본 연구의 목적은 청주시 지자체의 요구 및 문헌분석에 기초하여 찾아가는 자원재활용교육 프로그램(안)을 구성하고, 구성된 프로그램(안)의 내용타당도 검증 및 시행․ 평가와 수정․ 보완을 통해 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램을 개발하는 것이다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)의 구성은 어떠한가? 2. 찾아가는 자원재활용 교육...
본 연구의 목적은 청주시 지자체의 요구 및 문헌분석에 기초하여 찾아가는 자원재활용교육 프로그램(안)을 구성하고, 구성된 프로그램(안)의 내용타당도 검증 및 시행․ 평가와 수정․ 보완을 통해 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램을 개발하는 것이다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)의 구성은 어떠한가? 2. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)의 시행 및 평가는 어떠한가? 3. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램은 어떠한가?
찾아가는 자원재활용 교육 프로그램의 개발 과정 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램(안)의 개발을 위한 준비단계로 청주시 지자체의 요구를 수렴하여 자원재활용과 환경에 관련된 교육목표 및 내용, 교수방법, 평가에 대한 선행연구 분석이 이루어졌고, 청주시 어린이집 두 곳에서 내용타당도 검증을 진행한 후, 수정․ 보완하여 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)을 구성하였다. 둘째, 2017년 3월 20일 ~ 4월 30일의 기간 동안 청주시의 유아교육기관 20학급에서 만 5세의 유아를 대상으로 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)을 시행하였다. 주 1회, 총 4회의 자원재활용 교육을 받은 학급의 담임교사에게 질문지를 배부하여 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)에 대한 평가를 하였다. 셋째, 평가를 토대로 교육평가와 가정연계를 수정․ 보완하여 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램을 개발하였다.
본 연구의 목적은 청주시 지자체의 요구 및 문헌분석에 기초하여 찾아가는 자원재활용교육 프로그램(안)을 구성하고, 구성된 프로그램(안)의 내용타당도 검증 및 시행․ 평가와 수정․ 보완을 통해 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램을 개발하는 것이다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)의 구성은 어떠한가? 2. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)의 시행 및 평가는 어떠한가? 3. 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램은 어떠한가?
찾아가는 자원재활용 교육 프로그램의 개발 과정 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램(안)의 개발을 위한 준비단계로 청주시 지자체의 요구를 수렴하여 자원재활용과 환경에 관련된 교육목표 및 내용, 교수방법, 평가에 대한 선행연구 분석이 이루어졌고, 청주시 어린이집 두 곳에서 내용타당도 검증을 진행한 후, 수정․ 보완하여 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)을 구성하였다. 둘째, 2017년 3월 20일 ~ 4월 30일의 기간 동안 청주시의 유아교육기관 20학급에서 만 5세의 유아를 대상으로 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)을 시행하였다. 주 1회, 총 4회의 자원재활용 교육을 받은 학급의 담임교사에게 질문지를 배부하여 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램(안)에 대한 평가를 하였다. 셋째, 평가를 토대로 교육평가와 가정연계를 수정․ 보완하여 찾아가는 자원재활용 교육 프로그램을 개발하였다.
The purpose of this study is to develop a visiting resource recycling education program by constructing a draft based on the analysis of needs from the provincial government and of references, assessing a content validity test, and performing and modifying the draft.
The detailed research ...
The purpose of this study is to develop a visiting resource recycling education program by constructing a draft based on the analysis of needs from the provincial government and of references, assessing a content validity test, and performing and modifying the draft.
The detailed research problems for this study are as follows. First, what is the constitution of a draft of a visiting resource recycling education program? Second, what is the performance and evaluation of the draft? Third, what is the visiting resource recycling program?
The development process and the results of a visiting resource recycling education program are as follows.
First, based on the analysis of the needs from the provincial government, the reference analysis for the educational objectives, the contents, the teaching method, and the evaluation was conducted. After verifying the validity of the contents at two kindergartens in Cheongju, the draft of visiting resource recycling education program was developed.
Second, a draft for a visiting resource recycling education program was performed once a week (total of 4 sessions) to the 5 aged children at 20 classes in the kindergarten located in Cheongju from march 20 to April 30, 2017. In order to evaluate the draft, 20 teachers responded to a questionnaire.
Third, based on the evaluation results, a visiting resource recycling education program was finalized by modifying and supplementing home-related contents in the educational method and the ways of educational evaluation.
The purpose of this study is to develop a visiting resource recycling education program by constructing a draft based on the analysis of needs from the provincial government and of references, assessing a content validity test, and performing and modifying the draft.
The detailed research problems for this study are as follows. First, what is the constitution of a draft of a visiting resource recycling education program? Second, what is the performance and evaluation of the draft? Third, what is the visiting resource recycling program?
The development process and the results of a visiting resource recycling education program are as follows.
First, based on the analysis of the needs from the provincial government, the reference analysis for the educational objectives, the contents, the teaching method, and the evaluation was conducted. After verifying the validity of the contents at two kindergartens in Cheongju, the draft of visiting resource recycling education program was developed.
Second, a draft for a visiting resource recycling education program was performed once a week (total of 4 sessions) to the 5 aged children at 20 classes in the kindergarten located in Cheongju from march 20 to April 30, 2017. In order to evaluate the draft, 20 teachers responded to a questionnaire.
Third, based on the evaluation results, a visiting resource recycling education program was finalized by modifying and supplementing home-related contents in the educational method and the ways of educational evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.