보청기 착용 만족도를 측정하는 설문지의 특성 분석 연구 : Satisfaction with amplification in daily life(SADL), client oriented scale of improvement(COSI), international outcome inventory for hearing aids(IOI-HA)를 중심으로 The study for Korean version of hearing aid satisfaction questionnaires: SADL, COSI, IOI-HA원문보기
보건복지부는 청각장애로 유발되는 사회적 문제들을 타개하기 위한 방편으로 보청기와 인공와우에 대해 보험을 적용하여 난청인들에게 지급해주고 있다. 이에 보청기를 착용하는 난청인이 늘어나는 반면에 구입 후 여러 가지 불편사항 등의 이유로 제대로 사용하지 않는 착용자가 많다. 그들의 불만족을 정확한 피팅과 상담이 수반되어 해결된다면 결국 그들의 보청기 착용 만족도가 높아질 뿐만 아니라 삶의 질에 긍정적인 영향을 가져온다. 설문지를 통해 그들의 주관적 측면을 분석할 수 있고, 설문지의 다양한 쓰임과 목적은 여러 장점과 단점이 뚜렷하여 단 하나의 설문지로 요구사항을 분석하기 한계가 있다. 이에 본 연구에서는 외국에서 검증된 세 설문지 - SADL, COSI, IOI-HA의 번역하여 K-COSI, K-SADL, K-IOI-HA로 명명하고 국내 보청기 착용자의 만족도를 구체적으로 평가하고자 하였다. 보청기 신규 착용자 57명이 본 연구에 참여하였지만 성실히 답변한 50명과 검사-재검사에 응한 15명으로 본 연구의 결과를 분석하였다. 보청기 유형에 따라 CIC 29명, ...
보건복지부는 청각장애로 유발되는 사회적 문제들을 타개하기 위한 방편으로 보청기와 인공와우에 대해 보험을 적용하여 난청인들에게 지급해주고 있다. 이에 보청기를 착용하는 난청인이 늘어나는 반면에 구입 후 여러 가지 불편사항 등의 이유로 제대로 사용하지 않는 착용자가 많다. 그들의 불만족을 정확한 피팅과 상담이 수반되어 해결된다면 결국 그들의 보청기 착용 만족도가 높아질 뿐만 아니라 삶의 질에 긍정적인 영향을 가져온다. 설문지를 통해 그들의 주관적 측면을 분석할 수 있고, 설문지의 다양한 쓰임과 목적은 여러 장점과 단점이 뚜렷하여 단 하나의 설문지로 요구사항을 분석하기 한계가 있다. 이에 본 연구에서는 외국에서 검증된 세 설문지 - SADL, COSI, IOI-HA의 번역하여 K-COSI, K-SADL, K-IOI-HA로 명명하고 국내 보청기 착용자의 만족도를 구체적으로 평가하고자 하였다. 보청기 신규 착용자 57명이 본 연구에 참여하였지만 성실히 답변한 50명과 검사-재검사에 응한 15명으로 본 연구의 결과를 분석하였다. 보청기 유형에 따라 CIC 29명, ITC 10명, 개방형 11명과 착용형태에 따라 편측 20명, 양측 30명으로 비교분석 하였다. 설문지는 참여자가 최대 6차례의 전국 8개 난청 센터로 방문하여 작성되었고, 3주 뒤 재방문 하였다. SPSS 21.0을 이용해 분석하였고, Pearson 상관계수를 통해 검사-재검사 간 상관관계를 측정하였고, Cronbach's alpha 값으로 신뢰도를 분석하였다. K-COSI는 K-IOI-HA와 Kendall's tau 기법으로 비교를 통해 신뢰도를 확인하였고 보청기 유형과 착용형태에 따라 반복 측정된 일원배치 분산분석(one-way ANOVA with Repeated measure)을 사용하였다. K-SADL의 영역별 평균점수와 신뢰도는 ‘긍정적 효과’ 4.83점 (0.75), ‘부정적 측면’ 4.92점 (0.64), ‘서비스 및 비용적 측면’ 4.70점 (0.55), ‘개인적 이미지’ 4.83점 (0.29), K-COSI의 영역별 평균점수는 ‘Improvement’ 3.61점, ‘Final ability’ 3.58점, K-IOI-HA의 영역별 평균점수와 신뢰도는 ‘Factor 1’ 3.82점 (0.76), ‘Factor 2’ 3.64점 (0.22) 이었다. 세 설문지간 유의미한 상관관계를 나타냈으며, 보청기 유형에 따라 통계적으로 차이는 없었지만 작은 외형의 보청기(CIC, ITC) 평균점수가 더 높았고 양측 착용자가 편측 착용자보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 검사-재검사 간 신뢰도는 K-SADL 0.83, K-COSI 0.71, K-IOI-HA 0.74로 나타났다. K-SADL, K-COSI, K-IOI-HA 세 설문지간 결과 비교를 통해 세 설문지 모두 높은 신뢰도와 타당도가 검증되었고 서로 보완하여 보청기 만족도를 평가하는 도구로 사용될 수 있는 것을 확인하였다. 비록 본 연구의 분석에 사용된 참여자의 수가 적었으며 다양한 측면으로의 분석이 이루어 지지 않은 점은 한계점이라고 생각하지만 본 연구의 결과에 따라 세 설문지와 검사-재검사간 유의미한 상관관계가 나타난 것으로 보청기 착용 만족도를 측정하는 설문지로 유용하다고 생각한다.
보건복지부는 청각장애로 유발되는 사회적 문제들을 타개하기 위한 방편으로 보청기와 인공와우에 대해 보험을 적용하여 난청인들에게 지급해주고 있다. 이에 보청기를 착용하는 난청인이 늘어나는 반면에 구입 후 여러 가지 불편사항 등의 이유로 제대로 사용하지 않는 착용자가 많다. 그들의 불만족을 정확한 피팅과 상담이 수반되어 해결된다면 결국 그들의 보청기 착용 만족도가 높아질 뿐만 아니라 삶의 질에 긍정적인 영향을 가져온다. 설문지를 통해 그들의 주관적 측면을 분석할 수 있고, 설문지의 다양한 쓰임과 목적은 여러 장점과 단점이 뚜렷하여 단 하나의 설문지로 요구사항을 분석하기 한계가 있다. 이에 본 연구에서는 외국에서 검증된 세 설문지 - SADL, COSI, IOI-HA의 번역하여 K-COSI, K-SADL, K-IOI-HA로 명명하고 국내 보청기 착용자의 만족도를 구체적으로 평가하고자 하였다. 보청기 신규 착용자 57명이 본 연구에 참여하였지만 성실히 답변한 50명과 검사-재검사에 응한 15명으로 본 연구의 결과를 분석하였다. 보청기 유형에 따라 CIC 29명, ITC 10명, 개방형 11명과 착용형태에 따라 편측 20명, 양측 30명으로 비교분석 하였다. 설문지는 참여자가 최대 6차례의 전국 8개 난청 센터로 방문하여 작성되었고, 3주 뒤 재방문 하였다. SPSS 21.0을 이용해 분석하였고, Pearson 상관계수를 통해 검사-재검사 간 상관관계를 측정하였고, Cronbach's alpha 값으로 신뢰도를 분석하였다. K-COSI는 K-IOI-HA와 Kendall's tau 기법으로 비교를 통해 신뢰도를 확인하였고 보청기 유형과 착용형태에 따라 반복 측정된 일원배치 분산분석(one-way ANOVA with Repeated measure)을 사용하였다. K-SADL의 영역별 평균점수와 신뢰도는 ‘긍정적 효과’ 4.83점 (0.75), ‘부정적 측면’ 4.92점 (0.64), ‘서비스 및 비용적 측면’ 4.70점 (0.55), ‘개인적 이미지’ 4.83점 (0.29), K-COSI의 영역별 평균점수는 ‘Improvement’ 3.61점, ‘Final ability’ 3.58점, K-IOI-HA의 영역별 평균점수와 신뢰도는 ‘Factor 1’ 3.82점 (0.76), ‘Factor 2’ 3.64점 (0.22) 이었다. 세 설문지간 유의미한 상관관계를 나타냈으며, 보청기 유형에 따라 통계적으로 차이는 없었지만 작은 외형의 보청기(CIC, ITC) 평균점수가 더 높았고 양측 착용자가 편측 착용자보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 검사-재검사 간 신뢰도는 K-SADL 0.83, K-COSI 0.71, K-IOI-HA 0.74로 나타났다. K-SADL, K-COSI, K-IOI-HA 세 설문지간 결과 비교를 통해 세 설문지 모두 높은 신뢰도와 타당도가 검증되었고 서로 보완하여 보청기 만족도를 평가하는 도구로 사용될 수 있는 것을 확인하였다. 비록 본 연구의 분석에 사용된 참여자의 수가 적었으며 다양한 측면으로의 분석이 이루어 지지 않은 점은 한계점이라고 생각하지만 본 연구의 결과에 따라 세 설문지와 검사-재검사간 유의미한 상관관계가 나타난 것으로 보청기 착용 만족도를 측정하는 설문지로 유용하다고 생각한다.
Ministry of Health and Welfare offers insurance for hearing loss people to get hearing devices as a solution to resolve social issues caused from hearing problem. However, the number of hearing aid recipients are getting increased but some problems let them take off their devices. If the recipients ...
Ministry of Health and Welfare offers insurance for hearing loss people to get hearing devices as a solution to resolve social issues caused from hearing problem. However, the number of hearing aid recipients are getting increased but some problems let them take off their devices. If the recipients being offered correct fitting and counseling, they would get a better quality of life. Just using one questionnaire to measure hearing aid's satisfaction, it couldn't reflect on each recipient's subjective requirements. This research aimed to provide translated form of the following questionnaire's, Satisfaction with Amplification in Daily Life(SADL), Client Oriented Scale of Improvement(COSI), International Outcome Inventory for Hearing Aids(IOI-HA) and analyzed their validity and reliability to measure recipient’s satisfactions of their devices more accurately. The Korean version was named as K-SADL, K-COSI, and K-IOI-HA. Fifty-seven people who get their hearing aids newly were participated in this research, but fifty with effective data were analyzed. And fifteen who did retest were counted for analyzing test-retest reliability. Data were further divided into two different categories according to hearing aid types, CIC was 29, ITC was 10, and Open was 11. Side of aided ears, Unilateral was 20, Bilateral was 30. The participant visited hearing aid centers up to 6 times to accomplish questionnaires. The follow-up test was 3 weeks. By using SPSS 21.0, correlation coefficient between test and retest with Pearson ways and Cronbach's alpha, One-way ANOVA with repeated measure were analyzed. Kendall's tau was used to find correlation coefficient between K-COSI and K-IOI-HA. K-SADL's mean and reliability were 4,76 and 0.83. And according to subscales, 'Positive effect' were 4.83 and 0.75, 'Negative features' were 4.92 and 0.64, 'Service & Cost' were 4.70 and 0.55, 'Personal Image' were 4.83 and 0.29. K-COSI's mean and reliability were 3.60 and 0.83. And according to measurements, 'Improvement' were 3.61 and 0.68, 'Final ability' were 3.58 and 0.68. K-IOI-HA's mean and reliability were 3.73 and 0.70. And according to factors, 'Factor 1' were 3.82 and 0.76, 'Factor 2 were 3.64 and 0.22. There was correlation coefficient among three questionnaires, but there was no significantly different according to hearing aid types. There was significant difference between bilateral and unilateral hearing aids. Test-retest correlations were K-SADL 0.83, K-COSI 0.71, K-IOI-HA 0.74. This study conducted to verify reliability and validity of Korean version of questionnaires by comparing their each result. The results of this study indicate that there is a significant correlation among three questionnaires and test-retest reliability, which validates that they are useful tools for measuring the satisfaction of hearing aid. With the results, they can be used as a tool to evaluate the satisfaction of hearing aid. However there were limitations from the number and ages of subjects.
Ministry of Health and Welfare offers insurance for hearing loss people to get hearing devices as a solution to resolve social issues caused from hearing problem. However, the number of hearing aid recipients are getting increased but some problems let them take off their devices. If the recipients being offered correct fitting and counseling, they would get a better quality of life. Just using one questionnaire to measure hearing aid's satisfaction, it couldn't reflect on each recipient's subjective requirements. This research aimed to provide translated form of the following questionnaire's, Satisfaction with Amplification in Daily Life(SADL), Client Oriented Scale of Improvement(COSI), International Outcome Inventory for Hearing Aids(IOI-HA) and analyzed their validity and reliability to measure recipient’s satisfactions of their devices more accurately. The Korean version was named as K-SADL, K-COSI, and K-IOI-HA. Fifty-seven people who get their hearing aids newly were participated in this research, but fifty with effective data were analyzed. And fifteen who did retest were counted for analyzing test-retest reliability. Data were further divided into two different categories according to hearing aid types, CIC was 29, ITC was 10, and Open was 11. Side of aided ears, Unilateral was 20, Bilateral was 30. The participant visited hearing aid centers up to 6 times to accomplish questionnaires. The follow-up test was 3 weeks. By using SPSS 21.0, correlation coefficient between test and retest with Pearson ways and Cronbach's alpha, One-way ANOVA with repeated measure were analyzed. Kendall's tau was used to find correlation coefficient between K-COSI and K-IOI-HA. K-SADL's mean and reliability were 4,76 and 0.83. And according to subscales, 'Positive effect' were 4.83 and 0.75, 'Negative features' were 4.92 and 0.64, 'Service & Cost' were 4.70 and 0.55, 'Personal Image' were 4.83 and 0.29. K-COSI's mean and reliability were 3.60 and 0.83. And according to measurements, 'Improvement' were 3.61 and 0.68, 'Final ability' were 3.58 and 0.68. K-IOI-HA's mean and reliability were 3.73 and 0.70. And according to factors, 'Factor 1' were 3.82 and 0.76, 'Factor 2 were 3.64 and 0.22. There was correlation coefficient among three questionnaires, but there was no significantly different according to hearing aid types. There was significant difference between bilateral and unilateral hearing aids. Test-retest correlations were K-SADL 0.83, K-COSI 0.71, K-IOI-HA 0.74. This study conducted to verify reliability and validity of Korean version of questionnaires by comparing their each result. The results of this study indicate that there is a significant correlation among three questionnaires and test-retest reliability, which validates that they are useful tools for measuring the satisfaction of hearing aid. With the results, they can be used as a tool to evaluate the satisfaction of hearing aid. However there were limitations from the number and ages of subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.