지역혁신은 경제적 성장만이 아니라 사회적 성장이어야 한다는 점에서, 생태계의 구조는 수직적 체계에서 수평적 관계망으로 재구성되어야 한다. 그 관계망의 중심에 중간지원조직이 놓여있다. 문제는 그동안의 지역혁신정책이 큰 틀의 국가균형발전이라는 산업적 프레임 속에서 진행되어 왔고, 지역은 대상화되면서 주체가 소외되는 문제점을 노출하고 있었다. 이는 자연스럽게 이념적이고 실천적인 성격을 동시에 갖춘, 사람의 관계를 중심으로 경제활동을 하며 지역의 생산과 소비를 연결하는 사회적경제의 방향성을 주목하게 되었다. 경쟁보다는 협동과 연대, 공동의 사회적 목적과 가치를 우선시하는 요소와, 행위자간의 학습과 교류를 통한 문제해결의 과정은 중요한 관점을 제공해 주었다. 이는 혁신의 또 다른 모습이 아닐까, 사회적 관계를 통해 발견되어지는 무엇이 혁신을 낳는 것은 아닐까, 공동의 문제의식을 가진 여러 주체들이 지역을 기반으로 생태계를 구축한다면, 이를 통한 지역혁신이 가능할 것이라 생각했다. 문제는 혁신의 동력인 될 중간지원조직의 역할이었다. 기존의 지역혁신정책은 중간지원조직의 역할과 잠재력을 간과하고 있었다. 그동안 지역혁신과 사회적경제라는 두 영역은 개별적 분야로 여겨져 왔다. 특히 중간지원조직을 중심으로 두 영역을 살펴본 사례는 거의 찾을 수 없었다. 이는 국가정책의 영역에서 경계가 확실하게 구분되는 형식과 내용으로 진행되어왔음을 뜻하는 것이다. 따라서 본 연구는 두 영역의 정책적 배경과 이론적 검토를 통해, 사회적경제 중간지원조직의 새로운 가능성과 지역혁신이 결합되는 통합운영의 방안을 찾고자 하는 것이다. 이에 따른 연구방법으로 주제별 선행이론 검토를 통해 연구의 차별적 방향을 확인할 수 있었고, 주된 관점과 기준을 고려하여 전주시 사회적경제 중간지원조직을 선정한 뒤 사례분석을 통해 접근하였다. 한편으론 실태파악을 위해 현지조사를 병행하였고 ...
지역혁신은 경제적 성장만이 아니라 사회적 성장이어야 한다는 점에서, 생태계의 구조는 수직적 체계에서 수평적 관계망으로 재구성되어야 한다. 그 관계망의 중심에 중간지원조직이 놓여있다. 문제는 그동안의 지역혁신정책이 큰 틀의 국가균형발전이라는 산업적 프레임 속에서 진행되어 왔고, 지역은 대상화되면서 주체가 소외되는 문제점을 노출하고 있었다. 이는 자연스럽게 이념적이고 실천적인 성격을 동시에 갖춘, 사람의 관계를 중심으로 경제활동을 하며 지역의 생산과 소비를 연결하는 사회적경제의 방향성을 주목하게 되었다. 경쟁보다는 협동과 연대, 공동의 사회적 목적과 가치를 우선시하는 요소와, 행위자간의 학습과 교류를 통한 문제해결의 과정은 중요한 관점을 제공해 주었다. 이는 혁신의 또 다른 모습이 아닐까, 사회적 관계를 통해 발견되어지는 무엇이 혁신을 낳는 것은 아닐까, 공동의 문제의식을 가진 여러 주체들이 지역을 기반으로 생태계를 구축한다면, 이를 통한 지역혁신이 가능할 것이라 생각했다. 문제는 혁신의 동력인 될 중간지원조직의 역할이었다. 기존의 지역혁신정책은 중간지원조직의 역할과 잠재력을 간과하고 있었다. 그동안 지역혁신과 사회적경제라는 두 영역은 개별적 분야로 여겨져 왔다. 특히 중간지원조직을 중심으로 두 영역을 살펴본 사례는 거의 찾을 수 없었다. 이는 국가정책의 영역에서 경계가 확실하게 구분되는 형식과 내용으로 진행되어왔음을 뜻하는 것이다. 따라서 본 연구는 두 영역의 정책적 배경과 이론적 검토를 통해, 사회적경제 중간지원조직의 새로운 가능성과 지역혁신이 결합되는 통합운영의 방안을 찾고자 하는 것이다. 이에 따른 연구방법으로 주제별 선행이론 검토를 통해 연구의 차별적 방향을 확인할 수 있었고, 주된 관점과 기준을 고려하여 전주시 사회적경제 중간지원조직을 선정한 뒤 사례분석을 통해 접근하였다. 한편으론 실태파악을 위해 현지조사를 병행하였고 질적 연구로서 중간지원조직을 둘러싼 이해관계자들을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하면서, 주관적 판단과 현장 사이에서, 관련 이론과 현실정책 사이에서 그 차이를 주목하였다. 구체적인 사례분석에 있어서는 혁신기반의 3가지 구성요소인 사회적 자본, 지역기반 특수성, 수평적 거버넌스를 분석틀로 구성하였고, 이후 분석의 결과를 특징적으로 요약하면, 중간지원조직에 영향을 미치는 동력에 있어서 풀뿌리 민간영역의 자생력이 구축하는 활성화보다는 행정의 정책 주도성이 지나치게 두드러진 것으로 파악되었다. 물론 사회적 자본의 축적에 있어서 지방자치단체의 정책에 대한 신뢰는 어느 정도 확보한 상태로 나타났지만, 지역기반 특수성에 있어서 중간지원조직의 자율성과 전문성에 의한 노력은 미흡한 것으로 드러났다. 수평적 거버넌스에 대한 분석에 있어서는 그 필요성과 중요성을 인식하고 있었으며 협치에 대한 의지는 높은 것으로 분석되었다. 이러한 분석결과를 토대로 중간지원조직의 역할과 한계를 객관화하고 지역혁신과 결합되는 중간지원조직의 통합운영 방안 및 혁신생태계의 구축에 대한 정책적 제안을 도출하고 체계화하였다. 결국 우리사회에 있어서 혁신의 지속가능성은 어디에서 찾아야 할 것인지, 사회적 자본을 토대로 한 자치의 역량과 자립적 분권과 통합의 경계는 어떤 관점에서 확대 재생산될 것인지, 이후의 연구를 통해 한 걸음 더 나아가야 할 것이다.
지역혁신은 경제적 성장만이 아니라 사회적 성장이어야 한다는 점에서, 생태계의 구조는 수직적 체계에서 수평적 관계망으로 재구성되어야 한다. 그 관계망의 중심에 중간지원조직이 놓여있다. 문제는 그동안의 지역혁신정책이 큰 틀의 국가균형발전이라는 산업적 프레임 속에서 진행되어 왔고, 지역은 대상화되면서 주체가 소외되는 문제점을 노출하고 있었다. 이는 자연스럽게 이념적이고 실천적인 성격을 동시에 갖춘, 사람의 관계를 중심으로 경제활동을 하며 지역의 생산과 소비를 연결하는 사회적경제의 방향성을 주목하게 되었다. 경쟁보다는 협동과 연대, 공동의 사회적 목적과 가치를 우선시하는 요소와, 행위자간의 학습과 교류를 통한 문제해결의 과정은 중요한 관점을 제공해 주었다. 이는 혁신의 또 다른 모습이 아닐까, 사회적 관계를 통해 발견되어지는 무엇이 혁신을 낳는 것은 아닐까, 공동의 문제의식을 가진 여러 주체들이 지역을 기반으로 생태계를 구축한다면, 이를 통한 지역혁신이 가능할 것이라 생각했다. 문제는 혁신의 동력인 될 중간지원조직의 역할이었다. 기존의 지역혁신정책은 중간지원조직의 역할과 잠재력을 간과하고 있었다. 그동안 지역혁신과 사회적경제라는 두 영역은 개별적 분야로 여겨져 왔다. 특히 중간지원조직을 중심으로 두 영역을 살펴본 사례는 거의 찾을 수 없었다. 이는 국가정책의 영역에서 경계가 확실하게 구분되는 형식과 내용으로 진행되어왔음을 뜻하는 것이다. 따라서 본 연구는 두 영역의 정책적 배경과 이론적 검토를 통해, 사회적경제 중간지원조직의 새로운 가능성과 지역혁신이 결합되는 통합운영의 방안을 찾고자 하는 것이다. 이에 따른 연구방법으로 주제별 선행이론 검토를 통해 연구의 차별적 방향을 확인할 수 있었고, 주된 관점과 기준을 고려하여 전주시 사회적경제 중간지원조직을 선정한 뒤 사례분석을 통해 접근하였다. 한편으론 실태파악을 위해 현지조사를 병행하였고 질적 연구로서 중간지원조직을 둘러싼 이해관계자들을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하면서, 주관적 판단과 현장 사이에서, 관련 이론과 현실정책 사이에서 그 차이를 주목하였다. 구체적인 사례분석에 있어서는 혁신기반의 3가지 구성요소인 사회적 자본, 지역기반 특수성, 수평적 거버넌스를 분석틀로 구성하였고, 이후 분석의 결과를 특징적으로 요약하면, 중간지원조직에 영향을 미치는 동력에 있어서 풀뿌리 민간영역의 자생력이 구축하는 활성화보다는 행정의 정책 주도성이 지나치게 두드러진 것으로 파악되었다. 물론 사회적 자본의 축적에 있어서 지방자치단체의 정책에 대한 신뢰는 어느 정도 확보한 상태로 나타났지만, 지역기반 특수성에 있어서 중간지원조직의 자율성과 전문성에 의한 노력은 미흡한 것으로 드러났다. 수평적 거버넌스에 대한 분석에 있어서는 그 필요성과 중요성을 인식하고 있었으며 협치에 대한 의지는 높은 것으로 분석되었다. 이러한 분석결과를 토대로 중간지원조직의 역할과 한계를 객관화하고 지역혁신과 결합되는 중간지원조직의 통합운영 방안 및 혁신생태계의 구축에 대한 정책적 제안을 도출하고 체계화하였다. 결국 우리사회에 있어서 혁신의 지속가능성은 어디에서 찾아야 할 것인지, 사회적 자본을 토대로 한 자치의 역량과 자립적 분권과 통합의 경계는 어떤 관점에서 확대 재생산될 것인지, 이후의 연구를 통해 한 걸음 더 나아가야 할 것이다.
In terms of that regional innovation should be not only economic growth but also social growth, the structure of the ecosystem of innovation should be reconstructed from a vertical system to a horizontal system, and an intermediary organization was placed at the center of the ecosystem network. The ...
In terms of that regional innovation should be not only economic growth but also social growth, the structure of the ecosystem of innovation should be reconstructed from a vertical system to a horizontal system, and an intermediary organization was placed at the center of the ecosystem network. The problem is that the regional innovation policy has been proceeding within the framework of the regional development theory or the regional balanced development, and the region exposed the problem that region has excluded by being objectified. It has naturally taken notice of the direction of the social economy that connects the production and consumption of the region with doing economic action that based on human's relationship, which has both conceptual and practical at the same time. The process of problem solving through learning and exchanges between actors and factors that prioritize cooperation and solidarity, common social purpose and values rather than competition provided an important perspective. This may be another aspect of innovation, and what might be found through social relations might lead to innovation, and I think that if several actors with common problems build an ecosystem based on the region, regional innovation through this would be possible. The problem was the role of the intermediary organization that would be the driving force of innovation. In the area of regional innovation policy, it overlooked the role and potential of intermediary organizations. By this time, the two areas of regional innovation and social economy have been regarded as separate fields in both national policy and research issues. In particular, few cases have examined based on intermediary organizations in the two areas of regional innovation and social economy. This means that it has been proceeded, in the area of national policy, the boundaries have been clearly distinguished, with different forms and contents. Therefore, this study seeks to find an integrated model that combines new role of intermediary organization and regional innovation by going through policy background and theoretical review of two areas. As method of this study, we could identify the differentiation points of the study through various theoretical studies, and selected the object area and approached them through case analysis. Researched on the factual condition to grasp reality of field, and as a qualitative study, we conducted in depth interviews with stakeholder surrounding the middle support organization and grasped the difference between the subjective judgment and the field between the related theory and the real policy. The result of interview we found that there was a difference between the subjective judgment and the field, between the related theory and the reality policy. Under such conditions, we were systemized the necessary measures for integrated operation by objectified the roles and limitations of the intermediary organization. As a case study target area, we selected social economy intermediary organization in Jeonju city, considering various viewpoints, and analyzed intermediary organization by analysis framework like as social capital, regional specificity, and horizontal governance, as elements of innovation base. The summary of analysis result distinctively is the fact that the administration sector took the initiative in policy more than establishing the network by grassroots private sector, in terms of motivation power that effect to intermediary organization. Of course, the trust about to local governments in the accumulation of social capital, appeared to be secured to a certain degree, but the efforts by autonomy and professionalism of the intermediary organization were insufficient in the terms of region-based specificity. In the analysis of horizontal governance, it was analyzed that intermediary organization has recognized it was necessary and important, and have high will about governance. Based on the results of this analysis, we derived the policy proposal about the integrated operation of regional innovation and intermediary organization and the construction of innovative ecosystem, and the research task was left. In the end, where can we find the sustain ability of innovation in our society? We should go one step further by study to find that 'autonomous capacity', 'self-reliant decentralization' and 'boundaries of integration' which is based on social capital will expand and reproduce in what perspective.
In terms of that regional innovation should be not only economic growth but also social growth, the structure of the ecosystem of innovation should be reconstructed from a vertical system to a horizontal system, and an intermediary organization was placed at the center of the ecosystem network. The problem is that the regional innovation policy has been proceeding within the framework of the regional development theory or the regional balanced development, and the region exposed the problem that region has excluded by being objectified. It has naturally taken notice of the direction of the social economy that connects the production and consumption of the region with doing economic action that based on human's relationship, which has both conceptual and practical at the same time. The process of problem solving through learning and exchanges between actors and factors that prioritize cooperation and solidarity, common social purpose and values rather than competition provided an important perspective. This may be another aspect of innovation, and what might be found through social relations might lead to innovation, and I think that if several actors with common problems build an ecosystem based on the region, regional innovation through this would be possible. The problem was the role of the intermediary organization that would be the driving force of innovation. In the area of regional innovation policy, it overlooked the role and potential of intermediary organizations. By this time, the two areas of regional innovation and social economy have been regarded as separate fields in both national policy and research issues. In particular, few cases have examined based on intermediary organizations in the two areas of regional innovation and social economy. This means that it has been proceeded, in the area of national policy, the boundaries have been clearly distinguished, with different forms and contents. Therefore, this study seeks to find an integrated model that combines new role of intermediary organization and regional innovation by going through policy background and theoretical review of two areas. As method of this study, we could identify the differentiation points of the study through various theoretical studies, and selected the object area and approached them through case analysis. Researched on the factual condition to grasp reality of field, and as a qualitative study, we conducted in depth interviews with stakeholder surrounding the middle support organization and grasped the difference between the subjective judgment and the field between the related theory and the real policy. The result of interview we found that there was a difference between the subjective judgment and the field, between the related theory and the reality policy. Under such conditions, we were systemized the necessary measures for integrated operation by objectified the roles and limitations of the intermediary organization. As a case study target area, we selected social economy intermediary organization in Jeonju city, considering various viewpoints, and analyzed intermediary organization by analysis framework like as social capital, regional specificity, and horizontal governance, as elements of innovation base. The summary of analysis result distinctively is the fact that the administration sector took the initiative in policy more than establishing the network by grassroots private sector, in terms of motivation power that effect to intermediary organization. Of course, the trust about to local governments in the accumulation of social capital, appeared to be secured to a certain degree, but the efforts by autonomy and professionalism of the intermediary organization were insufficient in the terms of region-based specificity. In the analysis of horizontal governance, it was analyzed that intermediary organization has recognized it was necessary and important, and have high will about governance. Based on the results of this analysis, we derived the policy proposal about the integrated operation of regional innovation and intermediary organization and the construction of innovative ecosystem, and the research task was left. In the end, where can we find the sustain ability of innovation in our society? We should go one step further by study to find that 'autonomous capacity', 'self-reliant decentralization' and 'boundaries of integration' which is based on social capital will expand and reproduce in what perspective.
주제어
#중간지원조직 사회적경제 지역혁신론 생태계 사회적 자본 공동체 Intermediary organization social economy regional innovation ecosystem social capital community
학위논문 정보
저자
박종석
학위수여기관
연세대학교 행정대학원
학위구분
국내석사
학과
사회·문화 전공
지도교수
박찬웅
발행연도
2017
총페이지
ix, 134 p.
키워드
중간지원조직 사회적경제 지역혁신론 생태계 사회적 자본 공동체 Intermediary organization social economy regional innovation ecosystem social capital community
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.