이 연구의 목적은 학교 태권도 프로그램과 태권도장 수련 프로그램을 비교하여 차이를 규명하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구 방법에서는 문헌고찰방법과 전문과 회의를 동반한 귀납적 분석 방법을 활용하였다. 연구방법을 절차에 따라 실시하여 획득하 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 기술체계에 있어서는 학교와 태권도장 모두 동일한 것으로 나타났다.
둘째, 프로그램 부분에서는 학교 태권도와 태권도장 수련프로그램 상이한 것으로 나타났다.
셋째, 수련 시간은 프로그램의 구성에 따라 상이하였다.
넷째...
이 연구의 목적은 학교 태권도 프로그램과 태권도장 수련 프로그램을 비교하여 차이를 규명하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구 방법에서는 문헌고찰방법과 전문과 회의를 동반한 귀납적 분석 방법을 활용하였다. 연구방법을 절차에 따라 실시하여 획득하 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 기술체계에 있어서는 학교와 태권도장 모두 동일한 것으로 나타났다.
둘째, 프로그램 부분에서는 학교 태권도와 태권도장 수련프로그램 상이한 것으로 나타났다.
셋째, 수련 시간은 프로그램의 구성에 따라 상이하였다.
넷째, 참여방법은 학교의 경우 주 1회, 1시간씩 실시하고 있었다. 그리고 태권도장은 관원으로 가입된 수련생에 한하여 주 3회 또는 5회를 비용을 달리해 선택적인 수련이 가능하도록 구성되어 있었다.
다섯째, 지도자는 국기원을 통한 자격제도 상 동일한 역량이 보장되므로 유사한 성격을 가지고 있다고 할 수 있다.
여섯째, 학교 태권도와 태권도장의 시설 및 환경 여건 차이는 활용할 수 있는 예산 및 자금력에 따라 매우 크게 나타난다.
일곱째, 비용은 학교 태권도의 경우 학교 예산 내에서 이루어진다. 그러나 태권도장은 수련생이나 학부모가 필요에 따라 등록한 프로그램만큼 고비용 또는 저비의 지출이 유동적이다.
여덟째, 승급 및 승품단의 경우, 학교 태권도의 경우 불가능하고 태권도장은 수련 지속 여부에 따라 가능하다.
이 연구의 목적은 학교 태권도 프로그램과 태권도장 수련 프로그램을 비교하여 차이를 규명하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구 방법에서는 문헌고찰방법과 전문과 회의를 동반한 귀납적 분석 방법을 활용하였다. 연구방법을 절차에 따라 실시하여 획득하 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 기술체계에 있어서는 학교와 태권도장 모두 동일한 것으로 나타났다.
둘째, 프로그램 부분에서는 학교 태권도와 태권도장 수련프로그램 상이한 것으로 나타났다.
셋째, 수련 시간은 프로그램의 구성에 따라 상이하였다.
넷째, 참여방법은 학교의 경우 주 1회, 1시간씩 실시하고 있었다. 그리고 태권도장은 관원으로 가입된 수련생에 한하여 주 3회 또는 5회를 비용을 달리해 선택적인 수련이 가능하도록 구성되어 있었다.
다섯째, 지도자는 국기원을 통한 자격제도 상 동일한 역량이 보장되므로 유사한 성격을 가지고 있다고 할 수 있다.
여섯째, 학교 태권도와 태권도장의 시설 및 환경 여건 차이는 활용할 수 있는 예산 및 자금력에 따라 매우 크게 나타난다.
일곱째, 비용은 학교 태권도의 경우 학교 예산 내에서 이루어진다. 그러나 태권도장은 수련생이나 학부모가 필요에 따라 등록한 프로그램만큼 고비용 또는 저비의 지출이 유동적이다.
여덟째, 승급 및 승품단의 경우, 학교 태권도의 경우 불가능하고 태권도장은 수련 지속 여부에 따라 가능하다.
The purpose of this study is to compare the Taekwondo program of the school and the training program of Taekwondo gymnasium. To accomplish this purpose, we used literature review method and inductive analysis method accompanied by professional meeting. The results of the study are as follows.
Fi...
The purpose of this study is to compare the Taekwondo program of the school and the training program of Taekwondo gymnasium. To accomplish this purpose, we used literature review method and inductive analysis method accompanied by professional meeting. The results of the study are as follows.
First, both the school and the Taekwondo field were found to be the same in the technical system.
Second, in the program part, Taekwondo and Taekwondo training programs differ.
Third, training time was different according to program composition.
Fourth, the participation method was conducted once a week and one hour for schools. And the Taekwondo chief was composed of three or five times a week only for trainees who were enrolled as a juror.
Fifth, leaders can have similar characteristics because they have the same competency in qualifications system through Kukkiwon.
Sixth, the differences in facilities and environmental conditions between Taekwondo and Taekwondo schools are very significant according to the available budget and funding capacity.
Seventh, the cost is made within the school budget for school Taekwondo. However, the Taekwondo chapter is as expensive as the programs registered by the trainees or parents as needed, or the expenditure is low.
Eighth, in case of promotion and ladies, it is impossible in case of school Taekwondo.
The purpose of this study is to compare the Taekwondo program of the school and the training program of Taekwondo gymnasium. To accomplish this purpose, we used literature review method and inductive analysis method accompanied by professional meeting. The results of the study are as follows.
First, both the school and the Taekwondo field were found to be the same in the technical system.
Second, in the program part, Taekwondo and Taekwondo training programs differ.
Third, training time was different according to program composition.
Fourth, the participation method was conducted once a week and one hour for schools. And the Taekwondo chief was composed of three or five times a week only for trainees who were enrolled as a juror.
Fifth, leaders can have similar characteristics because they have the same competency in qualifications system through Kukkiwon.
Sixth, the differences in facilities and environmental conditions between Taekwondo and Taekwondo schools are very significant according to the available budget and funding capacity.
Seventh, the cost is made within the school budget for school Taekwondo. However, the Taekwondo chapter is as expensive as the programs registered by the trainees or parents as needed, or the expenditure is low.
Eighth, in case of promotion and ladies, it is impossible in case of school Taekwondo.
주제어
#태권도 학교태권도 태권도장 프로그램
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.