핵심역량
21세기 지식정보사회는 하루에도 수없이 쏟아져 나오는 지식과 정보들을 자신의 목적에 맞게 취사선택하여 필요한 지식으로 재구성하는 비판적 사고가 필요하다. 비판적 사고란 어떠한 주제나 쟁점을 폭넓게 이해하고, 자신만의 관점으로 문제를 해결해나갈 수 있는 사고이다. 이러한 시대적 흐름에 따라 2015 개정 교육과정에서는 지식정보처리 역량과 의사소통 역량을 핵심역량으로 포함시켜 비판적 사고를 바탕으로 한 비평학습을 강조하고 있다. 비평은 작품의 의미를 일정한 기준에 따라 가치 평가하는 것으로 2015 개정 고등학교 음악교육목표에 잘 반영되어 있다. 따라서 본 연구는 고등학생을 대상으로 비판적 사고 향상을 위한 음악비평 학습지도안을 총2차시로 구성된 두 개의 지도안으로 개발하였다. 학습모형은 미술에서 오랜 시간 연구되어온 펠드먼과 게히건의 비평이론을 모델로 삼아 음악교과에 접목시켰다. 각각의 지도안은 인상주의 비평과, 맥락적·의도주의비평, 내재적 비평을 유형으로 선택하였다. 모든 지도안 1차시에 진행하는 인상주의 비평은 비평의 유형 중에서 가장 쉬운 난이도에 속하여 비평을 처음 시작하는 학습자에게 적합하다. 이에 따라 먼저 비평의 개념 및 특징을 이해하고 개인의 직관적 관찰에 의한 인상들을 바탕으로 비평 활동을 한다. 표제음악 인상주의 비평은 베를리오즈의《환상 교향곡》5악장의 표제와 주제선율, 고정악상을 중심으로 분류한 5개의 구간을 각각 감상 및 비평으로 묶어 번갈아 진행하였다. 절대음악 인상주의 비평은 모차르트의《세레나데 13번》1악장에 대한 직관적 인상이 왜 구체적으로 나누기 어려운가 그 이유에 대해 생각하며 절대음악의 특징을 이해하게 된다. 각 지도안의 2차시는 음악 미학적 관점에 근거한 것으로 앞의 표제음악은 내용적 특징 즉, 역사적, 사회학적 배경과 작곡가의 생애, 심리적 상황, 창작의도 등을 살펴본다. 절대음악은 작품의 형식적 특징인 음악의 요소와 구조 등을 중심으로 살펴보도록 구성하였다. 또한 1차시 수업이 개인의 주관적인 반응을 토대로 한 개별비평을 하였다면 2차시 수업에서는 모둠별 비평을 하여 학습자에게 다양한 비평학습 환경을 조성하였다. 전체 학습활동은 비판적 사고를 촉진시키는 소크라테스 문답법을 적용하여 교사와 학생, 학생과 학생들 간의 대화와 토론중심으로 진행하였다. 학습정리 및 심화활동으로는 1차시 학습마무리를 하며 2차시 비평 활동을 위한 사전 탐구를 모둠별로 제시하여 함께 수집, 조사하게 하였다. 그리고 2차시수업 후에는 비평문쓰기를 과제로 제시하여 학습자가 전보다 더 심화된 학습을 스스로 해나갈 수 있도록 구성하였다.
21세기 지식정보사회는 하루에도 수없이 쏟아져 나오는 지식과 정보들을 자신의 목적에 맞게 취사선택하여 필요한 지식으로 재구성하는 비판적 사고가 필요하다. 비판적 사고란 어떠한 주제나 쟁점을 폭넓게 이해하고, 자신만의 관점으로 문제를 해결해나갈 수 있는 사고이다. 이러한 시대적 흐름에 따라 2015 개정 교육과정에서는 지식정보처리 역량과 의사소통 역량을 핵심역량으로 포함시켜 비판적 사고를 바탕으로 한 비평학습을 강조하고 있다. 비평은 작품의 의미를 일정한 기준에 따라 가치 평가하는 것으로 2015 개정 고등학교 음악교육목표에 잘 반영되어 있다. 따라서 본 연구는 고등학생을 대상으로 비판적 사고 향상을 위한 음악비평 학습지도안을 총2차시로 구성된 두 개의 지도안으로 개발하였다. 학습모형은 미술에서 오랜 시간 연구되어온 펠드먼과 게히건의 비평이론을 모델로 삼아 음악교과에 접목시켰다. 각각의 지도안은 인상주의 비평과, 맥락적·의도주의비평, 내재적 비평을 유형으로 선택하였다. 모든 지도안 1차시에 진행하는 인상주의 비평은 비평의 유형 중에서 가장 쉬운 난이도에 속하여 비평을 처음 시작하는 학습자에게 적합하다. 이에 따라 먼저 비평의 개념 및 특징을 이해하고 개인의 직관적 관찰에 의한 인상들을 바탕으로 비평 활동을 한다. 표제음악 인상주의 비평은 베를리오즈의《환상 교향곡》5악장의 표제와 주제선율, 고정악상을 중심으로 분류한 5개의 구간을 각각 감상 및 비평으로 묶어 번갈아 진행하였다. 절대음악 인상주의 비평은 모차르트의《세레나데 13번》1악장에 대한 직관적 인상이 왜 구체적으로 나누기 어려운가 그 이유에 대해 생각하며 절대음악의 특징을 이해하게 된다. 각 지도안의 2차시는 음악 미학적 관점에 근거한 것으로 앞의 표제음악은 내용적 특징 즉, 역사적, 사회학적 배경과 작곡가의 생애, 심리적 상황, 창작의도 등을 살펴본다. 절대음악은 작품의 형식적 특징인 음악의 요소와 구조 등을 중심으로 살펴보도록 구성하였다. 또한 1차시 수업이 개인의 주관적인 반응을 토대로 한 개별비평을 하였다면 2차시 수업에서는 모둠별 비평을 하여 학습자에게 다양한 비평학습 환경을 조성하였다. 전체 학습활동은 비판적 사고를 촉진시키는 소크라테스 문답법을 적용하여 교사와 학생, 학생과 학생들 간의 대화와 토론중심으로 진행하였다. 학습정리 및 심화활동으로는 1차시 학습마무리를 하며 2차시 비평 활동을 위한 사전 탐구를 모둠별로 제시하여 함께 수집, 조사하게 하였다. 그리고 2차시수업 후에는 비평문쓰기를 과제로 제시하여 학습자가 전보다 더 심화된 학습을 스스로 해나갈 수 있도록 구성하였다.
In the 21st century of knowledge and information society, critical thinking is needed to reconstruct huge amount of knowledge and information that are produced daily into necessary knowledge by selecting them according to one’s own purpose. Critical thinking allows one to understand a topic or issue...
In the 21st century of knowledge and information society, critical thinking is needed to reconstruct huge amount of knowledge and information that are produced daily into necessary knowledge by selecting them according to one’s own purpose. Critical thinking allows one to understand a topic or issue in a broad way and to solve problems with one’s own perspectives. In accordance with this trend, in 2015 curriculum has been revised emphasizing critical learning based on critical thinking by including knowledge information processing and communication abilities as core abilities. Criticism evaluates the meaning of works of art according to certain criteria and is well reflected in the 2015 revised high school music education objective. Thus, This study developed two teaching plans consisting of two classes for the high school students’ music criticism. The learning model is constructed by borrowing the criticism theory of Feldman and Gehichan which has been studied for a long time in the fine art. Each teaching plans adopted impressionist criticism, contextual and intentional criticism, and intrinsic criticism as types.Since impressionism criticism conducted in the first class is the easiest type of criticism it is suitable for beginners. Accordingly, first of all, students learn the concept and characteristics of criticism and conduct critical activities based on the impressions of intuitive observation of the individual. Five sections of the fifth movement of 《Symphonie fantastique》 by Berlioz sorted by the title, the theme melody and the idée fixe was selected for appreciation and criticism respectively for the program music impressionism criticism. In the same criticism of the absolute music, students will discuss difficulties to share intuitive impressions of Mozart’s 《Serenade no. 13》 in detail, and understand the characteristics of absolute music. The second class is designed to criticise program musics by reviewing historical and social background of them, and life, psychological situation and the intention of the composer based on the viewpoint of music aesthetics. That of the absolute music is designed mainly with the elements and structure of music works. In addition, the first classes are designed to make individual criticism based on the subjective reaction of a person however the second classes are designed to give students various critiques environment by criticising with group members. All leaning activities in this study are focused on dialogue and discussion among teacher and students by applying the Socrates question method to promote critical thinking. As for the closing and the further activities, the students completing the first class was required to collect and research the preliminary inquiries for the second class criticism by groups. After the second class students are assigned to write a critique so that the students will be able to learn deeply by themselves.
In the 21st century of knowledge and information society, critical thinking is needed to reconstruct huge amount of knowledge and information that are produced daily into necessary knowledge by selecting them according to one’s own purpose. Critical thinking allows one to understand a topic or issue in a broad way and to solve problems with one’s own perspectives. In accordance with this trend, in 2015 curriculum has been revised emphasizing critical learning based on critical thinking by including knowledge information processing and communication abilities as core abilities. Criticism evaluates the meaning of works of art according to certain criteria and is well reflected in the 2015 revised high school music education objective. Thus, This study developed two teaching plans consisting of two classes for the high school students’ music criticism. The learning model is constructed by borrowing the criticism theory of Feldman and Gehichan which has been studied for a long time in the fine art. Each teaching plans adopted impressionist criticism, contextual and intentional criticism, and intrinsic criticism as types.Since impressionism criticism conducted in the first class is the easiest type of criticism it is suitable for beginners. Accordingly, first of all, students learn the concept and characteristics of criticism and conduct critical activities based on the impressions of intuitive observation of the individual. Five sections of the fifth movement of 《Symphonie fantastique》 by Berlioz sorted by the title, the theme melody and the idée fixe was selected for appreciation and criticism respectively for the program music impressionism criticism. In the same criticism of the absolute music, students will discuss difficulties to share intuitive impressions of Mozart’s 《Serenade no. 13》 in detail, and understand the characteristics of absolute music. The second class is designed to criticise program musics by reviewing historical and social background of them, and life, psychological situation and the intention of the composer based on the viewpoint of music aesthetics. That of the absolute music is designed mainly with the elements and structure of music works. In addition, the first classes are designed to make individual criticism based on the subjective reaction of a person however the second classes are designed to give students various critiques environment by criticising with group members. All leaning activities in this study are focused on dialogue and discussion among teacher and students by applying the Socrates question method to promote critical thinking. As for the closing and the further activities, the students completing the first class was required to collect and research the preliminary inquiries for the second class criticism by groups. After the second class students are assigned to write a critique so that the students will be able to learn deeply by themselves.
주제어
#비판적 사고 비판적 사고 향상 음악비평 음악교육 고등학생 critical thinking music criticism music education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.