[학위논문]중국배경 다문화가정에서 초등학생자녀의 이중언어 교육 실태 연구 A Study on the Actual Conditions of Bilingual Education in Chinese Multicultural Family for Their Elementary School Children원문보기
본 연구의 목적은 중국배경 다문화가정에서 초등학생자녀를 대상으로 이중언어 교육 실태를 조사·분석하여 중국배경 다문화가정에서의 효과적인 이중언어 교육을 위한 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 한국과 중국에 있는 다문화가정 학부모 61명을 대상으로 설문조사와 이 설문조사에 참여한 학부모 중 5명과 그 자녀 2명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였다. 본 연구에서 탐구하고자 한 내용은 중국배경 다문화가정에서 부모들은 이중언어 교육에 대해 어떤 인식을 가지고 있는지, 가정에서 이중언어 교육을 어떤 방법으로 가르치고 있는지, 또한 자녀들의 이중언어 지도방법에 대해 어떤 생각을 하고 있는지에 대한 것이었다. 본 연구에서 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국배경 다문화가정에서는 이중언어 교육에 대해 모두들 관심을 갖는 것으로 나타났다. 가정에서 이중언어 교육을 하는 주된 이유는 자녀를 이중언어 화자로 양육하고자 하는 바람이 가장 크고, 다음으로 양가 부모의 부모, 친척들, 친구들 등과 원활한 의사소통이 이루어지길 원하는 바람도 있다. 자녀에게 가장 가르치고 싶은 언어는 중국어와 영어였으며, 중국어는 엄마의 모국어지만 영어는 세계 공통어로 인식되고 있다. 가정에서 이중언어 교육을 하는 중요한 목표는 소통과 이해, 사회생활에서의 경쟁력과 국가 간의 다양한 정보를 얻는 것으로 나타났다. 둘째, 중국배경 다문화가정에서 제2외국어를 전수한 책임은 대다수 어머니에만 있었다. 다문화가정에서 자녀가 취학 전 전부터 이중언어를 접하고 있었고, 취학 전 언어교육은 ...
본 연구의 목적은 중국배경 다문화가정에서 초등학생자녀를 대상으로 이중언어 교육 실태를 조사·분석하여 중국배경 다문화가정에서의 효과적인 이중언어 교육을 위한 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 한국과 중국에 있는 다문화가정 학부모 61명을 대상으로 설문조사와 이 설문조사에 참여한 학부모 중 5명과 그 자녀 2명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였다. 본 연구에서 탐구하고자 한 내용은 중국배경 다문화가정에서 부모들은 이중언어 교육에 대해 어떤 인식을 가지고 있는지, 가정에서 이중언어 교육을 어떤 방법으로 가르치고 있는지, 또한 자녀들의 이중언어 지도방법에 대해 어떤 생각을 하고 있는지에 대한 것이었다. 본 연구에서 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국배경 다문화가정에서는 이중언어 교육에 대해 모두들 관심을 갖는 것으로 나타났다. 가정에서 이중언어 교육을 하는 주된 이유는 자녀를 이중언어 화자로 양육하고자 하는 바람이 가장 크고, 다음으로 양가 부모의 부모, 친척들, 친구들 등과 원활한 의사소통이 이루어지길 원하는 바람도 있다. 자녀에게 가장 가르치고 싶은 언어는 중국어와 영어였으며, 중국어는 엄마의 모국어지만 영어는 세계 공통어로 인식되고 있다. 가정에서 이중언어 교육을 하는 중요한 목표는 소통과 이해, 사회생활에서의 경쟁력과 국가 간의 다양한 정보를 얻는 것으로 나타났다. 둘째, 중국배경 다문화가정에서 제2외국어를 전수한 책임은 대다수 어머니에만 있었다. 다문화가정에서 자녀가 취학 전 전부터 이중언어를 접하고 있었고, 취학 전 언어교육은 제2언어를 습득할 때 도움이 되는 것으로 나타났다. 주로 쓰는 교육법은 몰입식 교육법과 맞춤형 언어지도법이 사용되고 있다. 셋째, 중국 다문화가정에서 자녀들의 이중언어 지도에 대하여 적극적인 태도와 소극적인 태도를 갖고 있었다. 적극적인 사용자는 자신감을 가지고 제2외국어로 대화하며 자기 의견이나 생각을 잘 표현하는 반면 소극적인 사용자는 언어에 대한 거부감을 느끼며, 스트레스를 받는다고 한다. 이 연구의 내용이 다문화가정에서 이중언어 교육에 관심을 가진 연구자들의 후속 연구에 발전적으로 기여할 수 있는 토대가 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 중국배경 다문화가정에서 초등학생자녀를 대상으로 이중언어 교육 실태를 조사·분석하여 중국배경 다문화가정에서의 효과적인 이중언어 교육을 위한 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 한국과 중국에 있는 다문화가정 학부모 61명을 대상으로 설문조사와 이 설문조사에 참여한 학부모 중 5명과 그 자녀 2명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하였다. 본 연구에서 탐구하고자 한 내용은 중국배경 다문화가정에서 부모들은 이중언어 교육에 대해 어떤 인식을 가지고 있는지, 가정에서 이중언어 교육을 어떤 방법으로 가르치고 있는지, 또한 자녀들의 이중언어 지도방법에 대해 어떤 생각을 하고 있는지에 대한 것이었다. 본 연구에서 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국배경 다문화가정에서는 이중언어 교육에 대해 모두들 관심을 갖는 것으로 나타났다. 가정에서 이중언어 교육을 하는 주된 이유는 자녀를 이중언어 화자로 양육하고자 하는 바람이 가장 크고, 다음으로 양가 부모의 부모, 친척들, 친구들 등과 원활한 의사소통이 이루어지길 원하는 바람도 있다. 자녀에게 가장 가르치고 싶은 언어는 중국어와 영어였으며, 중국어는 엄마의 모국어지만 영어는 세계 공통어로 인식되고 있다. 가정에서 이중언어 교육을 하는 중요한 목표는 소통과 이해, 사회생활에서의 경쟁력과 국가 간의 다양한 정보를 얻는 것으로 나타났다. 둘째, 중국배경 다문화가정에서 제2외국어를 전수한 책임은 대다수 어머니에만 있었다. 다문화가정에서 자녀가 취학 전 전부터 이중언어를 접하고 있었고, 취학 전 언어교육은 제2언어를 습득할 때 도움이 되는 것으로 나타났다. 주로 쓰는 교육법은 몰입식 교육법과 맞춤형 언어지도법이 사용되고 있다. 셋째, 중국 다문화가정에서 자녀들의 이중언어 지도에 대하여 적극적인 태도와 소극적인 태도를 갖고 있었다. 적극적인 사용자는 자신감을 가지고 제2외국어로 대화하며 자기 의견이나 생각을 잘 표현하는 반면 소극적인 사용자는 언어에 대한 거부감을 느끼며, 스트레스를 받는다고 한다. 이 연구의 내용이 다문화가정에서 이중언어 교육에 관심을 가진 연구자들의 후속 연구에 발전적으로 기여할 수 있는 토대가 되기를 바란다.
The purpose of this study is to investigate and analyze the current state of bilingual education for elementary school children in Chinese background multicultural families to suggest effective bilingual education in Chinese background multicultural families. For this purpose, 61 parents of multicul...
The purpose of this study is to investigate and analyze the current state of bilingual education for elementary school children in Chinese background multicultural families to suggest effective bilingual education in Chinese background multicultural families. For this purpose, 61 parents of multicultural families in Korea and China were surveyed and five parents and their two children who participated in the survey were interviewed. The research problems in this study were what kind of awareness the parents had on bilingual education in Chinese background multicultural families, how bilingual education was performed at home, and how they were thinking about their children's bilingual teaching methods. The results of this study are as follows. First, it was found that everyone was interested in bilingual education in Chinese background multicultural families. The primary reason why they performed bilingual education at home was the desire to raise children as bilingual speakers and then because they wanted their children to have good communication with their parents, relatives and friends. The languages that they would most like to teach to their children were Chinese and English. Chinese is the mother tongue of their mothers, but English is recognized as a common language all over the world. The main goals of bilingual education at home are communication, understanding, being competitive in social life and obtaining various kinds of information among countries. Second, in the Chinese background multicultural families, the responsibility to teach the second language was mostly on their mothers. In multicultural families, children were bilingual before their preschool years, and pre-school language education was found to be helpful in acquiring a second language. Education methods that were mainly used were immersion education and customized language teaching method. Third, in Chinese multicultural families, they had a positive attitude and a passive attitude toward bilingual teaching to their children. It is known that active users communicate in a second language and express their opinions or thoughts with confidence, while passive users feel rejected and stressed. It is hoped that the contents of this study will serve as a basis for the developmental contribution of researchers interested in bilingual education in multicultural families.
The purpose of this study is to investigate and analyze the current state of bilingual education for elementary school children in Chinese background multicultural families to suggest effective bilingual education in Chinese background multicultural families. For this purpose, 61 parents of multicultural families in Korea and China were surveyed and five parents and their two children who participated in the survey were interviewed. The research problems in this study were what kind of awareness the parents had on bilingual education in Chinese background multicultural families, how bilingual education was performed at home, and how they were thinking about their children's bilingual teaching methods. The results of this study are as follows. First, it was found that everyone was interested in bilingual education in Chinese background multicultural families. The primary reason why they performed bilingual education at home was the desire to raise children as bilingual speakers and then because they wanted their children to have good communication with their parents, relatives and friends. The languages that they would most like to teach to their children were Chinese and English. Chinese is the mother tongue of their mothers, but English is recognized as a common language all over the world. The main goals of bilingual education at home are communication, understanding, being competitive in social life and obtaining various kinds of information among countries. Second, in the Chinese background multicultural families, the responsibility to teach the second language was mostly on their mothers. In multicultural families, children were bilingual before their preschool years, and pre-school language education was found to be helpful in acquiring a second language. Education methods that were mainly used were immersion education and customized language teaching method. Third, in Chinese multicultural families, they had a positive attitude and a passive attitude toward bilingual teaching to their children. It is known that active users communicate in a second language and express their opinions or thoughts with confidence, while passive users feel rejected and stressed. It is hoped that the contents of this study will serve as a basis for the developmental contribution of researchers interested in bilingual education in multicultural families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.