본고에서는 발터 벤야민의『파사주 프로젝트』를 중심으로 19세기의 파리에서 시행된 오스만의 도시개발 사업과 이 과정에서 폐허의 공간으로 드러나게 된 파사주에 대한 의미를 확인하고, 가파른 속도로 진행되는 개발로 인해 위기에 처한 도시의 역사를 구원할 수 있는 방법으로 거리의 산책과 도시의 흔적을 살펴보는 데에 그 목적이 있다. 주지하듯,『파사주 프로젝트』는...
발터 벤야민의 도시공간에 대한 의미 분석 : 『파사주 프로젝트』를 중심으로
본고에서는 발터 벤야민의『파사주 프로젝트』를 중심으로 19세기의 파리에서 시행된 오스만의 도시개발 사업과 이 과정에서 폐허의 공간으로 드러나게 된 파사주에 대한 의미를 확인하고, 가파른 속도로 진행되는 개발로 인해 위기에 처한 도시의 역사를 구원할 수 있는 방법으로 거리의 산책과 도시의 흔적을 살펴보는 데에 그 목적이 있다. 주지하듯,『파사주 프로젝트』는 도시공간에 대한 벤야민의 지적 성찰이 응축된 작품으로서 도시를 하나의 거대한 텍스트로 바라보고 탐독했음을 보여주고 있다. 이에 벤야민은 19세기의 파리를 배경으로 파사주, 만국박람회 등과 같은 공간적인 요소들을 비롯하여 산업문화, 대도시에서의 인간유형, 사상가 및 작가에 이르기까지 근대 도시문화의 광범위한 담론을 다루고 있다. 19세기의 파리는 계몽주의에 따른 모더니즘 역사관에 입각하여 오직 진보의 측면만을 강조함으로써 미래로의 혁신을 지속적으로 표방하고 있었다. 이러한 현상을 직접적으로 보여주는 사례가 바로 오스만의 도시개발 사업이다. 당시 오스만은 도시에서 발생하는 다양한 문제점을 해결하기 위해 파리를 중심으로 대대적인 도시화 작업을 진행하였다. 그러나 도시의 역사적 맥락과 인간의 삶을 도외시한 도시개발 사업을 추진한 결과, 파리에 존재하던 중세의 문화자원을 비롯하여 인간의 추억과 흔적이 담긴 장소까지 무차별하게 훼손되었다. 게다가 한때 자본주의의 신전이라 불리던 파사주 역시도 폐허의 공간으로 드러날 수밖에 없었다. 파사주는 오늘날 대형 쇼핑몰의 전신으로서 신상품을 판매하는 상업적인 공간이었다. 그러나 파사주는 오스만의 도시개발 사업 과정에서 등장한 획일적인 신축건물과 대형 백화점으로 인해 쓸쓸히 퇴장하게 되었다. 즉, 파사주는 빠르게 진행되는 개발의 흐름 속에서 폐허의 공간으로 전락함에 따라 진보의 이면에 감춰진 진실을 드러냈던 것이다. 이를 통해 벤야민은 자본주의 문화의 숙명을 확인하게 되었으며, 오스만이 도시개발 사업을 시행함으로써 파리가 지닌 독자적인 면모를 상실하게 되었다고 비판한다. 이에 따라 벤야민은 도시에 대한 자신의 기억과 위기에 처한 도시의 역사, 그리고 인간이 남긴 삶의 흔적을 발견하기 위한 방법으로 도심 곳곳을 산책하였다. 왜냐하면 도시를 느릿느릿하게 배회하는 산책자의 발걸음은 도시에 대한 주의력과 관찰력을 강화할 수 있기 때문이다. 이러한 점은 도시에 은닉되어 있는 문화자원과 그 가치를 수면위로 드러내고, 더 나아가 도시가 인간의 삶과 불가분의 관계에 놓여있음을 확인시켜준다. 무분별한 도시개발과 정책에 따른 문제점은 비단 19세기의 파리에서만 관찰될 수 있는 것은 아니다. 현재 21세기를 맞이하고 있는 한국에서도 이와 유사한 상황들이 지속적으로 발생하고 있음을 확인할 수 있다. 즉, 공간의 상품화, 기능중심의 도시미학, 시장의 전체주의적 이데올로기, 신자유주의와 세계화의 영향으로 인하여 도시가 지닌 역사적 가치와 인간의 흔적이 소멸되는 위기에 직면한 것이다. 최근 국내에서 도시연구자 및 건축학자들에 의해 '도시의 산책','걷기를 통한 도시역사의 회복','도시의 흔적읽기'등과 같은 담론이 활발하게 논의되고 있는 까닭은, 무분별한 도시개발에 저항하고 도시가 지닌 문화자원들을 보존하기 위한 그들의 학문적인 노력이라 할 수 있다. 이러한 점에서 벤야민의 도시연구는 현재에도 적용될 수 있음을 보여주며, 동시에 도시를 인문학적인 관점에서 고찰할 수 있도록 의미 있는 단초들을 제공해주고 있다. 이를 토대로 인간의 삶과 도시의 문화적·역사적 맥락을 고려한 도시개발이 진행되어야 할 것이다.
발터 벤야민의 도시공간에 대한 의미 분석 : 『파사주 프로젝트』를 중심으로
본고에서는 발터 벤야민의『파사주 프로젝트』를 중심으로 19세기의 파리에서 시행된 오스만의 도시개발 사업과 이 과정에서 폐허의 공간으로 드러나게 된 파사주에 대한 의미를 확인하고, 가파른 속도로 진행되는 개발로 인해 위기에 처한 도시의 역사를 구원할 수 있는 방법으로 거리의 산책과 도시의 흔적을 살펴보는 데에 그 목적이 있다. 주지하듯,『파사주 프로젝트』는 도시공간에 대한 벤야민의 지적 성찰이 응축된 작품으로서 도시를 하나의 거대한 텍스트로 바라보고 탐독했음을 보여주고 있다. 이에 벤야민은 19세기의 파리를 배경으로 파사주, 만국박람회 등과 같은 공간적인 요소들을 비롯하여 산업문화, 대도시에서의 인간유형, 사상가 및 작가에 이르기까지 근대 도시문화의 광범위한 담론을 다루고 있다. 19세기의 파리는 계몽주의에 따른 모더니즘 역사관에 입각하여 오직 진보의 측면만을 강조함으로써 미래로의 혁신을 지속적으로 표방하고 있었다. 이러한 현상을 직접적으로 보여주는 사례가 바로 오스만의 도시개발 사업이다. 당시 오스만은 도시에서 발생하는 다양한 문제점을 해결하기 위해 파리를 중심으로 대대적인 도시화 작업을 진행하였다. 그러나 도시의 역사적 맥락과 인간의 삶을 도외시한 도시개발 사업을 추진한 결과, 파리에 존재하던 중세의 문화자원을 비롯하여 인간의 추억과 흔적이 담긴 장소까지 무차별하게 훼손되었다. 게다가 한때 자본주의의 신전이라 불리던 파사주 역시도 폐허의 공간으로 드러날 수밖에 없었다. 파사주는 오늘날 대형 쇼핑몰의 전신으로서 신상품을 판매하는 상업적인 공간이었다. 그러나 파사주는 오스만의 도시개발 사업 과정에서 등장한 획일적인 신축건물과 대형 백화점으로 인해 쓸쓸히 퇴장하게 되었다. 즉, 파사주는 빠르게 진행되는 개발의 흐름 속에서 폐허의 공간으로 전락함에 따라 진보의 이면에 감춰진 진실을 드러냈던 것이다. 이를 통해 벤야민은 자본주의 문화의 숙명을 확인하게 되었으며, 오스만이 도시개발 사업을 시행함으로써 파리가 지닌 독자적인 면모를 상실하게 되었다고 비판한다. 이에 따라 벤야민은 도시에 대한 자신의 기억과 위기에 처한 도시의 역사, 그리고 인간이 남긴 삶의 흔적을 발견하기 위한 방법으로 도심 곳곳을 산책하였다. 왜냐하면 도시를 느릿느릿하게 배회하는 산책자의 발걸음은 도시에 대한 주의력과 관찰력을 강화할 수 있기 때문이다. 이러한 점은 도시에 은닉되어 있는 문화자원과 그 가치를 수면위로 드러내고, 더 나아가 도시가 인간의 삶과 불가분의 관계에 놓여있음을 확인시켜준다. 무분별한 도시개발과 정책에 따른 문제점은 비단 19세기의 파리에서만 관찰될 수 있는 것은 아니다. 현재 21세기를 맞이하고 있는 한국에서도 이와 유사한 상황들이 지속적으로 발생하고 있음을 확인할 수 있다. 즉, 공간의 상품화, 기능중심의 도시미학, 시장의 전체주의적 이데올로기, 신자유주의와 세계화의 영향으로 인하여 도시가 지닌 역사적 가치와 인간의 흔적이 소멸되는 위기에 직면한 것이다. 최근 국내에서 도시연구자 및 건축학자들에 의해 '도시의 산책','걷기를 통한 도시역사의 회복','도시의 흔적읽기'등과 같은 담론이 활발하게 논의되고 있는 까닭은, 무분별한 도시개발에 저항하고 도시가 지닌 문화자원들을 보존하기 위한 그들의 학문적인 노력이라 할 수 있다. 이러한 점에서 벤야민의 도시연구는 현재에도 적용될 수 있음을 보여주며, 동시에 도시를 인문학적인 관점에서 고찰할 수 있도록 의미 있는 단초들을 제공해주고 있다. 이를 토대로 인간의 삶과 도시의 문화적·역사적 맥락을 고려한 도시개발이 진행되어야 할 것이다.
Analysis of meaning of urban space of Walter Benjamin : with special reference to Arcades Project
The purpose of this study is to confirm the meaning of passages exposed as a space of ruins in the Georges-Eugène Haussmann urban development project and its process with special reference...
Analysis of meaning of urban space of Walter Benjamin : with special reference to Arcades Project
The purpose of this study is to confirm the meaning of passages exposed as a space of ruins in the Georges-Eugène Haussmann urban development project and its process with special reference to Walter Benjamin’s Arcades Project and to investigate the street stroll and trace of city as a method of rescuing urban history which is under threat due to rapidly progresses development. As noted, Arcades Project is a work that contains intellectual reflection of Benjamin on the urban space, which demonstrated that he saw and pursued a city as a huge text. In addition, with 19th century Paris as its background, his work deals with spatial elements such as passages and international exhibition and also covers extensive narratives on modern urban culture including industrial culture, human type in a large city, thinkers and artists. Paris in the 19th century claimed to the innovation for future by stressing only progressive aspect on the basis of modernism historical perspective according to the Enlightenment. Haussmann’s urban development project is the typical type that shows such phenomenon directly. At that time, Haussmann conducted full stretched urbanization work focusing on Paris in order to solve various urban problems. However, as a result of promoting city’s historical context and human life on the urban development, medieval cultural resources in Paris and places containing human memory and trace were indiscreetly destroyed. Furthermore, passages, called a temple of capitalism at a time, became the space of ruins. Passage, as an old form of today’s large shopping mall, was a commercial space selling new products. Yet, passages came to be faded out because of uniformed building construction and large department store that appeared in the urban development project of Haussmann. That it to say, since passages became a space of ruins in the rapidly progressed development trend, the hidden truth behind ‘progress’ was revealed. Through it, Benjamin checked the destiny of capitalism culture and criticized Hauss –mann’s urban development project as such project resulted in the loss of unique features of Paris. Accordingly, Benjamin strolled every corner of urban area in order to find out own memory of city, the history of city under crisis and the trace of human life. It is because the footsteps of pedestrian who walked the city slowly can enhance attention and observation on the city. Such point exposes hidden cultural resources and their value on the surface and furthermore confirms that the city is no separable with the life of human being. Problems of careless urban development and policy are not merely issues of Paris in the 19th century. At present, 21st century Korea has similar situation continually. Due to commercialization of space, function focused urban aesthetics, totalitarian ideology of market and the influence of new liberalism and globalization, the city is in crisis of destroying the historic value and human trace. Recently, narratives such as ‘urban stroll’, ‘urban history restoration through walking’ and ‘reading urban trace’ by domestic researchers of city and architects have been actively discussed. It is an academic effort to resist careless urban development and to preserve cultural resources of a city. In this sense, the study of city by Benjamin can be applied to the present and it provides meaningful clues so that the city can be viewed from the humanistic perspective. Based on it, the urban development must be carried out considering the life of human and cultural and historic context of a city must be carried out.
Key Words: Walter Benjamin, Arcades Project, 19th century Paris, Urban Development of Haussmann, Passages, Perspective of Pedestrian, Urban Trace
Analysis of meaning of urban space of Walter Benjamin : with special reference to Arcades Project
The purpose of this study is to confirm the meaning of passages exposed as a space of ruins in the Georges-Eugène Haussmann urban development project and its process with special reference to Walter Benjamin’s Arcades Project and to investigate the street stroll and trace of city as a method of rescuing urban history which is under threat due to rapidly progresses development. As noted, Arcades Project is a work that contains intellectual reflection of Benjamin on the urban space, which demonstrated that he saw and pursued a city as a huge text. In addition, with 19th century Paris as its background, his work deals with spatial elements such as passages and international exhibition and also covers extensive narratives on modern urban culture including industrial culture, human type in a large city, thinkers and artists. Paris in the 19th century claimed to the innovation for future by stressing only progressive aspect on the basis of modernism historical perspective according to the Enlightenment. Haussmann’s urban development project is the typical type that shows such phenomenon directly. At that time, Haussmann conducted full stretched urbanization work focusing on Paris in order to solve various urban problems. However, as a result of promoting city’s historical context and human life on the urban development, medieval cultural resources in Paris and places containing human memory and trace were indiscreetly destroyed. Furthermore, passages, called a temple of capitalism at a time, became the space of ruins. Passage, as an old form of today’s large shopping mall, was a commercial space selling new products. Yet, passages came to be faded out because of uniformed building construction and large department store that appeared in the urban development project of Haussmann. That it to say, since passages became a space of ruins in the rapidly progressed development trend, the hidden truth behind ‘progress’ was revealed. Through it, Benjamin checked the destiny of capitalism culture and criticized Hauss –mann’s urban development project as such project resulted in the loss of unique features of Paris. Accordingly, Benjamin strolled every corner of urban area in order to find out own memory of city, the history of city under crisis and the trace of human life. It is because the footsteps of pedestrian who walked the city slowly can enhance attention and observation on the city. Such point exposes hidden cultural resources and their value on the surface and furthermore confirms that the city is no separable with the life of human being. Problems of careless urban development and policy are not merely issues of Paris in the 19th century. At present, 21st century Korea has similar situation continually. Due to commercialization of space, function focused urban aesthetics, totalitarian ideology of market and the influence of new liberalism and globalization, the city is in crisis of destroying the historic value and human trace. Recently, narratives such as ‘urban stroll’, ‘urban history restoration through walking’ and ‘reading urban trace’ by domestic researchers of city and architects have been actively discussed. It is an academic effort to resist careless urban development and to preserve cultural resources of a city. In this sense, the study of city by Benjamin can be applied to the present and it provides meaningful clues so that the city can be viewed from the humanistic perspective. Based on it, the urban development must be carried out considering the life of human and cultural and historic context of a city must be carried out.
Key Words: Walter Benjamin, Arcades Project, 19th century Paris, Urban Development of Haussmann, Passages, Perspective of Pedestrian, Urban Trace
주제어
#발터 벤야민 파사주 프로젝트 19세기의 파리 오스만의 도시개 발 파사주 산책자의 시선 도시의 흔적 Walter Benjamin Arcades Project 19th century Paris Urban Development of Haussmann Passages Perspective of Pedestrian Urban Trace
학위논문 정보
저자
강효정
학위수여기관
한국외국어대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
박치완
발행연도
2017
총페이지
89
키워드
발터 벤야민 파사주 프로젝트 19세기의 파리 오스만의 도시개 발 파사주 산책자의 시선 도시의 흔적 Walter Benjamin Arcades Project 19th century Paris Urban Development of Haussmann Passages Perspective of Pedestrian Urban Trace
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.