[학위논문]가정 성교육과 학부모 대상 성교육 프로그램에 대한 중학생 학부모들의 인식 Middle school parents' perceptions on home-based sex education and sex education programs for the parents원문보기
본 연구의 목적은 가정 성교육과 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 창원지역 중학생 학부모들의 인식을 알아보는 것이다. 본 연구의 목적 달성을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 가정 성교육의 필요성에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 둘째, 가정 성교육의 내용에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 셋째, 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 가정 성교육의 필요성에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 가정 성교육이 필요하다는 응답이 대부분이었으며, 필요하지 않다는 응답은 매우 적었다. 가정 성교육이 필요한 이유로는 성장단계에 맞추어 자녀의 체계적인 성교육을 하는데 적합하다고 생각해서가 가장 많은 것으로 나타났으며, 가정 성교육이 필요하지 않은 이유로는 학교 성교육만으로 충분해서라는 응답이 많았다. 둘째, 가정 성교육의 내용에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 가정에서 성교육을 할 때 가장 필요하다고 생각되는 영역으로 가장 많이 응답된 것은 신체발달, 성 건강 영역이 가장 많았으며, 다음은 결혼과 성역할, 이성과 사랑, ...
본 연구의 목적은 가정 성교육과 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 창원지역 중학생 학부모들의 인식을 알아보는 것이다. 본 연구의 목적 달성을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 가정 성교육의 필요성에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 둘째, 가정 성교육의 내용에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 셋째, 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 가정 성교육의 필요성에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 가정 성교육이 필요하다는 응답이 대부분이었으며, 필요하지 않다는 응답은 매우 적었다. 가정 성교육이 필요한 이유로는 성장단계에 맞추어 자녀의 체계적인 성교육을 하는데 적합하다고 생각해서가 가장 많은 것으로 나타났으며, 가정 성교육이 필요하지 않은 이유로는 학교 성교육만으로 충분해서라는 응답이 많았다. 둘째, 가정 성교육의 내용에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 가정에서 성교육을 할 때 가장 필요하다고 생각되는 영역으로 가장 많이 응답된 것은 신체발달, 성 건강 영역이 가장 많았으며, 다음은 결혼과 성역할, 이성과 사랑, 사회적 환경, 양성평등 순로 응답되었다. 셋째, 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 학부모 대상 성교육을 실시할 때 참여 의사가 있다라는 응답이 많았으며, 학부모 중 어머니의 참여의사가 아버지보다 많았고, 아버지는 참여하지 않겠다는 응답이 상당히 많았다. 학부모 대상 성교육프로그램에 참여하겠다고 응답한 이유로 가장 많은 것은 자녀의 성장단계에 맞는 적절한 성교육을 하고 싶어서가 가장 많았고, 학부모 대상의 성교육프로그램에 참여할 의사가 없는 이유로 가장 많이 응답된 것은 경제적 활동으로 시간이 없어서라는 응답이 가장 많았다. 신체발달, 성 건강 영역에서 배우고 싶은 내용으로는 사춘기 심리특성이 가장 응답률이 높았다. 결혼과 성역할, 이성과 사랑 영역에서는 교우관계, 이성교제가 가장 응답률이 높았고, 사회적 환경, 양성평등 영역 중에서는 성폭력 예방이 가장 응답률이 높았다. 학부모 대상 성교육의 진행 방식으로 전문가의 특별강의가 가장 많이 선호되었고, 학부모 대상 성교육의 적절한 강의자로는 성교육 전문가가 대부분의 응답을 보였다. 부모 대상 성교육의 적절한 시간대로는 토요일 오전이라는 응답이 가장 많았고, 학부모 대상 성교육의 적절한 1회 소요시간으로는 1시간이 적당하다는 응답이 가장 많았다. 그리고 학부모 대상 성교육의 적절한 횟수에 대해 학기에 1번이라는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 가정 성교육과 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 창원지역 중학생 학부모들의 인식을 알아보는 것이다. 본 연구의 목적 달성을 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 가정 성교육의 필요성에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 둘째, 가정 성교육의 내용에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 셋째, 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 가정 성교육의 필요성에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 가정 성교육이 필요하다는 응답이 대부분이었으며, 필요하지 않다는 응답은 매우 적었다. 가정 성교육이 필요한 이유로는 성장단계에 맞추어 자녀의 체계적인 성교육을 하는데 적합하다고 생각해서가 가장 많은 것으로 나타났으며, 가정 성교육이 필요하지 않은 이유로는 학교 성교육만으로 충분해서라는 응답이 많았다. 둘째, 가정 성교육의 내용에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 가정에서 성교육을 할 때 가장 필요하다고 생각되는 영역으로 가장 많이 응답된 것은 신체발달, 성 건강 영역이 가장 많았으며, 다음은 결혼과 성역할, 이성과 사랑, 사회적 환경, 양성평등 순로 응답되었다. 셋째, 학부모 대상 성교육프로그램에 대한 학부모들의 인식 조사 결과 학부모 대상 성교육을 실시할 때 참여 의사가 있다라는 응답이 많았으며, 학부모 중 어머니의 참여의사가 아버지보다 많았고, 아버지는 참여하지 않겠다는 응답이 상당히 많았다. 학부모 대상 성교육프로그램에 참여하겠다고 응답한 이유로 가장 많은 것은 자녀의 성장단계에 맞는 적절한 성교육을 하고 싶어서가 가장 많았고, 학부모 대상의 성교육프로그램에 참여할 의사가 없는 이유로 가장 많이 응답된 것은 경제적 활동으로 시간이 없어서라는 응답이 가장 많았다. 신체발달, 성 건강 영역에서 배우고 싶은 내용으로는 사춘기 심리특성이 가장 응답률이 높았다. 결혼과 성역할, 이성과 사랑 영역에서는 교우관계, 이성교제가 가장 응답률이 높았고, 사회적 환경, 양성평등 영역 중에서는 성폭력 예방이 가장 응답률이 높았다. 학부모 대상 성교육의 진행 방식으로 전문가의 특별강의가 가장 많이 선호되었고, 학부모 대상 성교육의 적절한 강의자로는 성교육 전문가가 대부분의 응답을 보였다. 부모 대상 성교육의 적절한 시간대로는 토요일 오전이라는 응답이 가장 많았고, 학부모 대상 성교육의 적절한 1회 소요시간으로는 1시간이 적당하다는 응답이 가장 많았다. 그리고 학부모 대상 성교육의 적절한 횟수에 대해 학기에 1번이라는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to measure the awareness of parents on the domestic sex education and external programs for them. We’ve confined the scope of focus group as parents who have middle school child or children and live in the city of Changwon, South Korea. The research topics are as follows...
The purpose of this study is to measure the awareness of parents on the domestic sex education and external programs for them. We’ve confined the scope of focus group as parents who have middle school child or children and live in the city of Changwon, South Korea. The research topics are as follows: Firstly, what are parental perspectives to the need of domestic sex education? Secondly, what are parental perspectives to the context of domestic sex education? Finally, what are parental perspectives to the external programs of sex education? We’ve found following results. Firstly, the majority of response shows domestic sex education is in need, but a few replied it is redundant. Most responders regard suitable sex education is required for the stages of child or children’s physical development. Some parents think sex education at school is enough. Secondly, with regard to the context of sex education, the following subjects are orderly in their concern: gradual development of physique, sexual well-being, marriage and sex, heterosexual love, social recognition, bilateral sexual equality . Thirdly, many parents want to participate external programs of sex education, if available. Mothers show much eagerness to the programs than fathers, even many fathers don’t tend to attend to the programs. Affirmative responders expressed their needs to attend the external programs as it’s imperative nurture along with child or children’s physical development. Tightly packed day-to-day business hours suppress the intention for subsequently the negative responders to take part in the external programs The most needed parental acknowledgement on the physical development and sexual well-being is the psychological traits of adolescence. In the domain of marriage & sex and heterosexual love, parents mostly want to know about peer community friendship and heterosexual friendship. For social recognition and bilateral sexual equality arena, preventive measure for sexual violence gets the top concern from the research participants. For the delivery method of sex education, most parents favor lecture of experts from sexual education domain. The study founds one hour session in the Saturday morning every semester would be most welcomed from the parents.
The purpose of this study is to measure the awareness of parents on the domestic sex education and external programs for them. We’ve confined the scope of focus group as parents who have middle school child or children and live in the city of Changwon, South Korea. The research topics are as follows: Firstly, what are parental perspectives to the need of domestic sex education? Secondly, what are parental perspectives to the context of domestic sex education? Finally, what are parental perspectives to the external programs of sex education? We’ve found following results. Firstly, the majority of response shows domestic sex education is in need, but a few replied it is redundant. Most responders regard suitable sex education is required for the stages of child or children’s physical development. Some parents think sex education at school is enough. Secondly, with regard to the context of sex education, the following subjects are orderly in their concern: gradual development of physique, sexual well-being, marriage and sex, heterosexual love, social recognition, bilateral sexual equality . Thirdly, many parents want to participate external programs of sex education, if available. Mothers show much eagerness to the programs than fathers, even many fathers don’t tend to attend to the programs. Affirmative responders expressed their needs to attend the external programs as it’s imperative nurture along with child or children’s physical development. Tightly packed day-to-day business hours suppress the intention for subsequently the negative responders to take part in the external programs The most needed parental acknowledgement on the physical development and sexual well-being is the psychological traits of adolescence. In the domain of marriage & sex and heterosexual love, parents mostly want to know about peer community friendship and heterosexual friendship. For social recognition and bilateral sexual equality arena, preventive measure for sexual violence gets the top concern from the research participants. For the delivery method of sex education, most parents favor lecture of experts from sexual education domain. The study founds one hour session in the Saturday morning every semester would be most welcomed from the parents.
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