본 연구는 우리 눈에 보이는 방해자극이 인지기능에 영향을 미치게 되는데 여기에 따른 정보처리 능력을 보완하여 효과적인 언어학습에 도움을 주고자 한다. 지적장애 아동의 상향식, 하향식 정보처리 반응시간과 정확도가 일반아동과 비교하여 어떤 차이를 보이는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 광주광역시에 거주하는 일반 아동 10명과 지적장애 아동 10명을 연구대상으로 선정하였다. 그리고 ...
본 연구는 우리 눈에 보이는 방해자극이 인지기능에 영향을 미치게 되는데 여기에 따른 정보처리 능력을 보완하여 효과적인 언어학습에 도움을 주고자 한다. 지적장애 아동의 상향식, 하향식 정보처리 반응시간과 정확도가 일반아동과 비교하여 어떤 차이를 보이는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 광주광역시에 거주하는 일반 아동 10명과 지적장애 아동 10명을 연구대상으로 선정하였다. 그리고 작업기억력 측정 과제인 숫자 외우기, 토큰 검사와 정보 처리 및 선택적주의력을 측정하는 데 사용하는 플랭커 테스트를 실시하였으며 언어 수행력을 위한 과제로 표현 언어, 수용 언어 검사를 실시하였다. 일반아동과 지적장애아동 집단의 정보처리 방향, 자극 조건에 따른 반응시간과 정확도의 차이를 비롯한 지능과 언어, 기억력의 차이를 알아보기 위해 삼원분산분석을 하고 상관관계 분석을 하였다. 연구결과는 정보처리 방향에 따른 반응시간은 일반아동이 지적장애아동보다 빨랐으며 오류율이 낮게 나타났다. 그리고 각 집단과 정보처리 방향에 따른 인지, 언어, 기억력의 간섭 과제 간 상관관계를 살펴보았을 때 일반아동은 상향, 하향 반응시간에서 언어와 기억능력에서 유의한 상관을 보였다. 지적장애아동은 상향, 하향 오류율에서 언어와 기억, 지능, 교육수준에서 유의한 상관을 나타냈다. 그러나 일반아동이 상향식의 보조적 도움을 받는 것과는 달리 지적장애 아동은 하향식 정보처리에서 상향식의 단서 제공에 따라 높은 수행력을 보일 것이라 예상되었지만 저조한 수행력을 보여 지각적 부하를 나타냄을 알 수 있었다.
핵심어: 작업기억력, 선택적주의력, 정보처리방향(상,하향식), 지각적 부하
본 연구는 우리 눈에 보이는 방해자극이 인지기능에 영향을 미치게 되는데 여기에 따른 정보처리 능력을 보완하여 효과적인 언어학습에 도움을 주고자 한다. 지적장애 아동의 상향식, 하향식 정보처리 반응시간과 정확도가 일반아동과 비교하여 어떤 차이를 보이는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 광주광역시에 거주하는 일반 아동 10명과 지적장애 아동 10명을 연구대상으로 선정하였다. 그리고 작업기억력 측정 과제인 숫자 외우기, 토큰 검사와 정보 처리 및 선택적주의력을 측정하는 데 사용하는 플랭커 테스트를 실시하였으며 언어 수행력을 위한 과제로 표현 언어, 수용 언어 검사를 실시하였다. 일반아동과 지적장애아동 집단의 정보처리 방향, 자극 조건에 따른 반응시간과 정확도의 차이를 비롯한 지능과 언어, 기억력의 차이를 알아보기 위해 삼원분산분석을 하고 상관관계 분석을 하였다. 연구결과는 정보처리 방향에 따른 반응시간은 일반아동이 지적장애아동보다 빨랐으며 오류율이 낮게 나타났다. 그리고 각 집단과 정보처리 방향에 따른 인지, 언어, 기억력의 간섭 과제 간 상관관계를 살펴보았을 때 일반아동은 상향, 하향 반응시간에서 언어와 기억능력에서 유의한 상관을 보였다. 지적장애아동은 상향, 하향 오류율에서 언어와 기억, 지능, 교육수준에서 유의한 상관을 나타냈다. 그러나 일반아동이 상향식의 보조적 도움을 받는 것과는 달리 지적장애 아동은 하향식 정보처리에서 상향식의 단서 제공에 따라 높은 수행력을 보일 것이라 예상되었지만 저조한 수행력을 보여 지각적 부하를 나타냄을 알 수 있었다.
This research was aimed at determining the effective learning of language by complementing the information processing ability that the visual disturbance stimulation affects the cognitive function. This study was to investigate the differences in the response time and accuracy of Bottom-up and Top-d...
This research was aimed at determining the effective learning of language by complementing the information processing ability that the visual disturbance stimulation affects the cognitive function. This study was to investigate the differences in the response time and accuracy of Bottom-up and Top-down information processing in children with intellectual disabilities compared with normal. For this purpose, 10 normal children and 10 children with intellectual disabilities residing in Gwangju Metropolitan City were selected as research subjects.. Then, numerical memorization, token test and flancker test, which are tasks for measuring working memory, were conducted. Three-way ANOVA and correlation analysis were performed investigate differences in intelligence, language, and memory, including differences in response speed and accuracy, according to information processing direction and stimulation conditions of children with intellectual disabilities. The results showed that the response rate according to the direction of information processing was faster than that of children with intellectual disability and the error rate was lower. When the correlation between cognition, language, and memory tasks of each group and the information processing direction were examined, the children showed a correlation between language and memory ability in the upward and downward reaction time. The children with intellectual disability showed a significant correlation between language and memory, intelligence, and education level in the upward and downward error rates. However, the children with intellectual disabilities were expected to show high performance according to the bottom-up cues in the top-down information processing, but they showed low perceived performance and showed perceptual load.
Working memory, visual attention ,selective attention, information processing direction, perceptual load
This research was aimed at determining the effective learning of language by complementing the information processing ability that the visual disturbance stimulation affects the cognitive function. This study was to investigate the differences in the response time and accuracy of Bottom-up and Top-down information processing in children with intellectual disabilities compared with normal. For this purpose, 10 normal children and 10 children with intellectual disabilities residing in Gwangju Metropolitan City were selected as research subjects.. Then, numerical memorization, token test and flancker test, which are tasks for measuring working memory, were conducted. Three-way ANOVA and correlation analysis were performed investigate differences in intelligence, language, and memory, including differences in response speed and accuracy, according to information processing direction and stimulation conditions of children with intellectual disabilities. The results showed that the response rate according to the direction of information processing was faster than that of children with intellectual disability and the error rate was lower. When the correlation between cognition, language, and memory tasks of each group and the information processing direction were examined, the children showed a correlation between language and memory ability in the upward and downward reaction time. The children with intellectual disability showed a significant correlation between language and memory, intelligence, and education level in the upward and downward error rates. However, the children with intellectual disabilities were expected to show high performance according to the bottom-up cues in the top-down information processing, but they showed low perceived performance and showed perceptual load.
Working memory, visual attention ,selective attention, information processing direction, perceptual load
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.