본 연구는 부모의 심리적 통제가 초기 청소년의 사회불안에 미치는 영향에 수치심과 자기비판의 매개효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 부모의 심리적 통제는 부모의 심리 통제 방식에 따라 자기표현 제한, 감정불인정, 비난, 죄책감 유발, 애정철회, 불안정한 감정기복으로 구성되었다. 청소년의 사회불안은 불안의 대상에 따라 대인불안과 수행불안으로 구성하였다. 본 연구는 충청남도에 위치한 2개의 중학교에서 남녀 중학생 1학년과 2학년 377명을 대상으로 자기보고식 설문지 형태로 배포되어 실시하였다. 수집된 연구 자료는 ...
본 연구는 부모의 심리적 통제가 초기 청소년의 사회불안에 미치는 영향에 수치심과 자기비판의 매개효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 부모의 심리적 통제는 부모의 심리 통제 방식에 따라 자기표현 제한, 감정불인정, 비난, 죄책감 유발, 애정철회, 불안정한 감정기복으로 구성되었다. 청소년의 사회불안은 불안의 대상에 따라 대인불안과 수행불안으로 구성하였다. 본 연구는 충청남도에 위치한 2개의 중학교에서 남녀 중학생 1학년과 2학년 377명을 대상으로 자기보고식 설문지 형태로 배포되어 실시하였다. 수집된 연구 자료는 SPSS 23.0과 Amos 23.0을 사용하여 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 부모의 심리적 통제와 사회불안간의 직접효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 이는, 부모의 심리적 통제가 사회불안에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 해석된다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 사회불안에서 수치심의 매개효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 즉, 부모의 심리적 통제는 수치심을 매개하여 사회불안을 야기하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 심리적 통제와 사회불안에서 수치심과 자기비난의 연속매개경로는 유의미한 것으로 나타났다. 이는, 부모의 심리적 통제가 많을수록 초기 청소년의 수치심과 자기비난이 활성화 되어 사회불안을 야기할 수 있다고 할 수 있다. 마지막으로 부모의 심리적 통제와 사회불안에서 자기비난의 매개효과는 통계적으로 유의미했다. 즉, 부모의 심리적 통제가 강할수록 초기 청소년의 자기비난은 활성화되고 이로 인해 사회불안을 야기할 수 있다. 종합해보면, 부모의 심리적 통제는 청소년의 사회불안을 직접적으로 야기하지는 않지만 청소년의 수치심을 촉진시키고 자기비난을 활성화하여 사회불안을 일으킬 수 있음을 시사한다. 특히, 부모의 심리적 통제가 청소년의 자기비난에 더 많은 영향을 주며 사회불안을 고조시킬 수 있다고 할 수 있다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 청소년 내담자들이 사회불안을 호소할 때, 사회불안이 부모의 심리적 통제, 수치심, 자기비난 같은 다양한 요인이 연속적으로 영향을 미치고 있음을 이해하도록 한다. 또한, 직접적 관여가 불가능한 부모의 심리적 통제에서 오는 부정적 결과에 대한 상담자의 개입으로 수치심과 자기비난 같은 다른 요인들을 살펴볼 필요성을 제시한다. 세 번째로 부모의 심리적 통제와 사회불안간의 핵심 요인이 수치심과 자기비난일수 있는 가능성을 제시하였다. 마지막으로, 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 기술하였다.
본 연구는 부모의 심리적 통제가 초기 청소년의 사회불안에 미치는 영향에 수치심과 자기비판의 매개효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 부모의 심리적 통제는 부모의 심리 통제 방식에 따라 자기표현 제한, 감정불인정, 비난, 죄책감 유발, 애정철회, 불안정한 감정기복으로 구성되었다. 청소년의 사회불안은 불안의 대상에 따라 대인불안과 수행불안으로 구성하였다. 본 연구는 충청남도에 위치한 2개의 중학교에서 남녀 중학생 1학년과 2학년 377명을 대상으로 자기보고식 설문지 형태로 배포되어 실시하였다. 수집된 연구 자료는 SPSS 23.0과 Amos 23.0을 사용하여 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 부모의 심리적 통제와 사회불안간의 직접효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 이는, 부모의 심리적 통제가 사회불안에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 해석된다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 사회불안에서 수치심의 매개효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 즉, 부모의 심리적 통제는 수치심을 매개하여 사회불안을 야기하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 심리적 통제와 사회불안에서 수치심과 자기비난의 연속매개경로는 유의미한 것으로 나타났다. 이는, 부모의 심리적 통제가 많을수록 초기 청소년의 수치심과 자기비난이 활성화 되어 사회불안을 야기할 수 있다고 할 수 있다. 마지막으로 부모의 심리적 통제와 사회불안에서 자기비난의 매개효과는 통계적으로 유의미했다. 즉, 부모의 심리적 통제가 강할수록 초기 청소년의 자기비난은 활성화되고 이로 인해 사회불안을 야기할 수 있다. 종합해보면, 부모의 심리적 통제는 청소년의 사회불안을 직접적으로 야기하지는 않지만 청소년의 수치심을 촉진시키고 자기비난을 활성화하여 사회불안을 일으킬 수 있음을 시사한다. 특히, 부모의 심리적 통제가 청소년의 자기비난에 더 많은 영향을 주며 사회불안을 고조시킬 수 있다고 할 수 있다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 청소년 내담자들이 사회불안을 호소할 때, 사회불안이 부모의 심리적 통제, 수치심, 자기비난 같은 다양한 요인이 연속적으로 영향을 미치고 있음을 이해하도록 한다. 또한, 직접적 관여가 불가능한 부모의 심리적 통제에서 오는 부정적 결과에 대한 상담자의 개입으로 수치심과 자기비난 같은 다른 요인들을 살펴볼 필요성을 제시한다. 세 번째로 부모의 심리적 통제와 사회불안간의 핵심 요인이 수치심과 자기비난일수 있는 가능성을 제시하였다. 마지막으로, 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 기술하였다.
The purpose of the study is to examine the influence of perceived parental psychological control on social anxiety among middle school students, and verify meditating effects of shame and self-criticism. The sample of the study was 377 middle school students contains seventh and eighth graders in Ko...
The purpose of the study is to examine the influence of perceived parental psychological control on social anxiety among middle school students, and verify meditating effects of shame and self-criticism. The sample of the study was 377 middle school students contains seventh and eighth graders in Korea. Participants were asked to fill the self-report questionnaire. The results of the study were analyzed by structural equation model(SEM) using SPSS 23.0 and Amos 23.0. The results of the study is following. First of all, direct effect of parent's psychological control and social anxiety was not statistically significant. Secondly, the meditating effect of shame between parent's psychological control and social anxiety was not statistically significant. However, mediating effect of self-criticism between parent's psychological control and social anxiety was statistically significant. Lastly, the double mediating effect of shame and self-criticism between parent's psychological control and social anxiety showed statistically significant effect. As the conclusion, even though parent's psychological control does not have direct effect on adolescent's social anxiety, it indirectly affects on social anxiety by triggering adolescent's shame and self-criticism. Especially, parent's psychological control affect adolescent's self-criticism more than shame which aggravate social anxiety of adolescents. The implications of this study is following. This study helps understanding that parent's psychological control, shame, and self-criticism sequently affect on adolescent's social anxiety. Also, this study suggests that counselors can approach on adolescent's shame and self-criticism to decline social anxiety other than parent's psychological control which is hard to approach when counseling adolescents. Lastly, this study suggests that shame and self-criticism could be main cause of parent's psychological control on social anxiety. Based on the results and implications, the limitations of this study and suggestions for future study was discussed.
The purpose of the study is to examine the influence of perceived parental psychological control on social anxiety among middle school students, and verify meditating effects of shame and self-criticism. The sample of the study was 377 middle school students contains seventh and eighth graders in Korea. Participants were asked to fill the self-report questionnaire. The results of the study were analyzed by structural equation model(SEM) using SPSS 23.0 and Amos 23.0. The results of the study is following. First of all, direct effect of parent's psychological control and social anxiety was not statistically significant. Secondly, the meditating effect of shame between parent's psychological control and social anxiety was not statistically significant. However, mediating effect of self-criticism between parent's psychological control and social anxiety was statistically significant. Lastly, the double mediating effect of shame and self-criticism between parent's psychological control and social anxiety showed statistically significant effect. As the conclusion, even though parent's psychological control does not have direct effect on adolescent's social anxiety, it indirectly affects on social anxiety by triggering adolescent's shame and self-criticism. Especially, parent's psychological control affect adolescent's self-criticism more than shame which aggravate social anxiety of adolescents. The implications of this study is following. This study helps understanding that parent's psychological control, shame, and self-criticism sequently affect on adolescent's social anxiety. Also, this study suggests that counselors can approach on adolescent's shame and self-criticism to decline social anxiety other than parent's psychological control which is hard to approach when counseling adolescents. Lastly, this study suggests that shame and self-criticism could be main cause of parent's psychological control on social anxiety. Based on the results and implications, the limitations of this study and suggestions for future study was discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.