[학위논문]한국계 은행의 중국금융시장에 진출전략 연구 : 우리은행 중심으로 연구 A study on the strategy of Korean bank to advance into Chinese financial market : Focusing on Woori Bank원문보기
중국은 1978년 개혁개방 정책을 표방한 이후 30여 년 동안 경제가 지속적 성장하고 있다. 중국은 글로벌 금융위기를 맞이하면서 세계 최대의 외환보유고를 바탕으로 위안화 국제화를 적극 추진하면서 경제력에 걸맞은 금융상의 지위를 가고 있다. 한국기업의 대중국투자는 1992년 수교 이후 빠르게 증가하였다. 1997년 동아시아 금융위기로 인해 한국기업의 대중국투자는 일시적인 침체를 하였다. 2001년에 중국은 WTO 가입을 계기로 성장세를 다시 회복...
중국은 1978년 개혁개방 정책을 표방한 이후 30여 년 동안 경제가 지속적 성장하고 있다. 중국은 글로벌 금융위기를 맞이하면서 세계 최대의 외환보유고를 바탕으로 위안화 국제화를 적극 추진하면서 경제력에 걸맞은 금융상의 지위를 가고 있다. 한국기업의 대중국투자는 1992년 수교 이후 빠르게 증가하였다. 1997년 동아시아 금융위기로 인해 한국기업의 대중국투자는 일시적인 침체를 하였다. 2001년에 중국은 WTO 가입을 계기로 성장세를 다시 회복하였다. 2006년 말 중국은행산업 전면 개방됐고 한국계 은행 중국시장에 진출 늘어나고 있다. 2016년 말까지, 중국 금융연구통계자료에 따르면 중국금융시장에 진출한 한국계 상업은행은 지점과 중한합작법인은 총 64개(현지 사무소 제외)였다. 그러나 중국시장에 진출한 한국은행 지점은 한국기업 이 집중 분포된 지역에 설립하는 편이다. 본 연구는 중국금융시장의 발전 현황 및 특징과 더불어 외국계 은행의 진출 현황과 한국계 은행의 진출 현황 및 전략을 통해 우리은행의 중국진출 방안을 제시하고자 한다. 첫째, 지역 차별화 전략이다. 둘째, 진출 방식의 다양화 전략이다. 셋째, 고급 이미지의 구축과 인지도의 제고시켜야 한다. 넷째, 적극적인 현지화전략이다. 다섯째, 다양한 금융상품을 개발을 통해 시장점유율을 제시하여 야 한다. 여섯째, Private Banking시장진출을 서둘러야 한다.
중국은 1978년 개혁개방 정책을 표방한 이후 30여 년 동안 경제가 지속적 성장하고 있다. 중국은 글로벌 금융위기를 맞이하면서 세계 최대의 외환보유고를 바탕으로 위안화 국제화를 적극 추진하면서 경제력에 걸맞은 금융상의 지위를 가고 있다. 한국기업의 대중국투자는 1992년 수교 이후 빠르게 증가하였다. 1997년 동아시아 금융위기로 인해 한국기업의 대중국투자는 일시적인 침체를 하였다. 2001년에 중국은 WTO 가입을 계기로 성장세를 다시 회복하였다. 2006년 말 중국은행산업 전면 개방됐고 한국계 은행 중국시장에 진출 늘어나고 있다. 2016년 말까지, 중국 금융연구통계자료에 따르면 중국금융시장에 진출한 한국계 상업은행은 지점과 중한합작법인은 총 64개(현지 사무소 제외)였다. 그러나 중국시장에 진출한 한국은행 지점은 한국기업 이 집중 분포된 지역에 설립하는 편이다. 본 연구는 중국금융시장의 발전 현황 및 특징과 더불어 외국계 은행의 진출 현황과 한국계 은행의 진출 현황 및 전략을 통해 우리은행의 중국진출 방안을 제시하고자 한다. 첫째, 지역 차별화 전략이다. 둘째, 진출 방식의 다양화 전략이다. 셋째, 고급 이미지의 구축과 인지도의 제고시켜야 한다. 넷째, 적극적인 현지화전략이다. 다섯째, 다양한 금융상품을 개발을 통해 시장점유율을 제시하여 야 한다. 여섯째, Private Banking시장진출을 서둘러야 한다.
China has been promoting reform and opening policies since 1978, and the economy has been growing steadily for over 30 years. China faces the global financial crisis and actively promoting the internationalization of the yuan based on the world's largest foreign exchange reserves, and in the positio...
China has been promoting reform and opening policies since 1978, and the economy has been growing steadily for over 30 years. China faces the global financial crisis and actively promoting the internationalization of the yuan based on the world's largest foreign exchange reserves, and in the position of financial status corresponding to its economic power. Korean companies' investment in China has increased rapidly since its establishment in 1992. Due to the East Asian financial crisis in 1997, Korean companies' investment in China was temporarily stagnated. In 2001, China regained growth thanks to its accession to the WTO. At the end of 2006, the banking industry in China was fully open, and Korean banks are expanding into the Chinese market. By the end of 2016, the number of Korean-affiliated commercial banks, which entered China's financial market, was 64 (excluding local offices). However, branches of the Bank of Korea, which have entered the Chinese market, are set up in areas where Korean companies are concentrated. In this study, we present the present status and characteristics of the development of Chinese financial market, the introduction of foreign banks, First, it is a regional differentiation strategy. Second, it is a diversification strategy. Third, it is necessary to raise the awareness of building advanced image. Fourth, it is an aggressive localization strategy. Fifth, market share should be presented through development of various financial products. Sixth, we must hurry to enter the private ban.king market.
China has been promoting reform and opening policies since 1978, and the economy has been growing steadily for over 30 years. China faces the global financial crisis and actively promoting the internationalization of the yuan based on the world's largest foreign exchange reserves, and in the position of financial status corresponding to its economic power. Korean companies' investment in China has increased rapidly since its establishment in 1992. Due to the East Asian financial crisis in 1997, Korean companies' investment in China was temporarily stagnated. In 2001, China regained growth thanks to its accession to the WTO. At the end of 2006, the banking industry in China was fully open, and Korean banks are expanding into the Chinese market. By the end of 2016, the number of Korean-affiliated commercial banks, which entered China's financial market, was 64 (excluding local offices). However, branches of the Bank of Korea, which have entered the Chinese market, are set up in areas where Korean companies are concentrated. In this study, we present the present status and characteristics of the development of Chinese financial market, the introduction of foreign banks, First, it is a regional differentiation strategy. Second, it is a diversification strategy. Third, it is necessary to raise the awareness of building advanced image. Fourth, it is an aggressive localization strategy. Fifth, market share should be presented through development of various financial products. Sixth, we must hurry to enter the private ban.king market.
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