최근 지방 자치단체를 중심으로 문화탐방로, 자전거도로 및 주차장(광장)등을 건설하면서 친환경적이고 정서적인 안정감을 주는 흙포장재의 보급이 확대되고 있다. 천연 흙포장의 경우 천연 황토 또는 마사토에 시멘트 또는 고화재와 같은 결합재를 혼합하여 다짐하는 방법으로 시공되어지고 있다. 그러나 흙의 재질 자체가 시멘트의 수화작용과 잘 맞지 않기 때문에 콘크리트와 비교하여 상당히 고가이지만 내구성이 현저히 저하되어 표면 파괴, 포장면에서 마사토의 날림 등과 같은 현상으로 흙포장 자체에 대한 부정적인 이미지를 심어주고 있는 실정이다. 이와 같은 고가의 낮은 내구성을 지닌 천연 흙포장재를 대체할 수 있는 방법으로서 보오크사이트 원광석에서 생산되는 ...
알칼리활성화 슬래그-레드머드 시멘트를 활용한 건식 흙포장에 관한 연구
강 혜 주 우석대학교 대학원 건설공학과 건설재료전공 (지도교수 강 석 표)
최근 지방 자치단체를 중심으로 문화탐방로, 자전거도로 및 주차장(광장)등을 건설하면서 친환경적이고 정서적인 안정감을 주는 흙포장재의 보급이 확대되고 있다. 천연 흙포장의 경우 천연 황토 또는 마사토에 시멘트 또는 고화재와 같은 결합재를 혼합하여 다짐하는 방법으로 시공되어지고 있다. 그러나 흙의 재질 자체가 시멘트의 수화작용과 잘 맞지 않기 때문에 콘크리트와 비교하여 상당히 고가이지만 내구성이 현저히 저하되어 표면 파괴, 포장면에서 마사토의 날림 등과 같은 현상으로 흙포장 자체에 대한 부정적인 이미지를 심어주고 있는 실정이다. 이와 같은 고가의 낮은 내구성을 지닌 천연 흙포장재를 대체할 수 있는 방법으로서 보오크사이트 원광석에서 생산되는 알루미나의 선광과정에서 발생되는 무기질 부산물인 레드머드를 활용하고자 하는 연구가 국내에서 이루어지고 있다. 레드머드는 화학조성에서 Fe2O3를 약 22%를 차지하고 있어 붉은 황토색을 띄고 있으며 이는 천연 황토와 같은 색감으로 천연 흙포장을 대체할 수 있는 흙포장재에 활용하기 적절할 것으로 판단된다. 따라서 본 논문은 산업부산물인 레드머드를 건설산업에 활용하기 위한 연구의 일환으로서 알칼리활성화 슬래그-레드머드 시멘트로 흙포장재를 제조하였으며 이를 위하여 알칼리활성화 슬래그-레드머드 흙포장재의 공학적 특성, 내구성, 현장 적용성을 평가하였다.
알칼리활성화 슬래그-레드머드 시멘트를 활용한 건식 흙포장에 관한 연구
강 혜 주 우석대학교 대학원 건설공학과 건설재료전공 (지도교수 강 석 표)
최근 지방 자치단체를 중심으로 문화탐방로, 자전거도로 및 주차장(광장)등을 건설하면서 친환경적이고 정서적인 안정감을 주는 흙포장재의 보급이 확대되고 있다. 천연 흙포장의 경우 천연 황토 또는 마사토에 시멘트 또는 고화재와 같은 결합재를 혼합하여 다짐하는 방법으로 시공되어지고 있다. 그러나 흙의 재질 자체가 시멘트의 수화작용과 잘 맞지 않기 때문에 콘크리트와 비교하여 상당히 고가이지만 내구성이 현저히 저하되어 표면 파괴, 포장면에서 마사토의 날림 등과 같은 현상으로 흙포장 자체에 대한 부정적인 이미지를 심어주고 있는 실정이다. 이와 같은 고가의 낮은 내구성을 지닌 천연 흙포장재를 대체할 수 있는 방법으로서 보오크사이트 원광석에서 생산되는 알루미나의 선광과정에서 발생되는 무기질 부산물인 레드머드를 활용하고자 하는 연구가 국내에서 이루어지고 있다. 레드머드는 화학조성에서 Fe2O3를 약 22%를 차지하고 있어 붉은 황토색을 띄고 있으며 이는 천연 황토와 같은 색감으로 천연 흙포장을 대체할 수 있는 흙포장재에 활용하기 적절할 것으로 판단된다. 따라서 본 논문은 산업부산물인 레드머드를 건설산업에 활용하기 위한 연구의 일환으로서 알칼리활성화 슬래그-레드머드 시멘트로 흙포장재를 제조하였으며 이를 위하여 알칼리활성화 슬래그-레드머드 흙포장재의 공학적 특성, 내구성, 현장 적용성을 평가하였다.
Study on dry Soil Pavement using Alkali Activated Slag - Red Mud Cement
HyeJuKang Department of Construction Engineering, Graduate School Woosuk University Chungbuk, Korea ( Supervised by Professor Suk Pyo Kang )
With the recent push among local governing bodies to ...
Study on dry Soil Pavement using Alkali Activated Slag - Red Mud Cement
HyeJuKang Department of Construction Engineering, Graduate School Woosuk University Chungbuk, Korea ( Supervised by Professor Suk Pyo Kang )
With the recent push among local governing bodies to build new bike trails, culture exploration roads, and parking lots (squares), eco-friendly pavement materials that can give emotional stability, including soil, have been widely used. Natural Hwangtoh, or soil, is used to make a soil pavement by mixing it with a binder such as cement or a stabilizing agent. However, the soil texture does not go well with the hydration of cement, which deteriorates both its durability and its appearance, producing surface cracks and dust scattering. This gives it a lower quality level despite its relatively higher price compared to concrete. As an alternative to the expensive soil pavement material with low durability, some studies have been conducted on the red mud produced as a byproduct in the alumina production process from the bauxite ore. Fe2O3 accounts for about 22 percent in the chemical formation of red mud, playing an important role in forming the reddish-yellow color that gives the feeling of natural Hwangtoh. For this reason, red mud is believed to be of a sufficiently high quality to replace conventional soil pavement materials. Therefore, red mud is examined as part of a study for use in the construction industry. To be more specific, engineering properties, durability, and field applicability of alkali slag red mud pavement material were analyzed.
Study on dry Soil Pavement using Alkali Activated Slag - Red Mud Cement
HyeJuKang Department of Construction Engineering, Graduate School Woosuk University Chungbuk, Korea ( Supervised by Professor Suk Pyo Kang )
With the recent push among local governing bodies to build new bike trails, culture exploration roads, and parking lots (squares), eco-friendly pavement materials that can give emotional stability, including soil, have been widely used. Natural Hwangtoh, or soil, is used to make a soil pavement by mixing it with a binder such as cement or a stabilizing agent. However, the soil texture does not go well with the hydration of cement, which deteriorates both its durability and its appearance, producing surface cracks and dust scattering. This gives it a lower quality level despite its relatively higher price compared to concrete. As an alternative to the expensive soil pavement material with low durability, some studies have been conducted on the red mud produced as a byproduct in the alumina production process from the bauxite ore. Fe2O3 accounts for about 22 percent in the chemical formation of red mud, playing an important role in forming the reddish-yellow color that gives the feeling of natural Hwangtoh. For this reason, red mud is believed to be of a sufficiently high quality to replace conventional soil pavement materials. Therefore, red mud is examined as part of a study for use in the construction industry. To be more specific, engineering properties, durability, and field applicability of alkali slag red mud pavement material were analyzed.
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