오늘날 세계가 하나의 큰 시장으로 통합되고, 경쟁시장의 범위 또한 넓어지고 있다. 모든 기업은 이러한 내·외부의 경영환경 변화 속에서 창의적이고 적극적인 경영방법을 통하여 지속가능한 경쟁우위(competitive advantage)를 확보하는 것이 무엇보다 중요하다. 이를 위해 기업은 보유한 자원을 효율적으로 사용하고 내재적 역량을 최대화하여 높은 성과를 창출하고자 사업다각화(business diversification)를 모색하고 있다. 더욱이 최근 정보통신기술의 발달과 더불어 디지털 경제시대라는 새로운 패러다임은 시장 다변화의 중심에 있으며, 이에 대응하기 위한 ...
오늘날 세계가 하나의 큰 시장으로 통합되고, 경쟁시장의 범위 또한 넓어지고 있다. 모든 기업은 이러한 내·외부의 경영환경 변화 속에서 창의적이고 적극적인 경영방법을 통하여 지속가능한 경쟁우위(competitive advantage)를 확보하는 것이 무엇보다 중요하다. 이를 위해 기업은 보유한 자원을 효율적으로 사용하고 내재적 역량을 최대화하여 높은 성과를 창출하고자 사업다각화(business diversification)를 모색하고 있다. 더욱이 최근 정보통신기술의 발달과 더불어 디지털 경제시대라는 새로운 패러다임은 시장 다변화의 중심에 있으며, 이에 대응하기 위한 비즈니스 프로세스의 관리와 통제, 공급사슬의 통합과 제도 구축에 있어 기존의 경영방식에서 탈피하여 새로운 경영기법으로의 혁신을 요구하고 있다. 지식경영(knowledge management)은 경영혁신활동을 지원할 수 있으며, 지식경영 프로세스의 관점에서 경영혁신활동을 통한 제품과 서비스의 차별화가 가능하다. 특히 정보통신기술의 발달로 인한 첨단기술 또는 하이테크 간의 융·복합과 같은 디지털 융복합(digital convergence)은 이종(異種)기술과 이종산업들 간의 복합적이며 다양한 시장 요구에 순응하는 형태의 융복합으로 전개되고 있다. 또한 소비자의 편의성과 활용성을 더욱 확대, 강화하기 위해서는 개별 소비자에 맞는 맞춤형 융복합 서비스를 이루고 있는 추세이다. 즉, 지식의 변화속도를 더욱 빠르게 촉진시켜 경영자원의 관리와 운영 메커니즘의 흐름을 가속화할 뿐만 아니라 혁신적으로 변화시키고 있다. 결국 여행기업의 지속적인 성장과 경쟁력의 제고는 관광객의 여행, 쇼핑, 문화·레저 활동 등과 관련된 사업을 다각화함으로써 리스크를 최소화하고, 그에 따른 새로운 관광상품의 개발, 품질개선, 서비스 질적 수준 제고 등을 위한 지식경영활동을 통해 합리적인 의사결정을 위한 도구의 개발이 우선되어야 한다. 이러한 지식기반의 서비스경영전략을 구체적으로 실천하기 위해서는 융복합 서비스 모델 개발이 필수적이다. 따라서 본 연구에서는 여행기업의 사업다각화 수준과 지식경영활동에 따른 서비스의 융복합과 생산성의 효과를 알아보고자 하였다. 이를 통해 궁극적으로 경영성과에 미치는 영향을 검증하기 위해 기존의 학문 또는 학제(學際)에서의 이론적 고찰을 통하여 연구모형을 제시하고, 실제적 사례 및 실증분석과 함께 관계요인들을 분석하였다. 더불어 관광산업의 특수성과 여행업의 특성을 고려하여 여행 관련 사업들의 서비스 융복합 및 지식기반의 서비스 생산과 관련된 주요기업의 구체적인 사례를 제시하여 그 논거의 타당성을 마련하고자 하였다. 본 연구의 이론적 탐색과 실증을 통한 이론적·실무적 시사점은 다음과 같다. 이론적으로 첫째, 자원기반관점에서 여행기업의 사업다각화 수준에 따른 경영성과와의 관계를 구조적으로 밝혔다. 둘째, 자원기반관점에서 여행기업의 지식경영활동에 대한 효과성을 미래지향적인 성과변수를 도입하여 검증하였다. 셋째, 여행기업의 핵심전략과 자원의 구성은 서비스 융복합을 필요로 한다는 중요성을 확인하였다. 또한 실무적으로는 첫째, 여행기업은 사업다각화를 통한 새로운 여행상품을 적극적으로 개발해야 한다. 둘째, 장기적인 안목에서 사업다각화를 실시하여야 한다. 셋째, 글로벌 지식경영시스템을 갖추고 많은 유저들의 접근성을 확보해야 한다. 넷째, 여행상품과 서비스의 융복합은 사업다각화를 기반으로 다양한 소비자의 욕구를 충족시켜야 한다. 다섯째, 사업다각화와 지식경영활동을 위한 연구와 투자에 대한 비용은 향후 부가가치의 생산성으로 연관되어져야 한다. 여섯째, 여행 서비스의 융복합은 미래지향적으로 구성되고 다양한 유통구조로 확대·생산이 가능해야 한다. 이러한 시사점에도 불구하고 여행기업의 다양한 특징들을 충분히 포괄하지 못했고, 경영전략의 이론적 틀을 적용한 연구가 초기라는 점에서 연구의 한계점이 있었다. 자원기반관점에서 사업다각화 및 지식기반 서비스 융합과 관련된 연구가 지금보다 더 확산되고, 산업 구조가 기술, 4차 혁명의 영향 등으로 고도화됨에 따라 그 척도도 보다 세밀해지고 다차원화 될 것으로 기대한다.
오늘날 세계가 하나의 큰 시장으로 통합되고, 경쟁시장의 범위 또한 넓어지고 있다. 모든 기업은 이러한 내·외부의 경영환경 변화 속에서 창의적이고 적극적인 경영방법을 통하여 지속가능한 경쟁우위(competitive advantage)를 확보하는 것이 무엇보다 중요하다. 이를 위해 기업은 보유한 자원을 효율적으로 사용하고 내재적 역량을 최대화하여 높은 성과를 창출하고자 사업다각화(business diversification)를 모색하고 있다. 더욱이 최근 정보통신기술의 발달과 더불어 디지털 경제시대라는 새로운 패러다임은 시장 다변화의 중심에 있으며, 이에 대응하기 위한 비즈니스 프로세스의 관리와 통제, 공급사슬의 통합과 제도 구축에 있어 기존의 경영방식에서 탈피하여 새로운 경영기법으로의 혁신을 요구하고 있다. 지식경영(knowledge management)은 경영혁신활동을 지원할 수 있으며, 지식경영 프로세스의 관점에서 경영혁신활동을 통한 제품과 서비스의 차별화가 가능하다. 특히 정보통신기술의 발달로 인한 첨단기술 또는 하이테크 간의 융·복합과 같은 디지털 융복합(digital convergence)은 이종(異種)기술과 이종산업들 간의 복합적이며 다양한 시장 요구에 순응하는 형태의 융복합으로 전개되고 있다. 또한 소비자의 편의성과 활용성을 더욱 확대, 강화하기 위해서는 개별 소비자에 맞는 맞춤형 융복합 서비스를 이루고 있는 추세이다. 즉, 지식의 변화속도를 더욱 빠르게 촉진시켜 경영자원의 관리와 운영 메커니즘의 흐름을 가속화할 뿐만 아니라 혁신적으로 변화시키고 있다. 결국 여행기업의 지속적인 성장과 경쟁력의 제고는 관광객의 여행, 쇼핑, 문화·레저 활동 등과 관련된 사업을 다각화함으로써 리스크를 최소화하고, 그에 따른 새로운 관광상품의 개발, 품질개선, 서비스 질적 수준 제고 등을 위한 지식경영활동을 통해 합리적인 의사결정을 위한 도구의 개발이 우선되어야 한다. 이러한 지식기반의 서비스경영전략을 구체적으로 실천하기 위해서는 융복합 서비스 모델 개발이 필수적이다. 따라서 본 연구에서는 여행기업의 사업다각화 수준과 지식경영활동에 따른 서비스의 융복합과 생산성의 효과를 알아보고자 하였다. 이를 통해 궁극적으로 경영성과에 미치는 영향을 검증하기 위해 기존의 학문 또는 학제(學際)에서의 이론적 고찰을 통하여 연구모형을 제시하고, 실제적 사례 및 실증분석과 함께 관계요인들을 분석하였다. 더불어 관광산업의 특수성과 여행업의 특성을 고려하여 여행 관련 사업들의 서비스 융복합 및 지식기반의 서비스 생산과 관련된 주요기업의 구체적인 사례를 제시하여 그 논거의 타당성을 마련하고자 하였다. 본 연구의 이론적 탐색과 실증을 통한 이론적·실무적 시사점은 다음과 같다. 이론적으로 첫째, 자원기반관점에서 여행기업의 사업다각화 수준에 따른 경영성과와의 관계를 구조적으로 밝혔다. 둘째, 자원기반관점에서 여행기업의 지식경영활동에 대한 효과성을 미래지향적인 성과변수를 도입하여 검증하였다. 셋째, 여행기업의 핵심전략과 자원의 구성은 서비스 융복합을 필요로 한다는 중요성을 확인하였다. 또한 실무적으로는 첫째, 여행기업은 사업다각화를 통한 새로운 여행상품을 적극적으로 개발해야 한다. 둘째, 장기적인 안목에서 사업다각화를 실시하여야 한다. 셋째, 글로벌 지식경영시스템을 갖추고 많은 유저들의 접근성을 확보해야 한다. 넷째, 여행상품과 서비스의 융복합은 사업다각화를 기반으로 다양한 소비자의 욕구를 충족시켜야 한다. 다섯째, 사업다각화와 지식경영활동을 위한 연구와 투자에 대한 비용은 향후 부가가치의 생산성으로 연관되어져야 한다. 여섯째, 여행 서비스의 융복합은 미래지향적으로 구성되고 다양한 유통구조로 확대·생산이 가능해야 한다. 이러한 시사점에도 불구하고 여행기업의 다양한 특징들을 충분히 포괄하지 못했고, 경영전략의 이론적 틀을 적용한 연구가 초기라는 점에서 연구의 한계점이 있었다. 자원기반관점에서 사업다각화 및 지식기반 서비스 융합과 관련된 연구가 지금보다 더 확산되고, 산업 구조가 기술, 4차 혁명의 영향 등으로 고도화됨에 따라 그 척도도 보다 세밀해지고 다차원화 될 것으로 기대한다.
Today, the world is integrated into one big market and the market is expanding. It is important that all companies have sustainable competitive advantage through creative and active management methods in internal and external management. To achieve this, companies seek to diversify their businesses ...
Today, the world is integrated into one big market and the market is expanding. It is important that all companies have sustainable competitive advantage through creative and active management methods in internal and external management. To achieve this, companies seek to diversify their businesses by efficiently utilizing their resources and maximizing their intrinsic capabilities. Moreover, the new paradigm of the digital economy, coupled with the development of ICT technology, is at the center of diversified market diversification. So, they are seeking innovation from new management techniques, such as managing and controlling the management of the business process, integrating the supply chain, and establishing a system of management. Knowledge management can support managerial innovation, and be differentiated through managerial innovation activities from the perspective of knowledge management processes. In particular, the development of ICT technologies has led to a convergence of the complex and diverse market demands between advanced technology and high-tech, or among heterogeneous technologies and heterogeneous industries. Thus, it is not only speeding up the management of management resources and operating mechanisms, but we are transforming them as well with promoting the rate of change of knowledge faster. Ultimately, travel companies should minimize risks associated with tourism, shopping, culture, and leisure activities for ongoing growth and competitiveness. And they should prioritize the development of rational decision-making tools through knowledge management activities to improve the development, quality improvement, and quality of service of new tourism products. Developing a convergence service model is essential in order to specifically implement this knowledge-based service management strategy. Therefore, the study sought to explore the convergence and productivity effects of the service based on the company's diversified levels of business and knowledge management activities. Based on this, this study presented a study model to validate the impact on ultimate management performance through theoretical considerations and analyzed the relationship factors with actual examples and corroborative analysis. In addition, it was verified with Specific examples of key companies related to service convergence and knowledge based services of travel and related businesses by considering the specifics of the tourism industry and the nature of travel businesses.Implications based on the theoretical discovery and Exploratory analysis of this study is as follows. First of all, it systematically revealed the relationship with management performance based on the level of business diversification in a resource based view. Second, it have validated the effectiveness of travel companies'knowledge management activities in a resource based view with adopting forward-looking performance variables. Third, it identified the importance that the core strategy and resources of travel companies needs convergence of services. Also in practical practice, first, it is necessary to develop new travel products through diversification of business. Second, businesses should diversify their businesses in the long run. Third, the global knowledge management system must be established and the accessibility of many users is ensured. Fourth, convergence of travel packages and services should meet diverse consumers' needs based on diversified business diversification. Fifth, the costs of research and investment for business diversification and knowledge management should be related to the productivity of future value-added values. Sixth, convergence of travel services should be divided into future directions and expand into various distribution structures.Despite these implications, The study failed to cover the diverse features of travel companies and has limitations in the initial study of the theoretical framework of the management strategy. I expect the scales to become more diversified and multidimensional since further research on business diversification and knowledge-based services based on resource based perspectives will be spread than now and the structure of the industry is highly regarded by the technology and the effect of the fourth revolution.
Today, the world is integrated into one big market and the market is expanding. It is important that all companies have sustainable competitive advantage through creative and active management methods in internal and external management. To achieve this, companies seek to diversify their businesses by efficiently utilizing their resources and maximizing their intrinsic capabilities. Moreover, the new paradigm of the digital economy, coupled with the development of ICT technology, is at the center of diversified market diversification. So, they are seeking innovation from new management techniques, such as managing and controlling the management of the business process, integrating the supply chain, and establishing a system of management. Knowledge management can support managerial innovation, and be differentiated through managerial innovation activities from the perspective of knowledge management processes. In particular, the development of ICT technologies has led to a convergence of the complex and diverse market demands between advanced technology and high-tech, or among heterogeneous technologies and heterogeneous industries. Thus, it is not only speeding up the management of management resources and operating mechanisms, but we are transforming them as well with promoting the rate of change of knowledge faster. Ultimately, travel companies should minimize risks associated with tourism, shopping, culture, and leisure activities for ongoing growth and competitiveness. And they should prioritize the development of rational decision-making tools through knowledge management activities to improve the development, quality improvement, and quality of service of new tourism products. Developing a convergence service model is essential in order to specifically implement this knowledge-based service management strategy. Therefore, the study sought to explore the convergence and productivity effects of the service based on the company's diversified levels of business and knowledge management activities. Based on this, this study presented a study model to validate the impact on ultimate management performance through theoretical considerations and analyzed the relationship factors with actual examples and corroborative analysis. In addition, it was verified with Specific examples of key companies related to service convergence and knowledge based services of travel and related businesses by considering the specifics of the tourism industry and the nature of travel businesses.Implications based on the theoretical discovery and Exploratory analysis of this study is as follows. First of all, it systematically revealed the relationship with management performance based on the level of business diversification in a resource based view. Second, it have validated the effectiveness of travel companies'knowledge management activities in a resource based view with adopting forward-looking performance variables. Third, it identified the importance that the core strategy and resources of travel companies needs convergence of services. Also in practical practice, first, it is necessary to develop new travel products through diversification of business. Second, businesses should diversify their businesses in the long run. Third, the global knowledge management system must be established and the accessibility of many users is ensured. Fourth, convergence of travel packages and services should meet diverse consumers' needs based on diversified business diversification. Fifth, the costs of research and investment for business diversification and knowledge management should be related to the productivity of future value-added values. Sixth, convergence of travel services should be divided into future directions and expand into various distribution structures.Despite these implications, The study failed to cover the diverse features of travel companies and has limitations in the initial study of the theoretical framework of the management strategy. I expect the scales to become more diversified and multidimensional since further research on business diversification and knowledge-based services based on resource based perspectives will be spread than now and the structure of the industry is highly regarded by the technology and the effect of the fourth revolution.
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