본 연구는 통합 환경에서 개별차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제 행동에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 장애통합어린이집의 한 학급에 속한 자폐성 장애유아 1명을 대상으로 행동간 중다 기초선 설계(multiple baseline design across behaviors)를 사용하였다. 본 연구의 자료수집 및 분석은 다음과 같다. 먼저 대상유아의 부모로부터 동의서를 받고 연구를 시작하였다. 이후 긍정적 행동지원 팀을 구성하여 문제 행동을 선정하였다. 다음으로 선정된 문제 행동에 대한 기능을 분석하였고 팀 협의를 통하여 긍정적 행동지원 ...
본 연구는 통합 환경에서 개별차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제 행동에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 장애통합어린이집의 한 학급에 속한 자폐성 장애유아 1명을 대상으로 행동간 중다 기초선 설계(multiple baseline design across behaviors)를 사용하였다. 본 연구의 자료수집 및 분석은 다음과 같다. 먼저 대상유아의 부모로부터 동의서를 받고 연구를 시작하였다. 이후 긍정적 행동지원 팀을 구성하여 문제 행동을 선정하였다. 다음으로 선정된 문제 행동에 대한 기능을 분석하였고 팀 협의를 통하여 긍정적 행동지원 중재방법을 수립하였다. 기초선 자료 측정 후 개별차원의 긍정적 행동지원 중재를 실시하였고 중재 종료 후 5일 뒤에 문제행동에 대한 개별차원의 긍정적 행동지원 중재의 효과가 유지되는지 측정하였다. 단계별 문제 행동의 발생률은 부분 간격 기록법을 사용하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원은 자폐성 장애유아의 자해 행동을 감소시켰고, 중재 효과가 유지되었다. 둘째, 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원은 자폐성 장애유아의 물건던지기 행동을 감소시켰고, 중재 효과가 유지되었다. 셋째, 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원은 자폐성 장애유아의 괴롭히기 행동을 감소시켰고, 중재 효과가 유지되었다. 따라서 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제 행동에 대해 긍정적으로 감소되는 영향을 주었고, 중재 효과가 유지되었다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합 상황에서 개별 차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제행동감소에 효과적이다. 장애유아가 일반유아와 함께 생활하는 통합 환경이 증가하고 있는 상황에서 교사들이 가질 수 있는 어려움중의 하나인 문제 행동이 긍정적 행동지원으로 해결됨으로써 효과적인 통합 환경을 구성할 수 있다는 것에 의의가 있다. 둘째, 기능평가 및 분석과 팀 협력을 사용함으로써 단순히 아동의 문제 행동에 대한 해결방법을 담임교사 또는 보호자만이 고민하는 것이 아니라 팀 구성원들이 공유하고 의견을 모으고 나눔으로써 보다 효과적인 중재방법을 선택하고 적용할 수 있는 기회를 제공하였다.
본 연구는 통합 환경에서 개별차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제 행동에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 장애통합어린이집의 한 학급에 속한 자폐성 장애유아 1명을 대상으로 행동간 중다 기초선 설계(multiple baseline design across behaviors)를 사용하였다. 본 연구의 자료수집 및 분석은 다음과 같다. 먼저 대상유아의 부모로부터 동의서를 받고 연구를 시작하였다. 이후 긍정적 행동지원 팀을 구성하여 문제 행동을 선정하였다. 다음으로 선정된 문제 행동에 대한 기능을 분석하였고 팀 협의를 통하여 긍정적 행동지원 중재방법을 수립하였다. 기초선 자료 측정 후 개별차원의 긍정적 행동지원 중재를 실시하였고 중재 종료 후 5일 뒤에 문제행동에 대한 개별차원의 긍정적 행동지원 중재의 효과가 유지되는지 측정하였다. 단계별 문제 행동의 발생률은 부분 간격 기록법을 사용하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원은 자폐성 장애유아의 자해 행동을 감소시켰고, 중재 효과가 유지되었다. 둘째, 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원은 자폐성 장애유아의 물건던지기 행동을 감소시켰고, 중재 효과가 유지되었다. 셋째, 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원은 자폐성 장애유아의 괴롭히기 행동을 감소시켰고, 중재 효과가 유지되었다. 따라서 통합 환경에서의 개별차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제 행동에 대해 긍정적으로 감소되는 영향을 주었고, 중재 효과가 유지되었다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 통합 상황에서 개별 차원의 긍정적 행동지원이 자폐성 장애유아의 문제행동감소에 효과적이다. 장애유아가 일반유아와 함께 생활하는 통합 환경이 증가하고 있는 상황에서 교사들이 가질 수 있는 어려움중의 하나인 문제 행동이 긍정적 행동지원으로 해결됨으로써 효과적인 통합 환경을 구성할 수 있다는 것에 의의가 있다. 둘째, 기능평가 및 분석과 팀 협력을 사용함으로써 단순히 아동의 문제 행동에 대한 해결방법을 담임교사 또는 보호자만이 고민하는 것이 아니라 팀 구성원들이 공유하고 의견을 모으고 나눔으로써 보다 효과적인 중재방법을 선택하고 적용할 수 있는 기회를 제공하였다.
The purpose of this study is to investigate the effect of positive behavior support on the individual dimension on the problem behaviors of an autistic children. In this study, multiple baseline design across behaviors were used for one child with autism in one class of inclusive day care center.
The purpose of this study is to investigate the effect of positive behavior support on the individual dimension on the problem behaviors of an autistic children. In this study, multiple baseline design across behaviors were used for one child with autism in one class of inclusive day care center.
The data collection and analysis of this study are as follows. First, the parents of the target child received consent and started the study. After that, positive action support team was formed to select problem behavior. Next, we analyze the functions of selected problem behaviors and establish a positive behavior support intervention method through team consultation. After measuring the baseline data, positive intervention support interventions were performed on individual dimensions and the effectiveness of interventions on positive behaviors for problem behaviors was maintained after 5 days of intervention. The incidence of step by step problematic behavior was collected and analyzed using the partial interval recording method.
The results of this study are as follows. First, support for positive behaviors at the individual level in the inclusive situation reduced the self injurious behavior of the autistic child and the inclusive intervention effect was maintained. Second, the support of positive action in the individual dimension in the inclusive situation decreased the throwing behavior of the autistic child and the intervention effect was maintained. Third, support for positive behavior at the individual level in the inclusive situation decreased the bullying behavior of the autistic child and the intervention effect was maintained. Therefore, positive support for individual behaviors in the inclusive situation has a positive effect on the problem behaviors of autistic child and the intervention effect is maintained.
The significance of this study is as follows. First, support for positive behavior on the individual level in the inclusive situation is effective in reducing problem behavior. It is meaningful that an effective integration environment can be constructed by solving the problem behavior which is one of the difficulties that teachers have in the situation where infants with disabilities lives with the general infant living in an increasing environment. Second, more effective interventions were selected through functional assessment, analysis and team collaboration. It is important that classroom teachers and guardian choose and apply more effective interventions by sharing their children rather than solving problem behavior problems.
The purpose of this study is to investigate the effect of positive behavior support on the individual dimension on the problem behaviors of an autistic children. In this study, multiple baseline design across behaviors were used for one child with autism in one class of inclusive day care center.
The data collection and analysis of this study are as follows. First, the parents of the target child received consent and started the study. After that, positive action support team was formed to select problem behavior. Next, we analyze the functions of selected problem behaviors and establish a positive behavior support intervention method through team consultation. After measuring the baseline data, positive intervention support interventions were performed on individual dimensions and the effectiveness of interventions on positive behaviors for problem behaviors was maintained after 5 days of intervention. The incidence of step by step problematic behavior was collected and analyzed using the partial interval recording method.
The results of this study are as follows. First, support for positive behaviors at the individual level in the inclusive situation reduced the self injurious behavior of the autistic child and the inclusive intervention effect was maintained. Second, the support of positive action in the individual dimension in the inclusive situation decreased the throwing behavior of the autistic child and the intervention effect was maintained. Third, support for positive behavior at the individual level in the inclusive situation decreased the bullying behavior of the autistic child and the intervention effect was maintained. Therefore, positive support for individual behaviors in the inclusive situation has a positive effect on the problem behaviors of autistic child and the intervention effect is maintained.
The significance of this study is as follows. First, support for positive behavior on the individual level in the inclusive situation is effective in reducing problem behavior. It is meaningful that an effective integration environment can be constructed by solving the problem behavior which is one of the difficulties that teachers have in the situation where infants with disabilities lives with the general infant living in an increasing environment. Second, more effective interventions were selected through functional assessment, analysis and team collaboration. It is important that classroom teachers and guardian choose and apply more effective interventions by sharing their children rather than solving problem behavior problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.