[학위논문]임상미술치료가 아토피피부염 환아의 스트레스, 불안, 자기개념 및 병변의 중증도에 미치는 효과 The Effects of Clinical Art Therapy on Stress, Anxiety, Self-Concept and Severity of Lesion of Childhood Atopic Dermatitis원문보기
본 연구는 임상미술치료를 통한 심리 중재(psychological intervention)가 아토피피부염 환아의 스트레스, 불안, 자기개념에 미치는 효과를 알아보고 궁극적으로 아토피피부염 병변의 중중도에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 2015년 2월4일부터 2015년 4월10일까지 서울 소재 S 의료원 피부과에 내원하는 아토피피부염을 진단받은 만7세에서 만 12세의 아동 8명을 대상으로 기존 피부과약물치료에 임상미술치료를 주1회 평균 60분 병용 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구 도구로는 ...
본 연구는 임상미술치료를 통한 심리 중재(psychological intervention)가 아토피피부염 환아의 스트레스, 불안, 자기개념에 미치는 효과를 알아보고 궁극적으로 아토피피부염 병변의 중중도에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 2015년 2월4일부터 2015년 4월10일까지 서울 소재 S 의료원 피부과에 내원하는 아토피피부염을 진단받은 만7세에서 만 12세의 아동 8명을 대상으로 기존 피부과약물치료에 임상미술치료를 주1회 평균 60분 병용 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구 도구로는 학령기 아동의 일상적 스트레스척도, 뇌기능지수 검사(BQ test), 아동발현불안척도(RCMAS)', 아동용 자기개념척도, 동적 집-나무-사람(KHTP) 그림 검사를 사용하였고, 병변의 중증도 평가를 위해 SCORAD index평가, 소양감 VAS scale을 사용하였다. 더불어 단독 피부과약물치료시의 만족도와 피부과 약물치료와 임상미술치료 병용시의 치료 만족도 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 아토피피부염 환아의 일상적 스트레스, 뇌기능지수, 불안, 자기개념, 병변의 중증도에 미치는 효과와 피부과 약물치료와 임상미술치료 병용시의 치료 만족도를 비교하기 위하여 임상미술치료 참여 전과 참여 후의 사전, 사후 검사를 실시하였고, 도출된 결과를 통해 평균 점수를 산출한 후 집단별로 Wilcoxon signed-rank test를 실시하였다. 또한 임상미술치료를 통한 심리중재가 아토피피부염 환아의 소양감의 완화에 미치는 효과를 살펴보기 위하여 반복측정 분산분석(repeated measure ANOVA)을 실시하였으며, 이상의 통계적 검증을 위한 유의수준은 a=.05로 하였다. 이상을 통한 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 일상적 스트레스를 완화하고 스트레스 저항력을 높이는 데에 효과적이며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 둘째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 불안 완화에 효과적이며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 셋째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 자기개념을 긍정적으로 높이는 데 효과적이며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 넷째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 소양감 완화에 효과적이고 피부병변의 중증도 개선에 영향을 미쳐 질병의 호전에도 효과가 있는 것으로 확인되었으며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 다섯째, 단독 피부과 약물치료보다 피부과 약물치료와 임상미술치료의 병용 실시가 환아의 치료만족도를 높이며 이는 통계적으로도 유의미하였다. 이상의 결과를 통해 소아의 아토피피부염치료에 있어 임상미술치료의 병용실시는 심리중재효과로 인해 환아의 치료만족도를 높임은 물론 병변의 호전에도 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 나아가 본 연구결과를 통해 소아의 아토피피부염 치료에는 통합치료를 통한 심리중재가 필수적임을 재확인하였고, 임상미술치료가 아동 아토피피부염의 통합치료모델에 효과적인 보완대체요법이라는 근거를 마련하였다.
본 연구는 임상미술치료를 통한 심리 중재(psychological intervention)가 아토피피부염 환아의 스트레스, 불안, 자기개념에 미치는 효과를 알아보고 궁극적으로 아토피피부염 병변의 중중도에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 2015년 2월4일부터 2015년 4월10일까지 서울 소재 S 의료원 피부과에 내원하는 아토피피부염을 진단받은 만7세에서 만 12세의 아동 8명을 대상으로 기존 피부과약물치료에 임상미술치료를 주1회 평균 60분 병용 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구 도구로는 학령기 아동의 일상적 스트레스척도, 뇌기능지수 검사(BQ test), 아동발현불안척도(RCMAS)', 아동용 자기개념척도, 동적 집-나무-사람(KHTP) 그림 검사를 사용하였고, 병변의 중증도 평가를 위해 SCORAD index평가, 소양감 VAS scale을 사용하였다. 더불어 단독 피부과약물치료시의 만족도와 피부과 약물치료와 임상미술치료 병용시의 치료 만족도 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 아토피피부염 환아의 일상적 스트레스, 뇌기능지수, 불안, 자기개념, 병변의 중증도에 미치는 효과와 피부과 약물치료와 임상미술치료 병용시의 치료 만족도를 비교하기 위하여 임상미술치료 참여 전과 참여 후의 사전, 사후 검사를 실시하였고, 도출된 결과를 통해 평균 점수를 산출한 후 집단별로 Wilcoxon signed-rank test를 실시하였다. 또한 임상미술치료를 통한 심리중재가 아토피피부염 환아의 소양감의 완화에 미치는 효과를 살펴보기 위하여 반복측정 분산분석(repeated measure ANOVA)을 실시하였으며, 이상의 통계적 검증을 위한 유의수준은 a=.05로 하였다. 이상을 통한 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 일상적 스트레스를 완화하고 스트레스 저항력을 높이는 데에 효과적이며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 둘째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 불안 완화에 효과적이며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 셋째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 자기개념을 긍정적으로 높이는 데 효과적이며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 넷째, 임상미술치료는 아토피피부염 환아의 소양감 완화에 효과적이고 피부병변의 중증도 개선에 영향을 미쳐 질병의 호전에도 효과가 있는 것으로 확인되었으며 통계적으로도 유의미한 효과가 입증되었다. 다섯째, 단독 피부과 약물치료보다 피부과 약물치료와 임상미술치료의 병용 실시가 환아의 치료만족도를 높이며 이는 통계적으로도 유의미하였다. 이상의 결과를 통해 소아의 아토피피부염치료에 있어 임상미술치료의 병용실시는 심리중재효과로 인해 환아의 치료만족도를 높임은 물론 병변의 호전에도 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 나아가 본 연구결과를 통해 소아의 아토피피부염 치료에는 통합치료를 통한 심리중재가 필수적임을 재확인하였고, 임상미술치료가 아동 아토피피부염의 통합치료모델에 효과적인 보완대체요법이라는 근거를 마련하였다.
The purpose of this research is to examine the effects of clinical art therapy on psychological intervention in psychocial disorders focusing on stress, anxiety, and self-concept of children with atopic dermatitis (AD) and eventually the effects on the severity of AD lesions. The subjects of th...
The purpose of this research is to examine the effects of clinical art therapy on psychological intervention in psychocial disorders focusing on stress, anxiety, and self-concept of children with atopic dermatitis (AD) and eventually the effects on the severity of AD lesions. The subjects of this research consisted of an experimental group composed of 8 children between the ages of 7 and 12, who were diagnosed with AD by the dermatologist of S Medical Center in Seoul, and clinical art therapy along with the routine dermatology medication was conducted once a week for 60 minutes from February 4, 2015 to April 10, 2015. To examine psychotherapeutic effects, the following tools were utilized; Hassles Scale, Brain Quotient test (BQ test), Revised Children's Manifest Anxiety Scale (RCMAS), Self Conception Scale for Children, KHTP picture test. To examine the severity of lesion, SCORAD index evaluation, uredo VAS scale were used. Also, the level of satisfaction with a single dermatology medication and the level of satisfaction with the routine dermatology medication combined with clinical art therapy were investigated. Using SPSS 20.0 program on the collected data, Wilcoxon signed-rank test by group was conducted after calculating the average score through pre- and post-tests before and after participation in the clinical art therapy in order to compare the effects on the severity of daily stress, brain quotient, anxiety, self conception, and the effects on the satisfaction of medical treatment using both dermatology medication and clinical art therapy. To examine the effects of psychotherapy through clinical art therapy on alleviating subjective uredo of children with AD, repeated measure ANOVA was conducted. The significant level for the above-mentioned statistical tests was set at a=.05. The results of this research are summarized as follows. First, the treatment of clinical art therapy was effective in reducing the level of the stress for AD in children and increasing resistance to the stress, and the results of treatment showed statistically significant improvement. Second, clinical art therapy help alleviate the anxiety associated with AD in children and the statistically significant outcomes prove the effectiveness. Third, clinical art therapy was an effective treatment in forming positive self-concept of children with AD and statistically significant improvements were noticed. Fourth, clinical art therapy was effective in alleviating uredo of children with AD and eventually had effects on improving the severity of skin lesions and the improvement of the disease, and the effectiveness proved to be statistically significant. Fifth, the treatment of clinical art therapy combined with the dermatology medication, compared to single dermatology medication, increased the treatment satisfaction of childhood patients, and provided statistically significant results that proved the overall effectiveness. Through the above-mentioned results, it can be confirmed that, in the treatment of AD, combined clinical art therapy does not only increase treatment satisfaction of childhood patients due to psychological intervention effects but also had a positive effect on the improvement of lesions. By extension, through the results of this research, grounds that the treatment of clinical art therapy can become an effective complementary and alternative medicine for childhood AD.
The purpose of this research is to examine the effects of clinical art therapy on psychological intervention in psychocial disorders focusing on stress, anxiety, and self-concept of children with atopic dermatitis (AD) and eventually the effects on the severity of AD lesions. The subjects of this research consisted of an experimental group composed of 8 children between the ages of 7 and 12, who were diagnosed with AD by the dermatologist of S Medical Center in Seoul, and clinical art therapy along with the routine dermatology medication was conducted once a week for 60 minutes from February 4, 2015 to April 10, 2015. To examine psychotherapeutic effects, the following tools were utilized; Hassles Scale, Brain Quotient test (BQ test), Revised Children's Manifest Anxiety Scale (RCMAS), Self Conception Scale for Children, KHTP picture test. To examine the severity of lesion, SCORAD index evaluation, uredo VAS scale were used. Also, the level of satisfaction with a single dermatology medication and the level of satisfaction with the routine dermatology medication combined with clinical art therapy were investigated. Using SPSS 20.0 program on the collected data, Wilcoxon signed-rank test by group was conducted after calculating the average score through pre- and post-tests before and after participation in the clinical art therapy in order to compare the effects on the severity of daily stress, brain quotient, anxiety, self conception, and the effects on the satisfaction of medical treatment using both dermatology medication and clinical art therapy. To examine the effects of psychotherapy through clinical art therapy on alleviating subjective uredo of children with AD, repeated measure ANOVA was conducted. The significant level for the above-mentioned statistical tests was set at a=.05. The results of this research are summarized as follows. First, the treatment of clinical art therapy was effective in reducing the level of the stress for AD in children and increasing resistance to the stress, and the results of treatment showed statistically significant improvement. Second, clinical art therapy help alleviate the anxiety associated with AD in children and the statistically significant outcomes prove the effectiveness. Third, clinical art therapy was an effective treatment in forming positive self-concept of children with AD and statistically significant improvements were noticed. Fourth, clinical art therapy was effective in alleviating uredo of children with AD and eventually had effects on improving the severity of skin lesions and the improvement of the disease, and the effectiveness proved to be statistically significant. Fifth, the treatment of clinical art therapy combined with the dermatology medication, compared to single dermatology medication, increased the treatment satisfaction of childhood patients, and provided statistically significant results that proved the overall effectiveness. Through the above-mentioned results, it can be confirmed that, in the treatment of AD, combined clinical art therapy does not only increase treatment satisfaction of childhood patients due to psychological intervention effects but also had a positive effect on the improvement of lesions. By extension, through the results of this research, grounds that the treatment of clinical art therapy can become an effective complementary and alternative medicine for childhood AD.
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