도로전광표지는 2000년대 이후 본격적으로 보급되어 시설공급 측면에서는 큰 성과를 이루었지만 성능 측면에서는 태양빛 반사로 인한 도로전광표지의 표출부 휘도 저하 및 표출 색상별 휘도 비율의 불균형으로 인해 판독성 저하 문제가 발생하였다. 본 연구는 도로전광표지의 정보전달 정확도 및 콘텐츠 인식률 향상을 위해 외부조도에 따른 도로전광표지의 최적 휘도 산출모형을 개발하였고, 이를 구현하기 위해 관련 광학이론 및 기존연구, 국내외 휘도기준을 고찰하여 최적 휘도 산출모형을 위한 ...
도로전광표지는 2000년대 이후 본격적으로 보급되어 시설공급 측면에서는 큰 성과를 이루었지만 성능 측면에서는 태양빛 반사로 인한 도로전광표지의 표출부 휘도 저하 및 표출 색상별 휘도 비율의 불균형으로 인해 판독성 저하 문제가 발생하였다. 본 연구는 도로전광표지의 정보전달 정확도 및 콘텐츠 인식률 향상을 위해 외부조도에 따른 도로전광표지의 최적 휘도 산출모형을 개발하였고, 이를 구현하기 위해 관련 광학이론 및 기존연구, 국내외 휘도기준을 고찰하여 최적 휘도 산출모형을 위한 파라미터 선정 및 실험방법론 등 연구방법론을 정립하였다. 또한 반사휘도 및 최적 휘도비 도출을 위한 광학실험과 피시험자 실험을 통해 자료를 수집하고, 광학실험 자료를 분석하여 반사휘도비율 정의 및 반사휘도를 도출하고, 피시험자 실험 자료를 분석하여 적색, 녹색, 황색에 대한 최적 휘도비 및 최적 휘도 산출모형을 개발하여 도로전광표지 표출부 A, B, C 3가지 모델에 적용하였다. 최적 휘도 산출모형 적용결과 반사휘도가 낮은 도로전광표지의 표출부는 최적 휘도가 낮아짐을 알 수 있고 그로 인해 에너지도 절약할 수 있다. 또한 외부조도에 따른 표출부의 최적 휘도의 색상별 휘도 비율은 적색 : 녹색 : 황색 = 1 : 1.13 : 1.57로 도출되었다. 이러한 결과로부터 본 연구에서 개발된 도로전광표지 최적 휘도 산출모형과 색상별 휘도 비율은 국내 도로전광표지 휘도 및 휘도비 기준 정립, 도로전광표지 제조 및 운영관리 기술 향상, 도로전광표지의 판독성 및 교통안전 향상, 에너지를 절약할 것으로 기대된다. 그리고 도로 및 교통안전 표지의 외부조도에 따른 시인성 및 판독성 향상에 필요한 기초 연구가 될 것이다.
도로전광표지는 2000년대 이후 본격적으로 보급되어 시설공급 측면에서는 큰 성과를 이루었지만 성능 측면에서는 태양빛 반사로 인한 도로전광표지의 표출부 휘도 저하 및 표출 색상별 휘도 비율의 불균형으로 인해 판독성 저하 문제가 발생하였다. 본 연구는 도로전광표지의 정보전달 정확도 및 콘텐츠 인식률 향상을 위해 외부조도에 따른 도로전광표지의 최적 휘도 산출모형을 개발하였고, 이를 구현하기 위해 관련 광학이론 및 기존연구, 국내외 휘도기준을 고찰하여 최적 휘도 산출모형을 위한 파라미터 선정 및 실험방법론 등 연구방법론을 정립하였다. 또한 반사휘도 및 최적 휘도비 도출을 위한 광학실험과 피시험자 실험을 통해 자료를 수집하고, 광학실험 자료를 분석하여 반사휘도비율 정의 및 반사휘도를 도출하고, 피시험자 실험 자료를 분석하여 적색, 녹색, 황색에 대한 최적 휘도비 및 최적 휘도 산출모형을 개발하여 도로전광표지 표출부 A, B, C 3가지 모델에 적용하였다. 최적 휘도 산출모형 적용결과 반사휘도가 낮은 도로전광표지의 표출부는 최적 휘도가 낮아짐을 알 수 있고 그로 인해 에너지도 절약할 수 있다. 또한 외부조도에 따른 표출부의 최적 휘도의 색상별 휘도 비율은 적색 : 녹색 : 황색 = 1 : 1.13 : 1.57로 도출되었다. 이러한 결과로부터 본 연구에서 개발된 도로전광표지 최적 휘도 산출모형과 색상별 휘도 비율은 국내 도로전광표지 휘도 및 휘도비 기준 정립, 도로전광표지 제조 및 운영관리 기술 향상, 도로전광표지의 판독성 및 교통안전 향상, 에너지를 절약할 것으로 기대된다. 그리고 도로 및 교통안전 표지의 외부조도에 따른 시인성 및 판독성 향상에 필요한 기초 연구가 될 것이다.
VMS came into full-blown circulation in the 2000s and have achieved considerable outcomes in the aspect of facility supply. They have, however, encountered a problem of lower legibility in the aspect of performance according to the lower luminance on the display and the imbalance of luminance ratio ...
VMS came into full-blown circulation in the 2000s and have achieved considerable outcomes in the aspect of facility supply. They have, however, encountered a problem of lower legibility in the aspect of performance according to the lower luminance on the display and the imbalance of luminance ratio by the display colors due to sunlight reflection. This study developed a calculation model for the optimization luminance of VMS according to external illumination to increase the accuracy of their information delivery and recognition rate of their content. Trying to implement the model, the investigator examined optic theories related to the field, previous studies, and luminance criteria home and abroad and established a methodology involving parameter selection and experimental methodology to build a calculation model for optimization luminance. Data was collected with optic and subject experiments to obtain the reflection luminance and optimization luminance ratio. The data collected in the optic experiments was analyzed to determine the reflection luminance ratio and calculate reflection luminance. The data collected in the subject experiments was analyzed to develop a calculation model for optimal luminance ratio and optimization luminance for red, green and yellow and apply it to three VMS display models, A, B, and C. The application results of the calculation model for optimization luminance show that the VMS display with lower reflection luminance decreased in optimization luminance and thus saved energy. In addition, the optimization luminance recognition ratio on the display among the three colors according to external illumination was red: green: yellow = 1 : 1.13 : 1.57. These findings indicate that the calculation model for VMS optimization luminance developed in the present study and the luminance ratio by the colors will help to establish a set of criteria for VMS luminance and luminance ratio in the nation, improve VMS manufacturing, operation, and management technologies, promote the legibility of VMS and traffic safety, and save energy. In addition, the present study will serve as a basic study needed to enhance the visibility and legibility of road signs and traffic safety signs according to external illumination.
VMS came into full-blown circulation in the 2000s and have achieved considerable outcomes in the aspect of facility supply. They have, however, encountered a problem of lower legibility in the aspect of performance according to the lower luminance on the display and the imbalance of luminance ratio by the display colors due to sunlight reflection. This study developed a calculation model for the optimization luminance of VMS according to external illumination to increase the accuracy of their information delivery and recognition rate of their content. Trying to implement the model, the investigator examined optic theories related to the field, previous studies, and luminance criteria home and abroad and established a methodology involving parameter selection and experimental methodology to build a calculation model for optimization luminance. Data was collected with optic and subject experiments to obtain the reflection luminance and optimization luminance ratio. The data collected in the optic experiments was analyzed to determine the reflection luminance ratio and calculate reflection luminance. The data collected in the subject experiments was analyzed to develop a calculation model for optimal luminance ratio and optimization luminance for red, green and yellow and apply it to three VMS display models, A, B, and C. The application results of the calculation model for optimization luminance show that the VMS display with lower reflection luminance decreased in optimization luminance and thus saved energy. In addition, the optimization luminance recognition ratio on the display among the three colors according to external illumination was red: green: yellow = 1 : 1.13 : 1.57. These findings indicate that the calculation model for VMS optimization luminance developed in the present study and the luminance ratio by the colors will help to establish a set of criteria for VMS luminance and luminance ratio in the nation, improve VMS manufacturing, operation, and management technologies, promote the legibility of VMS and traffic safety, and save energy. In addition, the present study will serve as a basic study needed to enhance the visibility and legibility of road signs and traffic safety signs according to external illumination.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.