본 연구는 재능기부 학습동아리의 지역사회 실천을 통한 학습과정과 그 실천 활동 속에서 임파워먼트 과정을 탐색하고자 하였다. 연구의 목적은 학습동아리 ‘책누리’ 구성원들이 재능기부활동에 참여하고 지역사회 실천에서의 학습을 통해 어떻게 성장하고 발전하는지 일련의 과정들이 임파워먼트로 어떻게 나타나는지를 밝히는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제로 첫째, 책누리 학습동아리는 어떻게 구성되어 운영되고 있는가? 둘째, 책누리 학습동아리의 지역 사회 실천을 통한 학습과정은 무엇인가? 셋째, 책누리 학습동아리 임파워먼트 과정은 어떻게 나타나고 있는가? 책누리의 지역 사회 실천을 통해 나타난 개인, 집단, 지역사회의 임파워먼트 과정을 탐구했다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 책누리 회원들은 개인 삶의 영역에 지역의 재능기부자로서의 삶이 추가되면서 책을 매개로 새로운 관계망이 형성되어 주체적인 학습자로 성장하고 자신의 고유한 역할을 지역의 아이들에게 무언가를 하나씩 심어주는 책에 대한 매개적 지원자임을 깨닫게 된다. 이를 통해 그들은 자신의 역량을 재발견하게 되며 주체적인 자기학습을 통해 전문가로 성장해 간다. 책누리의 사회적 실천 활동이 그들의 역량을 키워가며 성장하는 통로가 되어 개인의 임파워먼트로 나타나고 있다. 회원들은 ‘내가 뭔가를 퍼갈 수 있는 곳’이 책누리 라는 학습공동체를 활용하고 서로 학습하며 실천한 경험에 대해 정보공유와 노하우 꺼리를 주고받는 과정은 재능기부자로서 그들의 역할을 깨닫게 되고 자신의 역량을 재발견하며 그들 삶에 감사거리가 쌓이며 자신을 채우고 실천하는 과정으로 그들을 성장하게 한다. 그리고, 다양한 경험과 욕구를 가진 재능기부자들이 모여 책읽어주기라는 공통의 가치를 창출해 내고 체계화하는 과정의 반복은 그들의 의식세계를 확장하고 새롭게 형성된 경험과 지식은 다시 또 다른 자기 학습 요구를 생성시켜 전문가로서 성장해 가는 모습을 확인할 수 있다. 둘째, 책누리가 지역사회 실천을 통해 보여주는 집단 임파워먼트의 과정은 지역의 아이들에게 든든한 동행자로서의 역할과 ‘마음 읽는 사랑의 전파자’로아이들의 마음 돌보기와 지역의 교육을 고민하고 실천하는 주체적인 모습으로 보여주고 있다. 그 과정을 통해 회원들은 새로운 사회적 관계가 형성되고 확장되며 이런 관계 확장은 교육활동가로서 뿐만 아니라 지역의 아이들에게도 ...
본 연구는 재능기부 학습동아리의 지역사회 실천을 통한 학습과정과 그 실천 활동 속에서 임파워먼트 과정을 탐색하고자 하였다. 연구의 목적은 학습동아리 ‘책누리’ 구성원들이 재능기부활동에 참여하고 지역사회 실천에서의 학습을 통해 어떻게 성장하고 발전하는지 일련의 과정들이 임파워먼트로 어떻게 나타나는지를 밝히는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제로 첫째, 책누리 학습동아리는 어떻게 구성되어 운영되고 있는가? 둘째, 책누리 학습동아리의 지역 사회 실천을 통한 학습과정은 무엇인가? 셋째, 책누리 학습동아리 임파워먼트 과정은 어떻게 나타나고 있는가? 책누리의 지역 사회 실천을 통해 나타난 개인, 집단, 지역사회의 임파워먼트 과정을 탐구했다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 책누리 회원들은 개인 삶의 영역에 지역의 재능기부자로서의 삶이 추가되면서 책을 매개로 새로운 관계망이 형성되어 주체적인 학습자로 성장하고 자신의 고유한 역할을 지역의 아이들에게 무언가를 하나씩 심어주는 책에 대한 매개적 지원자임을 깨닫게 된다. 이를 통해 그들은 자신의 역량을 재발견하게 되며 주체적인 자기학습을 통해 전문가로 성장해 간다. 책누리의 사회적 실천 활동이 그들의 역량을 키워가며 성장하는 통로가 되어 개인의 임파워먼트로 나타나고 있다. 회원들은 ‘내가 뭔가를 퍼갈 수 있는 곳’이 책누리 라는 학습공동체를 활용하고 서로 학습하며 실천한 경험에 대해 정보공유와 노하우 꺼리를 주고받는 과정은 재능기부자로서 그들의 역할을 깨닫게 되고 자신의 역량을 재발견하며 그들 삶에 감사거리가 쌓이며 자신을 채우고 실천하는 과정으로 그들을 성장하게 한다. 그리고, 다양한 경험과 욕구를 가진 재능기부자들이 모여 책읽어주기라는 공통의 가치를 창출해 내고 체계화하는 과정의 반복은 그들의 의식세계를 확장하고 새롭게 형성된 경험과 지식은 다시 또 다른 자기 학습 요구를 생성시켜 전문가로서 성장해 가는 모습을 확인할 수 있다. 둘째, 책누리가 지역사회 실천을 통해 보여주는 집단 임파워먼트의 과정은 지역의 아이들에게 든든한 동행자로서의 역할과 ‘마음 읽는 사랑의 전파자’로아이들의 마음 돌보기와 지역의 교육을 고민하고 실천하는 주체적인 모습으로 보여주고 있다. 그 과정을 통해 회원들은 새로운 사회적 관계가 형성되고 확장되며 이런 관계 확장은 교육활동가로서 뿐만 아니라 지역의 아이들에게도 삶의 질과 인생 만족도가 향상되면서 심리적 안정과 의사결정 능력을 기르고 사회적으로 상호작용할 수 있는 능동적인 민주시민을 만드는 데 동력이 되는 힘이 되고 있다. 지역의 아이들에게 세상에는 나 혼자가 아니라 누군가 함께 있다는 든든한 동행자가 있다는 생각을 갖게 해주는 책누리의 또 다른 역할 모델은 회원 개개인의 사고와 가치관의 변화도 있지만 더불어 그들을 바라보는 지역의 인식과 믿음 그리고 신뢰를 얻게 해주었다. 책누리의 지역사회 실천은 지역 아이들과의 관계 확장으로 누구의 엄마이기도 하지만 책읽어주는 아이들에게도 엄마 같은 역할을 할 수 있는 ‘마음 읽는 사랑의 전파자’로서 아이들에게 선한 영향력을 끼칠 수 있는 역할을 하게 되는 보다 넓은 사회적 관계가 확장되는 집단적 임파워먼트를 나타낸다. 셋째, 책누리에게 책읽어주기 수혜자들은 더 이상 남의 아이들이 아닌 지역의 아이들로 보살핌과 애정의 범위를 확대되어 꿈을 꾸고 희망을 주는 교육전문가로서 교육 나눔을 실천한다. 아이들의 교육문제로 고민하고 지역의 문제를 해결하는 징검다리 역할은 변화를 주도하는 풀뿌리 시민조직의 근간이 되며, 더욱이 지역 안에서 모든 계층의 책읽기 봉사자로서 교육 나눔을 실천하고 지역의 독서문화를 만들어 가는데 앞장서는 모습은 지역과 함께 발전하는 임파워먼트 과정을 보여주고 있다. 책누리의 지역사회실천은 지역의 아이들에게 작은 변화의 씨앗을 던져 주는 의미 있는 일이며 작은 발걸음이 여러 걸음으로 움직여질 때 함께 더불어 살기를 위한 작은 발걸음이 되고 있다. 소수 몇 명이 아닌 다수가 지역을 위해 함께 실천해야 한다는 책임감과 봉사자 의식을 갖고 실천하고 있으며 이러한 책누리의 교육 나눔의 봉사는 어린이, 어르신, 다문화가정, 지역아동센터까지 아우르는 책읽기 봉사자로 지역에서 자리매김하고 있다. 더욱이, 지역의 아이들에게 책읽기 활동을 통해 꿈을 꾸게 하고 희망을 갖게 하고 다문화가정의 징검다리 역할을 하면서 스스로 지역사회 교육 문제 해결해 가는 민주시민의 힘을 강화하고 지역의 변화를 주도하는 모습으로 거듭나고 있음을 확인할 수 있다. 본 연구는 학습동아리의 지역사회 실천이 학습활동이고, 그 학습이 개인, 집단, 지역의 임파워먼트 형성과정으로 나타난다. 이것은 학습동아리가 지역사회 문제를 인식하고 대안을 고민하여 제시하고 그 과정을 통해 변화를 주도할 수 있은 풀뿌리 시민조직을 형성한다는 이론의 구체적인 과정을 책누리의 사례가 보여주고 있다는 점에서 의의가 있다. 향후에도 지역사회에서 주민의 자발적인 참여에 의한 지역공동체 형성의 중요성을 강조하는 후속 연구가 필요하다. 또한, 학습동아리와 지역, 행정이 지역교육에 대한 공동체를 형성해 교육정책을 함께 계획하고 실현해 가는 평생학습 교육공동체 연구의 장을 넓힐 수 있는 계기가 될 것이다.
본 연구는 재능기부 학습동아리의 지역사회 실천을 통한 학습과정과 그 실천 활동 속에서 임파워먼트 과정을 탐색하고자 하였다. 연구의 목적은 학습동아리 ‘책누리’ 구성원들이 재능기부활동에 참여하고 지역사회 실천에서의 학습을 통해 어떻게 성장하고 발전하는지 일련의 과정들이 임파워먼트로 어떻게 나타나는지를 밝히는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제로 첫째, 책누리 학습동아리는 어떻게 구성되어 운영되고 있는가? 둘째, 책누리 학습동아리의 지역 사회 실천을 통한 학습과정은 무엇인가? 셋째, 책누리 학습동아리 임파워먼트 과정은 어떻게 나타나고 있는가? 책누리의 지역 사회 실천을 통해 나타난 개인, 집단, 지역사회의 임파워먼트 과정을 탐구했다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 책누리 회원들은 개인 삶의 영역에 지역의 재능기부자로서의 삶이 추가되면서 책을 매개로 새로운 관계망이 형성되어 주체적인 학습자로 성장하고 자신의 고유한 역할을 지역의 아이들에게 무언가를 하나씩 심어주는 책에 대한 매개적 지원자임을 깨닫게 된다. 이를 통해 그들은 자신의 역량을 재발견하게 되며 주체적인 자기학습을 통해 전문가로 성장해 간다. 책누리의 사회적 실천 활동이 그들의 역량을 키워가며 성장하는 통로가 되어 개인의 임파워먼트로 나타나고 있다. 회원들은 ‘내가 뭔가를 퍼갈 수 있는 곳’이 책누리 라는 학습공동체를 활용하고 서로 학습하며 실천한 경험에 대해 정보공유와 노하우 꺼리를 주고받는 과정은 재능기부자로서 그들의 역할을 깨닫게 되고 자신의 역량을 재발견하며 그들 삶에 감사거리가 쌓이며 자신을 채우고 실천하는 과정으로 그들을 성장하게 한다. 그리고, 다양한 경험과 욕구를 가진 재능기부자들이 모여 책읽어주기라는 공통의 가치를 창출해 내고 체계화하는 과정의 반복은 그들의 의식세계를 확장하고 새롭게 형성된 경험과 지식은 다시 또 다른 자기 학습 요구를 생성시켜 전문가로서 성장해 가는 모습을 확인할 수 있다. 둘째, 책누리가 지역사회 실천을 통해 보여주는 집단 임파워먼트의 과정은 지역의 아이들에게 든든한 동행자로서의 역할과 ‘마음 읽는 사랑의 전파자’로아이들의 마음 돌보기와 지역의 교육을 고민하고 실천하는 주체적인 모습으로 보여주고 있다. 그 과정을 통해 회원들은 새로운 사회적 관계가 형성되고 확장되며 이런 관계 확장은 교육활동가로서 뿐만 아니라 지역의 아이들에게도 삶의 질과 인생 만족도가 향상되면서 심리적 안정과 의사결정 능력을 기르고 사회적으로 상호작용할 수 있는 능동적인 민주시민을 만드는 데 동력이 되는 힘이 되고 있다. 지역의 아이들에게 세상에는 나 혼자가 아니라 누군가 함께 있다는 든든한 동행자가 있다는 생각을 갖게 해주는 책누리의 또 다른 역할 모델은 회원 개개인의 사고와 가치관의 변화도 있지만 더불어 그들을 바라보는 지역의 인식과 믿음 그리고 신뢰를 얻게 해주었다. 책누리의 지역사회 실천은 지역 아이들과의 관계 확장으로 누구의 엄마이기도 하지만 책읽어주는 아이들에게도 엄마 같은 역할을 할 수 있는 ‘마음 읽는 사랑의 전파자’로서 아이들에게 선한 영향력을 끼칠 수 있는 역할을 하게 되는 보다 넓은 사회적 관계가 확장되는 집단적 임파워먼트를 나타낸다. 셋째, 책누리에게 책읽어주기 수혜자들은 더 이상 남의 아이들이 아닌 지역의 아이들로 보살핌과 애정의 범위를 확대되어 꿈을 꾸고 희망을 주는 교육전문가로서 교육 나눔을 실천한다. 아이들의 교육문제로 고민하고 지역의 문제를 해결하는 징검다리 역할은 변화를 주도하는 풀뿌리 시민조직의 근간이 되며, 더욱이 지역 안에서 모든 계층의 책읽기 봉사자로서 교육 나눔을 실천하고 지역의 독서문화를 만들어 가는데 앞장서는 모습은 지역과 함께 발전하는 임파워먼트 과정을 보여주고 있다. 책누리의 지역사회실천은 지역의 아이들에게 작은 변화의 씨앗을 던져 주는 의미 있는 일이며 작은 발걸음이 여러 걸음으로 움직여질 때 함께 더불어 살기를 위한 작은 발걸음이 되고 있다. 소수 몇 명이 아닌 다수가 지역을 위해 함께 실천해야 한다는 책임감과 봉사자 의식을 갖고 실천하고 있으며 이러한 책누리의 교육 나눔의 봉사는 어린이, 어르신, 다문화가정, 지역아동센터까지 아우르는 책읽기 봉사자로 지역에서 자리매김하고 있다. 더욱이, 지역의 아이들에게 책읽기 활동을 통해 꿈을 꾸게 하고 희망을 갖게 하고 다문화가정의 징검다리 역할을 하면서 스스로 지역사회 교육 문제 해결해 가는 민주시민의 힘을 강화하고 지역의 변화를 주도하는 모습으로 거듭나고 있음을 확인할 수 있다. 본 연구는 학습동아리의 지역사회 실천이 학습활동이고, 그 학습이 개인, 집단, 지역의 임파워먼트 형성과정으로 나타난다. 이것은 학습동아리가 지역사회 문제를 인식하고 대안을 고민하여 제시하고 그 과정을 통해 변화를 주도할 수 있은 풀뿌리 시민조직을 형성한다는 이론의 구체적인 과정을 책누리의 사례가 보여주고 있다는 점에서 의의가 있다. 향후에도 지역사회에서 주민의 자발적인 참여에 의한 지역공동체 형성의 중요성을 강조하는 후속 연구가 필요하다. 또한, 학습동아리와 지역, 행정이 지역교육에 대한 공동체를 형성해 교육정책을 함께 계획하고 실현해 가는 평생학습 교육공동체 연구의 장을 넓힐 수 있는 계기가 될 것이다.
The purpose of this study is to explore the process of empowerment in the learning process and its activities through community practice of talented donation Study Circle.. The purpose of this study is to find out how a series of processes of empowerment of the members of ‘chaeknur...
The purpose of this study is to explore the process of empowerment in the learning process and its activities through community practice of talented donation Study Circle.. The purpose of this study is to find out how a series of processes of empowerment of the members of ‘chaeknuri’ participated in talent donation activities and how they grew and developed through learning in community practice. In order to accomplish the purpose of this study, first of all, as the research problem, how is the chaeknuri study circle organized and operated? Second, what is the process of learning through community practice in the chaeknuri study circle? Third, how does the chaeknuri study circle empowerment process appear? We have explored the process of empowerment of individuals, groups, and communities through community practice. The results of the study are as follows. First, the members of the chaeknuri members are added to the area of personal life as a talented donor of the local area, so that a new relationship network is formed through the book to grow as an independent learner and to put a unique role in the local children He is an intermediate applicant for. Through this, they rediscover their capabilities and grow into professionals through self-directed self-learning. The social practice of the chaeknuri is becoming a way of growing their capacity and emerging as an individual's empowerment. Members use the learning community where 'I can embed something', and the process of exchanging information and know-how about experiences that they have learned and practiced have realized their role as talented donors, Rediscovery was a process of gratefulness in their lives and allowed them to grow through the process of filling and practicing themselves. And, the repetition of the process of creating and systematizing the common value of the talented donors who have various experiences and desires gathered to expand the consciousness world and the newly formed experience and knowledge again generate another self-learning demand You can see how it grows as an expert. Second, the process of collective empowerment revealed through the practice of the community is the role of a strong companion to the children in the local community, and the self-awareness of the minds of the local people. Through this process, new social relations are formed and expanded, and these relationships are extended to the local children as educational activists by improving the quality of life and the satisfaction of life, and by actively promoting psychological stability and decision- It is becoming a power to become a democratic citizen. Another role model of the chaeknuri, which gives the children in the region the idea that there is a strong companion who is not alone with me but with me alone, changes the thinking and values of individual members, but also the recognition, faith and trust of the region. In this way, the community practice of chaeknuri is a role that can make a good influence on children as 'a preacher of love to read the mind' that can act like a mother to children who read books even though they are mothers by expanding relations with local children And the wider social relations that are made. Third, the beneficiaries who read books to the children of chaeknuri are no longer children, but children of the local community, expanding the range of care and affection, and practice education as an educational expert who dreams and gives hope. The role of the stepping stone to solve the problem of the children and the problem of the education of the children is the basis of the grassroots citizen organization that leads the change. Moreover, as the book reading volunteer of all the classes in the region, The leading figure shows the process of empowerment that develops with the region. It is a meaningful thing to throw the seeds of small change to the children in the community and it is becoming a small step for living together when small steps are moved by several steps. Many people, not just a few, practiced their sense of responsibility and volunteerism to work together for the community. This volunteer education service has been established in the area as a volunteer for books, including children, elderly people, multicultural families, and local children's centers. In addition, it encourages local children to make dreams and hope through reading activities, strengthens democratic citizens' power to solve problems of local community education by acting as a stepping stone for multicultural families, This study suggests that community activities in study circles are learning activities, and that learning is the formation process of individual, group, and local empowerment. This is significant in that the example of the book shows the concrete process of the theory that the study circle forms a grassroots civic organization that recognizes the community problem, presents the problem with alternative thinking, and can lead the change through the process . Future research is needed to emphasize the importance of community formation by voluntary participation of residents in local community. In addition, study circles, regions, and administrations will form a community for local education, which will serve as an opportunity to broaden the field of research on lifelong learning communities that plan and realize educational policies together.
The purpose of this study is to explore the process of empowerment in the learning process and its activities through community practice of talented donation Study Circle.. The purpose of this study is to find out how a series of processes of empowerment of the members of ‘chaeknuri’ participated in talent donation activities and how they grew and developed through learning in community practice. In order to accomplish the purpose of this study, first of all, as the research problem, how is the chaeknuri study circle organized and operated? Second, what is the process of learning through community practice in the chaeknuri study circle? Third, how does the chaeknuri study circle empowerment process appear? We have explored the process of empowerment of individuals, groups, and communities through community practice. The results of the study are as follows. First, the members of the chaeknuri members are added to the area of personal life as a talented donor of the local area, so that a new relationship network is formed through the book to grow as an independent learner and to put a unique role in the local children He is an intermediate applicant for. Through this, they rediscover their capabilities and grow into professionals through self-directed self-learning. The social practice of the chaeknuri is becoming a way of growing their capacity and emerging as an individual's empowerment. Members use the learning community where 'I can embed something', and the process of exchanging information and know-how about experiences that they have learned and practiced have realized their role as talented donors, Rediscovery was a process of gratefulness in their lives and allowed them to grow through the process of filling and practicing themselves. And, the repetition of the process of creating and systematizing the common value of the talented donors who have various experiences and desires gathered to expand the consciousness world and the newly formed experience and knowledge again generate another self-learning demand You can see how it grows as an expert. Second, the process of collective empowerment revealed through the practice of the community is the role of a strong companion to the children in the local community, and the self-awareness of the minds of the local people. Through this process, new social relations are formed and expanded, and these relationships are extended to the local children as educational activists by improving the quality of life and the satisfaction of life, and by actively promoting psychological stability and decision- It is becoming a power to become a democratic citizen. Another role model of the chaeknuri, which gives the children in the region the idea that there is a strong companion who is not alone with me but with me alone, changes the thinking and values of individual members, but also the recognition, faith and trust of the region. In this way, the community practice of chaeknuri is a role that can make a good influence on children as 'a preacher of love to read the mind' that can act like a mother to children who read books even though they are mothers by expanding relations with local children And the wider social relations that are made. Third, the beneficiaries who read books to the children of chaeknuri are no longer children, but children of the local community, expanding the range of care and affection, and practice education as an educational expert who dreams and gives hope. The role of the stepping stone to solve the problem of the children and the problem of the education of the children is the basis of the grassroots citizen organization that leads the change. Moreover, as the book reading volunteer of all the classes in the region, The leading figure shows the process of empowerment that develops with the region. It is a meaningful thing to throw the seeds of small change to the children in the community and it is becoming a small step for living together when small steps are moved by several steps. Many people, not just a few, practiced their sense of responsibility and volunteerism to work together for the community. This volunteer education service has been established in the area as a volunteer for books, including children, elderly people, multicultural families, and local children's centers. In addition, it encourages local children to make dreams and hope through reading activities, strengthens democratic citizens' power to solve problems of local community education by acting as a stepping stone for multicultural families, This study suggests that community activities in study circles are learning activities, and that learning is the formation process of individual, group, and local empowerment. This is significant in that the example of the book shows the concrete process of the theory that the study circle forms a grassroots civic organization that recognizes the community problem, presents the problem with alternative thinking, and can lead the change through the process . Future research is needed to emphasize the importance of community formation by voluntary participation of residents in local community. In addition, study circles, regions, and administrations will form a community for local education, which will serve as an opportunity to broaden the field of research on lifelong learning communities that plan and realize educational policies together.
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