본 연구는 어린이집 교사가 아동학대 인식이 어떠하며, 인식 수준에 따른 아동학대 신고태도와의 관계가 어떠한지 알아보고 아동학 대의 인식과 신고태도가 더욱 강화 될 수 있도록 방안을 모색해 보려 한 연구이다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, “어린이집 교사의 배경변인별에 따른 아동학대 인식과 신고태도의 차이는 어떠한가?” 이고 둘째, “어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의관계는 어떠한가?” 이다. 본 연구에서는 『아동복지법』에 아동학대 신고의무자로 명시된 어린이집 교사로 구성되어 있다. 표본은 서울특별시와 경기도를 중 심으로 어린이집을 선정하여 교사 총 190명을 대상으로 설문조사가 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지 문항은 총 44개 문항이며 전문가에게 3회에 걸쳐 ...
본 연구는 어린이집 교사가 아동학대 인식이 어떠하며, 인식 수준에 따른 아동학대 신고태도와의 관계가 어떠한지 알아보고 아동학 대의 인식과 신고태도가 더욱 강화 될 수 있도록 방안을 모색해 보려 한 연구이다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, “어린이집 교사의 배경변인별에 따른 아동학대 인식과 신고태도의 차이는 어떠한가?” 이고 둘째, “어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의관계는 어떠한가?” 이다. 본 연구에서는 『아동복지법』에 아동학대 신고의무자로 명시된 어린이집 교사로 구성되어 있다. 표본은 서울특별시와 경기도를 중 심으로 어린이집을 선정하여 교사 총 190명을 대상으로 설문조사가 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지 문항은 총 44개 문항이며 전문가에게 3회에 걸쳐 내용 타당도를 검증 받은 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 일원배치분산분석(ANOVA), t-검증, Scheffé의 사후 검증을 실시하였고, 자료의 통계처리를 위해 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 제시한 바와 같다. 첫째. 아동학대 인식에 대한 일반적인 경향은 5점 만점에서 평균 3.87로 전체적으로 높은 인식을 나타냈으며, 배경변인별 아동학대 인식의 차이는 교사 학력에서는 신체적 학대와 방임에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 기관유형에서는 방임과 전체에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 교사 연령에서는 신체적 학대, 정서적 학대에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 신고태도에 대한 일반적인 경향은 5점 만점에서 평균 3.82로 나타나 대체적으로 높은 신고태도 수준을 나타냈다. 교사의 배경변인별 차이는 결혼여부에 따라 신고효과성, 전체에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 교사 학력에서는 신고태도인식과 전체에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 기관유형에서는 신고태도 하위요인에서 모두 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈으며, 교사 연령에서는 신고태도인식에서만 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의 관계를 알아보기 위해 Pearson 적률상관분석을 실시하였다. 그 결과 모두 정적상관관계가 나타났다. 이와 같은 결과는 교사의 아동학대 인식 수준이 높을수록 신고태도의 인식도 높다는 것을 알 수 있다. 따라서, 본 연구는 다음과 같은 제한점을 가지고 있어 이를 토대로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의 관계를 밝히는 것을 목적으로 서울시와 경기도를 대상으로 조사를 실시하여 연구결과를 일반화하기에 한계점이 있다. 그러므로 연구대상을 전국적으로 확대하여 표본의 수를 광범히 하게 연구할 필요성이 있으며, 연구대상을 전국적으로 넓혀 연구결과를 더욱 뒷받침하여 어린이입 교사의 아동학대 인식과 신고태도를 강화 할 수 있는 교육이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 신고태도에 대한 본 연구과 같이 양적 연구 접근의 결과를 토대로 하여 보다 좀 더 세부적으로 아동학대 인식과 신고태도에 대하여 알아보기 위한 심층면접 방식의 질적 연구를 기대해 본다.따라서 아동학대 인식과 신고태도가 강화되기 위한 현장의 목소리에 귀 기울이고 현실적으로 실천 가능한 신고태도 방안을 제시해야 할 것이다. 셋째, 아동학대에 대한 신고를 권장하며 신고율을 높이기 위한 제도가 마련되어 신고에 대한 무지와 두려움을 해결하고, 신고자의 대한 권리도 보장하여, 아동학대에 대한 신고 시 신고에 대한 용이함과 지지적인 분위기를 조성해 주어야 할 것이다. 이와 같이 지지적인 분위기 조성을 위해서는 아동학대 신고 후 어떻게 일이 처리 되었고 아동과 교사의 신변에 관해 어떻게 보호되고 있는지 실질적 사례를 어린이집 교사들에게 제공하는 자료를 배부할 필요성이 있다.
본 연구는 어린이집 교사가 아동학대 인식이 어떠하며, 인식 수준에 따른 아동학대 신고태도와의 관계가 어떠한지 알아보고 아동학 대의 인식과 신고태도가 더욱 강화 될 수 있도록 방안을 모색해 보려 한 연구이다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, “어린이집 교사의 배경변인별에 따른 아동학대 인식과 신고태도의 차이는 어떠한가?” 이고 둘째, “어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의관계는 어떠한가?” 이다. 본 연구에서는 『아동복지법』에 아동학대 신고의무자로 명시된 어린이집 교사로 구성되어 있다. 표본은 서울특별시와 경기도를 중 심으로 어린이집을 선정하여 교사 총 190명을 대상으로 설문조사가 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지 문항은 총 44개 문항이며 전문가에게 3회에 걸쳐 내용 타당도를 검증 받은 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 일원배치분산분석(ANOVA), t-검증, Scheffé의 사후 검증을 실시하였고, 자료의 통계처리를 위해 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 제시한 바와 같다. 첫째. 아동학대 인식에 대한 일반적인 경향은 5점 만점에서 평균 3.87로 전체적으로 높은 인식을 나타냈으며, 배경변인별 아동학대 인식의 차이는 교사 학력에서는 신체적 학대와 방임에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 기관유형에서는 방임과 전체에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 교사 연령에서는 신체적 학대, 정서적 학대에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 신고태도에 대한 일반적인 경향은 5점 만점에서 평균 3.82로 나타나 대체적으로 높은 신고태도 수준을 나타냈다. 교사의 배경변인별 차이는 결혼여부에 따라 신고효과성, 전체에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났고, 교사 학력에서는 신고태도인식과 전체에서만 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 기관유형에서는 신고태도 하위요인에서 모두 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈으며, 교사 연령에서는 신고태도인식에서만 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의 관계를 알아보기 위해 Pearson 적률상관분석을 실시하였다. 그 결과 모두 정적상관관계가 나타났다. 이와 같은 결과는 교사의 아동학대 인식 수준이 높을수록 신고태도의 인식도 높다는 것을 알 수 있다. 따라서, 본 연구는 다음과 같은 제한점을 가지고 있어 이를 토대로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 어린이집 교사의 아동학대 인식과 신고태도와의 관계를 밝히는 것을 목적으로 서울시와 경기도를 대상으로 조사를 실시하여 연구결과를 일반화하기에 한계점이 있다. 그러므로 연구대상을 전국적으로 확대하여 표본의 수를 광범히 하게 연구할 필요성이 있으며, 연구대상을 전국적으로 넓혀 연구결과를 더욱 뒷받침하여 어린이입 교사의 아동학대 인식과 신고태도를 강화 할 수 있는 교육이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 신고태도에 대한 본 연구과 같이 양적 연구 접근의 결과를 토대로 하여 보다 좀 더 세부적으로 아동학대 인식과 신고태도에 대하여 알아보기 위한 심층면접 방식의 질적 연구를 기대해 본다.따라서 아동학대 인식과 신고태도가 강화되기 위한 현장의 목소리에 귀 기울이고 현실적으로 실천 가능한 신고태도 방안을 제시해야 할 것이다. 셋째, 아동학대에 대한 신고를 권장하며 신고율을 높이기 위한 제도가 마련되어 신고에 대한 무지와 두려움을 해결하고, 신고자의 대한 권리도 보장하여, 아동학대에 대한 신고 시 신고에 대한 용이함과 지지적인 분위기를 조성해 주어야 할 것이다. 이와 같이 지지적인 분위기 조성을 위해서는 아동학대 신고 후 어떻게 일이 처리 되었고 아동과 교사의 신변에 관해 어떻게 보호되고 있는지 실질적 사례를 어린이집 교사들에게 제공하는 자료를 배부할 필요성이 있다.
This study aimsto investigate the awareness of child abuse by day care center teachers as well as their attitude toward child abuse reporting according to their perception level, thereby exploring possible measures that would enhance their awareness of child abuse and overall attitud...
This study aimsto investigate the awareness of child abuse by day care center teachers as well as their attitude toward child abuse reporting according to their perception level, thereby exploring possible measures that would enhance their awareness of child abuse and overall attitude toward child abuse reporting. The specific research questionsidentified for this study are as follows. First, "What is the difference between child abuse awareness and reporting attitude according to the background variables of daycare centerteachers?" And "What is the relationship betweenthe teachers' child abuse awareness and reporting attitude?" This study deals with daycarecenter teachers among those specified in the Child Welfare Act as being obliged to report the act of child abuse. A total of 190 teachers were selected to answer the survey questions. The questions used in this study consisted of 44 items that were verified for three times by related experts. Frequency, percentage, mean, standard deviation, ANOVA, t-test and Scheffé's post-test were conductedto analyze the collected data, while SPSS 18.0 program was used forstatistical analysis of the data. The results of this study are as presented below. First,the general trend of child abuse awareness was generally high withan average of 3.87 points out of 5.87. Differences in the perception of child abuse by background variable showed statistically significant difference only inphysical abuse and neglectin teacher’s education level variable, while in the institutional type variable, statistically significant difference was found only in neglect and general type. In the teacher age variable, statistically significant differences were found only in physical abuse and emotional abuse. Second, general tendency to report showed an average of 3.82 point out of 5, which is a relatively high tendency to report. There was a statistically significant difference only in reporting effectiveness and generaldepending on marital status in the difference according to teacher’s background variable,while there was a statistically significant difference in reporting attitude awareness and general in the teacher’s education level variable. Inthe institutional type variable, statistically significant differenceswere found acrossall sub-factors of reporting attitude, while statistically significant differencewas found only in reporting attitude awareness variable. Third, Pearson correlation analysis was conducted to find out the relationship between child care teachers' perception of child abuse and reporting attitude. The analysissuggests that all of them showed a positive correlation. These results indicate that the higher the perception level of child abuse by teachers, the higher the perception level of reporting attitude. As this study has the following limitations, the author suggests that future research should be conducted based on the understanding of these limitations. First, this study has limitation in generalizing the results of the research asit conducted surveys on teachers in Seoul City and Gyeonggi Province with the aim of identifying the relationship between childcare teachers' perceptions of child abuse and reporting attitudes. Therefore, it is a necessaryto broaden the number of samples nationwide by expanding the scope of the study geographically.And it is also necessary to further supportthe study results by expanding the scope of study, thereby laying the foundation for education to enhance the perception of child abuse by childcare teachers and their child abuse reporting attitude. Second, based on the results of quantitative approach asin this study on the attitude toward child abuse reporting, the author looks forward to performing a qualitative study consisting of in-depth interviewsto understand child abuse awareness and reporting attitude in a more detailed manner. Therefore, it is necessary to listen to the voices of field practitioners in order to strengthen the child abuse awareness and reporting attitude. Third, there shouldbe a system in place for encouraging reporting of child abuse andraising the reporting rates, thereby solving the ignorance and fear of reporting.Furthermore, an atmosphere should be promoted that would guarantee the rights of complainants and support reporting of child abuse. It is also necessary to distribute materials providing childcare teachers with practical examples of how things had been handled after child abuse reporting and how children and teachers protectedin order to create such a supportive atmosphere.
This study aimsto investigate the awareness of child abuse by day care center teachers as well as their attitude toward child abuse reporting according to their perception level, thereby exploring possible measures that would enhance their awareness of child abuse and overall attitude toward child abuse reporting. The specific research questionsidentified for this study are as follows. First, "What is the difference between child abuse awareness and reporting attitude according to the background variables of daycare centerteachers?" And "What is the relationship betweenthe teachers' child abuse awareness and reporting attitude?" This study deals with daycarecenter teachers among those specified in the Child Welfare Act as being obliged to report the act of child abuse. A total of 190 teachers were selected to answer the survey questions. The questions used in this study consisted of 44 items that were verified for three times by related experts. Frequency, percentage, mean, standard deviation, ANOVA, t-test and Scheffé's post-test were conductedto analyze the collected data, while SPSS 18.0 program was used forstatistical analysis of the data. The results of this study are as presented below. First,the general trend of child abuse awareness was generally high withan average of 3.87 points out of 5.87. Differences in the perception of child abuse by background variable showed statistically significant difference only inphysical abuse and neglectin teacher’s education level variable, while in the institutional type variable, statistically significant difference was found only in neglect and general type. In the teacher age variable, statistically significant differences were found only in physical abuse and emotional abuse. Second, general tendency to report showed an average of 3.82 point out of 5, which is a relatively high tendency to report. There was a statistically significant difference only in reporting effectiveness and generaldepending on marital status in the difference according to teacher’s background variable,while there was a statistically significant difference in reporting attitude awareness and general in the teacher’s education level variable. Inthe institutional type variable, statistically significant differenceswere found acrossall sub-factors of reporting attitude, while statistically significant differencewas found only in reporting attitude awareness variable. Third, Pearson correlation analysis was conducted to find out the relationship between child care teachers' perception of child abuse and reporting attitude. The analysissuggests that all of them showed a positive correlation. These results indicate that the higher the perception level of child abuse by teachers, the higher the perception level of reporting attitude. As this study has the following limitations, the author suggests that future research should be conducted based on the understanding of these limitations. First, this study has limitation in generalizing the results of the research asit conducted surveys on teachers in Seoul City and Gyeonggi Province with the aim of identifying the relationship between childcare teachers' perceptions of child abuse and reporting attitudes. Therefore, it is a necessaryto broaden the number of samples nationwide by expanding the scope of the study geographically.And it is also necessary to further supportthe study results by expanding the scope of study, thereby laying the foundation for education to enhance the perception of child abuse by childcare teachers and their child abuse reporting attitude. Second, based on the results of quantitative approach asin this study on the attitude toward child abuse reporting, the author looks forward to performing a qualitative study consisting of in-depth interviewsto understand child abuse awareness and reporting attitude in a more detailed manner. Therefore, it is necessary to listen to the voices of field practitioners in order to strengthen the child abuse awareness and reporting attitude. Third, there shouldbe a system in place for encouraging reporting of child abuse andraising the reporting rates, thereby solving the ignorance and fear of reporting.Furthermore, an atmosphere should be promoted that would guarantee the rights of complainants and support reporting of child abuse. It is also necessary to distribute materials providing childcare teachers with practical examples of how things had been handled after child abuse reporting and how children and teachers protectedin order to create such a supportive atmosphere.
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