화석 연료의 한계성과 환경오염에 대한 대응책으로 수소의 사용 범위를 넓히려는 시도가 많이 이루어지고 있는데, 제철 산업에서의 수소환원제철도 그 중 하나라고 할 수 있다. 수소환원제철법은 경제성 문제로 이제 연구시작 단계이고, 아직 상용화가 진행되지 않았기 때문에 다양한 부분에서 많은 검증이 필요하다. 특히 수소환원에 필요한 수소를 생산하고, 고순도로 분류하고, 이송하기 위해서는 고온 및 고수소 분위기에서 안전성과 경제성이 만족되는 재료가 사용되어야 한다. 이번 연구는 400℃ 이상의 고온에서 ...
화석 연료의 한계성과 환경오염에 대한 대응책으로 수소의 사용 범위를 넓히려는 시도가 많이 이루어지고 있는데, 제철 산업에서의 수소환원제철도 그 중 하나라고 할 수 있다. 수소환원제철법은 경제성 문제로 이제 연구시작 단계이고, 아직 상용화가 진행되지 않았기 때문에 다양한 부분에서 많은 검증이 필요하다. 특히 수소환원에 필요한 수소를 생산하고, 고순도로 분류하고, 이송하기 위해서는 고온 및 고수소 분위기에서 안전성과 경제성이 만족되는 재료가 사용되어야 한다. 이번 연구는 400℃ 이상의 고온에서 열피로 특성과 경제성 관점에서 많이 사용되는 고온용 저합금강인 Cr-Mo, Cr-Mo-V 강재들의 수소취화 특성을 평가하였다. 평가 방법은 다양한 조건에서 전기화학적으로 수소를 주입한 시편의 안장시험과 미세조직 관찰, 블리스터링(blistering) 확인이다. 그리고 압력기기 자재로 가장 많이 사용되는 저탄소강과 저온/고온/내부식성 등의 다양한 용도로 많이 활용되는 STS 304와의 수소취화 특성 비교로 Cr-Mo, Cr-Mo-V 강재의 수소취화 경향성을 파악하였다.
화석 연료의 한계성과 환경오염에 대한 대응책으로 수소의 사용 범위를 넓히려는 시도가 많이 이루어지고 있는데, 제철 산업에서의 수소환원제철도 그 중 하나라고 할 수 있다. 수소환원제철법은 경제성 문제로 이제 연구시작 단계이고, 아직 상용화가 진행되지 않았기 때문에 다양한 부분에서 많은 검증이 필요하다. 특히 수소환원에 필요한 수소를 생산하고, 고순도로 분류하고, 이송하기 위해서는 고온 및 고수소 분위기에서 안전성과 경제성이 만족되는 재료가 사용되어야 한다. 이번 연구는 400℃ 이상의 고온에서 열피로 특성과 경제성 관점에서 많이 사용되는 고온용 저합금강인 Cr-Mo, Cr-Mo-V 강재들의 수소취화 특성을 평가하였다. 평가 방법은 다양한 조건에서 전기화학적으로 수소를 주입한 시편의 안장시험과 미세조직 관찰, 블리스터링(blistering) 확인이다. 그리고 압력기기 자재로 가장 많이 사용되는 저탄소강과 저온/고온/내부식성 등의 다양한 용도로 많이 활용되는 STS 304와의 수소취화 특성 비교로 Cr-Mo, Cr-Mo-V 강재의 수소취화 경향성을 파악하였다.
There have been many attempts to extend the range of hydrogen use as a countermeasure against the depletion of fossil fuels and environmental pollution. One of them is the hydrogen reduction iron and steel making. The hydrogen reduction iron and steel making method is now in the beginning stage of r...
There have been many attempts to extend the range of hydrogen use as a countermeasure against the depletion of fossil fuels and environmental pollution. One of them is the hydrogen reduction iron and steel making. The hydrogen reduction iron and steel making method is now in the beginning stage of research due to economic problems, and since it has not been commercialized yet, a lot of verification is needed in various fields. From a material point of view, hydrogen production is accompanied by a high temperature of higher than 400℃, so heat resistance is the most basic property. And the materials used for hydrogen reduction process are inevitably contact with hydrogen at a high concentration, so evaluation of hydrogen embrittlement is also important. This study evaluated the hydrogen embrittlement properties of Cr-Mo and Cr-Mo-V steels, which are widely used in terms of thermal fatigue characteristics and economical efficiency at a high temperature of 400℃ or higher. The evaluation method is tensile test, microstructure observation and blistering confirmation of electrochemically charged hydrogen under various conditions.
There have been many attempts to extend the range of hydrogen use as a countermeasure against the depletion of fossil fuels and environmental pollution. One of them is the hydrogen reduction iron and steel making. The hydrogen reduction iron and steel making method is now in the beginning stage of research due to economic problems, and since it has not been commercialized yet, a lot of verification is needed in various fields. From a material point of view, hydrogen production is accompanied by a high temperature of higher than 400℃, so heat resistance is the most basic property. And the materials used for hydrogen reduction process are inevitably contact with hydrogen at a high concentration, so evaluation of hydrogen embrittlement is also important. This study evaluated the hydrogen embrittlement properties of Cr-Mo and Cr-Mo-V steels, which are widely used in terms of thermal fatigue characteristics and economical efficiency at a high temperature of 400℃ or higher. The evaluation method is tensile test, microstructure observation and blistering confirmation of electrochemically charged hydrogen under various conditions.
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