[학위논문]미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성 연구와 메이크업 특성 : 2014F/W-2017S/S 컬렉션 중심으로 A Formative Study on the Makeup Characteristics of Minimalism and Maximalism : Focused on the 2014F/W-2017S/S Collation원문보기
현대 사회는 다양한 정체성과 복잡하고 다채로운 환경 안에서 심플하고 간소한 삶을 추구하는 미니멀리스트(Minimalist)와 소장과 수집을 즐기는 맥시멀리스트(Maximalist)가 함께 공존한다. 이들의 서로 다른 생활 패턴을 추구하는 경향은 21세기 접어들어 가장 다양한 감각적 문화의 형태라 할 수 있으며 이러한 특성은 새로운 문화를 만들어 가는 하나의 과정일 것이다. 본 연구에서는 디자인 분야에서뿐만 아니라 현대인의 생활 패턴과도 밀접한 연관성을 갖고 있는 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 개념 정리와 함께 조형적 특성을 고찰하고 메이크업에 나타나는 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형적 특성을 분류하고 이를 바탕으로 메이크업 경향을 연구 하고자 한다. 본 연구의 범위는 2014F/W-2017S/S 시즌 중심으로 4대 컬렉션 전체를 분석 범위로 선택하며 분석 자료는 시즌 북(Season Book) 마리 끌레르(Marie claire) 패션 쇼(Fashion Show)의 전체 메이크업을 대상으로 한다. 연구 방법은 건축, 패션, 메이크업, 헤어 선행 연구에서 가장 중요시 되는 조형성을 찾고 이를 메이크업 특성에 맞게 분류 분석할 수 있는 조형성으로 최종 추출하여 조형성 ...
현대 사회는 다양한 정체성과 복잡하고 다채로운 환경 안에서 심플하고 간소한 삶을 추구하는 미니멀리스트(Minimalist)와 소장과 수집을 즐기는 맥시멀리스트(Maximalist)가 함께 공존한다. 이들의 서로 다른 생활 패턴을 추구하는 경향은 21세기 접어들어 가장 다양한 감각적 문화의 형태라 할 수 있으며 이러한 특성은 새로운 문화를 만들어 가는 하나의 과정일 것이다. 본 연구에서는 디자인 분야에서뿐만 아니라 현대인의 생활 패턴과도 밀접한 연관성을 갖고 있는 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 개념 정리와 함께 조형적 특성을 고찰하고 메이크업에 나타나는 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형적 특성을 분류하고 이를 바탕으로 메이크업 경향을 연구 하고자 한다. 본 연구의 범위는 2014F/W-2017S/S 시즌 중심으로 4대 컬렉션 전체를 분석 범위로 선택하며 분석 자료는 시즌 북(Season Book) 마리 끌레르(Marie claire) 패션 쇼(Fashion Show)의 전체 메이크업을 대상으로 한다. 연구 방법은 건축, 패션, 메이크업, 헤어 선행 연구에서 가장 중요시 되는 조형성을 찾고 이를 메이크업 특성에 맞게 분류 분석할 수 있는 조형성으로 최종 추출하여 조형성 분석 도구로 활용한다. 각 시즌 별 디자이너의 메인 (main) 메이크업 컨셉을 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성 별로 분류하고 결과를 도출하여 연구 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 메이크업 분석에 활용 가능한 조형성은 다음과 같다. 미니멀리즘 메이크업 조형성은 단순성, 순수성, 단일성, 환원성으로 분류할 수 있으며 맥시멀리즘 메이크업 조형성은 과장성, 장식성, 혼합성, 실험성으로 분류할 수 있다. 둘째, 미니멀리즘과 맥시멀리즘 메이크업의 조형성 분포 비율 분석 결과는 다음과 같다. 미니멀리즘 메이크업은 단순성이 가장 높은 분포 비율을 나타내며 높은 분포 비율 순으로 정렬하면 단순성, 순수성, 환원성, 단일성이다. 맥시멀리즘 메이크업은 과장성이 가장 높은 분포 비율을 나타내며 높은 분포 비율 순으로 정렬하면 과장성, 실험성, 혼합성, 장식성이다. 셋째, 컬렉션 메이크업을 조형적으로 분석한 결과를 중심으로 메이크업 특성과 경향을 알아 본 결과는 다음과 같다. 미니멀리즘 메이크업의 특성은 내추럴하고 보편적인 단순성이 가장 큰 비중을 이루며 파우더리한 피부 표현과 모델 본연의 눈썹에서 아치형, 일자형 등으로 보여졌다. 눈매 보정 정도의 아이라인 표현과 자연스러운 아이 쉐도우와 치크, 쉐딩 표현은 강약의 정도 차이가 있었으며 쉐도우, 치크, 쉐딩 중 하나는 생략된 경우도 있었다. 립 표현은 오렌지 계열에서 브라운 계열의 명도차이가 나타나는 특징을 보였다. 순수성은 단순성과 단일성의 중간 형태 메이크업으로 색조를 자제하고 페일(pale)한 피부 표현과 자연스러운 눈썹, 본연의 립 컬러 또는 글로시 하게 표현되었고 단일성은 컨셉위주의 몰 개성적인 표현으로 눈썹 또는 립을 삭제시켜 단조로움을 극대화하는 통일성을 보여주었고 환원성은 얼굴의 결점조차 개성으로 드러내는 민낯과 같은 메이크업으로 피부 결점이 드러나며 투명하게 표현되는 특징이 있으며 눈썹은 형태가 표현된 경우도 있으나 대부분 정리되지 않은 경우가 많았고 립 표현 또한 자연스러운 본연의 립 컬러 표현이 특징적으로 보여졌다. 맥시멀리즘 메이크업의 특성은 S/S 시즌보다 F/W 시즌에서 더 많이 도출되었으며 과장되고 창의적인 다양한 표현 방법을 특징으로 한다. 가장 큰 비중을 이루는 과장성은 시즌 초반에는 짙은 쉐도우 표현과 면적의 확대 표현이 특징적이었으나 시즌이 넘어갈 수록 립 컬러의 짙은 표현과 아이라인의 다양한 연장 표현이 수치가 상승했으며 장식성은 오브제를 부착하거나 찍어내는 표현 방법으로 기술과 소재의 발달은 오브제를 진화시켜 PVC, 3D 플라스틱과 같은 신소재의 등장으로 장식성의 발전을 보여주었으며 혼합성은 시대 메이크업의 재구성을 특징으로 하며 70-80년대 메이크업 재구성이 가장 많은 분포 비율을 이루고 있으며 시즌 후반에는 이국적 양식, 펑크 스타일, 퓨처리즘 등과 같은 컨셉의 재구성이 특징적으로 나타났다. 실험성은 고정관념을 탈피한 표현에 제한을 두지 않는 방법으로 얼굴을 인위적으로 왜곡시키거나 피부 조직을 독특하게 표현하는 방법도 보여지지만 실험성의 주류를 이루는 표현 방법은 점, 선, 면을 활용하여 얼굴에 그려 넣는 표현 방법이 많이 보여졌다. 넷째, 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 공존성의 특징은 다음과 같다. 메이크업을 중심으로 같은 시즌 같은 디자이너의 컬렉션에서 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성이 함께 공존하는 디자이너의 컨셉을 분류 및 분석한 결과 2014F/W 시즌부터 점진적으로 수치상승을 보였으며 단순성과 과장성의 결합이 가장 큰 비율로 나타났다. 다양한 조형성의 결합은 컬렉션의 다이나믹한 쇼의 연출이 메이크업으로도 가능하다는 것을 보여주는 사례이며 향후 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성 결합을 통한 공존은 긍정적 발전 방향의 가능성을 보여주었다. 연구 분석 결과 제언 점으로는 패션과 메이크업을 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형적 특성을 중심으로 상관관계성과 공존 방향에 대한 연구가 진행된다면 토탈 코디네이션의 트렌드 발전에 도움을 줄 수 있는 자료를 도출 해 낼 수 있을 것으로 기대한다.
현대 사회는 다양한 정체성과 복잡하고 다채로운 환경 안에서 심플하고 간소한 삶을 추구하는 미니멀리스트(Minimalist)와 소장과 수집을 즐기는 맥시멀리스트(Maximalist)가 함께 공존한다. 이들의 서로 다른 생활 패턴을 추구하는 경향은 21세기 접어들어 가장 다양한 감각적 문화의 형태라 할 수 있으며 이러한 특성은 새로운 문화를 만들어 가는 하나의 과정일 것이다. 본 연구에서는 디자인 분야에서뿐만 아니라 현대인의 생활 패턴과도 밀접한 연관성을 갖고 있는 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 개념 정리와 함께 조형적 특성을 고찰하고 메이크업에 나타나는 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형적 특성을 분류하고 이를 바탕으로 메이크업 경향을 연구 하고자 한다. 본 연구의 범위는 2014F/W-2017S/S 시즌 중심으로 4대 컬렉션 전체를 분석 범위로 선택하며 분석 자료는 시즌 북(Season Book) 마리 끌레르(Marie claire) 패션 쇼(Fashion Show)의 전체 메이크업을 대상으로 한다. 연구 방법은 건축, 패션, 메이크업, 헤어 선행 연구에서 가장 중요시 되는 조형성을 찾고 이를 메이크업 특성에 맞게 분류 분석할 수 있는 조형성으로 최종 추출하여 조형성 분석 도구로 활용한다. 각 시즌 별 디자이너의 메인 (main) 메이크업 컨셉을 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성 별로 분류하고 결과를 도출하여 연구 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 메이크업 분석에 활용 가능한 조형성은 다음과 같다. 미니멀리즘 메이크업 조형성은 단순성, 순수성, 단일성, 환원성으로 분류할 수 있으며 맥시멀리즘 메이크업 조형성은 과장성, 장식성, 혼합성, 실험성으로 분류할 수 있다. 둘째, 미니멀리즘과 맥시멀리즘 메이크업의 조형성 분포 비율 분석 결과는 다음과 같다. 미니멀리즘 메이크업은 단순성이 가장 높은 분포 비율을 나타내며 높은 분포 비율 순으로 정렬하면 단순성, 순수성, 환원성, 단일성이다. 맥시멀리즘 메이크업은 과장성이 가장 높은 분포 비율을 나타내며 높은 분포 비율 순으로 정렬하면 과장성, 실험성, 혼합성, 장식성이다. 셋째, 컬렉션 메이크업을 조형적으로 분석한 결과를 중심으로 메이크업 특성과 경향을 알아 본 결과는 다음과 같다. 미니멀리즘 메이크업의 특성은 내추럴하고 보편적인 단순성이 가장 큰 비중을 이루며 파우더리한 피부 표현과 모델 본연의 눈썹에서 아치형, 일자형 등으로 보여졌다. 눈매 보정 정도의 아이라인 표현과 자연스러운 아이 쉐도우와 치크, 쉐딩 표현은 강약의 정도 차이가 있었으며 쉐도우, 치크, 쉐딩 중 하나는 생략된 경우도 있었다. 립 표현은 오렌지 계열에서 브라운 계열의 명도차이가 나타나는 특징을 보였다. 순수성은 단순성과 단일성의 중간 형태 메이크업으로 색조를 자제하고 페일(pale)한 피부 표현과 자연스러운 눈썹, 본연의 립 컬러 또는 글로시 하게 표현되었고 단일성은 컨셉위주의 몰 개성적인 표현으로 눈썹 또는 립을 삭제시켜 단조로움을 극대화하는 통일성을 보여주었고 환원성은 얼굴의 결점조차 개성으로 드러내는 민낯과 같은 메이크업으로 피부 결점이 드러나며 투명하게 표현되는 특징이 있으며 눈썹은 형태가 표현된 경우도 있으나 대부분 정리되지 않은 경우가 많았고 립 표현 또한 자연스러운 본연의 립 컬러 표현이 특징적으로 보여졌다. 맥시멀리즘 메이크업의 특성은 S/S 시즌보다 F/W 시즌에서 더 많이 도출되었으며 과장되고 창의적인 다양한 표현 방법을 특징으로 한다. 가장 큰 비중을 이루는 과장성은 시즌 초반에는 짙은 쉐도우 표현과 면적의 확대 표현이 특징적이었으나 시즌이 넘어갈 수록 립 컬러의 짙은 표현과 아이라인의 다양한 연장 표현이 수치가 상승했으며 장식성은 오브제를 부착하거나 찍어내는 표현 방법으로 기술과 소재의 발달은 오브제를 진화시켜 PVC, 3D 플라스틱과 같은 신소재의 등장으로 장식성의 발전을 보여주었으며 혼합성은 시대 메이크업의 재구성을 특징으로 하며 70-80년대 메이크업 재구성이 가장 많은 분포 비율을 이루고 있으며 시즌 후반에는 이국적 양식, 펑크 스타일, 퓨처리즘 등과 같은 컨셉의 재구성이 특징적으로 나타났다. 실험성은 고정관념을 탈피한 표현에 제한을 두지 않는 방법으로 얼굴을 인위적으로 왜곡시키거나 피부 조직을 독특하게 표현하는 방법도 보여지지만 실험성의 주류를 이루는 표현 방법은 점, 선, 면을 활용하여 얼굴에 그려 넣는 표현 방법이 많이 보여졌다. 넷째, 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 공존성의 특징은 다음과 같다. 메이크업을 중심으로 같은 시즌 같은 디자이너의 컬렉션에서 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성이 함께 공존하는 디자이너의 컨셉을 분류 및 분석한 결과 2014F/W 시즌부터 점진적으로 수치상승을 보였으며 단순성과 과장성의 결합이 가장 큰 비율로 나타났다. 다양한 조형성의 결합은 컬렉션의 다이나믹한 쇼의 연출이 메이크업으로도 가능하다는 것을 보여주는 사례이며 향후 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형성 결합을 통한 공존은 긍정적 발전 방향의 가능성을 보여주었다. 연구 분석 결과 제언 점으로는 패션과 메이크업을 미니멀리즘과 맥시멀리즘의 조형적 특성을 중심으로 상관관계성과 공존 방향에 대한 연구가 진행된다면 토탈 코디네이션의 트렌드 발전에 도움을 줄 수 있는 자료를 도출 해 낼 수 있을 것으로 기대한다.
In modern society there is a coexistence between the minimalist who pursues a simple life in the midst of various identities and complex environments and the maximalist who enjoys collecting and collecting. This tendency to pursue different lifestyle patterns is representative of the 21st centur...
In modern society there is a coexistence between the minimalist who pursues a simple life in the midst of various identities and complex environments and the maximalist who enjoys collecting and collecting. This tendency to pursue different lifestyle patterns is representative of the 21st century and takes part in the creating of a new culture. In this study we examine the formative characteristics of minimalism and maximalism which are closely related not only to the field of design but also to the lifestyle patterns of modern people and strive to classify these characteristics as a basis for researching makeup trends. The research method focuses on prior research in architecture, fashion, makeup, and hair and finds the formability in order to create a formative analysis tool that can be used to classify and analyze according to makeup characteristics. The makeup concept of each season’s makeup designer was classified according to the formality of minimalism and maximalism and the results were as followed. Firstly, the formative qualities applicable to makeup analysis are as follows: The formality of minimalist makeup can be classified into simplicity, purity, unity, and reducing whereas the formality of maximalist makeup can be classified as exaggerated, ornamental, mixability, experimental. Secondly, the classification of the distribution ratios within the formalities of minimalist and maximalist makeup are as follows: Simplicity represents minimalist makeup with the highest distribution ratio followed by purity, reducing, and unity. Exaggeration represents maximalist makeup with the highest distribution ratio followed by experimental, mixability, and ornamental. Thirdly, the formative characteristics of the collection makeup were classified and the results of the characteristics and trends are as followed: Minimalist makeup is characterized by natural and universal simplicity as the center of focus and uses powdery skin and arched, straight-edged eyebrows on the models. Eyeliner is used only just to correct eye shape and natural eye shadow, cheek, and shading of differing intensities is seen and sometimes even with the omission of one of the following eye shadow, cheek, or shading. Orange or brown toned colors are used for the lips. Purity is a medium form within simplicity and unity and limits the use of color to strive for a pale skin color expression with natural eyebrows and natural or glossy lip color whereas the concept of unity strives for a more individualized expression and omits expression on the eyebrows or lips in order to maximize uniformity and the concept of or lips in order to maximize uniformity and the concept of reducing celebrates the bared face by revealing flaws as a part of one's individuality and uses transparent skin expression and oftentimes expresses the natural shape of the eyebrow along with the natural color of the lips. The characteristics of maximalist makeup can be seen more in the F/W season rather than the S/S season and features a variety of exaggerated and creative expression methods. In the beginning of the season, the most exaggerated expression was characterized by dark eye shadow and enlargement of the eye area but as the season passed, the color expression of the lip rose and the various ways of eyeliner expression appeared. The ornamental concept focused on attaching ornamental objects and with the appearance of new materials such as PVC material and 3D plastic, methods and expressions of ornamentality progressed and developed. The concept of mixability was characterized by recreating popular makeup trends by era as looks from the 70s to 80s were the most recreated and in the latter half of the season the reconfiguration of concepts such as exotic style, punk style, and futurism were seen. The concept of experimentation strives to stray away from stereotypical expressions thus artificially distorts the face or uniquely expresses skin tissue but mostly uses beauty marks and facial lines to express the face. Fourthly, the coexistence of minimalist and maximalist characteristics are as followed: After analyzing and classifying the coexistence of minimalism and maximalism focusing on makeup within each season using the same designer’s collection, it was found that from the 2014F/W season there was a gradual rise in coexistence with simplicity and exaggeration showing the largest proportion of combination. The combination of various formalities showed that the diversity of the collection and the production of a dynamic show can be created with makeup and that minimalism and maximalism can coexist through a formative combination which also shows the possibility of a positive direction in development. The results of this study suggest that with more focus on the formative characteristics of minimalism and maximalism in fashion and makeup and with more research on their correlation and coexistence, more references would be made which can be expected to help the progression of total coordination trends.
In modern society there is a coexistence between the minimalist who pursues a simple life in the midst of various identities and complex environments and the maximalist who enjoys collecting and collecting. This tendency to pursue different lifestyle patterns is representative of the 21st century and takes part in the creating of a new culture. In this study we examine the formative characteristics of minimalism and maximalism which are closely related not only to the field of design but also to the lifestyle patterns of modern people and strive to classify these characteristics as a basis for researching makeup trends. The research method focuses on prior research in architecture, fashion, makeup, and hair and finds the formability in order to create a formative analysis tool that can be used to classify and analyze according to makeup characteristics. The makeup concept of each season’s makeup designer was classified according to the formality of minimalism and maximalism and the results were as followed. Firstly, the formative qualities applicable to makeup analysis are as follows: The formality of minimalist makeup can be classified into simplicity, purity, unity, and reducing whereas the formality of maximalist makeup can be classified as exaggerated, ornamental, mixability, experimental. Secondly, the classification of the distribution ratios within the formalities of minimalist and maximalist makeup are as follows: Simplicity represents minimalist makeup with the highest distribution ratio followed by purity, reducing, and unity. Exaggeration represents maximalist makeup with the highest distribution ratio followed by experimental, mixability, and ornamental. Thirdly, the formative characteristics of the collection makeup were classified and the results of the characteristics and trends are as followed: Minimalist makeup is characterized by natural and universal simplicity as the center of focus and uses powdery skin and arched, straight-edged eyebrows on the models. Eyeliner is used only just to correct eye shape and natural eye shadow, cheek, and shading of differing intensities is seen and sometimes even with the omission of one of the following eye shadow, cheek, or shading. Orange or brown toned colors are used for the lips. Purity is a medium form within simplicity and unity and limits the use of color to strive for a pale skin color expression with natural eyebrows and natural or glossy lip color whereas the concept of unity strives for a more individualized expression and omits expression on the eyebrows or lips in order to maximize uniformity and the concept of or lips in order to maximize uniformity and the concept of reducing celebrates the bared face by revealing flaws as a part of one's individuality and uses transparent skin expression and oftentimes expresses the natural shape of the eyebrow along with the natural color of the lips. The characteristics of maximalist makeup can be seen more in the F/W season rather than the S/S season and features a variety of exaggerated and creative expression methods. In the beginning of the season, the most exaggerated expression was characterized by dark eye shadow and enlargement of the eye area but as the season passed, the color expression of the lip rose and the various ways of eyeliner expression appeared. The ornamental concept focused on attaching ornamental objects and with the appearance of new materials such as PVC material and 3D plastic, methods and expressions of ornamentality progressed and developed. The concept of mixability was characterized by recreating popular makeup trends by era as looks from the 70s to 80s were the most recreated and in the latter half of the season the reconfiguration of concepts such as exotic style, punk style, and futurism were seen. The concept of experimentation strives to stray away from stereotypical expressions thus artificially distorts the face or uniquely expresses skin tissue but mostly uses beauty marks and facial lines to express the face. Fourthly, the coexistence of minimalist and maximalist characteristics are as followed: After analyzing and classifying the coexistence of minimalism and maximalism focusing on makeup within each season using the same designer’s collection, it was found that from the 2014F/W season there was a gradual rise in coexistence with simplicity and exaggeration showing the largest proportion of combination. The combination of various formalities showed that the diversity of the collection and the production of a dynamic show can be created with makeup and that minimalism and maximalism can coexist through a formative combination which also shows the possibility of a positive direction in development. The results of this study suggest that with more focus on the formative characteristics of minimalism and maximalism in fashion and makeup and with more research on their correlation and coexistence, more references would be made which can be expected to help the progression of total coordination trends.
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