제4차 산업혁명의 도래로 IT(Information Technology)를 활용한 다양한 융합기술에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따른 고품질의 IT관련 교육서비스 제공의 필요성 및 중요성 또한 점차 증대되고 있다. 한편, 일반적인 교육서비스 품질 및 만족도에 관한 연구는 그 동안 다양한 맥락에서 활발히 진행된 바 있으나, IT교육 참가자를 대상으로 한 IT교육서비스품질의 역할을 살펴본 연구는 상대적으로 부족한 것으로 파악된다. 이에 본 연구에서는 SERVPERF 모형 및 관련 선행연구를 바탕으로 IT교육 맥락에서 IT교육서비스품질의 다섯 가지 차원(유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성 및 공감성)을 도출하고, 이러한 세부 IT교육서비스품질 요인이 학습자의 교육만족도, 나아가 현업적용의도 및 ...
제4차 산업혁명의 도래로 IT(Information Technology)를 활용한 다양한 융합기술에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따른 고품질의 IT관련 교육서비스 제공의 필요성 및 중요성 또한 점차 증대되고 있다. 한편, 일반적인 교육서비스 품질 및 만족도에 관한 연구는 그 동안 다양한 맥락에서 활발히 진행된 바 있으나, IT교육 참가자를 대상으로 한 IT교육서비스품질의 역할을 살펴본 연구는 상대적으로 부족한 것으로 파악된다. 이에 본 연구에서는 SERVPERF 모형 및 관련 선행연구를 바탕으로 IT교육 맥락에서 IT교육서비스품질의 다섯 가지 차원(유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성 및 공감성)을 도출하고, 이러한 세부 IT교육서비스품질 요인이 학습자의 교육만족도, 나아가 현업적용의도 및 추천의도에 미치는 영향을 검증하였다. 또한, 이러한 영향이 학습자 직위(실무자 집단/관리자 집단) 및 참여동기(자발적 참여집단/비자발적 참여집단)에 따라 어떻게 달라지는지에 대한 추가 분석도 실시하였다. 서울 소재 M교육기관 203명의 IT교육 참가자 대상 설문을 활용한 구조방정식모형 분석 결과, IT교육서비스품질의 다섯 가지 차원 가운데 유형성, 신뢰성 및 확신성이 교육만족도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 이러한 교육만족도는 현업적용의도와 추천의도에도 유의한 영향을 주는 것으로 조사되었다. 또한, IT교육서비스품질이 교육만족도에 미치는 영향 관계에서 학습자 직위 및 참여동기가 유의한 조절효과를 가진다는 사실을 확인하였다. 본 연구는SERVPERF 모형을 활용하여 IT교육 맥락에서 IT교육서비스품질의 영향력을 실증한 최초의 연구라는 점에서 학술적 의의가 있다. 본 연구결과가 IT교육서비스 제공기관의 교육만족도 제고 및 효율적인 서비스 운영을 위한 실질적인 지침을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대한다.
제4차 산업혁명의 도래로 IT(Information Technology)를 활용한 다양한 융합기술에 대한 관심이 높아지고 있으며, 이에 따른 고품질의 IT관련 교육서비스 제공의 필요성 및 중요성 또한 점차 증대되고 있다. 한편, 일반적인 교육서비스 품질 및 만족도에 관한 연구는 그 동안 다양한 맥락에서 활발히 진행된 바 있으나, IT교육 참가자를 대상으로 한 IT교육서비스품질의 역할을 살펴본 연구는 상대적으로 부족한 것으로 파악된다. 이에 본 연구에서는 SERVPERF 모형 및 관련 선행연구를 바탕으로 IT교육 맥락에서 IT교육서비스품질의 다섯 가지 차원(유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성 및 공감성)을 도출하고, 이러한 세부 IT교육서비스품질 요인이 학습자의 교육만족도, 나아가 현업적용의도 및 추천의도에 미치는 영향을 검증하였다. 또한, 이러한 영향이 학습자 직위(실무자 집단/관리자 집단) 및 참여동기(자발적 참여집단/비자발적 참여집단)에 따라 어떻게 달라지는지에 대한 추가 분석도 실시하였다. 서울 소재 M교육기관 203명의 IT교육 참가자 대상 설문을 활용한 구조방정식모형 분석 결과, IT교육서비스품질의 다섯 가지 차원 가운데 유형성, 신뢰성 및 확신성이 교육만족도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 이러한 교육만족도는 현업적용의도와 추천의도에도 유의한 영향을 주는 것으로 조사되었다. 또한, IT교육서비스품질이 교육만족도에 미치는 영향 관계에서 학습자 직위 및 참여동기가 유의한 조절효과를 가진다는 사실을 확인하였다. 본 연구는SERVPERF 모형을 활용하여 IT교육 맥락에서 IT교육서비스품질의 영향력을 실증한 최초의 연구라는 점에서 학술적 의의가 있다. 본 연구결과가 IT교육서비스 제공기관의 교육만족도 제고 및 효율적인 서비스 운영을 위한 실질적인 지침을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대한다.
With the advent of the fourth industrial revolution, interest in various convergence technologies utilizing information technology (IT) has been increasing, and accordingly, the necessity and importance of providing high quality IT related education services are increasing. However, research on the ...
With the advent of the fourth industrial revolution, interest in various convergence technologies utilizing information technology (IT) has been increasing, and accordingly, the necessity and importance of providing high quality IT related education services are increasing. However, research on the role of IT education service quality in the IT education participants seems to be relatively inadequate. However, the research on general education service quality and satisfaction has been actively conducted in various contexts. In this study, five dimensions of IT education service quality (Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Empathy) are derived from the context of IT education based on SERVPERF model and related previous studies. The effect of these detailed IT education service quality factors on the learner 's educational satisfaction, further work application intention and recommendation intention were verified. In addition, these effects were learners positions (practitioners group/managers group) and motivation of participation (voluntary attendance/involuntary attendance) on how to add minutes varies depending on whether seats. As a result of the structural equation model analysis using the questionnaire of 203 IT education participants in M educational institutions in Seoul, Tangibles, Reliability, and Assurance of the five dimensions of IT education service quality have a significant effect on the satisfaction of education, And this satisfaction of education was also found to have a significant effect on work application and recommendation intention. In addition, it was confirmed that learner position and motivation of participation had a significant moderating effect on the relationship between IT education service quality and educational satisfaction. This study is of academic significance in that it is the first study to demonstrate the influence of IT education service quality in the context of IT education using SERVPERF model. The results of this study are expected to provide practical guidance for enhancing the educational satisfaction of IT education service providers and efficient service management.
With the advent of the fourth industrial revolution, interest in various convergence technologies utilizing information technology (IT) has been increasing, and accordingly, the necessity and importance of providing high quality IT related education services are increasing. However, research on the role of IT education service quality in the IT education participants seems to be relatively inadequate. However, the research on general education service quality and satisfaction has been actively conducted in various contexts. In this study, five dimensions of IT education service quality (Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Empathy) are derived from the context of IT education based on SERVPERF model and related previous studies. The effect of these detailed IT education service quality factors on the learner 's educational satisfaction, further work application intention and recommendation intention were verified. In addition, these effects were learners positions (practitioners group/managers group) and motivation of participation (voluntary attendance/involuntary attendance) on how to add minutes varies depending on whether seats. As a result of the structural equation model analysis using the questionnaire of 203 IT education participants in M educational institutions in Seoul, Tangibles, Reliability, and Assurance of the five dimensions of IT education service quality have a significant effect on the satisfaction of education, And this satisfaction of education was also found to have a significant effect on work application and recommendation intention. In addition, it was confirmed that learner position and motivation of participation had a significant moderating effect on the relationship between IT education service quality and educational satisfaction. This study is of academic significance in that it is the first study to demonstrate the influence of IT education service quality in the context of IT education using SERVPERF model. The results of this study are expected to provide practical guidance for enhancing the educational satisfaction of IT education service providers and efficient service management.
주제어
#IT교육서비스품질 교육만족도 현업적용의도 추천의도 학습자 직위 참여동기 SERVPERF 모델
학위논문 정보
저자
강려은
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
양성병
발행연도
2017
총페이지
[vi], 71 p.
키워드
IT교육서비스품질 교육만족도 현업적용의도 추천의도 학습자 직위 참여동기 SERVPERF 모델
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