반려견과 함께하는 동물매개교육이 초등학생의 생명존중 인식과 친사회성에 미치는 영향 Effects of Animal Assisted Education with Companion Dogs on Life Respects and Prosociality of Elementary School Students원문보기
본 연구는 학교에 반려견이 함께 지내는 I시의 초등학교의 학생을 대상으로 동물매개교육이 생명존중 인식과 친사회성에 영향을 미치는지 알아봄으로써 살아있는 동물이 매개가 된 교육의 효과를 검증하고 초등학생의 생명존중 인식 함양 및 친사회성의 발달에 관한 시사점을 제공하기 위하여 실시하였다. 사전에 실시된 요구도 조사를 통해 학생들이 가장 많이 접하는 반려동물인 개를 매개동물로 선정하고 개를 사육하는데 필요한 인지·정서적 내용을 토대로 반려견과 함께하는 동물매개교육 프로그램을 개발하였으며, ...
본 연구는 학교에 반려견이 함께 지내는 I시의 초등학교의 학생을 대상으로 동물매개교육이 생명존중 인식과 친사회성에 영향을 미치는지 알아봄으로써 살아있는 동물이 매개가 된 교육의 효과를 검증하고 초등학생의 생명존중 인식 함양 및 친사회성의 발달에 관한 시사점을 제공하기 위하여 실시하였다. 사전에 실시된 요구도 조사를 통해 학생들이 가장 많이 접하는 반려동물인 개를 매개동물로 선정하고 개를 사육하는데 필요한 인지·정서적 내용을 토대로 반려견과 함께하는 동물매개교육 프로그램을 개발하였으며, 방과후학교 동물매개교육 과정을 선택한 3∼6학년 남녀 학생 중 연구에 동의하고 검사태도가 성실한 13명을 대상으로 단일군 사전·사후 유사 실험 설계를 통하여 동물매개교육의 효과를 조사하였다. 교육은 40분 수업시간 기준 2교시에 쉬는 시간을 포함한 90분을 한 회기로 하여 총 12회기를 진행하였으며, 학교에 상주하는 암·수 한 쌍의 학교 반려견이 매개가 되었다. 프로그램 구성은 반려동물을 대하는 마음가짐에 관련된 내용에서부터 개의 행동 및 감정표현, 건강, 영양, 위생, 훈련과 놀이에 대한 내용의 흐름으로 진행되었다. 연구도구는 생명존중 인식 측정도구와 아동용 친사회적 행동 척도를 사용하였고 본 연구의 결과에 대한 통계로는 SPSS 18.0을 사용하여 윌콕슨 부호순위검증(Wilcoxon's signed ranks test)의 방법으로 처리하였다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 반려견과 함께하는 동물매개교육은 초등학생의 생명존중 인식을 향상시키는데 유의한 효과가 있었다(Z=-2.145, p<.05). 둘째, 친사회성에는 유의한 효과는 나타나지 않았으며 이 부분에 대해서는 차후 프로그램 및 검증도구의 보완이 필요한 것으로 보인다. 본 연구 결과, 반려견과 함께하는 동물매개교육은 초등학생에게 다른 생명을 소중하게 생각하는 가치관을 갖게 하여 생명존중 인식을 신장시키고, 모둠원과 서로 협동하고 도와주는 태도를 갖게 할 뿐만 아니라 반려견에 대한 이해를 높여 학교 반려견과 가까워지는 것에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 향후 초등학교 교육현장에서 반려견과 함께하는 동물매개교육을 체계적으로 실시하는 것을 고려해야 하고 이와 관련된 후속연구가 필요하다.
본 연구는 학교에 반려견이 함께 지내는 I시의 초등학교의 학생을 대상으로 동물매개교육이 생명존중 인식과 친사회성에 영향을 미치는지 알아봄으로써 살아있는 동물이 매개가 된 교육의 효과를 검증하고 초등학생의 생명존중 인식 함양 및 친사회성의 발달에 관한 시사점을 제공하기 위하여 실시하였다. 사전에 실시된 요구도 조사를 통해 학생들이 가장 많이 접하는 반려동물인 개를 매개동물로 선정하고 개를 사육하는데 필요한 인지·정서적 내용을 토대로 반려견과 함께하는 동물매개교육 프로그램을 개발하였으며, 방과후학교 동물매개교육 과정을 선택한 3∼6학년 남녀 학생 중 연구에 동의하고 검사태도가 성실한 13명을 대상으로 단일군 사전·사후 유사 실험 설계를 통하여 동물매개교육의 효과를 조사하였다. 교육은 40분 수업시간 기준 2교시에 쉬는 시간을 포함한 90분을 한 회기로 하여 총 12회기를 진행하였으며, 학교에 상주하는 암·수 한 쌍의 학교 반려견이 매개가 되었다. 프로그램 구성은 반려동물을 대하는 마음가짐에 관련된 내용에서부터 개의 행동 및 감정표현, 건강, 영양, 위생, 훈련과 놀이에 대한 내용의 흐름으로 진행되었다. 연구도구는 생명존중 인식 측정도구와 아동용 친사회적 행동 척도를 사용하였고 본 연구의 결과에 대한 통계로는 SPSS 18.0을 사용하여 윌콕슨 부호순위검증(Wilcoxon's signed ranks test)의 방법으로 처리하였다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 반려견과 함께하는 동물매개교육은 초등학생의 생명존중 인식을 향상시키는데 유의한 효과가 있었다(Z=-2.145, p<.05). 둘째, 친사회성에는 유의한 효과는 나타나지 않았으며 이 부분에 대해서는 차후 프로그램 및 검증도구의 보완이 필요한 것으로 보인다. 본 연구 결과, 반려견과 함께하는 동물매개교육은 초등학생에게 다른 생명을 소중하게 생각하는 가치관을 갖게 하여 생명존중 인식을 신장시키고, 모둠원과 서로 협동하고 도와주는 태도를 갖게 할 뿐만 아니라 반려견에 대한 이해를 높여 학교 반려견과 가까워지는 것에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 향후 초등학교 교육현장에서 반려견과 함께하는 동물매개교육을 체계적으로 실시하는 것을 고려해야 하고 이와 관련된 후속연구가 필요하다.
This study was conducted to verify the educational effects accompanied by animals as the medium and suggest cultivating life respects and developing prosociality of elementary school students, by researching the effects of Animal Assisted Education on life Respects and prosociality of the elementary...
This study was conducted to verify the educational effects accompanied by animals as the medium and suggest cultivating life respects and developing prosociality of elementary school students, by researching the effects of Animal Assisted Education on life Respects and prosociality of the elementary school students in I city. The study was set up with dogs as the intermediary animal according to the pre-needs assesment since they were the most familiar companion animals to the subjects, and the program was developed for Animal Assisted Education involving companion dogs based on the cognitive and emotional training contents to breed dogs. The effects of Animal Assisted Education were surveyed through Single Unit Pre-Post Quasi-Experimental Design applied to the 13 subjects, out of the both male and female students from third grade through sixth grade attending the after-school curriculum, who attended the surveys with sincere manners under the consent. The education was conducted for 12 sessions and each session was run for 90 minutes consisting of 2 continuous 40 minute classes including a 10 minute recess in between, intermediated with a pair of male and female dogs residing at the school. The program was designed and run gradually with the contents including from the attitude towards companion animals to understanding dog’s behaviors and emotional expressions, health, nutrition, sanitation, training and play. Life Respect Scale and Prosocial Behavior Scale for Children were used as the research tools and the data was statistically proceeded by SPSS 18.0 and analysed through Wilcoxon's signed ranks test. The results were as follows. First, Animal Assisted Education with companion dogs had significant effects on improving Life Respect of the elementary school students(Z=-2.145, p<.05). Second, no significant effects were shown on prosociality, therefore, it appeared to be necessary to supplement the program and verification tools in the next study. The results of the study verified that Animal Assisted Education with companion dogs extended life respect of the elementary school students by giving them the opportunity to value other lives, exerting favorable influences upon not only improving their cooperative attitudes towards the group members but also growing the close associations with the school dogs by helping them better understand the companion dogs. Accordingly, it is necessary to continue the follow up researches as well as systematize Animal Assisted Education involving companion dogs conducted in elementary school fields.
This study was conducted to verify the educational effects accompanied by animals as the medium and suggest cultivating life respects and developing prosociality of elementary school students, by researching the effects of Animal Assisted Education on life Respects and prosociality of the elementary school students in I city. The study was set up with dogs as the intermediary animal according to the pre-needs assesment since they were the most familiar companion animals to the subjects, and the program was developed for Animal Assisted Education involving companion dogs based on the cognitive and emotional training contents to breed dogs. The effects of Animal Assisted Education were surveyed through Single Unit Pre-Post Quasi-Experimental Design applied to the 13 subjects, out of the both male and female students from third grade through sixth grade attending the after-school curriculum, who attended the surveys with sincere manners under the consent. The education was conducted for 12 sessions and each session was run for 90 minutes consisting of 2 continuous 40 minute classes including a 10 minute recess in between, intermediated with a pair of male and female dogs residing at the school. The program was designed and run gradually with the contents including from the attitude towards companion animals to understanding dog’s behaviors and emotional expressions, health, nutrition, sanitation, training and play. Life Respect Scale and Prosocial Behavior Scale for Children were used as the research tools and the data was statistically proceeded by SPSS 18.0 and analysed through Wilcoxon's signed ranks test. The results were as follows. First, Animal Assisted Education with companion dogs had significant effects on improving Life Respect of the elementary school students(Z=-2.145, p<.05). Second, no significant effects were shown on prosociality, therefore, it appeared to be necessary to supplement the program and verification tools in the next study. The results of the study verified that Animal Assisted Education with companion dogs extended life respect of the elementary school students by giving them the opportunity to value other lives, exerting favorable influences upon not only improving their cooperative attitudes towards the group members but also growing the close associations with the school dogs by helping them better understand the companion dogs. Accordingly, it is necessary to continue the follow up researches as well as systematize Animal Assisted Education involving companion dogs conducted in elementary school fields.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.