·보완하여 사용하였다. 두 번째 이화여자대학교 사범대학 유아교육과 BK21 핵심 사업팀(2001)이 개발한 「유아교육기관 인정기준」 중 상호작용에 대한 부분을 멀티미디어 활용 시 상호작용에 관련하여 사용하였다. ...
본 연구는 유치원 교사와 어린이집 교사의 멀티미디어 활용과 교사-유아의 상호작용에 대한 인식을 조사하기 위하여 실시되었으며, 그에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 유치원과 어린이집의 멀티미디어의 활용 현황은 어떠한가? 둘째, 멀티미디어 활용에 대한 유치원 교사와 어린이집 교사의 인식 은 어떠한가? 셋째, 멀티미디어 활용 시 유치원과 어린이집의 교사-유아의 상호작 용은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도와 충남 천안의 공립, 사립유치원과 경기도내 국공립, 민간 어린이집에서 근무하는 현재 만 3, 4, 5세 담임교사를 대상으로 하였다. 본 연구의 도구는 첫 번째 김은정(2002)의 유치원에서의 멀티미디어 활용 현황 및 인식, 채유정(2015)의 유아교사의 스마트매체 활용 현황 및 인식에서 사용한 설문지를 수정·보완하여 사용하였다. 두 번째 이화여자대학교 사범대학 유아교육과 BK21 핵심 사업팀(2001)이 개발한 「유아교육기관 인정기준」 중 상호작용에 대한 부분을 멀티미디어 활용 시 상호작용에 관련하여 사용하였다. 자료 분석은 기본적인 통계 분석 및 연구문제를 검증하고자 IBM SPSS 22.0을 사용하였다. 구체적으로 살펴보면 유치원 교사와 어린이집 교사의 집단 간의 차이를 알아 보기위해 빈도분석, 기술통계, 독립t검정, 교차분석(χ²)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원이 어린이집 보다 컴퓨터와 모니터(스마트TV, 빔 프로젝터 등)을 이용할 수 있는 환경이 잘 되어 있는 것으로 나타났다. 영역별 멀티미디어 활용은 안전 교육시간에는 어린이집 교사의 활용이, 신체 활동 시간에는 유치원 교사의 활용이 더 높았다. 유치원 교사는 멀티미디어 자료를 교육 목적에 따라 수정하거나 자신이 직접 만든 자료를 활용하는 교사가 많았고 어린이집 교사는 제작된 자료를 그대로 활용한다는 교사가 더 많았다. 둘째, 멀티미디어 활용의 교육적 효과와 유아가 느끼는 흥미에 대해 유치원과 어린이집 교사 모두 높게 인식하는 것으로 나타났다. 활용의 문제점에 유치원 교사보다 어린이집 교사가 기기부족(환경 부족)에 대해 높게 인식하고 있었고, 멀티미디어 활용 교육의 필요성, 활용 방안, 활용 목적에 대해 대체적으로 유치원 교사보다 어린이집 교사가 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 멀티미디어 활용 시 유아를 존중하는 상호작용, 민주적인 상호작용, 따뜻한 상호작용, 반응적인 상호작용, 유아의 성장과 발달을 지원하는 상호작용에서 모두 유치원 교사 보다 어린이집 교사가 높은 점수를 나타냈다. 이상에서 살펴보았듯이 멀티미디어는 유치원과 어린이집에서 다양하게 활용되고 있으며 교육의 효과가 높다고 유아교사가 인식하고 있었다. 이러한 연구를 바탕으로 멀티미디 활용의 올바른 방안을 제시하고 멀티미디어 활용 시 유치원과 어린이집 교사의 교사-유아의 상호작용의 질을 향상시키는 기초 자료로 제공하고자 한다.
본 연구는 유치원 교사와 어린이집 교사의 멀티미디어 활용과 교사-유아의 상호작용에 대한 인식을 조사하기 위하여 실시되었으며, 그에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 유치원과 어린이집의 멀티미디어의 활용 현황은 어떠한가? 둘째, 멀티미디어 활용에 대한 유치원 교사와 어린이집 교사의 인식 은 어떠한가? 셋째, 멀티미디어 활용 시 유치원과 어린이집의 교사-유아의 상호작 용은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도와 충남 천안의 공립, 사립유치원과 경기도내 국공립, 민간 어린이집에서 근무하는 현재 만 3, 4, 5세 담임교사를 대상으로 하였다. 본 연구의 도구는 첫 번째 김은정(2002)의 유치원에서의 멀티미디어 활용 현황 및 인식, 채유정(2015)의 유아교사의 스마트매체 활용 현황 및 인식에서 사용한 설문지를 수정·보완하여 사용하였다. 두 번째 이화여자대학교 사범대학 유아교육과 BK21 핵심 사업팀(2001)이 개발한 「유아교육기관 인정기준」 중 상호작용에 대한 부분을 멀티미디어 활용 시 상호작용에 관련하여 사용하였다. 자료 분석은 기본적인 통계 분석 및 연구문제를 검증하고자 IBM SPSS 22.0을 사용하였다. 구체적으로 살펴보면 유치원 교사와 어린이집 교사의 집단 간의 차이를 알아 보기위해 빈도분석, 기술통계, 독립t검정, 교차분석(χ²)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원이 어린이집 보다 컴퓨터와 모니터(스마트TV, 빔 프로젝터 등)을 이용할 수 있는 환경이 잘 되어 있는 것으로 나타났다. 영역별 멀티미디어 활용은 안전 교육시간에는 어린이집 교사의 활용이, 신체 활동 시간에는 유치원 교사의 활용이 더 높았다. 유치원 교사는 멀티미디어 자료를 교육 목적에 따라 수정하거나 자신이 직접 만든 자료를 활용하는 교사가 많았고 어린이집 교사는 제작된 자료를 그대로 활용한다는 교사가 더 많았다. 둘째, 멀티미디어 활용의 교육적 효과와 유아가 느끼는 흥미에 대해 유치원과 어린이집 교사 모두 높게 인식하는 것으로 나타났다. 활용의 문제점에 유치원 교사보다 어린이집 교사가 기기부족(환경 부족)에 대해 높게 인식하고 있었고, 멀티미디어 활용 교육의 필요성, 활용 방안, 활용 목적에 대해 대체적으로 유치원 교사보다 어린이집 교사가 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 멀티미디어 활용 시 유아를 존중하는 상호작용, 민주적인 상호작용, 따뜻한 상호작용, 반응적인 상호작용, 유아의 성장과 발달을 지원하는 상호작용에서 모두 유치원 교사 보다 어린이집 교사가 높은 점수를 나타냈다. 이상에서 살펴보았듯이 멀티미디어는 유치원과 어린이집에서 다양하게 활용되고 있으며 교육의 효과가 높다고 유아교사가 인식하고 있었다. 이러한 연구를 바탕으로 멀티미디 활용의 올바른 방안을 제시하고 멀티미디어 활용 시 유치원과 어린이집 교사의 교사-유아의 상호작용의 질을 향상시키는 기초 자료로 제공하고자 한다.
This study is carried on to investigate multimedia utilization by teachers of kindergarten and children's house as well as interaction of teacher-infants. The issue of study is as follows.
First, what is present situation of multimedia utilization in kindergarten & children's house? Se...
This study is carried on to investigate multimedia utilization by teachers of kindergarten and children's house as well as interaction of teacher-infants. The issue of study is as follows.
First, what is present situation of multimedia utilization in kindergarten & children's house? Second, how do teachers of kindergarten & children's house recognize multimedia utilization? Third, what is the interaction of teacher-infant in kindergarten &children's house with respect to the activity utilizing multimedia?
The subjects of this study are homeroom teachers of children in 3, 4, 5years old working in the public & private kindergarten in Gyeonggido & Cheonan, Chungnam as well as national, public & private children's houses in Gyeonggi-do. For the tool of this study, the question papers used in present situation & recognition of multimedia utilization in kindergarten of Kim Eun Jeong(2002) and present situation & recognition of smart media utilization by infant teacher of Chae Yu Jeong(2015) were revised and supplemented for use. Second, the part on interaction in「Standard recognizing infant educational institution」developed by BK21 core business team(2001) of Department of Infantile Education, Teachers' College Ewha Women's University was used in relation to interaction for multimedia utilization. To verify basic statistical analysis and study issue for data analysis, IBM SPSS 22.0 was used. Specifically, frequency analysis, technical statistics, independent t test, cross analysis(χ²) were carried onto investigate the difference between groups of teachers in kindergarten and children's house.
The result of this study is summarized as follows. First, it is found that kindergarten has better environment to use computer, monitor (smart TV, beam projector, etc) than children's house. For multimedia utilization in each area, it is more utilized by teacher in children's house during safety training hours and more utilized by teacher in kindergarten during physical activity hours. The teachers in kindergarten mainly revise multimedia materials for educational purpose or utilize the materials personally made by them and the teachers in children's house mainly utilize the produced materials as they are. Second, it is found that both teachers in kindergarten and children's house well recognize the educational effect of multimedia utilization and the interest felt by infant. For the problem of utilization, teachers in children's house rather than those in kindergarten recognize further the lack of equipment(deficient environment) and teachers in children's house rather than those in kindergarten generally recognize the necessity of multimedia utilization education, utilization method, utilization purpose. Third, for multimedia utilization, teachers in children's house rather than those in kindergarten showed higher mark in all interactions, namely, interaction respecting infant, democratic interaction, warm interaction, responsive interaction, interaction supporting infant's growth and development.
As examined above, multimedia is diversely utilized in kindergarten & children's house and infant teacher recognizes that it has high educational effect. Based on such study, the researcher intends to present the right method of multimedia utilization and to provide the basic materials to improve the quality of interaction of teacher-infant for teachers in kindergarten and children's house in multimedia utilization.
This study is carried on to investigate multimedia utilization by teachers of kindergarten and children's house as well as interaction of teacher-infants. The issue of study is as follows.
First, what is present situation of multimedia utilization in kindergarten & children's house? Second, how do teachers of kindergarten & children's house recognize multimedia utilization? Third, what is the interaction of teacher-infant in kindergarten &children's house with respect to the activity utilizing multimedia?
The subjects of this study are homeroom teachers of children in 3, 4, 5years old working in the public & private kindergarten in Gyeonggido & Cheonan, Chungnam as well as national, public & private children's houses in Gyeonggi-do. For the tool of this study, the question papers used in present situation & recognition of multimedia utilization in kindergarten of Kim Eun Jeong(2002) and present situation & recognition of smart media utilization by infant teacher of Chae Yu Jeong(2015) were revised and supplemented for use. Second, the part on interaction in「Standard recognizing infant educational institution」developed by BK21 core business team(2001) of Department of Infantile Education, Teachers' College Ewha Women's University was used in relation to interaction for multimedia utilization. To verify basic statistical analysis and study issue for data analysis, IBM SPSS 22.0 was used. Specifically, frequency analysis, technical statistics, independent t test, cross analysis(χ²) were carried onto investigate the difference between groups of teachers in kindergarten and children's house.
The result of this study is summarized as follows. First, it is found that kindergarten has better environment to use computer, monitor (smart TV, beam projector, etc) than children's house. For multimedia utilization in each area, it is more utilized by teacher in children's house during safety training hours and more utilized by teacher in kindergarten during physical activity hours. The teachers in kindergarten mainly revise multimedia materials for educational purpose or utilize the materials personally made by them and the teachers in children's house mainly utilize the produced materials as they are. Second, it is found that both teachers in kindergarten and children's house well recognize the educational effect of multimedia utilization and the interest felt by infant. For the problem of utilization, teachers in children's house rather than those in kindergarten recognize further the lack of equipment(deficient environment) and teachers in children's house rather than those in kindergarten generally recognize the necessity of multimedia utilization education, utilization method, utilization purpose. Third, for multimedia utilization, teachers in children's house rather than those in kindergarten showed higher mark in all interactions, namely, interaction respecting infant, democratic interaction, warm interaction, responsive interaction, interaction supporting infant's growth and development.
As examined above, multimedia is diversely utilized in kindergarten & children's house and infant teacher recognizes that it has high educational effect. Based on such study, the researcher intends to present the right method of multimedia utilization and to provide the basic materials to improve the quality of interaction of teacher-infant for teachers in kindergarten and children's house in multimedia utilization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.