공공청사시설은 시대를 막론하고 정치적, 행정적 플랫폼(platform)으로서 지역 혹은 국가의 가장 중요한 공공건축시설이다. 국가적 차원의 업무를 수행하는 특수시설이라는 점에서 보안이 요구되는 공간이기도 하지만 사회공간 속 시민의 자율성이 보장되는 공론장으로서의 공간이기도 하다. 이러한 공공청사시설의 딜레마는 공공청사시설이 공간계획과 활용에 있어 권력과 공공성이라는 두 상반된 가치관을 공존시키며 공간적으로 대응해 왔음을 의미한다. 본 논문은 이러한 전제를 바탕으로 공공청사시설의 공간구조를 분석해 공간적 차원의 권력과 공공성의 구축 양상을 밝히고 그 연장선상에서 열린 공공청사의 건축적 조건들을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국의 19~21세기에 걸친 공공청사시설의 사료를 수집하고 공간구조분석을 수행하며 그 결과를 연대기적으로 유형화 해 역사적 궤적을 살펴본다. 통사적 분석결과를 바탕으로 공공청사시설 공간구조에서의 권력과 공공성의 구축과 한국의 시대적, 정치체제적 변화과정을 비교해 규명함으로써 권력과 공공성의 공간 구조적 양립 방법론을 밝히고 현대사회의 공론장으로서의 가능성을 모색하는 것이 연구의 주 내용을 이룬다. 연구의 진행을 위해 공공청사시설의 기반이 되는 공공영역의 이론적 고찰, 즉 공공영역의 의미와 권력적 속성, 공공적 속성에 대한 이론적 고찰을 거쳐 인문학적 해석 가능성을 열어두었다. 또한 공간구조 분석을 위한 세 가지 측면, 즉 공공청사시설의 공간조직, 공간위상, 가시영역의 분석 방향을 정립해 각각의 분석에 대한 정량적 결과를 얻을 수 있는 분석지표를 제시하였으며 이를 위해 공간조직도분석, ...
공공청사시설은 시대를 막론하고 정치적, 행정적 플랫폼(platform)으로서 지역 혹은 국가의 가장 중요한 공공건축시설이다. 국가적 차원의 업무를 수행하는 특수시설이라는 점에서 보안이 요구되는 공간이기도 하지만 사회공간 속 시민의 자율성이 보장되는 공론장으로서의 공간이기도 하다. 이러한 공공청사시설의 딜레마는 공공청사시설이 공간계획과 활용에 있어 권력과 공공성이라는 두 상반된 가치관을 공존시키며 공간적으로 대응해 왔음을 의미한다. 본 논문은 이러한 전제를 바탕으로 공공청사시설의 공간구조를 분석해 공간적 차원의 권력과 공공성의 구축 양상을 밝히고 그 연장선상에서 열린 공공청사의 건축적 조건들을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국의 19~21세기에 걸친 공공청사시설의 사료를 수집하고 공간구조분석을 수행하며 그 결과를 연대기적으로 유형화 해 역사적 궤적을 살펴본다. 통사적 분석결과를 바탕으로 공공청사시설 공간구조에서의 권력과 공공성의 구축과 한국의 시대적, 정치체제적 변화과정을 비교해 규명함으로써 권력과 공공성의 공간 구조적 양립 방법론을 밝히고 현대사회의 공론장으로서의 가능성을 모색하는 것이 연구의 주 내용을 이룬다. 연구의 진행을 위해 공공청사시설의 기반이 되는 공공영역의 이론적 고찰, 즉 공공영역의 의미와 권력적 속성, 공공적 속성에 대한 이론적 고찰을 거쳐 인문학적 해석 가능성을 열어두었다. 또한 공간구조 분석을 위한 세 가지 측면, 즉 공공청사시설의 공간조직, 공간위상, 가시영역의 분석 방향을 정립해 각각의 분석에 대한 정량적 결과를 얻을 수 있는 분석지표를 제시하였으며 이를 위해 공간조직도분석, 공간구문론 기반의 가시장분석 및 가시영역분석의 공간구조 분석 방법론을 도입하였다. 객관화된 분석결과를 종합해 공공청사시설 공간구조의 연대기적 유형화를 시도해 공간구조 변화의 사회적 의미 해석의 기초를 마련하였다. 연구의 중간과정으로서 정량분석결과를 종합해 공간구조는 유형별 공통적 특질을 범주화하였다. 첫째 공간구조 대칭성은 대칭구조에서 비대칭 구조로 변화하며 자유분방한 구조로 나아가고 있었다. 둘째, 대민공간 접근성은 접근 자체가 통제된 비자율 접근구조에서 신체적 행위전개가 자유로운 통합 자율접근구조로 이동하고 있었다. 셋째, 권력공간 표상성은 시대의 흐름에 따라 완화됨으로서 표상구조에서 비표상구조로 이동하며 권력이 은폐되고 공공성을 표방한 열린구조로 변화하고 있었다. 넷째, 감시구조는 사실상 감시구조가 구현되지 않은 1시점 선형감시구조에서 행위전개 자율성은 확보되었으나 사실상 개인의 행위가 공권력의 시선에 노출되어 있는 다시점 방사형감시구조로 변화함으로서 진정한 자율성의 확보에 대한 건축적 의문를 남겨두고 있었다. 이를 바탕으로 한국 근현대 공공청사시설의 공간구조의 연대기적 유형화가 가능하였으며 공공청사의 공간구조를 연대기적으로 유형화해 본 결과 시대적 흐름에 따라 세 가지 유형으로 분류되었다. 첫째, 구한말~식민시대의 1세대는 권력 자체를 표상하는 주권적 공간구조의 양상을 보이고 있었다. 둘째, 한국전쟁이후 60~80년대의 2세대는 확장된 대민업무 수요에 대민 신뢰와 단속적 개방의 특성을 가지는 규율적 공간구조의 특성을 보인다. 셋째, 지자체 시행 이후 현재까지의 3세대 공공청사시설들은 통합민원홀로 대표되는 시민센터화 경향을 보이나 병치된 공간 속 비노출 감시구조를 구축함으로서 관리적 공간구조로 정의된다. 국내 공공청사시설 공간구조의 발전과정에서는 다양한 한계점 역시 발견되었는데, 종합하면 이분화된 업무영역과 대민영역 간 소통이 불가한 공간구조라고 할 수 있다. 이에 대한 대안의 제시로서 해외 선진사례를 분석한 결과, 시각적, 동선적, 공간적 탈권력의 공간구조를 구축해 공공성을 건축적으로 상징하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 공간구조에서 시민들의 열린 경험이 유도되고 민주주의의 성장이 은유되고 있음 역시 이해할 수 있었다. 본 연구는 공공건축물의 공간구조에서 드러난 권력과 공공성의 양상을 이론화하고 국내 공공청사시설의 폭넓은 사료수집 및 공간구조적 유형화 과정을 통해 객관적 자료를 구축하였다. 이를 바탕으로 공공청사시설의 공간구조가 시대정신과 함께 변화해 나감을 이해하였고 그 연장선상에서 공공청사시설의 미래상을 제시하였다. 이러한 연구의 과정을 통해 공공건축의 현대적 공공성 확보에 기여할 수 있는 건축적 방법론을 이론화 하였음에 연구의 의의가 있다.
공공청사시설은 시대를 막론하고 정치적, 행정적 플랫폼(platform)으로서 지역 혹은 국가의 가장 중요한 공공건축시설이다. 국가적 차원의 업무를 수행하는 특수시설이라는 점에서 보안이 요구되는 공간이기도 하지만 사회공간 속 시민의 자율성이 보장되는 공론장으로서의 공간이기도 하다. 이러한 공공청사시설의 딜레마는 공공청사시설이 공간계획과 활용에 있어 권력과 공공성이라는 두 상반된 가치관을 공존시키며 공간적으로 대응해 왔음을 의미한다. 본 논문은 이러한 전제를 바탕으로 공공청사시설의 공간구조를 분석해 공간적 차원의 권력과 공공성의 구축 양상을 밝히고 그 연장선상에서 열린 공공청사의 건축적 조건들을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국의 19~21세기에 걸친 공공청사시설의 사료를 수집하고 공간구조분석을 수행하며 그 결과를 연대기적으로 유형화 해 역사적 궤적을 살펴본다. 통사적 분석결과를 바탕으로 공공청사시설 공간구조에서의 권력과 공공성의 구축과 한국의 시대적, 정치체제적 변화과정을 비교해 규명함으로써 권력과 공공성의 공간 구조적 양립 방법론을 밝히고 현대사회의 공론장으로서의 가능성을 모색하는 것이 연구의 주 내용을 이룬다. 연구의 진행을 위해 공공청사시설의 기반이 되는 공공영역의 이론적 고찰, 즉 공공영역의 의미와 권력적 속성, 공공적 속성에 대한 이론적 고찰을 거쳐 인문학적 해석 가능성을 열어두었다. 또한 공간구조 분석을 위한 세 가지 측면, 즉 공공청사시설의 공간조직, 공간위상, 가시영역의 분석 방향을 정립해 각각의 분석에 대한 정량적 결과를 얻을 수 있는 분석지표를 제시하였으며 이를 위해 공간조직도분석, 공간구문론 기반의 가시장분석 및 가시영역분석의 공간구조 분석 방법론을 도입하였다. 객관화된 분석결과를 종합해 공공청사시설 공간구조의 연대기적 유형화를 시도해 공간구조 변화의 사회적 의미 해석의 기초를 마련하였다. 연구의 중간과정으로서 정량분석결과를 종합해 공간구조는 유형별 공통적 특질을 범주화하였다. 첫째 공간구조 대칭성은 대칭구조에서 비대칭 구조로 변화하며 자유분방한 구조로 나아가고 있었다. 둘째, 대민공간 접근성은 접근 자체가 통제된 비자율 접근구조에서 신체적 행위전개가 자유로운 통합 자율접근구조로 이동하고 있었다. 셋째, 권력공간 표상성은 시대의 흐름에 따라 완화됨으로서 표상구조에서 비표상구조로 이동하며 권력이 은폐되고 공공성을 표방한 열린구조로 변화하고 있었다. 넷째, 감시구조는 사실상 감시구조가 구현되지 않은 1시점 선형감시구조에서 행위전개 자율성은 확보되었으나 사실상 개인의 행위가 공권력의 시선에 노출되어 있는 다시점 방사형감시구조로 변화함으로서 진정한 자율성의 확보에 대한 건축적 의문를 남겨두고 있었다. 이를 바탕으로 한국 근현대 공공청사시설의 공간구조의 연대기적 유형화가 가능하였으며 공공청사의 공간구조를 연대기적으로 유형화해 본 결과 시대적 흐름에 따라 세 가지 유형으로 분류되었다. 첫째, 구한말~식민시대의 1세대는 권력 자체를 표상하는 주권적 공간구조의 양상을 보이고 있었다. 둘째, 한국전쟁이후 60~80년대의 2세대는 확장된 대민업무 수요에 대민 신뢰와 단속적 개방의 특성을 가지는 규율적 공간구조의 특성을 보인다. 셋째, 지자체 시행 이후 현재까지의 3세대 공공청사시설들은 통합민원홀로 대표되는 시민센터화 경향을 보이나 병치된 공간 속 비노출 감시구조를 구축함으로서 관리적 공간구조로 정의된다. 국내 공공청사시설 공간구조의 발전과정에서는 다양한 한계점 역시 발견되었는데, 종합하면 이분화된 업무영역과 대민영역 간 소통이 불가한 공간구조라고 할 수 있다. 이에 대한 대안의 제시로서 해외 선진사례를 분석한 결과, 시각적, 동선적, 공간적 탈권력의 공간구조를 구축해 공공성을 건축적으로 상징하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 공간구조에서 시민들의 열린 경험이 유도되고 민주주의의 성장이 은유되고 있음 역시 이해할 수 있었다. 본 연구는 공공건축물의 공간구조에서 드러난 권력과 공공성의 양상을 이론화하고 국내 공공청사시설의 폭넓은 사료수집 및 공간구조적 유형화 과정을 통해 객관적 자료를 구축하였다. 이를 바탕으로 공공청사시설의 공간구조가 시대정신과 함께 변화해 나감을 이해하였고 그 연장선상에서 공공청사시설의 미래상을 제시하였다. 이러한 연구의 과정을 통해 공공건축의 현대적 공공성 확보에 기여할 수 있는 건축적 방법론을 이론화 하였음에 연구의 의의가 있다.
The government building is political and administrative platform for nation or even local government of all ages. It needs spatial securities because the government building is an office of national works and business. Nevertheless, the building is a public sphere with guaranteed autonomy of spatial...
The government building is political and administrative platform for nation or even local government of all ages. It needs spatial securities because the government building is an office of national works and business. Nevertheless, the building is a public sphere with guaranteed autonomy of spatial experiences. It means government building has a dilemma about realization of power and publicness in spatial design and operation, and it also means the building makes coexistence of those opposed notions in a spatial environment. Based on these premises, this dissertation purposes reveal an establishment of power and publicness in spatial structure of government buildings and deduct architectural design methods for open government buildings. For those purposes, it conducts an analysis of spatial structure of Korean government buildings built in last 100 years and tries chronological typology. In addition, reveal an interrelationship between political changes and spatial structural changes through syntactic analysis and seek a spatial potential of public sphere in contemporary government buildings. In mid-process of researches, Korean government buildings are chronicle classed as three types. In first generation, from last period of Chosun dynasty to era of Japanese occupation, government buildings took on a ‘sovereignty’ structural aspect. It means spatial structure of those buildings presents directly a power and political authority. In second generation, from 1960’s to 1980’s, the buildings took on a ‘disciplinary’ spatial structure aspect. Because in this period government had to present social trust to citizen for adaption of democratic changes of Korean civil society. In third generation, from 1990’s to present, the buildings took on a ‘government’ spatial structure aspect. In this generation, government buildings become a civil center but keep setting up an indirect surveillance structure in large integrated hall. Keywords : Power, Publicness, Public Architecture, Government Buildings, Spatial Structure, Chronological Typology Through above chronological typology, it was verified that spatial structure of government buildings shares structural properties. First, Symmetry of spatial structure, government buildings move from symmetric structure to asymmetric structure. Second, accessibility of places for civilians, it move from nonautonomic structure to integrated autonomic structure. Third, spatial presentation of power, means authoritative spatial structure becomes relieved and concealed even becomes public open spaces. It is seen as a movement from presentational spatial structure to nonpresentational spatial structure. Fourth, surveillance spatial structure, it moves from one point linear surveillance to radial surveillance, it involves a limitation about secure of autonomy in citizen’s spatial experiences. Based on chronological typology and aspect of spatial changes, it was revealed that contemporary evolution of Korean government buildings have made a enhancement of publicness and autonomy of citizen’s experiences. Nevertheless, also there are some spatial limitations because of a gap of governmental authorities and establishment public sphere. As a consequence of researching of advanced government buildings’ design, it was deducted that open government buildings have to reflect floated office space, expanded urban tissues, and anonymous public sphere as an design methods. This dissertation contributed to make a theory of power and publicness in a spatial structure and database of Korean cases of government buildings. Based on above, it revealed that changes of spatial structure have an interrelationship with changes of spirit of times and made meaningful seeking of design intention points for future government buildings with secure contemporary publicness.
The government building is political and administrative platform for nation or even local government of all ages. It needs spatial securities because the government building is an office of national works and business. Nevertheless, the building is a public sphere with guaranteed autonomy of spatial experiences. It means government building has a dilemma about realization of power and publicness in spatial design and operation, and it also means the building makes coexistence of those opposed notions in a spatial environment. Based on these premises, this dissertation purposes reveal an establishment of power and publicness in spatial structure of government buildings and deduct architectural design methods for open government buildings. For those purposes, it conducts an analysis of spatial structure of Korean government buildings built in last 100 years and tries chronological typology. In addition, reveal an interrelationship between political changes and spatial structural changes through syntactic analysis and seek a spatial potential of public sphere in contemporary government buildings. In mid-process of researches, Korean government buildings are chronicle classed as three types. In first generation, from last period of Chosun dynasty to era of Japanese occupation, government buildings took on a ‘sovereignty’ structural aspect. It means spatial structure of those buildings presents directly a power and political authority. In second generation, from 1960’s to 1980’s, the buildings took on a ‘disciplinary’ spatial structure aspect. Because in this period government had to present social trust to citizen for adaption of democratic changes of Korean civil society. In third generation, from 1990’s to present, the buildings took on a ‘government’ spatial structure aspect. In this generation, government buildings become a civil center but keep setting up an indirect surveillance structure in large integrated hall. Keywords : Power, Publicness, Public Architecture, Government Buildings, Spatial Structure, Chronological Typology Through above chronological typology, it was verified that spatial structure of government buildings shares structural properties. First, Symmetry of spatial structure, government buildings move from symmetric structure to asymmetric structure. Second, accessibility of places for civilians, it move from nonautonomic structure to integrated autonomic structure. Third, spatial presentation of power, means authoritative spatial structure becomes relieved and concealed even becomes public open spaces. It is seen as a movement from presentational spatial structure to nonpresentational spatial structure. Fourth, surveillance spatial structure, it moves from one point linear surveillance to radial surveillance, it involves a limitation about secure of autonomy in citizen’s spatial experiences. Based on chronological typology and aspect of spatial changes, it was revealed that contemporary evolution of Korean government buildings have made a enhancement of publicness and autonomy of citizen’s experiences. Nevertheless, also there are some spatial limitations because of a gap of governmental authorities and establishment public sphere. As a consequence of researching of advanced government buildings’ design, it was deducted that open government buildings have to reflect floated office space, expanded urban tissues, and anonymous public sphere as an design methods. This dissertation contributed to make a theory of power and publicness in a spatial structure and database of Korean cases of government buildings. Based on above, it revealed that changes of spatial structure have an interrelationship with changes of spirit of times and made meaningful seeking of design intention points for future government buildings with secure contemporary publicness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.