[학위논문]인지적 흥미 발생 모형에 따른 초등학생의 표정 변화 분석 - 생명과학 동영상을 중심으로 Analysis of Elementary School Students' Expression Change by Cognitive Interest Generation Model - Focusing on life science videos원문보기
이 연구의 목적은 생명과학 동영상 자극에 의해 발생한 초등학생의 인지적 흥미를 인지적 흥미 발생 모형에 따라 분류하고, 인지적 흥미의 유형에 따라 주로 나타나는 얼굴 표정이 무엇인지 분석하는 것이다. 이를 위해 인지적 흥미 유발 자극에 대한 사전 흥미도 조사에는 초등학교 5학년 학생 32명이, 인지적 흥미 유발 자극에 의한 얼굴 표정 변화 촬영에는 초등학교 5학년 학생 21명이 참여하였다. 인지적 흥미 유발 자극은 의문을 생성할 수 있는 생명현상 상황, 과학적 설명, ...
이 연구의 목적은 생명과학 동영상 자극에 의해 발생한 초등학생의 인지적 흥미를 인지적 흥미 발생 모형에 따라 분류하고, 인지적 흥미의 유형에 따라 주로 나타나는 얼굴 표정이 무엇인지 분석하는 것이다. 이를 위해 인지적 흥미 유발 자극에 대한 사전 흥미도 조사에는 초등학교 5학년 학생 32명이, 인지적 흥미 유발 자극에 의한 얼굴 표정 변화 촬영에는 초등학교 5학년 학생 21명이 참여하였다. 인지적 흥미 유발 자극은 의문을 생성할 수 있는 생명현상 상황, 과학적 설명, 인지 갈등을 해소할 수 있는 사후 정보의 3단계로 구성하였다. 개발된 자극은 동물 관련 동영상 5개, 식물 관련 동영상 1개이며, 자극의 길이는 각 2분 정도이다. 인지적 흥미 발생 모형에 따른 흥미 유형 분류는 인지적 흥미 유발 과제의 과학적 설명 단계에서 학생이 제시한 과학적 설명과 질문지 작성 단계에서 학생이 제시한 과학적 설명을 분석한 결과를 바탕으로 지루함, 인지적 흥미, 불안의 세 유형으로 분류하였다. 인지적 흥미 유발 자극에 의한 얼굴 표정의 변화는 FaceReader 6.1 프로그램을 사용하여 분석하였다. 인지적 흥미가 발생할 것으로 예상되는 사후 정보 제시 구간에서 주로 나타나는 얼굴 표정이 무엇인지 분석하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 지루함 유형에서 상대적으로 높은 감성 강도를 보이는 얼굴 표정은 슬픔과 놀람이다. 슬픔은 0.226의 평균값을, 놀람은 0.107의 평균값을 나타냈다. 둘째, 인지적 흥미 유형에서 높은 감성 강도를 보이는 표정은 기쁨과 놀람이다. 기쁨은 0.125의 평균값을 놀람은 0.156의 평균값을 나타냈다. 셋째, 불안 유형에서는 여섯 가지 표정의 강도가 전반적으로 0.05 미만으로 낮게 나타났다. 이상을 종합하면 인지적 흥미의 유형에 따라 주로 나타나는 얼굴 표정이 다름을 알 수 있으며, 표정 변화 분석을 이용한 인지적 흥미의 측정이 가능하다고 말할 수 있다.
이 연구의 목적은 생명과학 동영상 자극에 의해 발생한 초등학생의 인지적 흥미를 인지적 흥미 발생 모형에 따라 분류하고, 인지적 흥미의 유형에 따라 주로 나타나는 얼굴 표정이 무엇인지 분석하는 것이다. 이를 위해 인지적 흥미 유발 자극에 대한 사전 흥미도 조사에는 초등학교 5학년 학생 32명이, 인지적 흥미 유발 자극에 의한 얼굴 표정 변화 촬영에는 초등학교 5학년 학생 21명이 참여하였다. 인지적 흥미 유발 자극은 의문을 생성할 수 있는 생명현상 상황, 과학적 설명, 인지 갈등을 해소할 수 있는 사후 정보의 3단계로 구성하였다. 개발된 자극은 동물 관련 동영상 5개, 식물 관련 동영상 1개이며, 자극의 길이는 각 2분 정도이다. 인지적 흥미 발생 모형에 따른 흥미 유형 분류는 인지적 흥미 유발 과제의 과학적 설명 단계에서 학생이 제시한 과학적 설명과 질문지 작성 단계에서 학생이 제시한 과학적 설명을 분석한 결과를 바탕으로 지루함, 인지적 흥미, 불안의 세 유형으로 분류하였다. 인지적 흥미 유발 자극에 의한 얼굴 표정의 변화는 FaceReader 6.1 프로그램을 사용하여 분석하였다. 인지적 흥미가 발생할 것으로 예상되는 사후 정보 제시 구간에서 주로 나타나는 얼굴 표정이 무엇인지 분석하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 지루함 유형에서 상대적으로 높은 감성 강도를 보이는 얼굴 표정은 슬픔과 놀람이다. 슬픔은 0.226의 평균값을, 놀람은 0.107의 평균값을 나타냈다. 둘째, 인지적 흥미 유형에서 높은 감성 강도를 보이는 표정은 기쁨과 놀람이다. 기쁨은 0.125의 평균값을 놀람은 0.156의 평균값을 나타냈다. 셋째, 불안 유형에서는 여섯 가지 표정의 강도가 전반적으로 0.05 미만으로 낮게 나타났다. 이상을 종합하면 인지적 흥미의 유형에 따라 주로 나타나는 얼굴 표정이 다름을 알 수 있으며, 표정 변화 분석을 이용한 인지적 흥미의 측정이 가능하다고 말할 수 있다.
The purpose of this study is to classify the cognitive interest of elementary school children caused by life science video stimulation according to the cognitive interest generation model and to analyze what is the facial expression which is mainly shown according to the type of cognitive interest. ...
The purpose of this study is to classify the cognitive interest of elementary school children caused by life science video stimulation according to the cognitive interest generation model and to analyze what is the facial expression which is mainly shown according to the type of cognitive interest. For this study 32 5th grade students of elementary school participated in the pre - interest survey of cognitive interest generation stimulation. 21 5th grade elementary school students participated in the change of facial expression by cognitive interest generation stimulation. Cognitive interest generation stimulation was compiled into three stages: life phenomena that can generate questions, scientific explanations, and posterior information that can resolve cognitive conflicts. The stimulus developed is animal, insect-related video 5, plant-related video 1, stimulus length is about 2 minutes each. The categorization according to the cognitive interest generation model was based on the analysis of the scientific explanations presented by the students in the scientific explanations and the questionnaire preparation stages presented by the students in the scientific explanatory phase of the cognitive interest inducing task. It was classified into three types: boredom, cognitive interest, and anxiety. Analysis of changes in facial expression by cognitive interest generation stimulation was performed using the FaceReader 6.1 program. We analyzed the facial expressions which appeared mainly in the posterior information presentation section where cognitive interest is expected to occur. The results are as follows. First, facial expressions with relatively high emotional intensity in the boredom type are Sad and Surprised. Sad showed an average value of 0.226, Surprised showed an average value of 0.107. Second, expressions showing high emotional intensity in cognitive interest types are Happy and Surprised. Happy showed an average value of 0.125 and Surprised showed an average value of 0.156. Third, in the anxiety type, the intensity of six facial expressions was low overall. All six expressions showed mean values less than 0.05. In conclusion, it can be said that facial expressions are different according to the type of cognitive interest and it is possible to measure the cognitive interest using facial change analysis.
The purpose of this study is to classify the cognitive interest of elementary school children caused by life science video stimulation according to the cognitive interest generation model and to analyze what is the facial expression which is mainly shown according to the type of cognitive interest. For this study 32 5th grade students of elementary school participated in the pre - interest survey of cognitive interest generation stimulation. 21 5th grade elementary school students participated in the change of facial expression by cognitive interest generation stimulation. Cognitive interest generation stimulation was compiled into three stages: life phenomena that can generate questions, scientific explanations, and posterior information that can resolve cognitive conflicts. The stimulus developed is animal, insect-related video 5, plant-related video 1, stimulus length is about 2 minutes each. The categorization according to the cognitive interest generation model was based on the analysis of the scientific explanations presented by the students in the scientific explanations and the questionnaire preparation stages presented by the students in the scientific explanatory phase of the cognitive interest inducing task. It was classified into three types: boredom, cognitive interest, and anxiety. Analysis of changes in facial expression by cognitive interest generation stimulation was performed using the FaceReader 6.1 program. We analyzed the facial expressions which appeared mainly in the posterior information presentation section where cognitive interest is expected to occur. The results are as follows. First, facial expressions with relatively high emotional intensity in the boredom type are Sad and Surprised. Sad showed an average value of 0.226, Surprised showed an average value of 0.107. Second, expressions showing high emotional intensity in cognitive interest types are Happy and Surprised. Happy showed an average value of 0.125 and Surprised showed an average value of 0.156. Third, in the anxiety type, the intensity of six facial expressions was low overall. All six expressions showed mean values less than 0.05. In conclusion, it can be said that facial expressions are different according to the type of cognitive interest and it is possible to measure the cognitive interest using facial change analysis.
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