본 연구는 임상간호사의 감성지능, 간호근무환경 및 간호업무성과 간에 관계를 파악하고 간호업무성과에 미치는 영향요인을 파악함으로써 간호사의 업무성과를 향상시키고 효율적인 인력관리에 도움이 되기 위한 기초자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 자료수집은 2016년 9월 29일부터 10월 13일까지였으며, 연구대상은 J도에 소재하고 있는 상급 종합병원 3곳에서 근무하고 있는 간호사 231명을 편의표집 하였고, 총 222명의 설문지를 최종 ...
본 연구는 임상간호사의 감성지능, 간호근무환경 및 간호업무성과 간에 관계를 파악하고 간호업무성과에 미치는 영향요인을 파악함으로써 간호사의 업무성과를 향상시키고 효율적인 인력관리에 도움이 되기 위한 기초자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 자료수집은 2016년 9월 29일부터 10월 13일까지였으며, 연구대상은 J도에 소재하고 있는 상급 종합병원 3곳에서 근무하고 있는 간호사 231명을 편의표집 하였고, 총 222명의 설문지를 최종 자료분석에 사용하였다. 본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 감성지능, 간호근무환경, 간호업무성과의 정도에서 감성지능은 평균 3.66점, 간호근무환경은 평균 2.69점, 간호업무성과는 평균 3.74점으로 나타났다.
둘째, 일반적 특성에 따른 간호업무성과 정도 차이를 분석한 결과 연령(F=14.26, p<.001), 종교(t=3.10, p=.002), 주관적 건강상태(F=3.16, p=.003), 근무부서(F=9.41, p<.001), 총 임상근무기간(F=8.42, p<.001), 간호직 만족도(F=29.65, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 간호업무성과와 감성지능(r=.61, p<.001), 간호업무성과와 간호근무환경(r=.44, p<.001)은 유의한 양의 상관관계를 보였으며, 간호근무환경과 감성지능(r=.43, p<.001)도 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 간호업무성과에 가장 큰 영향력을 보이는 요인은 감성지능(β=.41)으로 나타났고, 그 다음으로 연령(β=-.26), 근무부서(β=.15), 간호직 만족도(β=-.21), 간호근무환경(β=.16)순으로 나타났으며, 간호업무성과에 대한 이들 변인의 설명력은 50.0%이었다.
본 연구 결과를 통해 임상간호사의 감성지능, 간호근무환경, 간호업무성과 간에는 양의 상관관계가 있고, 임상간호사의 높은 감성지능과 간호근무환경의 개선은 간호업무성과의 향상에 중요한 요인임을 확인하였다. 따라서 감성지능 프로그램 개발을 통해 간호사들의 감성지능이 교육되고, 보다 체계적이며 실무에 도움이 되는 기관의 지원을 통한 간호근무환경의 개선이 이루어진다면 간호업무성과를 향상시킬 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 임상간호사의 감성지능, 간호근무환경 및 간호업무성과 간에 관계를 파악하고 간호업무성과에 미치는 영향요인을 파악함으로써 간호사의 업무성과를 향상시키고 효율적인 인력관리에 도움이 되기 위한 기초자료를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 자료수집은 2016년 9월 29일부터 10월 13일까지였으며, 연구대상은 J도에 소재하고 있는 상급 종합병원 3곳에서 근무하고 있는 간호사 231명을 편의표집 하였고, 총 222명의 설문지를 최종 자료분석에 사용하였다. 본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 감성지능, 간호근무환경, 간호업무성과의 정도에서 감성지능은 평균 3.66점, 간호근무환경은 평균 2.69점, 간호업무성과는 평균 3.74점으로 나타났다.
둘째, 일반적 특성에 따른 간호업무성과 정도 차이를 분석한 결과 연령(F=14.26, p<.001), 종교(t=3.10, p=.002), 주관적 건강상태(F=3.16, p=.003), 근무부서(F=9.41, p<.001), 총 임상근무기간(F=8.42, p<.001), 간호직 만족도(F=29.65, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 간호업무성과와 감성지능(r=.61, p<.001), 간호업무성과와 간호근무환경(r=.44, p<.001)은 유의한 양의 상관관계를 보였으며, 간호근무환경과 감성지능(r=.43, p<.001)도 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 간호업무성과에 가장 큰 영향력을 보이는 요인은 감성지능(β=.41)으로 나타났고, 그 다음으로 연령(β=-.26), 근무부서(β=.15), 간호직 만족도(β=-.21), 간호근무환경(β=.16)순으로 나타났으며, 간호업무성과에 대한 이들 변인의 설명력은 50.0%이었다.
본 연구 결과를 통해 임상간호사의 감성지능, 간호근무환경, 간호업무성과 간에는 양의 상관관계가 있고, 임상간호사의 높은 감성지능과 간호근무환경의 개선은 간호업무성과의 향상에 중요한 요인임을 확인하였다. 따라서 감성지능 프로그램 개발을 통해 간호사들의 감성지능이 교육되고, 보다 체계적이며 실무에 도움이 되는 기관의 지원을 통한 간호근무환경의 개선이 이루어진다면 간호업무성과를 향상시킬 수 있을 것으로 사료된다.
This research is a descriptive one which is designed to improve the work performance of nurses and to provide basic data helpful for efficient personnel management by finding out the relationships among emotional intelligence, nursing work environment and nursing performance in clinical nurses and i...
This research is a descriptive one which is designed to improve the work performance of nurses and to provide basic data helpful for efficient personnel management by finding out the relationships among emotional intelligence, nursing work environment and nursing performance in clinical nurses and identifying the factors which affect on the nursing performance. Data collection of this research has been performed from September 29, 2016 to October 13, 2016 and the subjects are 231 nurses who are chosen by convenience sampling and are working in the 3 general hospitals located in J province. Among these subjects, the questionnaires of 222 are used to analyze the final data.
The results of this research are as followings: First, it is shown that in the extent of emotional intelligence, nursing work environment, and nursing performance, the averages of emotional intelligence, nursing work environment, and nursing performance are 3.66, 2.69, 3.74 respectively.
Second, the result from analyzing differences in levels of nursing performance according to general characteristics shows that there exist statistically meaningful differences in such factors as age(F=14.26, p<.001), religion(t=3.10, p=.002), subjective health condition(F=3.16, p=.003), working department(F=9.41, p<.001), total clinic work period(F=8.42, p<.001) and satisfaction of nursing work(F=29.65, p<.001).
Third, it shows that there is a meaningful positive correlation in the nursing performance and emotional intelligence(r=.61, p<.001), nursing performance and nursing work environment(r=.44, p<.001) and nursing work environment and emotional intelligence(r=.43, p<.001).
Lastly, it is shown that emotional intelligence is the most influential factor in nursing performance, which is followed by age(β=-.26), work department(β=.15), satisfaction(β=-.21) and nursing work environment(β=.16) and the power of explanation of these factors is 50.0%. The results of this study show that there is a positive correlation in emotional intelligence, nursing work environment and nursing performance and it is also identified that the high emotional intelligence in clinic nurses and the better nursing work environment are important factors in improving nursing performance.
Therefore, it is considered that nursing performance will be improved if the emotional intelligence of nurses is to be educated by developing emotional intelligence programs and nursing work environment is to be improved by providing the organization with more systematic and helpful supports.
This research is a descriptive one which is designed to improve the work performance of nurses and to provide basic data helpful for efficient personnel management by finding out the relationships among emotional intelligence, nursing work environment and nursing performance in clinical nurses and identifying the factors which affect on the nursing performance. Data collection of this research has been performed from September 29, 2016 to October 13, 2016 and the subjects are 231 nurses who are chosen by convenience sampling and are working in the 3 general hospitals located in J province. Among these subjects, the questionnaires of 222 are used to analyze the final data.
The results of this research are as followings: First, it is shown that in the extent of emotional intelligence, nursing work environment, and nursing performance, the averages of emotional intelligence, nursing work environment, and nursing performance are 3.66, 2.69, 3.74 respectively.
Second, the result from analyzing differences in levels of nursing performance according to general characteristics shows that there exist statistically meaningful differences in such factors as age(F=14.26, p<.001), religion(t=3.10, p=.002), subjective health condition(F=3.16, p=.003), working department(F=9.41, p<.001), total clinic work period(F=8.42, p<.001) and satisfaction of nursing work(F=29.65, p<.001).
Third, it shows that there is a meaningful positive correlation in the nursing performance and emotional intelligence(r=.61, p<.001), nursing performance and nursing work environment(r=.44, p<.001) and nursing work environment and emotional intelligence(r=.43, p<.001).
Lastly, it is shown that emotional intelligence is the most influential factor in nursing performance, which is followed by age(β=-.26), work department(β=.15), satisfaction(β=-.21) and nursing work environment(β=.16) and the power of explanation of these factors is 50.0%. The results of this study show that there is a positive correlation in emotional intelligence, nursing work environment and nursing performance and it is also identified that the high emotional intelligence in clinic nurses and the better nursing work environment are important factors in improving nursing performance.
Therefore, it is considered that nursing performance will be improved if the emotional intelligence of nurses is to be educated by developing emotional intelligence programs and nursing work environment is to be improved by providing the organization with more systematic and helpful supports.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.