건설공사에서 토공작업은 단지와 같은 대규모 현장 내에서 다수 및 다종의 건설장비 조합으로 이루어진다. 최근의 각종 건설장비의 성능은 급속도로 발전되고 있지만 기계화 시공을 위한 관리 및 운영방법이 뒷받침되지 않는다면 기계화 시공으로 인한 효과를 최대한으로 누리지 못하게 된다. 전문가 설문에 따르면 전통적인 건설장비 운영방법의 문제점은 공종에 적합하지 못한 건설장비의 투입과 작업 상황을 반영하지 못하는 건설장비의 조합, 건설장비 운전자의 숙련도 저하와 필요한 작업정보의 실시간 이용불가로 나타났다. 본 연구에서는 이 문제를 해결하기 위해 건설장비 플릿 관리 시스템(Fleet Management System)을 개발하여 전체 토공현장의 효율성 향상을 모색한다. 본문에서는 시스템의 기능과 프로세스 등을 제시하면서 플릿 관리의 개념에 관하여 정리하였다. 또한 작업패키지(Task Package)에 조합되는 굴삭기, 트럭 등의 장비대수를 결정하여 장비 클러스터(Equipment ...
건설공사에서 토공작업은 단지와 같은 대규모 현장 내에서 다수 및 다종의 건설장비 조합으로 이루어진다. 최근의 각종 건설장비의 성능은 급속도로 발전되고 있지만 기계화 시공을 위한 관리 및 운영방법이 뒷받침되지 않는다면 기계화 시공으로 인한 효과를 최대한으로 누리지 못하게 된다. 전문가 설문에 따르면 전통적인 건설장비 운영방법의 문제점은 공종에 적합하지 못한 건설장비의 투입과 작업 상황을 반영하지 못하는 건설장비의 조합, 건설장비 운전자의 숙련도 저하와 필요한 작업정보의 실시간 이용불가로 나타났다. 본 연구에서는 이 문제를 해결하기 위해 건설장비 플릿 관리 시스템(Fleet Management System)을 개발하여 전체 토공현장의 효율성 향상을 모색한다. 본문에서는 시스템의 기능과 프로세스 등을 제시하면서 플릿 관리의 개념에 관하여 정리하였다. 또한 작업패키지(Task Package)에 조합되는 굴삭기, 트럭 등의 장비대수를 결정하여 장비 클러스터(Equipment Cluster)로써 무리지어 운용하는 방법론을 제시하였다. 플릿 관리 시스템은 현장상황을 고려하여 필요할 때마다 건설장비 할당계획을 수립하고 클러스터의 작업시간율을 최대화할 수 있도록 하는 방법을 제공하였다. 궁극적으로 플릿 관리 시스템의 현장적용을 통하여 작업생산성 향상과 연료사용량을 감소함으로써 탄소배출도 저감할 수 있을 것이다.
건설공사에서 토공작업은 단지와 같은 대규모 현장 내에서 다수 및 다종의 건설장비 조합으로 이루어진다. 최근의 각종 건설장비의 성능은 급속도로 발전되고 있지만 기계화 시공을 위한 관리 및 운영방법이 뒷받침되지 않는다면 기계화 시공으로 인한 효과를 최대한으로 누리지 못하게 된다. 전문가 설문에 따르면 전통적인 건설장비 운영방법의 문제점은 공종에 적합하지 못한 건설장비의 투입과 작업 상황을 반영하지 못하는 건설장비의 조합, 건설장비 운전자의 숙련도 저하와 필요한 작업정보의 실시간 이용불가로 나타났다. 본 연구에서는 이 문제를 해결하기 위해 건설장비 플릿 관리 시스템(Fleet Management System)을 개발하여 전체 토공현장의 효율성 향상을 모색한다. 본문에서는 시스템의 기능과 프로세스 등을 제시하면서 플릿 관리의 개념에 관하여 정리하였다. 또한 작업패키지(Task Package)에 조합되는 굴삭기, 트럭 등의 장비대수를 결정하여 장비 클러스터(Equipment Cluster)로써 무리지어 운용하는 방법론을 제시하였다. 플릿 관리 시스템은 현장상황을 고려하여 필요할 때마다 건설장비 할당계획을 수립하고 클러스터의 작업시간율을 최대화할 수 있도록 하는 방법을 제공하였다. 궁극적으로 플릿 관리 시스템의 현장적용을 통하여 작업생산성 향상과 연료사용량을 감소함으로써 탄소배출도 저감할 수 있을 것이다.
In construction jobs, a combination of various kinds of machinery is used to perform earthworks at a large-scale site. The performance of new construction equipment has rapidly improved; however, the maximum effect of mechanized construction cannot be obtained unless the effective management and ope...
In construction jobs, a combination of various kinds of machinery is used to perform earthworks at a large-scale site. The performance of new construction equipment has rapidly improved; however, the maximum effect of mechanized construction cannot be obtained unless the effective management and operation methods are implemented. According to the expert survey, it has been discovered that the problems of conventional construction equipment operation methods can be classified into several categories: allocation of construction equipment that is not suitable for the construction work, the combination of equipment that does not take into consideration real-time field situations, the decline in the skill of the construction equipment drivers, and lack of real-time access to necessary information. In this study, construction equipment fleet management system is developed for solving this problem and find way to improving efficiency in earthworks site. The entire concept of the fleet management system, including its function and process, has been systematically outlined in this paper. An operational methodology has also been suggested, where a number of machines, such as the excavators and trucks, are chosen and further grouped into a cluster. The fleet management system can provide a method to maximize the work rate of the construction equipment fleet by developing an equipment allocation plan based on field conditions. Ultimately, it is believed that the application of the construction equipment operation system in the field will make it possible to reduce carbon emissions by improving productivity and reducing fuel consumption.
In construction jobs, a combination of various kinds of machinery is used to perform earthworks at a large-scale site. The performance of new construction equipment has rapidly improved; however, the maximum effect of mechanized construction cannot be obtained unless the effective management and operation methods are implemented. According to the expert survey, it has been discovered that the problems of conventional construction equipment operation methods can be classified into several categories: allocation of construction equipment that is not suitable for the construction work, the combination of equipment that does not take into consideration real-time field situations, the decline in the skill of the construction equipment drivers, and lack of real-time access to necessary information. In this study, construction equipment fleet management system is developed for solving this problem and find way to improving efficiency in earthworks site. The entire concept of the fleet management system, including its function and process, has been systematically outlined in this paper. An operational methodology has also been suggested, where a number of machines, such as the excavators and trucks, are chosen and further grouped into a cluster. The fleet management system can provide a method to maximize the work rate of the construction equipment fleet by developing an equipment allocation plan based on field conditions. Ultimately, it is believed that the application of the construction equipment operation system in the field will make it possible to reduce carbon emissions by improving productivity and reducing fuel consumption.
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