본 연구는 한국에서 거주하는 중국인을 대상으로 핀테크 기반의 간편결제 서비스에 대한 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 중국인이 가장 많이 사용하고 있는 알리페이 서비스를 대상으로 기술수용모델과 정보시스템의 지속이용모델을 적용하였다. 본 연구에서는 간편결제 서비스에 대한 외부요인과 내부요인을 기존 선행연구를 통해 도출하고, 사용자 관점에서 지속적인 사용의도에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 연구결과, 간편결제 서비스에 대한 외부요인(보안성, 편리성, 경제성, 반응성)과 내부요인(...
본 연구는 한국에서 거주하는 중국인을 대상으로 핀테크 기반의 간편결제 서비스에 대한 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 중국인이 가장 많이 사용하고 있는 알리페이 서비스를 대상으로 기술수용모델과 정보시스템의 지속이용모델을 적용하였다. 본 연구에서는 간편결제 서비스에 대한 외부요인과 내부요인을 기존 선행연구를 통해 도출하고, 사용자 관점에서 지속적인 사용의도에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 연구결과, 간편결제 서비스에 대한 외부요인(보안성, 편리성, 경제성, 반응성)과 내부요인(인지된 용이성, 인지된 위험성, 인지된 유용성, 인지된 적합성)중에서 편리성, 반응성, 인지된 유용성 및 적합성이 지지되었다. 특히 편리성은 간편결제 서비스의 이용기간에 영향을 미치는 요인으로 본 서비스의 지속적 사용에 중요한 요소임을 제시하였다. 국내에서 거주하거나 활동하는 외국인의 수가 증가하고 있는 현시점에서 간편결제 서비스에 대한 외국인 금융 소비자들의 인식을 파악하고 지속적 사용을 위한 요인을 분석하는 것은 핀테크 기업의 국내외 시장진출 및 성장을 위한 기반 연구로서 의미가 될 수 있다.
본 연구는 한국에서 거주하는 중국인을 대상으로 핀테크 기반의 간편결제 서비스에 대한 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 중국인이 가장 많이 사용하고 있는 알리페이 서비스를 대상으로 기술수용모델과 정보시스템의 지속이용모델을 적용하였다. 본 연구에서는 간편결제 서비스에 대한 외부요인과 내부요인을 기존 선행연구를 통해 도출하고, 사용자 관점에서 지속적인 사용의도에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 연구결과, 간편결제 서비스에 대한 외부요인(보안성, 편리성, 경제성, 반응성)과 내부요인(인지된 용이성, 인지된 위험성, 인지된 유용성, 인지된 적합성)중에서 편리성, 반응성, 인지된 유용성 및 적합성이 지지되었다. 특히 편리성은 간편결제 서비스의 이용기간에 영향을 미치는 요인으로 본 서비스의 지속적 사용에 중요한 요소임을 제시하였다. 국내에서 거주하거나 활동하는 외국인의 수가 증가하고 있는 현시점에서 간편결제 서비스에 대한 외국인 금융 소비자들의 인식을 파악하고 지속적 사용을 위한 요인을 분석하는 것은 핀테크 기업의 국내외 시장진출 및 성장을 위한 기반 연구로서 의미가 될 수 있다.
This paper takes Chinese living in Korea as the study object, and analyzes the influence factors of continuous use to the mobile payment service based on Fintech. It is divided into parts, one is inside factors, another is outside, seeing the Chinese using Alipay as study object based on TAM (Techno...
This paper takes Chinese living in Korea as the study object, and analyzes the influence factors of continuous use to the mobile payment service based on Fintech. It is divided into parts, one is inside factors, another is outside, seeing the Chinese using Alipay as study object based on TAM (Technology Acceptance Model) and continuous use of information system. It turns out to be that among outside factors (safety, convenience, economics and reactivity) and inside factors (cognizance of easiness, danger, utility, fitness), convenience, reactivity, cognizance of utility and fitness exert influence. Especially, it is the nature of convenience that causes tremendous influence to the purpose of mobile payment service. As the number of Chinese living in Korea rises swiftly and foreigners doing business in Korea keeps rising, the environmental setting gives an outlet to Fintech corporations to tap into the international market by analyzing the attitude of foreign financial consumers toward mobile payment, and the influence factors of continuous use.
This paper takes Chinese living in Korea as the study object, and analyzes the influence factors of continuous use to the mobile payment service based on Fintech. It is divided into parts, one is inside factors, another is outside, seeing the Chinese using Alipay as study object based on TAM (Technology Acceptance Model) and continuous use of information system. It turns out to be that among outside factors (safety, convenience, economics and reactivity) and inside factors (cognizance of easiness, danger, utility, fitness), convenience, reactivity, cognizance of utility and fitness exert influence. Especially, it is the nature of convenience that causes tremendous influence to the purpose of mobile payment service. As the number of Chinese living in Korea rises swiftly and foreigners doing business in Korea keeps rising, the environmental setting gives an outlet to Fintech corporations to tap into the international market by analyzing the attitude of foreign financial consumers toward mobile payment, and the influence factors of continuous use.
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