본 연구는 서울, 경기 방과 후 학교 골프 수업 참여 경험이 있는 초등학교 학생들을 대상으로 방과 후 골프 수업의 참여동기와 참여만족, 운동지속의사에 관한 설문을 통해 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기가 참여만족 및 운동지속의사에 미치는 영향을 규명하고 방과 후 학교 골프 수업 활성화를 위한 기초 연구 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 소재에 위치한 방과 후 골프 수업을 시행 중인 초등학교의 3, 4, 5, 6학년 학생들 중 방과 후 골프 수업 참여 경험이 있는 학생들로 연구대상자를 선정하고 설문지 작성을 통해 연구 자료를 수집하였다. 회수한 설문지는 검수를 통해 기입오류, 이중 기입과 같은 신뢰도 없는 자료는 제외하였으며 총 380부의 설문지를 최종유효표본으로 선정하였다. 본 연구는 IBM SPSS version 22.0을 활용하였으며, 수집한 유효표본들은 ...
국문초록
초등학교 방과 후 골프 수업의 참여동기가 참여만족 및 운동지속의사에 미치는 영향
경희대학교 교육대학원 체육교육전공 강 나 연
본 연구는 서울, 경기 방과 후 학교 골프 수업 참여 경험이 있는 초등학교 학생들을 대상으로 방과 후 골프 수업의 참여동기와 참여만족, 운동지속의사에 관한 설문을 통해 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기가 참여만족 및 운동지속의사에 미치는 영향을 규명하고 방과 후 학교 골프 수업 활성화를 위한 기초 연구 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 소재에 위치한 방과 후 골프 수업을 시행 중인 초등학교의 3, 4, 5, 6학년 학생들 중 방과 후 골프 수업 참여 경험이 있는 학생들로 연구대상자를 선정하고 설문지 작성을 통해 연구 자료를 수집하였다. 회수한 설문지는 검수를 통해 기입오류, 이중 기입과 같은 신뢰도 없는 자료는 제외하였으며 총 380부의 설문지를 최종유효표본으로 선정하였다. 본 연구는 IBM SPSS version 22.0을 활용하였으며, 수집한 유효표본들은 빈도분석, t-test, 일원변량분석(one way anova), 다중 회귀 분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 인구통계학 특성에 따른 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기, 참여만족, 운동지속의사는 유의한 차이가 있다. 둘째, 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기의 하위요인 모두 참여만족 및 운동지속의사와 유의한 상관관계가 있다. 셋째, 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기는 참여만족 및 운동지속의사에 유의한 영향을 미쳤으며 내적동기 그리고 외적동기 순으로 영향을 미쳤다. 따라서 초등학교 방과 후 골프 수업의 참여동기는 참여만족 및 운동지속의사에 유의한 영향을 미치며 방과 후 골프 수업의 활성화를 도모하기 위해서는 참여동기를 증가시켜야한다.
국문초록
초등학교 방과 후 골프 수업의 참여동기가 참여만족 및 운동지속의사에 미치는 영향
경희대학교 교육대학원 체육교육전공 강 나 연
본 연구는 서울, 경기 방과 후 학교 골프 수업 참여 경험이 있는 초등학교 학생들을 대상으로 방과 후 골프 수업의 참여동기와 참여만족, 운동지속의사에 관한 설문을 통해 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기가 참여만족 및 운동지속의사에 미치는 영향을 규명하고 방과 후 학교 골프 수업 활성화를 위한 기초 연구 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 소재에 위치한 방과 후 골프 수업을 시행 중인 초등학교의 3, 4, 5, 6학년 학생들 중 방과 후 골프 수업 참여 경험이 있는 학생들로 연구대상자를 선정하고 설문지 작성을 통해 연구 자료를 수집하였다. 회수한 설문지는 검수를 통해 기입오류, 이중 기입과 같은 신뢰도 없는 자료는 제외하였으며 총 380부의 설문지를 최종유효표본으로 선정하였다. 본 연구는 IBM SPSS version 22.0을 활용하였으며, 수집한 유효표본들은 빈도분석, t-test, 일원변량분석(one way anova), 다중 회귀 분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 인구통계학 특성에 따른 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기, 참여만족, 운동지속의사는 유의한 차이가 있다. 둘째, 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기의 하위요인 모두 참여만족 및 운동지속의사와 유의한 상관관계가 있다. 셋째, 초등학교 방과 후 골프 수업 참여동기는 참여만족 및 운동지속의사에 유의한 영향을 미쳤으며 내적동기 그리고 외적동기 순으로 영향을 미쳤다. 따라서 초등학교 방과 후 골프 수업의 참여동기는 참여만족 및 운동지속의사에 유의한 영향을 미치며 방과 후 골프 수업의 활성화를 도모하기 위해서는 참여동기를 증가시켜야한다.
The Effect of Elementary After School Golf Class Participation Motivation on Satisfaction and Continuance Intention
Kang, Na Yeon Major in Physical Education Graduate School of Education Kyung Hee University
The purpose of this study was to give out th...
ABSTRACT
The Effect of Elementary After School Golf Class Participation Motivation on Satisfaction and Continuance Intention
Kang, Na Yeon Major in Physical Education Graduate School of Education Kyung Hee University
The purpose of this study was to give out the basic data to bring improvements to after school activies by determining the effect of elementary after school golf class participation motivation of students on their participating satisfaction and continuance intention. For data collection, questionnaires were given out to third through fifth graders who’s receiving after school golf class in Gyeonggi and Seould city. A total of 380 questionnaires were used as a final validity sample. For data analysis, IBM SPSS 22.0 version was used for frequency analysis, T-test, One-way ANOVA, correlation analysis and regression analysis. And results are as follow. First, there was significant differences in golf class participation motivation, satisfaction and continuance intention according to gender. Second, all of the factors correlated each other. Third, golf class participation motivation had significant influence on satisfaction and golf continuance intention. Therefore, to bring dramatic improvements to after school golf class, one should increase the motivation of participants. In able to do so, golf instructors of after school activity should understand the conditions and needs of students. And follow to this, right assignments should be given out considering the abilities of each student.
ABSTRACT
The Effect of Elementary After School Golf Class Participation Motivation on Satisfaction and Continuance Intention
Kang, Na Yeon Major in Physical Education Graduate School of Education Kyung Hee University
The purpose of this study was to give out the basic data to bring improvements to after school activies by determining the effect of elementary after school golf class participation motivation of students on their participating satisfaction and continuance intention. For data collection, questionnaires were given out to third through fifth graders who’s receiving after school golf class in Gyeonggi and Seould city. A total of 380 questionnaires were used as a final validity sample. For data analysis, IBM SPSS 22.0 version was used for frequency analysis, T-test, One-way ANOVA, correlation analysis and regression analysis. And results are as follow. First, there was significant differences in golf class participation motivation, satisfaction and continuance intention according to gender. Second, all of the factors correlated each other. Third, golf class participation motivation had significant influence on satisfaction and golf continuance intention. Therefore, to bring dramatic improvements to after school golf class, one should increase the motivation of participants. In able to do so, golf instructors of after school activity should understand the conditions and needs of students. And follow to this, right assignments should be given out considering the abilities of each student.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.