본 연구는 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도, 진로의사결정능력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 특성화고등학생의 자아존중감이 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 특성화고등학생의 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 가지고 연구의 목적을 달성하기 위해 경남 지역의 C공업고등학교 학생 320명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구로는 자아존중감을 측정하기 위해 Hater(1985)의 자아존중감 척도에 기초하여 우리나라 청소년에게 적용하도록 개발한 김희화(1998)의 척도를 사용하였고, 학교생활만족도를 측정하기 위해 박래근(2005), 류동훈(1999)의 연구에 사용된 연구도구를 참조하여 김종인(2012)이 제작한 측정도구를 사용하였고, 진로의사결정능력을 측정하기 위해 Harren(1964)이 처음 고안한 진로의사결정능력검사(Assessment of Career Decision Making: ACDM)를 이현림(2001)이 번역하고, 김효현(2006)이 수정・보완한 것을 연구대상이 이해하기 쉬운 용어로 수정하여 사용하였다. 최종적으로 수집된 283명의 자료는 ...
본 연구는 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도, 진로의사결정능력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 특성화고등학생의 자아존중감이 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 특성화고등학생의 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 가지고 연구의 목적을 달성하기 위해 경남 지역의 C공업고등학교 학생 320명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구로는 자아존중감을 측정하기 위해 Hater(1985)의 자아존중감 척도에 기초하여 우리나라 청소년에게 적용하도록 개발한 김희화(1998)의 척도를 사용하였고, 학교생활만족도를 측정하기 위해 박래근(2005), 류동훈(1999)의 연구에 사용된 연구도구를 참조하여 김종인(2012)이 제작한 측정도구를 사용하였고, 진로의사결정능력을 측정하기 위해 Harren(1964)이 처음 고안한 진로의사결정능력검사(Assessment of Career Decision Making: ACDM)를 이현림(2001)이 번역하고, 김효현(2006)이 수정・보완한 것을 연구대상이 이해하기 쉬운 용어로 수정하여 사용하였다. 최종적으로 수집된 283명의 자료는 SPSS Ver. 21.0 통계프로그램을 사용하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 이러한 절차와 연구결과 및 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학생의 자아존중감과 진로의사결정능력 간에는 정적상관이 있고 학교생활만족도와 진로의사결정능력 간에는 상관이 없다. 둘째, 자아존중감은 진로의사결정능력 전체에 대해서는 영향을 미치지 않는다. 하지만 구체적으로 하위요소들 간에는 신체․외모자아, 성격적 자아, 교사 관련 자아 순으로 영향을 미친다. 셋째, 특성화고등학생의 학교생활만족도는 진로의사결정능력 전체에 대해서는 영향을 미치지 않는다. 하지만 구체적으로 학교생활만족도의 하위요인인 교칙준수는 합리적인 진로의사결정에 영향을 미친다. 넷째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도는 진로의사결정능력의 합리적유형, 의존적유형, 진로계획수준에 영향을 미친다. 이러한 결과를 종합해보면 자아존중감과 학교생활만족도는 진로의사결정능력에 영향을 미치고 있음을 알 수 있으며, 합리적유형, 의존적유형, 진로계획수준에 더 많은 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 그러므로 특성화고등학생들의 진로계획 수립과 합리적인 진로의사결정능력의 함양을 위해서는 학생들이 학교생활에 만족을 느끼고 자신의 적성과 흥미를 잘 파악하고 있으며, 자신의 능력과 가치에 대한 긍정적인 평가와 태도가 있어야함을 시사한다.
본 연구는 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도, 진로의사결정능력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 특성화고등학생의 자아존중감이 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 특성화고등학생의 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도가 진로의사결정능력에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 가지고 연구의 목적을 달성하기 위해 경남 지역의 C공업고등학교 학생 320명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구로는 자아존중감을 측정하기 위해 Hater(1985)의 자아존중감 척도에 기초하여 우리나라 청소년에게 적용하도록 개발한 김희화(1998)의 척도를 사용하였고, 학교생활만족도를 측정하기 위해 박래근(2005), 류동훈(1999)의 연구에 사용된 연구도구를 참조하여 김종인(2012)이 제작한 측정도구를 사용하였고, 진로의사결정능력을 측정하기 위해 Harren(1964)이 처음 고안한 진로의사결정능력검사(Assessment of Career Decision Making: ACDM)를 이현림(2001)이 번역하고, 김효현(2006)이 수정・보완한 것을 연구대상이 이해하기 쉬운 용어로 수정하여 사용하였다. 최종적으로 수집된 283명의 자료는 SPSS Ver. 21.0 통계프로그램을 사용하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 이러한 절차와 연구결과 및 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학생의 자아존중감과 진로의사결정능력 간에는 정적상관이 있고 학교생활만족도와 진로의사결정능력 간에는 상관이 없다. 둘째, 자아존중감은 진로의사결정능력 전체에 대해서는 영향을 미치지 않는다. 하지만 구체적으로 하위요소들 간에는 신체․외모자아, 성격적 자아, 교사 관련 자아 순으로 영향을 미친다. 셋째, 특성화고등학생의 학교생활만족도는 진로의사결정능력 전체에 대해서는 영향을 미치지 않는다. 하지만 구체적으로 학교생활만족도의 하위요인인 교칙준수는 합리적인 진로의사결정에 영향을 미친다. 넷째, 특성화고등학생의 자아존중감과 학교생활만족도는 진로의사결정능력의 합리적유형, 의존적유형, 진로계획수준에 영향을 미친다. 이러한 결과를 종합해보면 자아존중감과 학교생활만족도는 진로의사결정능력에 영향을 미치고 있음을 알 수 있으며, 합리적유형, 의존적유형, 진로계획수준에 더 많은 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 그러므로 특성화고등학생들의 진로계획 수립과 합리적인 진로의사결정능력의 함양을 위해서는 학생들이 학교생활에 만족을 느끼고 자신의 적성과 흥미를 잘 파악하고 있으며, 자신의 능력과 가치에 대한 긍정적인 평가와 태도가 있어야함을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the effect of self-esteem and school life satisfaction on career decision-making ability of technical high school students. The problems set for the purpose of this study are as follows. First, what is the relationship between self-esteem, school life satisfac...
The purpose of this study is to examine the effect of self-esteem and school life satisfaction on career decision-making ability of technical high school students. The problems set for the purpose of this study are as follows. First, what is the relationship between self-esteem, school life satisfaction and career decision-making ability of technical high school students? Second, how does the self-esteem of technical high school students influence career decision-making ability? Fourth, how does self-esteem and school life satisfaction of technical high school students affect career decision-making ability? In order to achieve the purpose of the study with these research problems, a questionnaire was conducted on 320 students of C technical high school in Kyungnam area. In order to measure self-esteem, we used the scale of Kim Hee-hwa(1998) developed by Hater(1985) to apply to Korean adolescents based on self-esteem scale, In order to measure the school life satisfaction, we used the measurement tools produced by Kim Jong-in(2012) with reference to the research tools used in the study of Park Lae-guen(2001) and Ryu Dong-hoon(1999), In order to measure career decision-making ability, Harren(1964) first translated the(Assessment of Career Decision Making: ACDM) by Lee Hyun-rim(2001), Modified and supplemented by Kim Hyo-hyun(2006), we used modified terms to make it easier to understand. Finally, 283 data collected were analyzed using SPSS Ver. 21.0 Statistical program was used for correlation analysis and multiple regression analysis. The following conclusions were obtained from these procedures, research results and discussions. First, there is a statistically significant correlation between self-esteem of technical high school students, school life satisfaction, and career decision-making ability. Second, self-esteem does not affect the whole career decision-making ability. However, in particular, the sub-factors affect the body, the appearance self, the personality self, and the teacher-related self in this order. Third, the school life satisfaction of technical high school students has no effect on career decision-making ability as a whole. However, specifically, compliance with school rules, which is a sub-factor of school life satisfaction, influences rational career decision-making. Fourth, self-esteem and school life satisfaction of technical high school students influence the rational type of career decision making ability, dependent type, and career planning level. These results show that self - esteem and school life satisfaction affect career decision making ability. The more likely it is to influence the rational type, the dependent type, and the career planning level. Therefore, in order to establish the career plan of the specialization technical high school students and cultivate the rational career decision-making ability, the students should be satisfied with the school life, have a good grasp of their aptitude and interest, have a positive evaluation and attitude about their abilities and values.
The purpose of this study is to examine the effect of self-esteem and school life satisfaction on career decision-making ability of technical high school students. The problems set for the purpose of this study are as follows. First, what is the relationship between self-esteem, school life satisfaction and career decision-making ability of technical high school students? Second, how does the self-esteem of technical high school students influence career decision-making ability? Fourth, how does self-esteem and school life satisfaction of technical high school students affect career decision-making ability? In order to achieve the purpose of the study with these research problems, a questionnaire was conducted on 320 students of C technical high school in Kyungnam area. In order to measure self-esteem, we used the scale of Kim Hee-hwa(1998) developed by Hater(1985) to apply to Korean adolescents based on self-esteem scale, In order to measure the school life satisfaction, we used the measurement tools produced by Kim Jong-in(2012) with reference to the research tools used in the study of Park Lae-guen(2001) and Ryu Dong-hoon(1999), In order to measure career decision-making ability, Harren(1964) first translated the(Assessment of Career Decision Making: ACDM) by Lee Hyun-rim(2001), Modified and supplemented by Kim Hyo-hyun(2006), we used modified terms to make it easier to understand. Finally, 283 data collected were analyzed using SPSS Ver. 21.0 Statistical program was used for correlation analysis and multiple regression analysis. The following conclusions were obtained from these procedures, research results and discussions. First, there is a statistically significant correlation between self-esteem of technical high school students, school life satisfaction, and career decision-making ability. Second, self-esteem does not affect the whole career decision-making ability. However, in particular, the sub-factors affect the body, the appearance self, the personality self, and the teacher-related self in this order. Third, the school life satisfaction of technical high school students has no effect on career decision-making ability as a whole. However, specifically, compliance with school rules, which is a sub-factor of school life satisfaction, influences rational career decision-making. Fourth, self-esteem and school life satisfaction of technical high school students influence the rational type of career decision making ability, dependent type, and career planning level. These results show that self - esteem and school life satisfaction affect career decision making ability. The more likely it is to influence the rational type, the dependent type, and the career planning level. Therefore, in order to establish the career plan of the specialization technical high school students and cultivate the rational career decision-making ability, the students should be satisfied with the school life, have a good grasp of their aptitude and interest, have a positive evaluation and attitude about their abilities and values.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.