본 논문은 최근 교육개혁의 흐름에 따라 나타난 마을교육공동체에서 부각되고 있는 주민자치의 실천방안을 탐색하는 사례연구이다. 연구를 위해서 경기도와 서울시에서 나타나고 있는 마을교육공동체의 주민자치 사례를 분석하였다. 마을교육공동체에서 나타나고 있는 주민자치는 아직 학술적으로 정립된 개념은 아니지만 선행연구를 통해 많은 사례가 등장하고 있으며 역할과 필요성이 강조되고 있다. 이러한 중요성에도 불구하고 주민자치에 대한 연구는 드물게 나타나고 있으며, 사례가 발견되어도 이를 체계화하여 제시하지 못하고 있다. 이를 위해서 본 논문은 경기도와 서울시 마을교육공동체 현황과 사례를 바탕으로 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정을 준거틀로 제시하였다. 또한 준거틀을 사례에 적용하여 시사점을 도출하고 실천방안을 제시하였다. 본 논문은 기존의 마을교육공동체 구축과정에서 나타나고 있는 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정, 실천사례분석을 위한 준거틀, 실천방안이 무엇인지를 연구문제로 설정하였다. 연구문제를 해결하기 위해 마을교육공동체 구축과정에 대한 문헌분석, 심층면담, 사례연구를 실시하였다. 본 논문의 결과는 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정, 주민자치 실천사례분석을 위한 준거틀, 실천방안을 제시하였다. 구체적으로 살펴보면, 먼저 주민자치 실천의 유형으로 교육청 및 지자체 협력 주도 유형, 지자체 주도 유형, 주민자치 주도 유형 총 3가지를 제시하였다. 다음으로 핵심요소는 시작점(...
마을교육공동체의 효율적 구축을 위한 주민자치 실천방안 탐색연구
본 논문은 최근 교육개혁의 흐름에 따라 나타난 마을교육공동체에서 부각되고 있는 주민자치의 실천방안을 탐색하는 사례연구이다. 연구를 위해서 경기도와 서울시에서 나타나고 있는 마을교육공동체의 주민자치 사례를 분석하였다. 마을교육공동체에서 나타나고 있는 주민자치는 아직 학술적으로 정립된 개념은 아니지만 선행연구를 통해 많은 사례가 등장하고 있으며 역할과 필요성이 강조되고 있다. 이러한 중요성에도 불구하고 주민자치에 대한 연구는 드물게 나타나고 있으며, 사례가 발견되어도 이를 체계화하여 제시하지 못하고 있다. 이를 위해서 본 논문은 경기도와 서울시 마을교육공동체 현황과 사례를 바탕으로 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정을 준거틀로 제시하였다. 또한 준거틀을 사례에 적용하여 시사점을 도출하고 실천방안을 제시하였다. 본 논문은 기존의 마을교육공동체 구축과정에서 나타나고 있는 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정, 실천사례분석을 위한 준거틀, 실천방안이 무엇인지를 연구문제로 설정하였다. 연구문제를 해결하기 위해 마을교육공동체 구축과정에 대한 문헌분석, 심층면담, 사례연구를 실시하였다. 본 논문의 결과는 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정, 주민자치 실천사례분석을 위한 준거틀, 실천방안을 제시하였다. 구체적으로 살펴보면, 먼저 주민자치 실천의 유형으로 교육청 및 지자체 협력 주도 유형, 지자체 주도 유형, 주민자치 주도 유형 총 3가지를 제시하였다. 다음으로 핵심요소는 시작점(Trigger), 리더(Key Man), 조직(Organization), 프로그램(Program), 네트워크(Network), 지역 교육력(Regional Education Power) 총 6가지 영역을 제시하였다. 형성과정은 1단계 교육혁신에 대한 주체 별 요구, 2단계 참여주체의 조직화와 참여조직의 실천 활동, 3단계 조직 간 협력적 관계를 통한 의사소통, 4단계 교육혁신을 실천하는 지역의 동력, 5단계 마을교육공동체 형성 총 5단계를 제시하였다. 또한 앞서 언급된 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정을 바탕으로 실천사례분석을 위한 준거틀을 제시하였다. 마지막으로 주민자치 실천방안으로 주민자치의 역할과 필요성에 대한 이해와 공유를 확산시킬 수 있는 인식 개선방안, 주민자치와 기관 간 수평적 관계가 형성될 수 있는 네트워크 구축방안, 주민자치의 교육적 역량강화를 위한 교육자원화 프로그램 방안을 제시하였다. 본 논문에서 제시한 주민자치 실천사례 준거틀과 실천방안을 통해 앞으로 등장하는 주민자치 사례가 체계적으로 연구되기를 바란다. 나아가 이와 유사한 연구와 실천사례를 통해 마을교육공동체 구축이 공교육 강화와 지역의 교육력 강화로 발전되기를 기대한다.
마을교육공동체의 효율적 구축을 위한 주민자치 실천방안 탐색연구
본 논문은 최근 교육개혁의 흐름에 따라 나타난 마을교육공동체에서 부각되고 있는 주민자치의 실천방안을 탐색하는 사례연구이다. 연구를 위해서 경기도와 서울시에서 나타나고 있는 마을교육공동체의 주민자치 사례를 분석하였다. 마을교육공동체에서 나타나고 있는 주민자치는 아직 학술적으로 정립된 개념은 아니지만 선행연구를 통해 많은 사례가 등장하고 있으며 역할과 필요성이 강조되고 있다. 이러한 중요성에도 불구하고 주민자치에 대한 연구는 드물게 나타나고 있으며, 사례가 발견되어도 이를 체계화하여 제시하지 못하고 있다. 이를 위해서 본 논문은 경기도와 서울시 마을교육공동체 현황과 사례를 바탕으로 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정을 준거틀로 제시하였다. 또한 준거틀을 사례에 적용하여 시사점을 도출하고 실천방안을 제시하였다. 본 논문은 기존의 마을교육공동체 구축과정에서 나타나고 있는 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정, 실천사례분석을 위한 준거틀, 실천방안이 무엇인지를 연구문제로 설정하였다. 연구문제를 해결하기 위해 마을교육공동체 구축과정에 대한 문헌분석, 심층면담, 사례연구를 실시하였다. 본 논문의 결과는 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정, 주민자치 실천사례분석을 위한 준거틀, 실천방안을 제시하였다. 구체적으로 살펴보면, 먼저 주민자치 실천의 유형으로 교육청 및 지자체 협력 주도 유형, 지자체 주도 유형, 주민자치 주도 유형 총 3가지를 제시하였다. 다음으로 핵심요소는 시작점(Trigger), 리더(Key Man), 조직(Organization), 프로그램(Program), 네트워크(Network), 지역 교육력(Regional Education Power) 총 6가지 영역을 제시하였다. 형성과정은 1단계 교육혁신에 대한 주체 별 요구, 2단계 참여주체의 조직화와 참여조직의 실천 활동, 3단계 조직 간 협력적 관계를 통한 의사소통, 4단계 교육혁신을 실천하는 지역의 동력, 5단계 마을교육공동체 형성 총 5단계를 제시하였다. 또한 앞서 언급된 주민자치 실천의 유형, 핵심요소, 형성과정을 바탕으로 실천사례분석을 위한 준거틀을 제시하였다. 마지막으로 주민자치 실천방안으로 주민자치의 역할과 필요성에 대한 이해와 공유를 확산시킬 수 있는 인식 개선방안, 주민자치와 기관 간 수평적 관계가 형성될 수 있는 네트워크 구축방안, 주민자치의 교육적 역량강화를 위한 교육자원화 프로그램 방안을 제시하였다. 본 논문에서 제시한 주민자치 실천사례 준거틀과 실천방안을 통해 앞으로 등장하는 주민자치 사례가 체계적으로 연구되기를 바란다. 나아가 이와 유사한 연구와 실천사례를 통해 마을교육공동체 구축이 공교육 강화와 지역의 교육력 강화로 발전되기를 기대한다.
A study exploring citizen autonomy for educational community building
This study is a qualitative research to explore the practice of citizen autonomy that has been emphasized for the educational community building which has been shown in the recent trend of educational reform. For this stu...
A study exploring citizen autonomy for educational community building
This study is a qualitative research to explore the practice of citizen autonomy that has been emphasized for the educational community building which has been shown in the recent trend of educational reform. For this study conducted analysis citizen autonomy cases for educational community building in Gyeonggi-do and Seoul. The citizen autonomy in educational community building is not yet a scholarly concept, but many cases are emerging through prior study, and the role and necessity are emphasized. Despite this importance, study on citizen autonomy is rare, and even if a case is found, it can not be systematically presented. For the analysis this study presents a research framework consisted of the types, core elements, and formation processes of citizen autonomy based on the current situation and case of Gyeonggi-do and Seoul. In addition, this study applies the framework to case and presents a suggestion, action plan. This study has three research questions. Frist, "What are the types, core elements, and formation processes of the citizen autonomy practice.". Second, "What is the framework for analyzing case studies of citizen autonomy.”. Finally, "What is the action plan of citizen autonomy.". For the analysis this study conducts literature study, interview, and case study. As a result, this study suggests the 3 types, 6 core elements, and 5 formation processes of citizen autonomy based on the current situation and case of Gyeonggi-do and Seoul. Also suggests the framework from analyzed the 3 types, 6 core elements, and 5 formation processes. Finally, this study suggests 3 ways to implement the citizen autonomy; 1) It is a policy to improve awareness of the role and necessity of citizen autonomy in order to spread understanding and sharing, 2) It is a policy about network construction that can form a horizontal relationship between citizen autonomy and government organization, 3) It is a policy about educational resource program for strengthening educational capacity of citizen autonomy.
A study exploring citizen autonomy for educational community building
This study is a qualitative research to explore the practice of citizen autonomy that has been emphasized for the educational community building which has been shown in the recent trend of educational reform. For this study conducted analysis citizen autonomy cases for educational community building in Gyeonggi-do and Seoul. The citizen autonomy in educational community building is not yet a scholarly concept, but many cases are emerging through prior study, and the role and necessity are emphasized. Despite this importance, study on citizen autonomy is rare, and even if a case is found, it can not be systematically presented. For the analysis this study presents a research framework consisted of the types, core elements, and formation processes of citizen autonomy based on the current situation and case of Gyeonggi-do and Seoul. In addition, this study applies the framework to case and presents a suggestion, action plan. This study has three research questions. Frist, "What are the types, core elements, and formation processes of the citizen autonomy practice.". Second, "What is the framework for analyzing case studies of citizen autonomy.”. Finally, "What is the action plan of citizen autonomy.". For the analysis this study conducts literature study, interview, and case study. As a result, this study suggests the 3 types, 6 core elements, and 5 formation processes of citizen autonomy based on the current situation and case of Gyeonggi-do and Seoul. Also suggests the framework from analyzed the 3 types, 6 core elements, and 5 formation processes. Finally, this study suggests 3 ways to implement the citizen autonomy; 1) It is a policy to improve awareness of the role and necessity of citizen autonomy in order to spread understanding and sharing, 2) It is a policy about network construction that can form a horizontal relationship between citizen autonomy and government organization, 3) It is a policy about educational resource program for strengthening educational capacity of citizen autonomy.
주제어
#마을공동체 교육공동체 마을교육공동체 주민자치community educational community village education community citizen autonomy
학위논문 정보
저자
홍지오
학위수여기관
한국외국어대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육경영과 리더십전공
지도교수
김용련
발행연도
2017
총페이지
160
키워드
마을공동체 교육공동체 마을교육공동체 주민자치community educational community village education community citizen autonomy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.