본 연구에서는 형식적인 학습에 익숙해져 실세계 맥락의 문제해결능력이 부족하고, 수학을 일상생활과 유리되어 있는 추상적인 교과로 인식하여 흥미가 부족한 우리나라 학생들에게 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 문제를 해결하도록 한다. 특히 순열과 조합 단원에서 정형적이고 인위적인 문제를 공식적용에 치우쳐 해결하여 공식에서 변형된 문제에 대해 어려움을 느끼므로 ...
본 연구에서는 형식적인 학습에 익숙해져 실세계 맥락의 문제해결능력이 부족하고, 수학을 일상생활과 유리되어 있는 추상적인 교과로 인식하여 흥미가 부족한 우리나라 학생들에게 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 문제를 해결하도록 한다. 특히 순열과 조합 단원에서 정형적이고 인위적인 문제를 공식적용에 치우쳐 해결하여 공식에서 변형된 문제에 대해 어려움을 느끼므로 순열과 조합단원의 수학적 모델을 이용하여 실생활 문제를 해결함으로서 확실한 개념이해와 문제의 본질을 파악하고자 한다.
이러한 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 순열과 조합 단원에서 실생활 문제를 문제변인에 따라 유형별로 분류한다. 2. 순열과 조합 단원의 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 유형 간 상호 변환하여 제시한다.
연구 결과로 연구문제1에 대해 분배문제가 36.1%로 가장 많은 비율을 차지하였고, 선택문제(33.3%), 선택+분배문제(19.4%), 분할문제(11.1%) 순으로 순열과 조합 단원 실생활 문제가 구성되어있었다. 연구문제2에 대해 순열과 조합 단원의 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 유형 간 상호 변환함으로서 다양한 유형을 경험해 볼 수 있도록 한다. 이상으로부터 실생활 문제를 통해 수학의 유용성을 깨닫고, 수학이 흥미가 있고 실용적인 과목임을 인식하는데 도움을 주도록 한다. 수학적 모델을 이용해 실생활 문제의 유형 간의 상호 변환함으로서 순열과 조합의 다양한 문제 유형을 경험 하여 공식의 재생산이 아닌 주어진 문제 상황을 이해함으로서 문제 상황을 파악하는 능력을 기를 수 있고, 개념의 이해를 돕도록 한다.
본 연구에서는 형식적인 학습에 익숙해져 실세계 맥락의 문제해결능력이 부족하고, 수학을 일상생활과 유리되어 있는 추상적인 교과로 인식하여 흥미가 부족한 우리나라 학생들에게 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 문제를 해결하도록 한다. 특히 순열과 조합 단원에서 정형적이고 인위적인 문제를 공식적용에 치우쳐 해결하여 공식에서 변형된 문제에 대해 어려움을 느끼므로 순열과 조합단원의 수학적 모델을 이용하여 실생활 문제를 해결함으로서 확실한 개념이해와 문제의 본질을 파악하고자 한다.
이러한 연구목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 순열과 조합 단원에서 실생활 문제를 문제변인에 따라 유형별로 분류한다. 2. 순열과 조합 단원의 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 유형 간 상호 변환하여 제시한다.
연구 결과로 연구문제1에 대해 분배문제가 36.1%로 가장 많은 비율을 차지하였고, 선택문제(33.3%), 선택+분배문제(19.4%), 분할문제(11.1%) 순으로 순열과 조합 단원 실생활 문제가 구성되어있었다. 연구문제2에 대해 순열과 조합 단원의 실생활 문제를 수학적 모델을 이용하여 유형 간 상호 변환함으로서 다양한 유형을 경험해 볼 수 있도록 한다. 이상으로부터 실생활 문제를 통해 수학의 유용성을 깨닫고, 수학이 흥미가 있고 실용적인 과목임을 인식하는데 도움을 주도록 한다. 수학적 모델을 이용해 실생활 문제의 유형 간의 상호 변환함으로서 순열과 조합의 다양한 문제 유형을 경험 하여 공식의 재생산이 아닌 주어진 문제 상황을 이해함으로서 문제 상황을 파악하는 능력을 기를 수 있고, 개념의 이해를 돕도록 한다.
This study proposes a mathematical modeling for the problem-solving of Korean students, who lack not only the solving skills for real-life problems because they are accustomed to formal curricula but also the interest in mathematics because the subject is perceived as one that is abstract and detach...
This study proposes a mathematical modeling for the problem-solving of Korean students, who lack not only the solving skills for real-life problems because they are accustomed to formal curricula but also the interest in mathematics because the subject is perceived as one that is abstract and detached from everyday life. Especially, the students rely greatly on the application of formulas when solving routine problems in the ‘Permutation and Combination’ chapter, and thus experience hardship in problems that require modification of the formulas. By solving real-life problems in the ‘Permutation and Combination’ chapter with mathematical modeling, students are expected to gain a better understanding of the mathematical concepts and the ability to grasp the essence of the problems. For this purpose, the following study objectives were established:
1. Real-life problems from the ‘Permutation and Combination’ chapter are classified into categories according to the problems’ variables. 2. Solutions for the classified real-life problems are proposed through mathematical model. The problems are converted into those of another category before being presented to the students.
Among the ‘Permutation and Combination’ real-life problems, distribution problems were the most common (36.1%), followed by selection (33.3%), selection + distribution (19.4%) and division (11.1%) problems. This process can help the students recognize the usefulness of mathematics and appreciate the appeal and utility of the subject. Moreover, converted another category will help the students develop the ability to perceive the situation given in a ‘Permutation and Combination’ problem without having to depend on formulas.
This study proposes a mathematical modeling for the problem-solving of Korean students, who lack not only the solving skills for real-life problems because they are accustomed to formal curricula but also the interest in mathematics because the subject is perceived as one that is abstract and detached from everyday life. Especially, the students rely greatly on the application of formulas when solving routine problems in the ‘Permutation and Combination’ chapter, and thus experience hardship in problems that require modification of the formulas. By solving real-life problems in the ‘Permutation and Combination’ chapter with mathematical modeling, students are expected to gain a better understanding of the mathematical concepts and the ability to grasp the essence of the problems. For this purpose, the following study objectives were established:
1. Real-life problems from the ‘Permutation and Combination’ chapter are classified into categories according to the problems’ variables. 2. Solutions for the classified real-life problems are proposed through mathematical model. The problems are converted into those of another category before being presented to the students.
Among the ‘Permutation and Combination’ real-life problems, distribution problems were the most common (36.1%), followed by selection (33.3%), selection + distribution (19.4%) and division (11.1%) problems. This process can help the students recognize the usefulness of mathematics and appreciate the appeal and utility of the subject. Moreover, converted another category will help the students develop the ability to perceive the situation given in a ‘Permutation and Combination’ problem without having to depend on formulas.
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